Hur kommer man över rädslan att luta?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den där tycker jag är lite knepig, man får ju inga referenser att förhålla sig till, mer än bara själva konen, det är betydligt enklare med rondeller eller vanliga kurvor. Jag har tex lättare att köra fort på Sviestad eller Gelleråsen än på Anderstorp, just för att dom banorna är mindre/smalare. Fråga mig inte vad bokstavskombinationen för just den här finesser är bara :hihi

Haha, ja det är nog många saker som spelar roll men vi försöker ju lura oss själva att göra rätt istället för fel. Rätt i förhållande till hojkörning vilket ofta krockar med instinkten utvecklas under 200.000 års springande på savannen i 18 km/h.

Men en sak är lika, nämligen den att vi hamnar där vi tittar. Stenen vi ser 30 meter framför oss när vi springer hamnar under fotens trampdyna precis så att vi behåller balansen. Osv. På samma sätt träffar motorcykelns 2cm breda greppyta det lilla potthålet med exakthet, just för att vi tittade på gropen i vägen istället för vid sidan om. Utförsåkare känner igen detta.

Alltså: vi åker dit vi tittar.

Lutning är också på samma sätt som vid utförsåkning, vi törs luta när vi litar på greppet och är bekväma med den teknik som ger oss balans och hur vi finjusterar lutningen med gaskontroll, blick och med/motstyrning.

Att köra åttor i låg hastighet menar jag är ett bra sätt att våga titta sig över axeln och låta hojen svänga tvärt i låg fart, dvs liksom fösa med sig hojen med ytterknät. Då kommer man att luta och ett svagt gaspådrag gör att hojen reser sig ifall man lagt ned för mycket.

Övning ger färdighet, jag känner själv att jag borde öva mer på detta, särskilt med packning då hojen uppför sig helt annorlunda då.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Haha, ja det är nog många saker som spelar roll men vi försöker ju lura oss själva att göra rätt istället för fel. Rätt i förhållande till hojkörning vilket ofta krockar med instinkten utvecklas under 200.000 års springande på savannen i 18 km/h.

Men en sak är lika, nämligen den att vi hamnar där vi tittar. Stenen vi ser 30 meter framför oss när vi springer hamnar under fotens trampdyna precis så att vi behåller balansen. Osv. På samma sätt träffar motorcykelns 2cm breda greppyta det lilla potthålet med exakthet, just för att vi tittade på gropen i vägen istället för vid sidan om. Utförsåkare känner igen detta.

Alltså: vi åker dit vi tittar.

Lutning är också på samma sätt som vid utförsåkning, vi törs luta när vi litar på greppet och är bekväma med den teknik som ger oss balans och hur vi finjusterar lutningen med gaskontroll, blick och med/motstyrning.

Att köra åttor i låg hastighet menar jag är ett bra sätt att våga titta sig över axeln och låta hojen svänga tvärt i låg fart, dvs liksom fösa med sig hojen med ytterknät. Då kommer man att luta och ett svagt gaspådrag gör att hojen reser sig ifall man lagt ned för mycket.

Övning ger färdighet, jag känner själv att jag borde öva mer på detta, särskilt med packning då hojen uppför sig helt annorlunda då.
8:an är en fantastisk övning. Man använder alla körtekniker samtidigt, körställning, gaskontroll och blick. Man måste dock hålla koll på vilken fart man kör i för det finns två 8:eek:r, med eller utan styrfart.
Kör man under styrfart så är det balans- och kopplings träning förutom de övriga. Kör man över styrfart så är det mer körställning och svängträning. Bägge två är lika viktiga och ger en märkbar skillnad i hur duktig man blir på att hantera hojen.
Tänk bara på att det är som med allting annat, man måste träna och träna mycket. Det räcker inte med 10 minuter utanför biltema och sen är det bra, man måste göra detta om och om igen för att verkligen kunna sätta övningen och även kunna använda den i alla lägen.

