Har kört Roadsmart II de senaste året, både på min Thruxton (70 hk) och min Sprint 955 (120+ hk). Får ut 2000 mil fram och 1000 mil bak, på båda. Vilket är lite konstigt, med tanke på att det skiljer 50 hästar på hojarna.
Tänker på flera saker som redan nämnts i tråden. Motorbroms. Gaskontroll. Asfaltskvalitet. Särskilt det sista tycker jag spelar stor roll.
Jag har t ex åkt till fjällen i Norge (ofta grov asfalt) på "hyfsade" däck och före resan varit säker på att ta mig hem på samma däck. Men redan efter ett par hundra mil har däcken slitits ned oroväckande mycket. Kombinationen av grov asfalt (= bra grepp, dock!
), mycket accelerationer ut ur kurvor och uppför fjällsidorna, mycket motorbroms ned för fjällvägarna fullkomligt hyvlar ned däcken.
EDIT: NU har ni ju inga fjäll på Gotland. Men du skriver själv om asfalten...