Hur länge håller era däck?

Som sagt tidigare så är det väl ett sporttouringdäck du skall ha. Jag har också tröttnat på supersportdäcken.
4 däck på en säsong är ju löjligt. På min R1:a sitter Bridgestone RS10R. De håller inte ens 250 mil......:huvet

Ja det är nog så det är. Jaha oj, då ska jag nog inte klaga direkt :smasha
 
Okej. Spännande att likadana hojar som jag har kommer dubbelt så långt på sina. Känns ju som att det är något fel på min hoj då eller på mitt kör sätt. Tycker dock inte att jag kör så mycket annorlunda än dom jag brukar vara med ute o köra med. Förutom att jag kanske använder mer motorbroms än dom då dom kör rad 4or.

Har inte kört någon storbana ännu. Men Knix kör jag ju alla tillfällen som kommer på en sommar om dom inte regnar bort.
Brukar köra i den gruppen som håller högst tempo av dom men är sällan med några som aktivt kör storbana heller så svårt att säga om det är mellan eller snabb grupp.

Gaskontroll kan göra rätt stor skillnad på däckslitage, så det kan vara så att du går på gas hårt ut ur kurva när du rätat upp hojen, mtp att du nöter bort mitten av däcket. Nästa knix kan du ju be instruktörerna om feedback på gaskontroll specifikt så kan de antagligen säga om du går på hårt och sent.
 
Pirelli Angel ST=1015 mil
Michelin Pilot Power 3=1100 mil and counting
Jag kör inte så mycket toppfart eller hårda accelerationer, snarare jämn hög fart på kurviga vägar.
Valet står mellan Pirelli Diablo Rosso Corsa och Pirelli Diablo Rosso 3 till nästa gång, tips på det?
 
Har kört Roadsmart II de senaste året, både på min Thruxton (70 hk) och min Sprint 955 (120+ hk). Får ut 2000 mil fram och 1000 mil bak, på båda. Vilket är lite konstigt, med tanke på att det skiljer 50 hästar på hojarna.

Tänker på flera saker som redan nämnts i tråden. Motorbroms. Gaskontroll. Asfaltskvalitet. Särskilt det sista tycker jag spelar stor roll.

Jag har t ex åkt till fjällen i Norge (ofta grov asfalt) på "hyfsade" däck och före resan varit säker på att ta mig hem på samma däck. Men redan efter ett par hundra mil har däcken slitits ned oroväckande mycket. Kombinationen av grov asfalt (= bra grepp, dock! :) ), mycket accelerationer ut ur kurvor och uppför fjällsidorna, mycket motorbroms ned för fjällvägarna fullkomligt hyvlar ned däcken.

EDIT: NU har ni ju inga fjäll på Gotland. Men du skriver själv om asfalten...
 
Som många redan sagt så är tricket för anständig livslängd att använda däck avsedda för den typen av körning man ägnar sig åt. Sporttouringdäck är perfekt på gata, men funkar också för bana så länge man inte jagar tiondelar. Kolla lufttrycket iallafall en gång i veckan, 2,5 och 2.9 är lagom för all gatkörning.
 
Simon1988 skriver:
Så om armarna på svingen av någon anledning inte skulle vara lika långa på båda sidor så ja då har jag garanterat problemet där.
GARANTERAT !
Det finns ingen garanti att de är lika långa. Har svingen markeringar på sidorna (streck som på måttband/tumstock) kan man hoppas strecken sitter lika på båda sidorna.
Annars är det två raka plankor , en på vardera sidan bakhjulet och fastspända med tex lastband mot bakdäcket. Som MartinB skriver i #16.
Och dessa plankor ska på båda sidorna sitta lika långt från framdäcket när hojen står rakt upp.

Är det lite större avstånd på höger sida planka till framdäcket, ja då ska höger sida av bakaxeln lite framåt.
Tills det blir samma avstånd på båda sidorna mellan planka och framdäck..
Sedan kan du mäta med skjutmåttet som du gör nu.
Och är det nån skillnad mellan sidorna tex 0,5 mm längre höger sida,
ja då ska du alltid ha 0,5 mm längre på höger sida.
Även i fortsättningen när du behövt sträcka kedjan för korrekt kedjespel.
 