När ni kan 8:an ordentligt så testar ni att göra den i en backe, både tvärs och längst med, då inser man snabbt om man behövde träna mer eller inte.

När man kan det ordentligt så gör man samma övning i en annan backe, men på grus/sand som underlag, då blir det ytterligare en dimension :)

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ursäkta om jag trampar på tårna, men jag vågar säga att där du är i din körkunskap kan du ALLTID svänga mer. Det brukar jag säga till mina kompisar när vi övningskör.. Det har åtminstone räddar en av de som körde lite väl fort ?

Om någon redan sagt så tåls det att höras igen... BLICKEN, du kommer dit du tittar.. Tänk att du kan svänga mer och titta dit du vill.

Jag kör "alltid" på ett sätt som gör att jag hamnar i ytterkant på höger sida, alltså utgår jag mer från mitten av vägen.. Om den inte är helt blind förstås.. Klarar jag inte kurvan har jag marginal.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Helt apropå ingenting sådär, men när jag läser såna här trådar funderar jag alltid på om liknande diskussioner någonsin förs i bilkretsar? Hur många bilister startar trådar på forum om hur man bäst tar kurvor, eller hur man jobbar med blicken i trafiken? Och hur många går kurser efter att dom har tagit körkortet för att bli bättre bilförare? Finns det ens? Det känns ju inte direkt som att det är där Bilsweden lägger krutet, eller Motormännen heller för den delen, dom verkar ju bara engagera sig i vägunderhåll, laddstolpar och läskiga korsningar.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Helt apropå ingenting sådär, men när jag läser såna här trådar funderar jag alltid på om liknande diskussioner någonsin förs i bilkretsar? Hur många bilister startar trådar på forum om hur man bäst tar kurvor, eller hur man jobbar med blicken i trafiken? Och hur många går kurser efter att dom har tagit körkortet för att bli bättre bilförare? Finns det ens? Det känns ju inte direkt som att det är där Bilsweden lägger krutet, eller Motormännen heller för den delen, dom verkar ju bara engagera sig i vägunderhåll, laddstolpar och läskiga korsningar.
Det är försvinnande lite bilkurser tyvärr och de få kurser som finns handlar mest om att köra fortare på bana, ingen trafiksäkerhet.

Vi som svenska motorcyklister är å andra sidan bäst i världen på att utbilda oss frivilligt.
Vi har 300 000 motorcyklar i trafik, 65 000 av dessa är medlemmar i SMC.
SMC i sin tur levererar mellan 10 000 och 15 000 utbildningsplatser varje år (också bäst i världen)
2,7% av alla hojåkarna går på kurs (93% går INTE på kurs men borde göra det...)

Den vanligaste kommentaren efter att någon gått en kurs första gången är:
"-Fy faaaaaan vad roligt!!!! Varför har jag inte gjort det här förut?!?!?!?..."

Den sämsta undanflykten jag har hört:
*-Jo jag ska gå en SMC-kurs, jag ska bara träna lite först..." ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är försvinnande lite bilkurser tyvärr och de få kurser som finns handlar mest om att köra fortare på bana, ingen trafiksäkerhet.

Vi som svenska motorcyklister är å andra sidan bäst i världen på att utbilda oss frivilligt.
Vi har 300 000 motorcyklar i trafik, 65 000 av dessa är medlemmar i SMC.
SMC i sin tur levererar mellan 10 000 och 15 000 utbildningsplatser varje år (också bäst i världen)
2,7% av alla hojåkarna går på kurs (93% går INTE på kurs men borde göra det...)

Den vanligaste kommentaren efter att någon gått en kurs första gången är:
"-Fy faaaaaan vad roligt!!!! Varför har jag inte gjort det här förut?!?!?!?..."

