Hur kan man vara höger?

FullThrottle

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2010
Hoj
Yamaha
Ja, det är fan lite synd.
Maria Wetterstrand är en bra politiker.
Tycker det ser ut som om hon inte själv kan stå för den "gemensamma agendan" som dom tvingats godta för att kunna få ut sin röst.

Höginkomsttagar: Varför är ni alltid emot att folk skall få tjäna pengar och bli rika? Alla Svenssons vill ju vinna pengar, är det då OK? Bekämpa fattigdom, inte rikedom.
Mona Sahlin: Det jag är emot är att medvetet bygga upp klyftor i samhället. Alla skall kunna ha arbete och bli rika. Men varför skall fattiga bli allt fattigare? Vi kan nå jämlikhhet - och det är bättre för alla. Rika som fattiga.

http://www.dn.se/nyheter/chattar/chatt-med-mona-sahlin-1.1164558#

Intressant att Mona bara ser klyftor som något dåligt.

Vi kan tänka oss person A och B.
Person A har slitit hårt i skolan och har sedan fortsatt att slitit hårt på arbetet och har idag mycket ansvar.

Person B har helt skitit i skolan och arbetar inte idag och vill inte arbeta heller.

Det Mona vill göra att minska klyftorna mellan dessa 2 personer vilket innebär att hårt arbete i skolan och arbete inte ska löna sig.

Inte konsigt att vänsterblocket kommer förlora valet igen. Vill Mona stänga alla Sveriges universitet ?

Andelen som vill utbilda sig vidare skulle kraftigt minska om det ändå inte ska ge något tillbaka.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hon kanske kör med samma argument som en vänsterledare gjorde för en massa år sedan när jag frågade henne vari studiemotivationen låg, om resultatet av dina studier var att du lik förbannat skulle tjäna lika mycket som någon som inte studerade. "Du får ju studiebidrag." Idiot.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Ho-hum.

Miljöpartiet.

Miljöpartiets grundtanke är god, att värna om miljön, problemet är ju att de precis som andra politiker går populistiskt tillväga och inte uppvisar nämnvärt intresse i att faktiskt sätta sig in i detaljerna. Det blir lite pannkaka istället. Som när en av dess företrädare föreslog att vi skulle ersätta all kärnkraft med vindkraft. Vederbörande glömde bort i sammanhanget att det skulle motsvara att täcka en tredjedel av Sveriges yta med vindkraftverk. Miljöpartiet är den där snälla, men i slutändan ganska naiva, eleven du hade i din klass som började varje mening med "Fröken, fröken, jag har hört att..".

Populismen är ständigt närvarande men mest innan ett val.

Tanken jag hade var ju också att om alliansen får fler partier så slipper vi de rödgröna alternativet om nu inte S skulle få fruktansvärt mycket röster. Sen kan nog Mljöpartiet få mer gehör för sina åsikter i alliansen. Kristdemokraterna når väl knappt de 4% denna gången? Och då hade miljöpartiet varit en bra ersättare i högern.

Det ska löna sig att jobba och det är det jag håller på. Alliansen underliggande agenda tror jag är att få folk att få tummen ur baken och inte tro att bidrag är ett sätt att leva sina liv. Vissa kommer i kläm men så är det alltid. Sen hur många som verkligen har ett helvete med inkomster på grund av att de är sjuka och oförmögna att jobba vet inte jag. Men jag har ju lärt mig att t ex. Aftonbladet kan hänga upp sig på en person som känner sig orättvist behandlad och köra löp efter löp efter löp efter löp tills det inte säljer längre.

Jo det är trevligt med nästan 20 000 kr mer i årslön. :banana

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Helt fel att inriktning var ett det måste vara en kvinna. Varför inte tillsätta den person som har mest kompetens och ledarskap ?

Kompetens och ledarskap borde vara det viktigaste egenskaperna när man tillsätter en partiledare tillika statsministerkandidat oavsett kön. Det är de två viktigaste egenskaperna. Sedan bör kandidaten även ha andra mjuka egenskaper som går hem hos väljarna. Annars är loppet kört förr eller senare.

Det finns inga garantier för att den mest kompetenta väljs in oavsett om man kvoterar in folk i politiska förtroendeuppdrag eller ej. Ingen kan inbilla mig att det är spetskompetensen som sitter på höga politiska poster i första hand.

