Hur kommer man över rädslan att luta?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror det handlar mer om träning än kurser för att lära sig lita på hojen.
Körtekniken kan med fördel tränas med hjälp av tränare men körkänsla kan man bara få med träning och att våga pressa gränserna vilket iofs bör göras på bana.

Enklast är väl att åka till Biltema och köpa lite konor sedan åka till någon enslig parkering eller liknande och sätta upp en egen bana och börja pressa varvtiderna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
SMC-kurserna på bana hjälpte mig enormt mycket, men det gäller att öva och få in känslan på vanlig väg också.

Gick en kurs i Italien för en massa år sen som jag tyckte var väldigt givande. Det var en ganska liten grupp med instruktör och vi övade på vanliga (nåja) vägar i Dolomiterna, där instruktören körde bakom och filmade när vi övade på en massa olika moment. Det mest givande var att det blev en kombination av nötning/mängdträning med instruktion samtidigt som faktorerna som kan göra en osäker på väg, men som saknas på bana, fanns där.

Minns att vi började med att köra runt, runt i en rondell där vi skulle försöka nå kantstenen i mitten med vänsterhanden och en annan övning där vi skulle ta oss ner för en slingrande liten väg i nedförslut, ståendes på fotpinnarna och utan att hålla i styret, utan enbart styrde hojen med kroppen.

Visserligen var kursen på italienska (som jag inte kan) och instruktören pratade halvknackig engelska, men italienskt gestikulerande säger mer än 1000 ord i det här sammanhanget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjena, jag övar en hel del på kurvtagning men har svårt att komma över rädslan att luta hojen och det händer ibland att jag bromsar mitt i kurvan och nästan glider över i andra körfältet. Vad bör man göra i sådana situationer där man känner att man kommit in lite för snabbt och inte lutar hojen tillräckligt? Har ni några bra knep?
Gå några SMC kurser så inser du att du inte i trafiken är i närheten av vad däcken klarar av.
Och för övrigt så har jag själv haft inställningen (och har förhoppningsvis) att bättre få en lowsider än komma över i mötande fil och frontalkrocka, då har jag i varje fall försökt.
Och så en sak, man kommer dit man ser, lägg blicken på höger vägkant / dike i högerkurva,
lägg blicken på mittlinjen i vänsterkurva. Och så är det "bara" att motstyra.
Jag skriver "bara att motstyra" för min SV650S svängde bara jag tänkte,
GSX1300R, ja med GSX1300R får jag ta i allt vad jag orkar för tajta till en sväng med motstyrning.
 
Last edited:

Raderad medlem 61114

Guest
Ut och kör bana bara. Smc kurser har du personlig instruktör som hjälper dig under hela dagen. Kör du med andra arrangörer kan alltid be en föråkare om hjälp och tips, men det blir inte på samma sätt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tycker två saker gjorde min kurvtagning säkrare. Det första var att ta kurvor så som SMC lär ut, dvs att bromsa klart och ha rätt växel innan man går in i kurvan, och att ta hela kurvan med lätt gaspåslag. När jag kände mig bekväm med det blev jag tack vare något foruminlägg (på ett annat forum) nyfiken på trail braking, dvs att fortsätta bromsa till kurvans apex (mitt) och därefter mjukt gå över till gaspåslag. Båda dessa tekniker gör att man tillför en ”yttre”kraft till hojen, i motsats till att bara passivt rulla igenom kurvan vilket gör hojen mer stabil och dess beteende mer förutsägbart.

Du har fått flera andra tips i tråden redan, men av det som nämnts ovan tycker jag att det att man tittar dit man vill är det viktigaste. Dvs, lyft blicken och titta mot kurvans utgång istället för precis framför framhjulet.

