Hur kan ni tillåta dessa bensinpriser?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag angav siffror som är snälla mot dina teorier.

Jaså? Eftersom vi snackar effekt så menar du alltså att AFR = 10 med etanol ger mer effekt än stökiometriska AFR = 9? Intressanta resultat ni hittar i er bromsbänk...

Ja, jag vet att man ofta väljer att studera lambda istället men nu var det du som valde att frångå lambda och istället diskutera AFR. Och jag valde att hålla mig till det språk du valde.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Ja tack ! Det är på gång...och gissa vad ? Även i länder med mänskliga skatter och bensinpriser har man sjukvård, barnomsorg och allt annat det som vi har här...ibland med bättre kvalitet dessutom ! Hur fan går det ihop ? Världens högsta skatter, men inte alls världens bäste skola, sjukvård och barnomsorg för ett tag sen ? Så att nej..så enkelt är det inte, perversa skatter och gemensamma nyttigheter på supernivå är inte synonymt.

/Snip
Svammel svammel svammel
/Snip

Lycka till i ditt nya lågskattehemland. Hoppas bara att du inte är så naiv att du tror att bara för att du betalr lite i skatt blir livet billigare. Testa att vurpa med hojen i ett lågskatteland utan allmän skattefinansierad sjukvård, kan nog bli lagom roligt i många fall. Vad många av er skattegnällare inte tycks förstå är att bara för att ni inte betalar via skatt betyder inte det att ni inte betalar.
 

bacon4ever

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2010
Ort
göteborg
Hoj
Versys -08
Lycka till i ditt nya lågskattehemland. Hoppas bara att du inte är så naiv att du tror att bara för att du betalr lite i skatt blir livet billigare. Testa att vurpa med hojen i ett lågskatteland utan allmän skattefinansierad sjukvård, kan nog bli lagom roligt i många fall. Vad många av er skattegnällare inte tycks förstå är att bara för att ni inte betalar via skatt betyder inte det att ni inte betalar.

Visserligen är ditt grundargument om att saker fortfarande kostar även om de inte är skattefinansierade både sakligt och korrekt. Skola, sjukvård och pensioner måste betalas - på något sätt.

MEN, två saker.

Dels så är all offentlig verksamhet alltid mindre effektiv än motsvarande privat.

Och dels är det långt ifrån allt av det som vi lägger skattepengar på idag som någon frivilligt skulle lägga pengar på. Botniabanan (har det ens börjat köra tåg där ännu? 18 Miljarder ...), genus-"män-är-djur"-forskning, jordbruksbidragen i EU, kommunala skrytbyggen - oftast arenor och badhus, bidrag till elsanering, osv osv

Vi svenskar har fått otroliga mängder propagande "Vi har det så bra i sverige" tryckt ner i halsen sedan barnsben, tyvärr stämmer det överhuvudtaget inte.

Det finns stora möjligheter att både spara skattepengar och ha kvar eller förbättra skola/skjukvård/vägar/osv ....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Statsskulden dubblerades under borgarnas styre 1991-1994. Under perioden genomfördes en rad skattesänkningar på aktieutdelningar, bolagsskatt och så vidare. Wibble lade ett budgetförslag 92/93 med ett underskott på ca 71 miljarder. 93/94 budgeterades ett underskott på 162 miljarder.

En hög skatt innebär inte per automatik att statsskulden skulle vara noll, men risken att behöva låna ihop pengar, för att finansiera en offentlig sektor som finns till för oss som bor i landet, den minskar. Låg skatt minskar istället servicenivån från denna sektor.



Jag hoppas och antar att någon räknat ut att det faktiskt gav en så pass hög räntebesparing att det lönade sig, jämfört med den långsiktiga vinst vi till exempel fått från Vin & Sprit.



Helt rätt att regeringen hållit sina löften, på gott och ont.



Staten = folket. Åtminstone ska det vara så i teorin. I praktiken upplevs det däremot mer som ett vi och dem av olika anledningar. Socialism innebär att vi själva (staten) ser till att alla ska ha det bra, kunna få utbildning, sjukvård, vägar och så vidare.

För egen del anser jag att privatisering inte alltid leder till något gott. Vissa saker borde staten, det vill säga vi, sköta istället för privata aktörer, för att få bästa möjliga bang for the buck. (Nej, privata aktörer innebär inte alltid bäst, men fördelen finns att de som är dåliga försvinner, men nackdelen är att vi ändå till sist får ett monopol, dock inte ett monopol som vi har, utan någon annan.)

Vad gäller klyftor så för ökade sådana inget gott med sig. Ett samhälle där alla tjänar exakt lika tror jag heller ingen riktigt strävar efter, även om alla jobb - städare, lärare, busschaufför, systemutvecklare, byggnadsarbetare, läkare - tillför något som är viktigt för oss alla ur ett samhällsperspektiv. Lite skillnader bör nog finnas, för pengar är en morot, även om jag hoppas inte det är den enda drivkraft folk har när de väljer ett yrke. Vi har haft ett bra samhälle där klyftorna varit mindre. Har det blivit bättre totalt sett för att de ökat?

Vad gäller bensinskatten så är det väl klart nästan ingen haft något emot ifall den togs bort, men vi behöver få in pengar för de verksamheter vi bedriver och bensinskatten är ju ett tacksamt och enkelt sätt att få det. Dessutom innebär ett högt bensinpris att jag försöker ta bilen mer sällan, vilket ju är bra för miljön, och utnyttja kollektivtrafik när så går, men vet att alla inte har den möjligheten. Hoj kör jag däremot än så länge utan någon tanke på bensinpris. Min smärtgräns för att ställa hojen ligger nog kring 30 kr/l.

1991-1994 var en period av ordentlig, global lågkonjunktur som följde en enorm högkonjunktur.
Inte konstigt om statsskulden skenar då.
Särskilt med tanke på att flera svenska företag som tidigare värderats till mångmiljardbelopp visade sig värda kaffepengar.

Ökade klyftor är bara bra, inom rimliga gränser.
Att många tycker att det låter fel, beror (tror jag) på att man gärna jämför sig med dem som tjänar bättre.

Ett aktuellt exempel är "barnfattigdomen".
Instinktivt känns det ju hemskt att barnfattigdomen ökat.
Men bedömningsgrunden är att om föräldrarna tjänar mindre än 60% av medelinkomsten, så är man fattig.
Det innebär att det förmodligen inte finns någon barnfattigdom i u-länder.
Dessutom bör man kolla vilka som räknas som barn.
Sedan skall man beakta att det naturligtvis bara är taxerad inkomst som räknas.
Ovanpå detta skall man beakta att i en undersökning gällande fenomenet i kronobergs län, så visade det sig att "fattigdommen" sällan höll i sig längre än ett eller två år.
Många av fallen var nyhitkommna invandrarfamiljer.
Jag kan tänka mig att en del var kineser som flyttat till Älmhult.
I hemlandet var de ganska välutbildad medelklass.
Får chansen till jobb på IKEA.
Väl hitkomna får de en bättre bostad, bättre jobb och högre lön.
Men räknas som fattiga.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Lycka till i ditt nya lågskattehemland. Hoppas bara att du inte är så naiv att du tror att bara för att du betalr lite i skatt blir livet billigare. Testa att vurpa med hojen i ett lågskatteland utan allmän skattefinansierad sjukvård, kan nog bli lagom roligt i många fall. Vad många av er skattegnällare inte tycks förstå är att bara för att ni inte betalar via skatt betyder inte det att ni inte betalar.

Redan idag har jag en privat sjukvårdsförsäkring via min arbetsgivare (som så många andra)..utöver de privata försäkringar för olycksfall och inkomstbortafall. Det är alltså inget nytt för mig att om jag betalar så får jag det jag betalar för...fast så funkar det ju inte med skattefinansierade försäkringar. Skatt tar man ut på hela min lön och när jag inte kan jobba för jag ersättnig för en rätt liten del av min lön. Knäoperation fick jag vänta i 9 månader på innan jag hade en privat försäkring.

Druttade omkull på hojen i höstas..inom 2 dagar var det MR remiss och specialister tillgängliga på Sofia Hemmet...TVÅ dagar ..det för att det fanns en privat försäkring ! Vad ska det föreställa ? vad är det jag får för alla dessa skattepengar om jag ändå måste ha privat fösäkring ? Min kompis som bor och jobbar i Dubai fick sin skadade armbåge opererad inom loppet av en vecka...hans försäkringsbolag stod för violerna. I Sverige är det som att betala helförsäkring för en Desmosedici och när man druttar omkull få ut för en gammal Engelsk surholk. Om jag ändå ska betala för sjukvårdsförsäkring privat, varför ska jag då betala via skattesedeln också ??

Jag hoppas att du inte är så naiv att du tror att bara för att du betalar pervers skatt så kommer du att få din diskbråckoperation inom 2 - 3 veckor...det får nämligen jag om jag behöver det, men det är bara för att jag inte förlitar mig på skattefinansierade undermåliga försäkringssystem.

Det är klart att Sverige står inför ENORMA problem och att inte ens med 70% skatter kommer man att kunna upprätthålla ens dagens nivå på sociala förmåner Svensson är van vid. Det är nog dags att sluta se skattehöjningar och perverterade skattesystem som lösning på alla problem.
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Bensinen är för dyr för att åka på men för billig för att det ska komma nya alternativa bränslen. :mattias
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
Spelar nog ingen större roll hur högt bensinpriset hamnar.
Själv tror jag på runt 18 kr / liter till sommaren.

Folk kommer dra in på annat. Självklart så kommer viisa att lägga ner bilåkandet men större delen tror jag kommer dra ner på saker som kläder middagar. kanske handla på lidl istället för coop. Som säljer samma bröd som willys för 6 kr mer.
Så länge kollektivtrafiken är totalt värdelös och så dyr som den är i sthlm så föredrar jag ta bilen, åka lugnt inte trängas med massa folk, stå o lukta andra i armhålorna om morgonen även om det kostar mig det dubla.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Lite roligt när folk föreslår alternativ till bensinpriset... VAKNA!! Samhället är uppbyggt så att vääääldigt många måste ta ett fordon (oftast bil) för att kunna ta sig till arbetet och då spelar det ingen roll vad brödet kostar på Lidl för man måste likförbannat pendla dom där milen dagligen för att kunna göra sig ett levebröd. Så håll isär bensinpriser och livsmedelbutiker tack.

Det är jättebra med tips om olika livsmedelaffärer, men det har absolut ingenting med detta ämne att göra.
 

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
1098 i framtiden
coolz du verkar missförstå... inte att man blandar utan att man snålar på maten aknse handlar billigare varor för att kunna tanka bilen full tank för att kunna ta sig till jobbet o göra sig ett levebröd
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
coolz du verkar missförstå... inte att man blandar utan att man snålar på maten aknse handlar billigare varor för att kunna tanka bilen full tank för att kunna ta sig till jobbet o göra sig ett levebröd

Jag vet inte om jag missförstår dig, men ett höjt bensinpris med c:a 3:-/liter från förra vårkanten så är det en kostnad på c:a 6000:-/år extra för en som kör 2000mil per år o har en häck som drar 1L/mil. Så ekvationen går lixom inte ihop när man ska börja tjäna 3:- per limpa och 2:- per ask smör. Verkligheten är att bensinpriset gått upp med 20-25% på 1 år och den procentsatesen är det ingen med ett normalt jobb som kan matcha då de flesta får ett löneök med en ptjae 2-4% per år.

Så alla jävlar som sitter o tycker att "16:-/litern är billigt" eftersom dom ändå har firmabil och bara tankar hojen på sommaren så sätt er ner en stund o fundera på varför en ökning av bensinpriset med 20-25% är rimligt när övriga varor i vårt avlånga land enbart ökar med motsvarigheten till inflationen.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så länge kollektivtrafiken är totalt värdelös och så dyr som den är i sthlm så föredrar jag ta bilen, åka lugnt inte trängas med massa folk, stå o lukta andra i armhålorna om morgonen även om det kostar mig det dubla.

Då skall man betänka vilka enorma summor det lagts på kollektivtrafiken i Stockholm för att få det att fungera i ett område med mycket folk på ganska liten yta.
Ändå blir det inte bra.
Sedan kommer det upp ibland att befolkningen i övriga landet borde använda kollektivtrafiken mer...
Om jag tar pedaljonnen ett par kilometer, så kommer jag till busshållplatsen.
Därifrån kan jag ta bussen fyra gånger om dagen.
Två gånger åt varje håll.
Vad skall jag använda den tjänsten till?
Skitsystem.

Men i en grannkomun har de tänkt till lite, både service- och miljömässigt.
Enda bussarna som går är skolbussarna.
Vill man åka inom komunen, så ringer man och beställer en resa vid en ungefärlig tidpunkt.
Då kommer en taxi och skjutsar dit du vill för bussbiljettpris.
Turerna samordnas så att bilarna ofta är fulla.

När bussarna gick så var det sällan fler i än att de hade fått plats i en personbil.


OT:
Största anledningen till att förnyelsebara bränslen inte slår igenom fortare är att miljöaktivister är allt för korkade och obildade.
Miljömässigt är det stor skillnad mellan att släppa ut ämnen som bands i bränslet förra sommaren och kommer att bindas av nästa års bränsle och att frigöra ämnen som bands för miljoner år sedan.
"Ryker det så är det fel."
Även vid drift med bränslen som mestadels avger vattenånga, så rynkar miljömupparna på näsan.
"Ryker det så är det fel."
Lösningen tror de är eldrift.
Visserligen har de fått höra om miljöskadorna vid brytning av koppar, neodym och liknande, samt farorna med kärn- och kolkraft.
Men det är ju långt bort.
Och det ryker ju inte så att det syns.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag gillar ju inte elbilar ur miljösynpukt. Folk tenderar att tro att eftersom de köper en ny prius så löser sig alla världens problem, men faktum är att det går åt så in i helvetes mycket koldioxid för att producera den bilen och att tillverka alla batterier är inte lätt. Top gear visade någon gång hur en prius fraktades när den såldes till USA och den hade åkt 7 varv runt jorden innan den såldes.

Däremot elbilar ur ren ekonomisk synvinkel låter grymt. Elen är inte så farligt dyr (trots privatiseringen) men en del av den kommer ju från vattenkraft och liknande :)
Har du alla hästar hemma?
Om det går åt koldioxid när man producerar en bil är det ju BRA!
Nu lär ju så inte vara fallet, men du får gärna referera till en trovärdig källa som visar att det bildas mer koldioxid för att bygga en Prius jämfört med motsvarande bensinbil.

"Alla batterier"... En vanlig Prius (ej laddhybriden) innehåller förutom ett litet vanligt blysyrabatteri ett större NiMH-batteri. Det är en väl beprövad teknik och att tillverka det batteriet är nog just precis vad de flesta batteritillverkare skulle beteckna som lätt.
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Bensinskatten är en politisk skatt & bör därför inte sammanblandas med skatt till vård, skola & omsorg.
Det som utmärker en politisk skatt är att den är satt för att ändra folks beteende dvs. få folk att köra mindre bil för att uppnå ett satt klimatmål. Vi har även alkohol & tobaksskatter för att främja folkhälsan.
Problemet med bensinskatten är att alla nyare bilar idag har katalytiskavgasrening & bilen därför inte är den klimatbov den har varit. Att då fortsätta brandskatta fordonstrafiken håller inte.
Sedan talar de sk. miljövärnande partierna om att vi ska välja en utbyggd & fungerande kollektivtrafik där någon nämnde Botniabanan vilket man kan skratta åt tills man inser var pengarna tagits från. Vi har utbyggnaden av spårvagnstrafiken vilket jag tycker varit en flopp då utbyggd tunnelbana eller buss trafik varit kostnadseffektivare samt att olycksrisken mellan spårvagn & annan trafikant inte är försumbar.
Sen min favorit cykelbanorna på Hornsgatan som Stockholmspartiet drev igenom. För att vi skulle cykla mer - inget fel i det men... De lyckades men den bedriften sabotera framkomligheten & göra trafikmiljön för cyklisterna livsfarlig - snyggt jobbat.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Då skall man betänka vilka enorma summor det lagts på kollektivtrafiken i Stockholm för att få det att fungera i ett område med mycket folk på ganska liten yta.
Ändå blir det inte bra.
Jag tycker det går skitbra.
Det går snabbare för mig att ta tunnelbanan till jobbet än bil och jag läser jobbmail samtidigt. Mellan en halvtimme och en timme per dag sparar jag på det.
Tillförlitligheten är många gånger bättre än en bil och man slipper betala/leta parkering. Parkering inne i stan skulle förmånsbeskattas med typ 1500pix i månaden.
Och allt för en spottstyver pengar i månaden. Att bli hänvisad till bil för att ta sig till jobbet vore ett jävla straff. Bor du själv i Stockholm eller sitter du och gissar lite på hur det fungerar?
Angående ditt OT-utlåtande vill jag nog ha en källa på det innan jag svarar. Jag tror nämligen att folk engagerade i miljöfrågor är bättre bildade än genomsnittet. Och framförallt jämfört med bondlurkarna med foliehattsteorier på tex det här forumet.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Efter att ha bott i Boston, Massachusetts, i knappt 2 år är jag glad att bo i Sverige. Det som var bra i USA var att det fanns goda möjligheter till att köpa materiella ting en hel del billigare än i Sverige, särskillt elektronik och kläder var billigt, att fordon och bensin var billigt uppmärksammade jag med. Momsen/sales tax låg på runt 8% om jag minns rätt (8.375% i NY state). USA är ett bra land vad gällande entreprenörskap med, är man driftig kan man komma långt.

Det tråkiga är att om man inte får ett stipendium kan universitet och college bli dyrt, årsavgiften på Boston University/Harvard/MIT låg på ca $50 000, ej inräknat levnadskostnader (mat/boende) samt studielitteratur. 5 år på universitet = $250 000. Det tråkiga är att sjukförsäkringsbolag kan neka att försäkra dig om det visar sig att du har en viss typ av sjukdom, eller att det folrerar en viss typ av sjukdom i din släkt som kan ärvas. Det som slog mig var att jag inte tyckte att omkostnaderna var så mycket lägre där, när alla skatter, avgifter, försäkringar och annat var betalda.

Jag är glad att bo i Sverige idag, känner mig priveligiad. Det betyder inte att jag inte kan kritisera saker i samhället, men samtidigt uppskattar jag antagligen vissa saker mer än andra personer gör. Sålänge jag kan åtnjuta den levnardsstandarden jag gör, samt ha möjlighet att ta del av de samhällsresurser jag kan, betalar jag mer än gärna skatt.
 

LiamWis

Medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Älvsjö
Hoj
BMW F800R
Mookachacka: Bra skrivet.
Vad många klagar / tycker är underligt är att här i Sverige så får du inte vad du betalar för. I USA får du just det och inget mer. Så vad är bäst? du betalar och får vård fort så att du kan återgå, eller betala och vänta och kanske/eller inte får vård innom snar framtid vilket leder till att de som har råd köper försäkring och får vård direkt. Dvs betalar för samma vara 2 ggr.

Men det är inte detta tråden skall ta upp:
Bensinpriset är inte i propotion till vad själva grund priset är.. Och det beror på de underliga skatter + det matimatiska undret att alla betalar skatt på en skatt (momsen)
Finns mycket staten kan göra, men de vill inte.. Bilister är en kassa ko för staten, och innan de har hittat en lika bra eller bättre kommer de inte att sänka. :huvet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tycker det går skitbra.
Det går snabbare för mig att ta tunnelbanan till jobbet än bil och jag läser jobbmail samtidigt. Mellan en halvtimme och en timme per dag sparar jag på det.
Tillförlitligheten är många gånger bättre än en bil och man slipper betala/leta parkering. Parkering inne i stan skulle förmånsbeskattas med typ 1500pix i månaden.
Och allt för en spottstyver pengar i månaden. Att bli hänvisad till bil för att ta sig till jobbet vore ett jävla straff. Bor du själv i Stockholm eller sitter du och gissar lite på hur det fungerar?
Angående ditt OT-utlåtande vill jag nog ha en källa på det innan jag svarar. Jag tror nämligen att folk engagerade i miljöfrågor är bättre bildade än genomsnittet. Och framförallt jämfört med bondlurkarna med foliehattsteorier på tex det här forumet.

Då tycker jag att du skall disskutera det med Mustafas_inn, som bor i Stockholm och skrev inlägget som jag svarade på.
Källa på vad då?
Har du överhuvudtaget sett, eller deltagit i, en miljödebatt?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag tycker det går skitbra.
Det går snabbare för mig att ta tunnelbanan till jobbet än bil och jag läser jobbmail samtidigt. Mellan en halvtimme och en timme per dag sparar jag på det.
Tillförlitligheten är många gånger bättre än en bil och man slipper betala/leta parkering. Parkering inne i stan skulle förmånsbeskattas med typ 1500pix i månaden.
Och allt för en spottstyver pengar i månaden. Att bli hänvisad till bil för att ta sig till jobbet vore ett jävla straff. Bor du själv i Stockholm eller sitter du och gissar lite på hur det fungerar?
Angående ditt OT-utlåtande vill jag nog ha en källa på det innan jag svarar. Jag tror nämligen att folk engagerade i miljöfrågor är bättre bildade än genomsnittet. Och framförallt jämfört med bondlurkarna med foliehattsteorier på tex det här forumet.

Vet inte hur det är med killen, men jag bor i Sthl...Stenkast fr Skogskyrkogården som är nog bekant för rätt många Sthlmare på SH. Nääää..jag tycker inte att det funkar skottsäkert med kommunaltransport i Sthlm även om det inte är dåligt eller dyrt.

Sedan var det miljö...Vi kan plåga oss till döds med skatter i Sverige och vi kan alla gå till jobbet eller rulla medelst sparkscykel. Det skulle ändå inte göra ett skit skillnad eftersom vi är lite av en ...flugskit i sammanhanget. Det verkar bildade människor som brinner för miöjöfrågor inte riktigt inse...De är nog lika bildade som de är naiva...Vi blir sodomiserade av politruker som utnyttjar hänsynslöst priselasticiteten hos bensinen för att skina oss på pengar som de senare kan använda för att "fördela" (dvs göda perversa transfereringssystem). Ha inga illusioner, ett bensinpris på 50 kr litern förbättrar inte miljön ett skit. Det gör bara att människor som redan idag har det svårt, får det ännu svårare. Såna som jag kommer alltid skicka kostnaden vidare till nästa led...jag höjer min timdebitering eller fakturerar transport på annat sätt...(precis som med "trängselskatt") och min kund skickar den kostnaden vidare. Till slut är det Maja som har 2 ungar och jobbar på ICA som får notan. Vem ska hon skicka den till ? Det är trist, men det är så det ser ut och det vet inte Maja när hon med glädje röstar på sossar som ska "ta vara på de små människornas intressen"...

Det här är inte en fråga om att "jag har råd" eller "fan va dyrt"...det är en fråga om ett korrupt och perverterat skattesystem. Det är endast ett sådant som kan ge födsel till missfoster som moms på skatt...
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top