Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Stympad quote.
Men jag har inte samma intryck som dig.
Anna Lind fick många chanser att visa vad hon gick för.
Hon var politiskt aktiv många år.
Någon ledargestalt var hon icke.
En näbbgädda med för lite kunskap och intelligens för att hävda sig.
Att hon är död ändrar inte det förflutna.
Min personliga uppfattning är att Socialdemokraterna varken borde valt Anna Lind, Margot Wallström eller Mona Sahlin som partiledare efter Göran Persson. Men man ville ha en kvinna och då fanns väl inte så många alternativ att välja mellan som var profiler inom partiet. Bäst förutsättningar bland dessa kvinnor tror jag personligen Margot Wallström hade. Inte för att jag gillat henne personligen, men hon hade skaffat sig erfarenhet via sina år utomlands i EU och dessutom gjort ett bra jobb. Tror det hade varit värdefullt för Socialdemokraterna. Anna Lind fick aldrig riktigt visa vad hon gick för. Att vara minister och stadsminister är två helt skilda saker. Som minister vet jag inte om jag tyckte att hon utmärkte sig. Hon var minister som alla andra skulle jag säga med skillnad att hon fått stämpeln som kronprinsessa och efterföljare till Persson. Fick intryck att hon var idealist på gott och ont och hade kanske inte naturliga ledaregenskaper som Göran Persson. Men vem har det bland dagens politiker. På den punkten ligger Fredrik Reinfeldt i lä. Socialdemokraterna gjorde nog ett misstag som kände sig tvungen välja en kvinna som efterträdare till Persson. Man hade ju målat in sig i ett hörn genom inkvotering i riksdagen etc. Man ville på det viset visa att man var modern och redo att förändras.