Den sämsta undanflykten jag har hört:
*-Jo jag ska gå en SMC-kurs, jag ska bara träna lite först..." ;)
Fast undrar om det där stämmer, 300 000 i trafik ja, men många har ju fler än en hoj, så troligen är det större procentsats aktiva motorcyklister som är medlemmar i SMC än 65 000 av 300 000 :tummenupp

Lustigt nog har jag hört exakt samma ursäkt, och jag tror inte att det var samma person som sa det till oss båda :gnissla

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Fast undrar om det där stämmer, 300 000 i trafik ja, men många har ju fler än en hoj, så troligen är det större procentsats aktiva motorcyklister som är medlemmar i SMC än 65 000 av 300 000 :tummenupp

Lustigt nog har jag hört exakt samma ursäkt, och jag tror inte att det var samma person som sa det till oss båda :gnissla
Förmodligen olika personer... :)

Såg någon siffra om att det är en väldigt stor procent av svenska hojåkare som har mer än en hoj så det stämmer nog bra som du säger :)

Vi jämför ofta med AMA i USA, de har 220 000 medlemmar men då är det många som bara sysslar med tävlingsverksamheten. Slår vi ihop SMC med SVEMO som är medlem i SMC (och SMC i SVEMO) så är vi 155 000 medlemmar. USA har ca 9 miljoner hojar på 330 miljoner människor så procentuellt är vi i sverige ganska bra på det här... :)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det finns kurser för bilförare att lära sig säkrare (och snålare) körning. Företag där jag har arbetat har låtit utesäljare gå den typen av kurser eftersom de är ute på vägarna mycket.

För egen del är jag så inihelvete duktig på att köra både bil och mc så jag behöver inte lära mig något.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Det finns kurser för bilförare att lära sig säkrare (och snålare) körning. Företag där jag har arbetat har låtit utesäljare gå den typen av kurser eftersom de är ute på vägarna mycket.

För egen del är jag så inihelvete duktig på att köra både bil och mc så jag behöver inte lära mig något.
Jupp, det finns kurser i avancerad körning, ecodriving, osv men det är ytterst få privatpersoner som själva betalar för detta...

Du tillhör de här 97% som inte behöver någon jävla kurs... :D

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Folk är generellt väldigt kassa på att köra bil.

Lika viktigt att använda blick och känsla för underlaget men bil är förstås mer förlåtande när man gör fel, vilket för med sig att många fortsätter att göra fel hela tiden. Märks när man åker med och när man ligger bakom och tittar, på samma sätt som med hoj.

Ecodriving och avancerad körning-kurser handlar om helt andra saker än att köra bil på ett snyggt och säkert sätt.

Omvänt så blir de flesta också betydligt bättre bilförare av att gå kurs med hojen. Det är samma saker man övar och blir bra på med tiden.

Raderad medlem 51742

Guest
Folk är generellt väldigt kassa på att köra bil.

Lika viktigt att använda blick och känsla för underlaget men bil är förstås mer förlåtande när man gör fel, vilket för med sig att många fortsätter att göra fel hela tiden. Märks när man åker med och när man ligger bakom och tittar, på samma sätt som med hoj.

Ecodriving och avancerad körning-kurser handlar om helt andra saker än att köra bil på ett snyggt och säkert sätt.

Omvänt så blir de flesta också betydligt bättre bilförare av att gå kurs med hojen. Det är samma saker man övar och blir bra på med tiden.
Att få in perspektivet med blicken tyckte jag gjorde stor skillnad även för min bilkörning. Mycket bättre flyt.

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Blicken fladdrar även på rakväg och när jag på min tredje hojtur för året kom över krönet uppenbarade sig en stirrig fyrbening vid åkerkanten som efter övervägande vände om istället för att utmana ödet och traska över vägen. blick för annalkande faror och rörlig skalle räddar dom flesta uppkomna siuationer . trycker på fotpinne /handtag efter bästa förmåga vid kursändring och min enda knixkurs har hjälpt mig .