Detta är något man kan öva på på gatan, även när man kör lugnt och försiktigt. Jag började själv öva på alla dessa olika moment genom att kör långsammare än jag egentligen tyckte var rimligt, för att verkligen ge mig själv tid att förstå de olika momenten. När det började sitta mer or ökade jag successivt hastigheten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kurs ger dig verktyg som du sedan övar på att använda varje gång du kör hoj. Då blir du bättre och bättre hela tiden = större marginaler, roligare och säkrare körning.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tjena, jag övar en hel del på kurvtagning men har svårt att komma över rädslan att luta hojen och det händer ibland att jag bromsar mitt i kurvan och nästan glider över i andra körfältet. Vad bör man göra i sådana situationer där man känner att man kommit in lite för snabbt och inte lutar hojen tillräckligt? Har ni några bra knep?
Jag anade att det var du när jag såg rubriken ??
 

Raderad medlem 51742

Guest
Du ska få ett råd som hjälpte mig back in the days. Välj ut en enkel liten rondell på en "öde väg". Kör fram och tillbaka och öva/öva/öva att lägga ner hojen mer och mer. Det behövs inte några hiskeliga farter, På så vis blir du bekväm med hojen och kan utmana dig själv mera.

Exakt detta vi körde som en av de första övningarna på den där italienska kursen jag gick. Funkade riktigt bra.

Sprit brukar också dämpa oro och rädsla :tungan
Detta var för övrigt ett av de mer oväntade inslagen på samma kurs. När vi hade tagit oss upp högt upp i ett bergspass åt vi lunch innan vi skulle rulla ner för serpentinvägarna igen. Då såg instruktören till att det beställdes in vin och ingen höjde ett ögonbryn som om det var den naturligaste saken i världen. Nu var det ju bara ett glas till maten och Italien har lite andra promillegränser, men hade detta hänt på en SMC-kurs i Sverige hade det väl blivit lynchstämning. Men visst kändes det en aning mer avslappnat på vägen ner. :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du ska få ett råd som hjälpte mig back in the days. Välj ut en enkel liten rondell på en "öde väg". Kör fram och tillbaka och öva/öva/öva att lägga ner hojen mer och mer. Det behövs inte några hiskeliga farter, På så vis blir du bekväm med hojen och kan utmana dig själv mera.

Lägga ut två koner/stenar/halsdukar etc och köra åttor på en p-plats funkar också. Närmare och närmare ju mer man sätter det.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som nämnts ovan ett gäng gånger, gå en kurvkurs på SMC, storbana eller Knix spelar ingen roll.

Sen finns det en hel del intressant på tuben som man kan kolla på när det gäller ämnet att luta hoj. Vissa vet vad de pratar om, vissa inte fullt så mycket. De här tillhör de förstnämnda:


 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Finns ju tre sätt.
1 luta kroppen mer än hojen
2 Luta hojen mer än kroppen
3 Luta kropp å hoj lika mycke
1 är väl vanligast
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ska man inte skjuta bak innerhöften för att öppna upp bäckenet och luta in överkroppen?


Det skall man säkert göra. Jag har alltid gjort grejer fel.

Men det funkar för mig, och det du påpekar är hur oändligt många olika sätt man kan hantera sin körning på.
Det enda som egentligen är fel är att sitta rätt upp och ner som en död sill, dra i en rulle för att öka farten eller dra i en annan spak för att sänka den samma.

Då kan man lika gärna åka taxi.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du ska få ett råd som hjälpte mig back in the days. Välj ut en enkel liten rondell på en "öde väg". Kör fram och tillbaka och öva/öva/öva att lägga ner hojen mer och mer. Det behövs inte några hiskeliga farter, På så vis blir du bekväm med hojen och kan utmana dig själv mera.


Vi har en omotiverat stor rondellen hemmavid - omotiverat för vardagstrafiken som är nästan noll, men denna CPL är dimensionerad för att tillfälligtvis svälja omledd trafik från E6 när någon klåpare sprider ut hela sitt semesterbohag över motorvägen då husvagnen vill hem fortare än bilen.

