Du ska få ett råd som hjälpte mig back in the days. Välj ut en enkel liten rondell på en "öde väg". Kör fram och tillbaka och öva/öva/öva att lägga ner hojen mer och mer. Det behövs inte några hiskeliga farter, På så vis blir du bekväm med hojen och kan utmana dig själv mera.
Vi har en omotiverat stor rondellen hemmavid - omotiverat för vardagstrafiken som är nästan noll, men denna CPL är dimensionerad för att tillfälligtvis svälja omledd trafik från E6 när någon klåpare sprider ut hela sitt semesterbohag över motorvägen då husvagnen vill hem fortare än bilen.
Nå, denna trafikplats ligger nere vid havet, och om någon minns januaristormen "Per" så minns ni också att den kom in från nordväst som "Gudrun" men var ändå mer knackig och kastig. En riktig skitstorm.
Perfekt för mig att ta ut en hoj i och börja nöta rondell!
Uppgift: så runt och snyggt spår som möjligt, i så hög fart som kändes tryggt - i påtaglig medvind, sidvind, motvind och ny sidvind. Man får jobba mycket med överkroppen - liksom tvärstalla den lite för att mildra övergångarna mellan de olika vindriktningarna.
De av er som som seglar vet hur man sköter skotning vid en gipp - så typ.
Runt runt runt - varv efter varv tills jag tyckte det funkade. Vinden högg i allt mer och fungerade som en vänlig hand som höjde ribban allt mer allt eftersom jag höll på. Jag noterar att vinden börjat bli riktigt elak, bestämmer mig för att avbryta - och ser hur det står bilar i två av de tre infartsarmarna.
Dom hade utan problem kunnat köra in och igenom rondellen utan att jag hade hindrat dem, men tydligen var det mer spännande att glo på mig i januaristormen med öppna munnar än att åka dit dom skulle.
Oh well - jag blåste hem på mer än ett sätt - hem till en spärrad väg där en gammal dålig björk hade blåst över vägen och taket till uteboxarna gett sig iväg inåt land.
Ingen kul hemkomst, och mer skulle blåsa sönder innan dagen var till ända - men bra träning!