Vi har sett ett antal väldigt starka kvinnor i näringslivet och på olika politiska uppdrag runt om i världen, tillsatta på kompetens och inget annat. Jag vet att det finns oerhört kompetenta kvinnor där ute.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Rösta Sverigedemokraterna

Många invandrarkolleger på jobbet tänker göra detta. För de är trötta på att deras fina land Sverige börjar krackelera. Sverige som tog emot dom för 20-30 år sedan med öppna armar och ställde upp för att de skulle kunna integreras. Att folk inte vill integrera sig och vara mer svenska i sitt sätt att vara när det kommit till sverige är något som mina invandrarkollegor kan reta sig på något oerhört!

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Hon stämplar 25%, men hon använder inga av de 75 dagarna, precis som jag sagt 1277312 gånger.

Hon skulle lika gärna kunnat haft dealen att jobba 100% i 3 veckor och 0% var 4e vecka. Summan hade fortfarande varit en deltidstjänst på 75% där inga av de 75 dagarna används, oavsett vad du tycker man vorde kalla det.

Kan hon/får hon inte jobba heltid? Finns det inget mer jobb på företaget? Övertala chefen att erbjuda henne en heltidstjänst. :tummenupp

Det låter bekvämt att jobba deltid men få ersättning upp till heltid?!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Många invandrarkolleger på jobbet tänker göra detta. För de är trötta på att deras fina land Sverige börjar krackelera. Sverige som tog emot dom för 20-30 år sedan med öppna armar och ställde upp för att de skulle kunna integreras. Att folk inte vill integrera sig och vara mer svenska i sitt sätt att vara när det kommit till sverige är något som mina invandrarkollegor kan reta sig på något oerhört!

Så dina "invandrarkollegor" röstar mot det Sverige som tog emot dom, är det vad du säger? :va

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Kan hon/får hon inte jobba heltid? Finns det inget mer jobb på företaget? Övertala chefen att erbjuda henne en heltidstjänst. :tummenupp

Det låter bekvämt att jobba deltid men få ersättning upp till heltid?!

Hennes chef kan erbjuda henne heltid när hon är redo för det. Hon är inte säker på att hon kan ta heltid än eftersom hon haft cancer och denna dealen är perfekt för henne f.n., snarare än att låta försäkringskassan utvärdera läget. Fusk? Definitivt. Bryr jag mig så mycket att jag tänker anmäls henne? Verkligen inte.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Så dina "invandrarkollegor" röstar mot det Sverige som tog emot dom, är det vad du säger? :va

Hur är det med läskunnighten och sättet att tyda en stycke text? Eller jag skriver kanske otydligt. Citattecknen du skriver runt invandrarkollegor förstår dock inte jag.

Läs igen och se att det hela går ut på att Sverige, för någon som kom flyende hit för 30 år sedan, inte är detsamma som det är idag. De skötsamma människor som inte ser ut som oss infödda svenskar är lika svenska som vi då de bott hos oss i många år och sköter sig. De känner sig som svenskar, vet hur sverige fungerar vad gäller kultur och annat och har anpassat sig och är lika goda samhällsmedborgare som vilken infödd och skötsam svensk som helst. En kollega säger att han känner sig som en främling när han åker till sitt ursprungsland Iran. När han är på väg hem igen till Sverige och kör upp på Öresundsbron känner han samma känsla som vem som helst: skönt att snart vara hemma.

Det är att invandringen inte fungerar vad gäller integration och de enorma kostnaderna att betala människor år efter år för att de ska bo här utan att bidra med skatt eller något till samhället som stör många. Inkl. de skötsamma från andra länder som redan bor här. Och egentligen är det just detta som är SD:s fråga. Ska Sverige vara öppet för massinvandring när vi helt enkelt inte klarar av att integrera människor i samhället och de enorma kostnaderna detta innebär?

Sen å andra sidan kan man använda snällhet/öppenhets/barmhärtighets-begreppet och anse att det får kosta vad de vill för tycker människor från andra länder att sverige är bra så ska alla få fly/komma hit, kosta vad de kosta vill.

Jag tycker själv att diskussionen om invandrare eller ej inte behöver bli infekterad. Det är olika åsikter bara.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hur är det med läskunnighten och sättet att tyda en stycke text? Eller jag skriver kanske otydligt. Citattecknen du skriver runt invandrarkollegor förstår dock inte jag.

Jotack bra faktiskt. Citattecknen sattes då jag inte tycker någon som bott i landet i 30 år behöver kallas invandrare längre.

Nåväl, jag såg det som ytterst ironiskt att de som kommit hit skulle rösta för att stänga gränserna.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Jotack bra faktiskt. Citattecknen sattes då jag inte tycker någon som bott i landet i 30 år behöver kallas invandrare längre.

Nåväl, jag såg det som ytterst ironiskt att de som kommit hit skulle rösta för att stänga gränserna.

Bra så. Det är lite svårt att ha en diskussion där alla benämns med samma ord.

