Hur länge håller era däck?

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Som sagt tidigare så är det väl ett sporttouringdäck du skall ha. Jag har också tröttnat på supersportdäcken.
4 däck på en säsong är ju löjligt. På min R1:a sitter Bridgestone RS10R. De håller inte ens 250 mil......:huvet

Ja det är nog så det är. Jaha oj, då ska jag nog inte klaga direkt :smasha
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Okej. Spännande att likadana hojar som jag har kommer dubbelt så långt på sina. Känns ju som att det är något fel på min hoj då eller på mitt kör sätt. Tycker dock inte att jag kör så mycket annorlunda än dom jag brukar vara med ute o köra med. Förutom att jag kanske använder mer motorbroms än dom då dom kör rad 4or.

Har inte kört någon storbana ännu. Men Knix kör jag ju alla tillfällen som kommer på en sommar om dom inte regnar bort.
Brukar köra i den gruppen som håller högst tempo av dom men är sällan med några som aktivt kör storbana heller så svårt att säga om det är mellan eller snabb grupp.

Gaskontroll kan göra rätt stor skillnad på däckslitage, så det kan vara så att du går på gas hårt ut ur kurva när du rätat upp hojen, mtp att du nöter bort mitten av däcket. Nästa knix kan du ju be instruktörerna om feedback på gaskontroll specifikt så kan de antagligen säga om du går på hårt och sent.
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Pirelli Angel ST=1015 mil
Michelin Pilot Power 3=1100 mil and counting
Jag kör inte så mycket toppfart eller hårda accelerationer, snarare jämn hög fart på kurviga vägar.
Valet står mellan Pirelli Diablo Rosso Corsa och Pirelli Diablo Rosso 3 till nästa gång, tips på det?
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är med att köra fram korden i däcken känns som ett halvrisigt sätt att skapa däcksekonomi...
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har kört Roadsmart II de senaste året, både på min Thruxton (70 hk) och min Sprint 955 (120+ hk). Får ut 2000 mil fram och 1000 mil bak, på båda. Vilket är lite konstigt, med tanke på att det skiljer 50 hästar på hojarna.

Tänker på flera saker som redan nämnts i tråden. Motorbroms. Gaskontroll. Asfaltskvalitet. Särskilt det sista tycker jag spelar stor roll.

Jag har t ex åkt till fjällen i Norge (ofta grov asfalt) på "hyfsade" däck och före resan varit säker på att ta mig hem på samma däck. Men redan efter ett par hundra mil har däcken slitits ned oroväckande mycket. Kombinationen av grov asfalt (= bra grepp, dock! :) ), mycket accelerationer ut ur kurvor och uppför fjällsidorna, mycket motorbroms ned för fjällvägarna fullkomligt hyvlar ned däcken.

EDIT: NU har ni ju inga fjäll på Gotland. Men du skriver själv om asfalten...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som många redan sagt så är tricket för anständig livslängd att använda däck avsedda för den typen av körning man ägnar sig åt. Sporttouringdäck är perfekt på gata, men funkar också för bana så länge man inte jagar tiondelar. Kolla lufttrycket iallafall en gång i veckan, 2,5 och 2.9 är lagom för all gatkörning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Simon1988 skriver:
Så om armarna på svingen av någon anledning inte skulle vara lika långa på båda sidor så ja då har jag garanterat problemet där.
GARANTERAT !
Det finns ingen garanti att de är lika långa. Har svingen markeringar på sidorna (streck som på måttband/tumstock) kan man hoppas strecken sitter lika på båda sidorna.
Annars är det två raka plankor , en på vardera sidan bakhjulet och fastspända med tex lastband mot bakdäcket. Som MartinB skriver i #16.
Och dessa plankor ska på båda sidorna sitta lika långt från framdäcket när hojen står rakt upp.

Är det lite större avstånd på höger sida planka till framdäcket, ja då ska höger sida av bakaxeln lite framåt.
Tills det blir samma avstånd på båda sidorna mellan planka och framdäck..
Sedan kan du mäta med skjutmåttet som du gör nu.
Och är det nån skillnad mellan sidorna tex 0,5 mm längre höger sida,
ja då ska du alltid ha 0,5 mm längre på höger sida.
Även i fortsättningen när du behövt sträcka kedjan för korrekt kedjespel.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
man kan även mäta från svinglagret till bakaxeln med en tumstock eller måttband
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Suzuki GSX-R 750. ja e la ganska gasglad, men inga burnouts etc. Körde 1500mil på BT016. kört ca 400mil på PP2CT bakdäck nu, ser bra ut (åt nyskicks hållet). kör både bana och gata med mina däck. PP2CT fram ca 2000mil nu, ser bra ut.
 