Nå, denna trafikplats ligger nere vid havet, och om någon minns januaristormen "Per" så minns ni också att den kom in från nordväst som "Gudrun" men var ändå mer knackig och kastig. En riktig skitstorm.

Perfekt för mig att ta ut en hoj i och börja nöta rondell!

Uppgift: så runt och snyggt spår som möjligt, i så hög fart som kändes tryggt - i påtaglig medvind, sidvind, motvind och ny sidvind. Man får jobba mycket med överkroppen - liksom tvärstalla den lite för att mildra övergångarna mellan de olika vindriktningarna.
De av er som som seglar vet hur man sköter skotning vid en gipp - så typ.

Runt runt runt - varv efter varv tills jag tyckte det funkade. Vinden högg i allt mer och fungerade som en vänlig hand som höjde ribban allt mer allt eftersom jag höll på. Jag noterar att vinden börjat bli riktigt elak, bestämmer mig för att avbryta - och ser hur det står bilar i två av de tre infartsarmarna.

Dom hade utan problem kunnat köra in och igenom rondellen utan att jag hade hindrat dem, men tydligen var det mer spännande att glo på mig i januaristormen med öppna munnar än att åka dit dom skulle.

Oh well - jag blåste hem på mer än ett sätt - hem till en spärrad väg där en gammal dålig björk hade blåst över vägen och taket till uteboxarna gett sig iväg inåt land.

Ingen kul hemkomst, och mer skulle blåsa sönder innan dagen var till ända - men bra träning!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lägga ut två koner/stenar/halsdukar etc och köra åttor på en p-plats funkar också. Närmare och närmare ju mer man sätter det.
Den där tycker jag är lite knepig, man får ju inga referenser att förhålla sig till, mer än bara själva konen, det är betydligt enklare med rondeller eller vanliga kurvor. Jag har tex lättare att köra fort på Sviestad eller Gelleråsen än på Anderstorp, just för att dom banorna är mindre/smalare. Fråga mig inte vad bokstavskombinationen för just den här finesser är bara :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det inte lite olika frågor som diskuteras i tråden?
Motstyrning används väl alltid vid mc-körning (inte krypkörning) men den kommer med automatik - aktiv/medveten motstyrning gör man (jag) när jag vill trycka ner hojen lite extra i en kurva som kniper eller om jag möter en bil.
Håller med fast samtidigt inte. Det är inte alla som vet vad motstyrning är eller hur/varför det fungerar. De kanske använder sig av det fast utan att veta varför eller hur det går till. Min personliga anledning till varför jag tipsade om just motstyrning samt förklarade hur det faktiskt fungerar är för att jag upplever att förståelsen för kurvtagningsprincipen inger självförtroende, jag vet att jag har ett verktyg som hjälper mig att svänga och jag förstår hur det fungerar. Om man nöter in den vetskapen ordentligt så att det sitter i ryggraden så tror jag att man är mindre benägen att få panik och styra rakt fram när man egentligen vill göra en undanmanöver eller svänga brantare, man vet att "trycker jag bara lite hårdare på den styrhalva som jag vill svänga åt så kommer hojen svänga ditåt och jag förstår precis varför fastän jag styr 'omvänt' " och då gör man det istället för att man fryser eller styr "intuitivt" vilket kan bli fel om din intuition säger vrid åt höger för att svänga höger.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Håller med fast samtidigt inte.
Om motstyrning är jag helt överens med dig.
Rädd att luta kan man vara ändå, trots att man vet hur motstyrning funkar - vet inte hur andra funkar men jag lutar mindre i början av säsongen och lutar mer i slutet av en bandag än när jag kommer dit.
Det kan man kalla rädsla, försiktighet, tillvänjning eller liknande. Den "rädslan" har jag trots att jag vet att däcken är bra, hojen stabil, banan torr och att alla andra runtomkring lutar mer o kör fortare. Samt att jag är väl medveten om motstyrning, hur det funkar och att jag använder det både medvetet o omedvetet i olika situationer.
Det var vad jag menade med att det var två olika frågor.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top