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om motstyrning är jag helt överens med dig.
Rädd att luta kan man vara ändå, trots att man vet hur motstyrning funkar - vet inte hur andra funkar men jag lutar mindre i början av säsongen och lutar mer i slutet av en bandag än när jag kommer dit.
Det kan man kalla rädsla, försiktighet, tillvänjning eller liknande. Den "rädslan" har jag trots att jag vet att däcken är bra, hojen stabil, banan torr och att alla andra runtomkring lutar mer o kör fortare. Samt att jag är väl medveten om motstyrning, hur det funkar och att jag använder det både medvetet o omedvetet i olika situationer.
Det var vad jag menade med att det var två olika frågor.
Jag menade bara att jag inte riktigt håller med om att det är olika frågor som diskuteras i tråden eftersom jag tror att förutom ren träning och vana så kan även förståelse för körtekniska aspekter vara en bidragande faktor som skapar självförtroende och hjälper en att komma över rädslan, så även de diskussioner som vid första anblick kanske inte verkar avhandla trådens ämne kan ändå ha mer med det att göra än man tror. Menade inte att du hade fel i sak :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det enkla tipset är att gå en SMC -kurs.
Börja med knix sedan storbana(BKK).
Du får tips och trix för din att förbättra din körförmåga och säkerhet.
Träna inte in felbeteende på egen hand, -det blir bara svårt att få bort dem...

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Vi har en omotiverat stor rondellen hemmavid - omotiverat för vardagstrafiken som är nästan noll, men denna CPL är dimensionerad för att tillfälligtvis svälja omledd trafik från E6 när någon klåpare sprider ut hela sitt semesterbohag över motorvägen då husvagnen vill hem fortare än bilen.

Nå, denna trafikplats ligger nere vid havet, och om någon minns januaristormen "Per" så minns ni också att den kom in från nordväst som "Gudrun" men var ändå mer knackig och kastig. En riktig skitstorm.

Perfekt för mig att ta ut en hoj i och börja nöta rondell!

Uppgift: så runt och snyggt spår som möjligt, i så hög fart som kändes tryggt - i påtaglig medvind, sidvind, motvind och ny sidvind. Man får jobba mycket med överkroppen - liksom tvärstalla den lite för att mildra övergångarna mellan de olika vindriktningarna.
De av er som som seglar vet hur man sköter skotning vid en gipp - så typ.

Runt runt runt - varv efter varv tills jag tyckte det funkade. Vinden högg i allt mer och fungerade som en vänlig hand som höjde ribban allt mer allt eftersom jag höll på. Jag noterar att vinden börjat bli riktigt elak, bestämmer mig för att avbryta - och ser hur det står bilar i två av de tre infartsarmarna.

Dom hade utan problem kunnat köra in och igenom rondellen utan att jag hade hindrat dem, men tydligen var det mer spännande att glo på mig i januaristormen med öppna munnar än att åka dit dom skulle.

Oh well - jag blåste hem på mer än ett sätt - hem till en spärrad väg där en gammal dålig björk hade blåst över vägen och taket till uteboxarna gett sig iväg inåt land.

Ingen kul hemkomst, och mer skulle blåsa sönder innan dagen var till ända - men bra träning!
Ska se om jag hittar en lämplig rondell i helgen :)

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det enkla tipset är att gå en SMC -kurs.
Börja med knix sedan storbana(BKK).
Du får tips och trix för din att förbättra din körförmåga och säkerhet.
Träna inte in felbeteende på egen hand, -det blir bara svårt att få bort dem...
SMC blir svårt för är i Österrike men har mailat ÖAMTC och frågat om det fungerar att gå på deras kurser även om man inte är så bra på tyska. Fördelen med deras kurser är att de var betydligt enklare att boka dessa. Fanns platser kvar för kurser som låg två veckor framåt. På SMC har jag bara sett att det finns reservplatser på den typen av ban/kurv kurser som jag sneglat på. Var dock ett tag sedan jag kollade.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka