Hur kommer man över rädslan att luta?

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håller med fast samtidigt inte. Det är inte alla som vet vad motstyrning är eller hur/varför det fungerar. De kanske använder sig av det fast utan att veta varför eller hur det går till. Min personliga anledning till varför jag tipsade om just motstyrning samt förklarade hur det faktiskt fungerar är för att jag upplever att förståelsen för kurvtagningsprincipen inger självförtroende, jag vet att jag har ett verktyg som hjälper mig att svänga och jag förstår hur det fungerar. Om man nöter in den vetskapen ordentligt så att det sitter i ryggraden så tror jag att man är mindre benägen att få panik och styra rakt fram när man egentligen vill göra en undanmanöver eller svänga brantare, man vet att "trycker jag bara lite hårdare på den styrhalva som jag vill svänga åt så kommer hojen svänga ditåt och jag förstår precis varför fastän jag styr 'omvänt' " och då gör man det istället för att man fryser eller styr "intuitivt" vilket kan bli fel om din intuition säger vrid åt höger för att svänga höger.
Du tänker på "motorstyrning"
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag menade bara att jag inte riktigt håller med om att det är olika frågor som diskuteras i tråden eftersom jag tror att förutom ren träning och vana så kan även förståelse för körtekniska aspekter vara en bidragande faktor som skapar självförtroende och hjälper en att komma över rädslan, så även de diskussioner som vid första anblick kanske inte verkar avhandla trådens ämne kan ändå ha mer med det att göra än man tror.

Håller med om detta helt och hållet! Rädslan för att luta tänker jag i de flesta grundar sig en okunskap för var gränserna går och en avsaknad av känsla av kontroll. Genom att förbättra sin körteknik så stärker man sin känsla av kontroll (och även den faktiska kontrollen såklart), vilket gör att kör mer avslappnat och inte blir lika rädd i oförutsedda eller upplevt utmanande situationer.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
När vi körde endurance för 10-12 år sedan hade vi en kille i teamet som resonerade att "när någon kör om så gör jag likadant o hänger på", som tur är så var hans talang på hoj mycket större än konsekvenstänket. Han höll sig oftast på hjulen och vi vann serien sista året.
Men kanske inte det smartaste sättet att lära sig på.. ?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
När vi körde endurance för 10-12 år sedan hade vi en kille i teamet som resonerade att "när någon kör om så gör jag likadant o hänger på", som tur är så var hans talang på hoj mycket större än konsekvenstänket. Han höll sig oftast på hjulen och vi vann serien sista året.
Men kanske inte det smartaste sättet att lära sig på.. ?
Med rätt reaktionsförmåga och tillräckligt lite (ibland störande) överlevnadsinstinkt kan det ju funka.
För vanliga dödliga brukar det såklart leda till att man snart bromsar på sej och det är "tejp och ståltrådsdags" i depån ?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Med rätt reaktionsförmåga och tillräckligt lite (ibland störande) överlevnadsinstinkt kan det ju funka.
För vanliga dödliga brukar det såklart leda till att man snart bromsar på sej och det är "tejp och ståltrådsdags" i depån ?
Det vill till att man har däck med ungefär likvärdigt klibb också ifall man tar rygg på någon med riktiga skillZ.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag tycker två saker gjorde min kurvtagning säkrare. Det första var att ta kurvor så som SMC lär ut, dvs att bromsa klart och ha rätt växel innan man går in i kurvan, och att ta hela kurvan med lätt gaspåslag. När jag kände mig bekväm med det blev jag tack vare något foruminlägg (på ett annat forum) nyfiken på trail braking, dvs att fortsätta bromsa till kurvans apex (mitt) och därefter mjukt gå över till gaspåslag. Båda dessa tekniker gör att man tillför en ”yttre”kraft till hojen, i motsats till att bara passivt rulla igenom kurvan vilket gör hojen mer stabil och dess beteende mer förutsägbart.

Du har fått flera andra tips i tråden redan, men av det som nämnts ovan tycker jag att det att man tittar dit man vill är det viktigaste. Dvs, lyft blicken och titta mot kurvans utgång istället för precis framför framhjulet.

Detta är något man kan öva på på gatan, även när man kör lugnt och försiktigt. Jag började själv öva på alla dessa olika moment genom att kör långsammare än jag egentligen tyckte var rimligt, för att verkligen ge mig själv tid att förstå de olika momenten. När det började sitta mer or ökade jag successivt hastigheten.
Beroende på deltagarens förmåga jobbar SMC med trailbraking också, för att det är ett fantastiskt verktyg att även i trafiken i en hel del situationer.

För mig själv vill jag inte lämna ifrån mig det enda verktyg jag har för att snabbt, effektivt och kontrollerat kunna ta ned både hastighet och kurvradie innan jag är nöjd med hastighet, riktning och att jag ser en fri utgång. Svårt att åstadkomma om jag ska vara färdig med bromsen innan jag gör styrkommando i en hel del situationer i trafiken.

Ungefär så här tänker jag i de allra flesta fall när det gäller kurvtagning på motorcykel:

När slutar man bromsa inför/i en kurva? När man är nöjd med hastighet och riktning.
När börjar man gasa i en kurva? När man ser utgången och har fri väg dit man vill.
Sällan på rull i en kurva, antingen bromsar man, håller stödgas eller gaspådrag.
Öka inte lutningsvinkel och gas eller broms samtidigt.
Lutning = risk. Det du lämnar ifrån dig i lutningsvinkel får du tillbaka i gas/broms.
Hastighet = kurvradie.

Växla är klart bäst att vara färdig med innan man ger styrkommando, blicken är a och o, titta dit man ska, men glöm inte att scanna för att se nya inkommande faror.

Min enkla devis för blicken i trafiken: LÖV - Leta Överväg Verkställ! som jag lånat och fritt översatt från Nick Ienatsch.

En kökkenmödding av Twist of the Wrist II av Keith Code, Sport Riding Techniques av Nick Ienatsch (och hans ChampSchool), SMC School Full Kontroll - Bra Tänkt, egna funderingar och provande (och misslyckande), med mera.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top