"Vill du ha ett äpple eller ett päron?" är lättare att förstå än "Vill du ha ett äpple eller ett äpple?"

:banana

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Bra så. Det är lite svårt att ha en diskussion där alla benämns med samma ord.

"Vill du ha ett äpple eller ett päron?" är lättare att förstå än "Vill du ha ett äpple eller ett äpple?"

:banana
Jag fattar inte relevansen med argumentet "Jag känner invandrare som röstar på SD!" Betyder det att SD har "rätt" eller att måttstocken för kloka värderingar skulle vara att invandrare står för dem? För du antyder ju att invandrare tydligen är smartare än svenskar.

Eller så kan vi vända på det hela och säga: De flesta svenskar röstar inte på SD, det måste beytyda att det inte finns något problem med invandringen eftersom de, som svenskar, vill ha ett svenskt Sverige...

Med tanke på hur få som röstar på SD tvivlar jag dessutom på att det finns så många med utländsk bakgrund som röstar på den, blir lite svårt rent matematiskt, speciellt om "utländsk bakgrund" skulle betyda "utomeuropeisk bakgrund"...
Att kristna grupper från forna Jugoslavien inte älskar muslimer är knappast någon nyhet, och det är ju muslimer som SD har mest problem med.

Kul-Gubben

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
En Taiwanesisk
Jag fattar inte relevansen med argumentet "Jag känner invandrare som röstar på SD!" Betyder det att SD har "rätt" eller att måttstocken för kloka värderingar skulle vara att invandrare står för dem? För du antyder ju att invandrare tydligen är smartare än svenskar.

Jag antyder inte att invandrare är smartare. Men det är väl en intressant iaktagelse att en del invandrare som integrerat sig i samhället inte håller på sina landsmän när de kommer hit och inte vill integrera sig? Utan snarare tycker "vad ska dom här att göra när dom inte vill integrera sig?"

SD tycker jag har rätt i att folk som kommer till Sverige ska inte tvunget leva som de gjorde i landet de kom ifrån. Det gäller att integrera sig till viss del. Sen varför vissa inte integrerar sig kan ju ha många anledningar. Självvalt eller inga resurser från samhället.

Jag röstar inte på SD för de har bara en fråga de brinner för. Det finns andra saker i samhället som enligt mig är viktigare och som andra partier tar upp.

Slutligen så vill majoriteten av invandrare säkert integrera sig men kan ha svårt för de för trots att de gör allt vad de kan så är deras utseende och namn en stoppkloss.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ja, till skillnad från dig (du hävdar att jag påstår en massa som jag inte sagt, när det i själva verket är läskunnigheten som fallerar - fast det får du skylla dina partikamrater för, de som installerat flumskolan).

Du väntade in de år högern regerade och gick snabbt alla nio år + gymnasium då? Eller du gick i samma flumskola som vi andra och är därmed lika "korkad" och har samma dåliga läsförståelse du påstår att vi andra har?

Jisses. :rolleyes:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
"Hon stämplar 25%, men hon använder inga av de 75 dagarna, precis som jag sagt 1277312 gånger.

Hon skulle lika gärna kunnat haft dealen att jobba 100% i 3 veckor och 0% var 4e vecka. Summan hade fortfarande varit en deltidstjänst på 75% där inga av de 75 dagarna används, oavsett vad du tycker man vorde kalla det."

"Du får kalla det vad du vill. Hon jobbar exakt 75% och stämplar exakt 25% och gör så år ut och år in, hon jobbar alltså deltid. Om du vill kalla det för ett heltidsarbete så kan du få göra det (men det betyder inte att det är det)."

"Hennes chef kan erbjuda henne heltid när hon är redo för det. Hon är inte säker på att hon kan ta heltid än eftersom hon haft cancer och denna dealen är perfekt för henne f.n., snarare än att låta försäkringskassan utvärdera läget. Fusk? Definitivt. Bryr jag mig så mycket att jag tänker anmäls henne? Verkligen inte."

Småler lite.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Jaså du fick luft igen? Men inget vettigt att säga som vanligt. Fast du kan ju alltid spinna vidare på Ohlys "pappor kan amma med bröstpump"-argument för tvingande föräldraförsäkring. :banana

I sakfrågan har jag förklarat hure det ligger till, och vad du därefter kallar det skiter jag högaktningsfullt i. Faktum är att hon jobbar deltid, 75% och faktum är att hon kan göra detta år ut och år utan att hennes "75 deltidsdagar" går åt, var sig du vill eller inte. Hon är alltså varken tvingad att leva på sin deltid eller hitta ett heltidsjobb som du påstod.

Seså, tillbaks till www.bröstpumpföralla.nu med dig.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept