Så länge kollektivtrafiken är totalt värdelös och så dyr som den är i sthlm så föredrar jag ta bilen, åka lugnt inte trängas med massa folk, stå o lukta andra i armhålorna om morgonen även om det kostar mig det dubla.
Då skall man betänka vilka enorma summor det lagts på kollektivtrafiken i Stockholm för att få det att fungera i ett område med mycket folk på ganska liten yta.
Ändå blir det inte bra.
Sedan kommer det upp ibland att befolkningen i övriga landet borde använda kollektivtrafiken mer...
Om jag tar pedaljonnen ett par kilometer, så kommer jag till busshållplatsen.
Därifrån kan jag ta bussen fyra gånger om dagen.
Två gånger åt varje håll.
Vad skall jag använda den tjänsten till?
Skitsystem.
Men i en grannkomun har de tänkt till lite, både service- och miljömässigt.
Enda bussarna som går är skolbussarna.
Vill man åka inom komunen, så ringer man och beställer en resa vid en ungefärlig tidpunkt.
Då kommer en taxi och skjutsar dit du vill för bussbiljettpris.
Turerna samordnas så att bilarna ofta är fulla.
När bussarna gick så var det sällan fler i än att de hade fått plats i en personbil.
OT:
Största anledningen till att förnyelsebara bränslen inte slår igenom fortare är att miljöaktivister är allt för korkade och obildade.
Miljömässigt är det stor skillnad mellan att släppa ut ämnen som bands i bränslet förra sommaren och kommer att bindas av nästa års bränsle och att frigöra ämnen som bands för miljoner år sedan.
"Ryker det så är det fel."
Även vid drift med bränslen som mestadels avger vattenånga, så rynkar miljömupparna på näsan.
"Ryker det så är det fel."
Lösningen tror de är eldrift.
Visserligen har de fått höra om miljöskadorna vid brytning av koppar, neodym och liknande, samt farorna med kärn- och kolkraft.
Men det är ju långt bort.
Och det ryker ju inte så att det syns.