Hur klär ni er i denna värme?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag upplever att min attityd förbättras radikalt(i trafiken) när jag kör utan skinnbrallor och utan stövlar. Jag känner mig så naken att jag kör betydligt lugnare. Varken stövlar eller skinnbrallor räddar några liv så jag tror faktiskt det är säkrare för mig att köra utan.

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NULL
Har varit i kalifornien och arizona i snart 3 veckor( säkert lika varmt som i sverige) och har inte sett en enda MC förare med skinnställ, har sett en med endast jackan resten kör i vanliga kläder.
Och risken att krocka med andra trafikanter är ju mycket större här, hade nog inte satt mig på en hoj i trafiken detta landet. :fyllisar

Annars är det alltid skyddsutrustning som gäller( nästan )

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Alltid fullt ställ oavsett hur varmt det är, den dagen jag dejtar asfalten får stället bromsa upp mig istället för min hud.

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
TinaTjejen skrev:
2282637 Alltid
hur försiktig man än är, finns det alltid andra i trafiken som inte är det

Precis....Se bara på tråden " då har man åkt ambulans för första gången"
Som ett exempel.....

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Efter att ha vurpat i låg fart med en cross på grus blandat med macadam, iförd T-shirt och träningsbyxor, så har jag i stort sett alltid full mundering. Det händer någon gång ibland att jag skippar byxorna vid körning innomstads, ej i rusningstrafik.
Men man gör ju som man själv vill, det skadar ingen annan (mer än landstingsekonomin).

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
mkillen skrev:
2282521 Åker ni bara på kvällen....eller sitter ni o svettas?

Har alltid åkt med full utstyrsel av skyddskläder...men prövade åka med bara shorts & linne idag....vilken härlig känsla! :)

...-men..visst tänkte man på hur oskyddad man var....så de får inte bli en vana! :mad:

-Hur åker ni andra i denna extrema värme?...(som ska bli värre)

Alltid full utrustning. Åkte en liten sväng i jeans och sweatshirt en gång men gillade det inte alls, ungefär som att åka bil utan bälte. Man känner sig "naken".

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
mkillen skrev:
2282521 Åker ni bara på kvällen....eller sitter ni o svettas?

Har alltid åkt med full utstyrsel av skyddskläder...men prövade åka med bara shorts & linne idag....vilken härlig känsla! :)

...-men..visst tänkte man på hur oskyddad man var....så de får inte bli en vana! :mad:

-Hur åker ni andra i denna extrema värme?...(som ska bli värre)

Åker inte alls om jag inte måste, åker jag så är det full mundering på.
Jag har dock syndat lite med min 125 scooter, o kört med shorts och t-shirt :skrämd Men anpassar hasigheten, så det går inte fortare än alla orutinerade "moppedfuckos" därute som kör i badbrallor och bikini med 3 st på moppen varav den(vanligtsvis föraren, men inte alltid) som har hjälmen nästan korrekt på plats med fladdrande spännrem(men oftast är den på 3 kvartsplats över skallen med ansikten bart)...och jag har ialla fall handskar på mig, skall man vara riktig moraltant, så skulle det igentligen vara skydd på för alla som åker mopeder med, ryggskydd skulle kunna vara ett obligatorium för alla ute i trafiken med 2 hjul o motor, samt atv´s anser jag.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Full utrustning. Jeans och t-shirt är ghey....har man dessutom åkt omkull i jeans så vill man inte göra om det....ingen vacker syn...

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Jag kör alltid välutrustad. Som skyddskläder används skinnställ, ryggskydd och hela baletten.

/F

Lillan78

Medlem
Gick med
25 Aug 2005
Hoj
CBR 600 F Sport -02
Full mundering..... Skinnställ, ryggplatta, MC-stövlarna o handskar... Nog fan e det varmt alltid men det hör juh lixom till på sommaren :)

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Hela goretex-tjohejset och ryggplatta! Buffen runt halsen har dock fått flytta upp och bli bakalava eller vad det heter. Under körning så är klimatet helt OK.

(miss-)lyckades med en parkering på jobbet häromdagen. Denna hojen var inte heller möjlig att parkera utan att fälla ner stödet :huvet. Hade jag inte haft byxor och stövlar på hade jag förmodligen bränt mig på benet och vrickat foten eftersom jag fastnade lite smått när jag med cykel stod där och välte. Det enda som hände nu var att jag fick åka och skaffa ett nytt kopplingshandtag på lunchen.

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Långkalsonger, halsduk, vantar och fullutrustning.
Tar av hanskarna ibland, äckligt skönt.
Varmast är det i stövlarna, ruskig klacksaft blir det.

/D

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
TinaTjejen skrev:
2282637 Alltid full utrustning eller så kör jag inte alls.
Har aldrig ens funderat på att åka utan skinnstället, det är bara dumt, hur försiktig man än är, finns det alltid andra i trafiken som inte är det och att man kommer utan skinnställ gör att hojen mer liknar moppe än MC i ett bilistöga.

Är det bankörning så river man helt enkelt bara av stället mellan passen.
Lika självklart som bälte i bil.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jonthe skrev:
2282547 kör med full utrs! annars e man väl korked ?:D annars kan man köpa safety väst som har lufthål överallt men skydd i "överflöd". verkar som en nice grej! :tummenupp

Goretex brallor och en safety jacket med t-shirt under. Kanonskönt men flugorna gör ont!

Bifogat

• Safety jacket.Jpeg
    Safety jacket.Jpeg
    69.1 KB · Visningar: 56

mafo

Snygg, prydlig och pretto!
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Letar..
Jag kör med full utrustning oavsett väder. Körde till jobbet en gång förra sommaren i shorts och det var ingen höjdare. Kunde inte slappna av alls utan var bara rädd för att köra omkull.

Det kanske får plats med en gummiraka i kutsen så man kan skrapa upp de som kör utan skydd. :)

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!