Last edited:
Suzuki GSX-R 750. ja e la ganska gasglad, men inga burnouts etc. Körde 1500mil på BT016. kört ca 400mil på PP2CT bakdäck nu, ser bra ut (åt nyskicks hållet). kör både bana och gata med mina däck. PP2CT fram ca 2000mil nu, ser bra ut.
 
Gaskontroll kan göra rätt stor skillnad på däckslitage, så det kan vara så att du går på gas hårt ut ur kurva när du rätat upp hojen, mtp att du nöter bort mitten av däcket. Nästa knix kan du ju be instruktörerna om feedback på gaskontroll specifikt så kan de antagligen säga om du går på hårt och sent.

Vet att dom kört det rätt hårt på Knix-kurserna. Och tror att jag har rätt bra koll på den. Men kan ju alltid bli bättre så klart :)

Det är med att köra fram korden i däcken känns som ett halvrisigt sätt att skapa däcksekonomi...

Nä det har aldrig riktigt varit tanken att det skulle gå så pass långt heller. Har ju tänkt byta detta däcket nu även fast det finns 1 mm mönster kvar, så tänkte inte köra detta däck till korden är framme. Men dom andra 2 däckmodellerna jag haft har inte direkt haft något mönster som gått in över mitten. Så därför har det varit svårare att kolla mönster djup på dem.

Har kört Roadsmart II de senaste året, både på min Thruxton (70 hk) och min Sprint 955 (120+ hk). Får ut 2000 mil fram och 1000 mil bak, på båda. Vilket är lite konstigt, med tanke på att det skiljer 50 hästar på hojarna.

Tänker på flera saker som redan nämnts i tråden. Motorbroms. Gaskontroll. Asfaltskvalitet. Särskilt det sista tycker jag spelar stor roll.

Jag har t ex åkt till fjällen i Norge (ofta grov asfalt) på "hyfsade" däck och före resan varit säker på att ta mig hem på samma däck. Men redan efter ett par hundra mil har däcken slitits ned oroväckande mycket. Kombinationen av grov asfalt (= bra grepp, dock! :) ), mycket accelerationer ut ur kurvor och uppför fjällsidorna, mycket motorbroms ned för fjällvägarna fullkomligt hyvlar ned däcken.

EDIT: NU har ni ju inga fjäll på Gotland. Men du skriver själv om asfalten...

Nä några fjäll har vi inte här nere :hihi Men dock har vi rätt grov asfalt på många ställen. Så tror nog att det kan spela in en del.

Simon1988 skriver:

GARANTERAT !
Det finns ingen garanti att de är lika långa. Har svingen markeringar på sidorna (streck som på måttband/tumstock) kan man hoppas strecken sitter lika på båda sidorna.
Annars är det två raka plankor , en på vardera sidan bakhjulet och fastspända med tex lastband mot bakdäcket. Som MartinB skriver i #16.
Och dessa plankor ska på båda sidorna sitta lika långt från framdäcket när hojen står rakt upp.

Är det lite större avstånd på höger sida planka till framdäcket, ja då ska höger sida av bakaxeln lite framåt.
Tills det blir samma avstånd på båda sidorna mellan planka och framdäck..
Sedan kan du mäta med skjutmåttet som du gör nu.
Och är det nån skillnad mellan sidorna tex 0,5 mm längre höger sida,
ja då ska du alltid ha 0,5 mm längre på höger sida.
Även i fortsättningen när du behövt sträcka kedjan för korrekt kedjespel.

Okej. Ja då är det nog stor risk att felet kan vara så enkelt att den inte spårar till 100% ändå. Har tagit för givet att precisionen i tillverkningen var så pass hög att det skulle stämma rätt bra.
Och kan väl inte påstå att jag känt något som jag upplevt som konstigt heller. Men man adapterar ju sig efter hur det känns också. Så kanske blir en helt ny hoj om det nu är så att den inte spårar som den ska.

Ska se till att kolla upp det på det sättet som du beskriver och håller nästan tummarna för att det bara är något sånt som gjort att den gillar bakdäck i så fall :)
 
Last edited:
en släppstyres övning är ju inte så svårt- får du vikta över med kroppen åt nått håll så spårar inte moppen (tänk dock på att alla vägar i princip är välvda- så en körning på din sida och en körning på andra och moppen gör lika båda gångerna= den spårar inte rätt)

//jj
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top