Hur kommer man över rädslan att luta?

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, jag övar en hel del på kurvtagning men har svårt att komma över rädslan att luta hojen och det händer ibland att jag bromsar mitt i kurvan och nästan glider över i andra körfältet. Vad bör man göra i sådana situationer där man känner att man kommit in lite för snabbt och inte lutar hojen tillräckligt? Har ni några bra knep?
 

isbjornen3

Bäst.
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Två saker man kanske kan använda är motstyrning och flytta tyngdpunkten. Tränas lämpligtvis där det inte är någon trafik. Motstyrning bör dock kanske användas i början på kurvan.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Två saker man kanske kan använda är motstyrning och flytta tyngdpunkten. Tränas lämpligtvis där det inte är någon trafik. Motstyrning bör dock kanske användas i början på kurvan.
Jo jag använder det, men har ändå svårt att komma över rädslan (delvis för att jag är rädd att krascha hojen). Så söker tips på hur man hanterar denna rädsla när man kör snabbt. Söker även tips på hur man ska göra i situationer där man kommit in för snabbt i en kurva och är på väg in i det andra körfältet.

Det är inte så att jag inte lutar hojen, men jag hade velat lära mig att luta den som en riktig rejseråkare.
 

Shah Of Iran

Medlem
Gick med
2 Jul 2023
Ort
Stockholm
Hoj
Z900
Om du är påväg in i det andra körfältet alternativt av vägen (vänstersväng) får det väl någonstans bära eller brista? Luta hojen eller krascha i skogen/frontalkrock med mötande bil/hoj
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tjena, jag övar en hel del på kurvtagning men har svårt att komma över rädslan att luta hojen och det händer ibland att jag bromsar mitt i kurvan och nästan glider över i andra körfältet. Vad bör man göra i sådana situationer där man känner att man kommit in lite för snabbt och inte lutar hojen tillräckligt? Har ni några bra knep?


Det var väl du som lurkade nere i Österrike just nu?

Då har du nära till hjälpen!


Läs allt som Varahannes skrivit.
Se hans videos, gå hans utbildningar.
Kort sagt: ta rygg på en av de bästa instruktörerna som står att finna, nu när du är på hans egen bakgård.

Han är bäst för att han omsätter teori och körgårdsövningar till praktiska linjer ute i trafik. Han har, tillsammans med ÖAMTC utverkat tillstånd att bedriva vidareutbildning i vanlig trafik - med elastiska hastigheter!

Han heter Hannes Bagar och jobbar ihop med www.1000ps.at
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Om du är påväg in i det andra körfältet alternativt av vägen (vänstersväng) får det väl någonstans bära eller brista? Luta hojen eller krascha i skogen/frontalkrock med mötande bil/hoj
Jo men hur gör man en justering mitt i kurvan så att säga?
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Det var väl du som lurkade nere i Österrike just nu?

Då har du nära till hjälpen!


Läs allt som Varahannes skrivit.
Se hans videos, gå hans utbildningar.
Kort sagt: ta rygg på en av de bästa instruktörerna som står att finna, nu när du är på hans egen bakgård.

Han är bäst för att han omsätter teori och körgårdsövningar till praktiska linjer ute i trafik. Han har, tillsammans med ÖAMTC utverkat tillstånd att bedriva vidareutbildning i vanlig trafik - med elastiska hastigheter!

Han heter Hannes Bagar och jobbar ihop med www.1000ps.at
Oj, sjukt bra tips. Ska kolla på det. ÖAMTC är ju i trakten och 1000ps är oftast första resultatet man får när man googlar på hojar på Österrikiskt wifi.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Gå utbildning!

1. Ta ut kursen genom att titta dit du vill komma.

2. För fram innerhöften.

Klart.

Gå utbildning!
Blicken tänker jag mycket på som det är men klart det kan bli bättre också, särskilt när man blir lite skraj.

Vad menar du med att föra fram innerhöften? Menar du kulorna kloss an mot tanken?

Hade velat prova en smc kurs men de var alltid fullbokade när jag kollat. De där man lär sig banåkning dvs.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Blicken tänker jag mycket på som det är men klart det kan bli bättre också, särskilt när man blir lite skraj.

Vad menar du med att föra fram innerhöften? Menar du kulorna kloss an mot tanken?

Hade velat prova en smc kurs men de var alltid fullbokade när jag kollat. De där man lär sig banåkning dvs.
Det varierar lite från person till person, men när du hänger av, exempelvis i högerböj, ska höger höft bakåt/utåt. Men för mig blir avhäng mer naturligt om jag tänker på det som att jag trycker upp hojen upprätt snarare än att jag hänger av.

Sedan går det att luta hojen mer tills något börjar skrapa. Hojen klarar det galant, det är du som förare som ställer till det, och om det känns läskigt i en kurva är det nästan alltid för att du har blicken fel eller spänner dig så att hojen inte kan jobba ordentligt, och då känns det läskigare och då spänner du dig mer och då blir det läskigare och till slut nyper du bromsen.
Det är inte i sig farligt att bromsa i kurvor, så länge du har extra tillgängligt fäste. Men det är bättre att träna bort olaterna som gör att det känns läskigt i kurvor så du inte bromsar på dig eller rätar upp hojen rakt in i fronten på en bil, eller något värre.

Det bästa stället och sättet att träna bort olaterna är på bana med kunnig lärare.

Ett sätt att få lite distans till hur mycket du lutar och hänger är att ha någon liga bakom och spela in en video när du kör som vanligt (pressa inte), kolla sedan. De flesta bor lite överraskande av hur lite det faktiskt lutar egentligen.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Blicken tänker jag mycket på som det är men klart det kan bli bättre också, särskilt när man blir lite skraj.

Vad menar du med att föra fram innerhöften? Menar du kulorna kloss an mot tanken?

Hade velat prova en smc kurs men de var alltid fullbokade när jag kollat. De där man lär sig banåkning dvs.


"Innerhöften" avser den höft som vetter mot insidan på den kurva du är inne i - och allt detta avser sittande förare som lutar med hojen - varken mer eller mindre än motorcykeln. Det är är alltså mer "normal körning" jämfört med att hänga av.

All lyckad MC-körning kommer från avslappad kontroll - och det gäller även den egna kroppen. För att få detta tricket att funka behöver du vara lösgjord och smidig i ditt bäcken. Genom att föra fram din inre höft - tänk att bara det ena knät skall föras framåt, rakt framåt / i körriktningen. Det räcker med 2-3 cm ute på knäspetsen så dyker hojen in i ett nytt, snävare spår under full kontroll.

Det ligger självklart en ökad motstyrning dold i manövern men det är långtifrån hela sanningen. Höftrörelsen gör hela processen till flytande guld.

Att kunna rikta om hojen / byta spår under kurvtagning men ändå hålla sig kvar i sin säkra zon på vägen och ta tillbaka radien är verkligen A och O för säker körning på landsväg.

Varahannes arbetar väldigt mycket med säkra spårval och hur man skall kunna kliva ur ett spår, i hastighet - med bibehållen kontroll.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Som redan påtalats, motstyrning :fakta

Kan kännas kontraintuitivt till en början, att tvinga styret åt "fel håll". Men det är i själva verket helt logiskt. Dina hjul är inget annat än snurrande gyron, och gyron vill inte ändra sin axiella orientering. Försöker man ändå påverka ett gyro så ger det upphov till gyroskopiska effekter som är av naturen förskjutna 90 grader, vilket innebär att när du försöker vrida ditt gyro i sidled så får du en gyroskopisk effekt som påverkar hjulet ett kvarts varv senare vilket tvingar gyrot dvs hjulet att luta istället för att vridas. Och eftersom hjulet sitter fast i resten av ekipaget så lutar hela alltet åt ena eller andra sidan beroende på vilket håll du styr åt. Ju hårdare du trycker, desto mer vill gyrot luta och desto mer lägger du ner hojen vilket i sin tur gör att du svänger snabbare. Man behöver inte göra det så komplicerat och tänka igenom hela fysiken bakom det hela varje gång man vill svänga, det är bara att komma ihåg att du ska trycka fram den styrhalva som du vill svänga åt, dvs tryck framåt på vänsterstyret (och dra gärna med högerhanden samtidigt för att få god balans och styrka i rörelsen), så kommer du svänga vänster.

Kolla på introt på denna video, fram till 1:00, skippa därefter till 2:30 och kolla fram till 3:00.

Så länge du kan vira huvudet runt detta koncept så kommer motstyrning kännas tryggare och mer intuitivt snarare än något motigt, eftersom du vet varför/hur det fungerar så minskas känslan av att du styr åt fel håll. Det ger dig självförtroendet att inför en kurva vrida på styret åt "fel" håll vilket initierar kurvtagningen automatiskt, sen behöver du bara åka med och justera trycket på styret efter hur brant kurvan är och hur hög hastighet du håller. När du väl börjar få grepp om det hela kan du mer fördel förskjuta kroppsvikten åt sidan och luta ännu mer in i kurvan och därmed få en brantare vinkel och ännu snävare kurvtagning, men börja med att förstå hur motstyrning fungerar rent fysiskt och försök sen bli bekväm med att styra hojens lutning med hjälp av trycket på styret i respektive riktning.
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
KNIX-kurser finns på många ställen, kan vara värt att åka en sträcka för att gå en. :)

Bra råd ovan, och bra film också. Öva gäller!
Knix-kurser finns inte över-allt. inte i Hälsingland. Förmodligen p.g.a försvaret... Men det kanske kan förändras...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Är det inte lite olika frågor som diskuteras i tråden?
Motstyrning används väl alltid vid mc-körning (inte krypkörning) men den kommer med automatik - aktiv/medveten motstyrning gör man (jag) när jag vill trycka ner hojen lite extra i en kurva som kniper eller om jag möter en bil.

Rädslan att lägga ner hojen är mer än fråga om vana, att man är osäker på underlag eller däck. Är själv ingen knäskrapare, men tänker alltid att "jag kan luta mer än såhär om det behövs"
Bästa stället att träna är på bana (min personliga åsikt) där man kan lita på underlaget och börjar känna igen kurvorna efter några varv. Då kan man öka lutningen allteftersom.
Dessutom viktigt att man har däck som inte är slitna på mitten, "kanten" som man skall luta förbi känns ofta instabil innan man kommer över på däckets sida
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Knix-kurser finns inte över-allt. inte i Hälsingland. Förmodligen p.g.a försvaret... Men det kanske kan förändras...

Gävle!

Oftast beror det på att det finns för få instruktörer lokalt som har möjlighet att genomföra kursen. I andra hand lämplig plats.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du behöver träna, med instruktörer som kan ge dig rätt råd på en plats där du inte störs av mötande och där du kan träna i lugn och ro, dvs KNIX eller SMCs kurser på storbana. Råd och tips på nätet i all ära, men det är antal mil och kurvor i verkligheten som bygger upp erfarenhet och känsla.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Varit rädd för att luta tidigare. Lösningen heter SMC. Läsa hjälper inte. Träna så mycket att man till slut lutar hojen utan att noja är lösningen.

SMC eller annan kurvkurs.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Många bra tips här i tråden. Människans inbyggda överlevnadsinstinkter arbetar mot oss när vi kör motorcykel och gör att vi reagerar felaktigt när vi blir rädda i en kurva. Lyssna på Keith Kode eller andra bra instruktörer samt öva under kontrollerade former om du vill bli en bra förare. Kontroll på gas, blick och avslappnad körning kommer man långt med.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top