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Gaskontroll kan göra rätt stor skillnad på däckslitage, så det kan vara så att du går på gas hårt ut ur kurva när du rätat upp hojen, mtp att du nöter bort mitten av däcket. Nästa knix kan du ju be instruktörerna om feedback på gaskontroll specifikt så kan de antagligen säga om du går på hårt och sent.

Vet att dom kört det rätt hårt på Knix-kurserna. Och tror att jag har rätt bra koll på den. Men kan ju alltid bli bättre så klart :)

Det är med att köra fram korden i däcken känns som ett halvrisigt sätt att skapa däcksekonomi...

Nä det har aldrig riktigt varit tanken att det skulle gå så pass långt heller. Har ju tänkt byta detta däcket nu även fast det finns 1 mm mönster kvar, så tänkte inte köra detta däck till korden är framme. Men dom andra 2 däckmodellerna jag haft har inte direkt haft något mönster som gått in över mitten. Så därför har det varit svårare att kolla mönster djup på dem.

Har kört Roadsmart II de senaste året, både på min Thruxton (70 hk) och min Sprint 955 (120+ hk). Får ut 2000 mil fram och 1000 mil bak, på båda. Vilket är lite konstigt, med tanke på att det skiljer 50 hästar på hojarna.

Tänker på flera saker som redan nämnts i tråden. Motorbroms. Gaskontroll. Asfaltskvalitet. Särskilt det sista tycker jag spelar stor roll.

Jag har t ex åkt till fjällen i Norge (ofta grov asfalt) på "hyfsade" däck och före resan varit säker på att ta mig hem på samma däck. Men redan efter ett par hundra mil har däcken slitits ned oroväckande mycket. Kombinationen av grov asfalt (= bra grepp, dock! :) ), mycket accelerationer ut ur kurvor och uppför fjällsidorna, mycket motorbroms ned för fjällvägarna fullkomligt hyvlar ned däcken.

EDIT: NU har ni ju inga fjäll på Gotland. Men du skriver själv om asfalten...

Nä några fjäll har vi inte här nere :hihi Men dock har vi rätt grov asfalt på många ställen. Så tror nog att det kan spela in en del.

Simon1988 skriver:

GARANTERAT !
Det finns ingen garanti att de är lika långa. Har svingen markeringar på sidorna (streck som på måttband/tumstock) kan man hoppas strecken sitter lika på båda sidorna.
Annars är det två raka plankor , en på vardera sidan bakhjulet och fastspända med tex lastband mot bakdäcket. Som MartinB skriver i #16.
Och dessa plankor ska på båda sidorna sitta lika långt från framdäcket när hojen står rakt upp.

Är det lite större avstånd på höger sida planka till framdäcket, ja då ska höger sida av bakaxeln lite framåt.
Tills det blir samma avstånd på båda sidorna mellan planka och framdäck..
Sedan kan du mäta med skjutmåttet som du gör nu.
Och är det nån skillnad mellan sidorna tex 0,5 mm längre höger sida,
ja då ska du alltid ha 0,5 mm längre på höger sida.
Även i fortsättningen när du behövt sträcka kedjan för korrekt kedjespel.

Okej. Ja då är det nog stor risk att felet kan vara så enkelt att den inte spårar till 100% ändå. Har tagit för givet att precisionen i tillverkningen var så pass hög att det skulle stämma rätt bra.
Och kan väl inte påstå att jag känt något som jag upplevt som konstigt heller. Men man adapterar ju sig efter hur det känns också. Så kanske blir en helt ny hoj om det nu är så att den inte spårar som den ska.

Ska se till att kolla upp det på det sättet som du beskriver och håller nästan tummarna för att det bara är något sånt som gjort att den gillar bakdäck i så fall :)
 
Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
en släppstyres övning är ju inte så svårt- får du vikta över med kroppen åt nått håll så spårar inte moppen (tänk dock på att alla vägar i princip är välvda- så en körning på din sida och en körning på andra och moppen gör lika båda gångerna= den spårar inte rätt)

//jj
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top