Jag tycker två saker gjorde min kurvtagning säkrare. Det första var att ta kurvor så som SMC lär ut, dvs att bromsa klart och ha rätt växel innan man går in i kurvan, och att ta hela kurvan med lätt gaspåslag. När jag kände mig bekväm med det blev jag tack vare något foruminlägg (på ett annat forum) nyfiken på trail braking, dvs att fortsätta bromsa till kurvans apex (mitt) och därefter mjukt gå över till gaspåslag. Båda dessa tekniker gör att man tillför en ”yttre”kraft till hojen, i motsats till att bara passivt rulla igenom kurvan vilket gör hojen mer stabil och dess beteende mer förutsägbart.
Du har fått flera andra tips i tråden redan, men av det som nämnts ovan tycker jag att det att man tittar dit man vill är det viktigaste. Dvs, lyft blicken och titta mot kurvans utgång istället för precis framför framhjulet.
Detta är något man kan öva på på gatan, även när man kör lugnt och försiktigt. Jag började själv öva på alla dessa olika moment genom att kör långsammare än jag egentligen tyckte var rimligt, för att verkligen ge mig själv tid att förstå de olika momenten. När det började sitta mer or ökade jag successivt hastigheten.
Beroende på deltagarens förmåga jobbar SMC med trailbraking också, för att det är ett fantastiskt verktyg att även i trafiken i en hel del situationer.
För mig själv vill jag inte lämna ifrån mig det enda verktyg jag har för att snabbt, effektivt och kontrollerat kunna ta ned både hastighet och kurvradie innan jag är nöjd med hastighet, riktning och att jag ser en fri utgång. Svårt att åstadkomma om jag ska vara färdig med bromsen innan jag gör styrkommando i en hel del situationer i trafiken.
Ungefär så här tänker jag i de allra flesta fall när det gäller kurvtagning på motorcykel:
När slutar man bromsa inför/i en kurva? När man är nöjd med hastighet och riktning.
När börjar man gasa i en kurva? När man ser utgången och har fri väg dit man vill.
Sällan på rull i en kurva, antingen bromsar man, håller stödgas eller gaspådrag.
Öka inte lutningsvinkel och gas eller broms samtidigt.
Lutning = risk. Det du lämnar ifrån dig i lutningsvinkel får du tillbaka i gas/broms.
Hastighet = kurvradie.
Växla är klart bäst att vara färdig med innan man ger styrkommando, blicken är a och o, titta dit man ska, men glöm inte att scanna för att se nya inkommande faror.
Min enkla devis för blicken i trafiken: LÖV - Leta Överväg Verkställ! som jag lånat och fritt översatt från Nick Ienatsch.
En kökkenmödding av Twist of the Wrist II av Keith Code, Sport Riding Techniques av Nick Ienatsch (och hans ChampSchool), SMC School Full Kontroll - Bra Tänkt, egna funderingar och provande (och misslyckande), med mera.