Hur lång tid tog d för er att ta mc-kort??

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
ljungbyholm
Hoj
zxr400 -91
Har A1, A och b körkort.. Har aldrig tagit en körlektion i mitt liv.. A1 kortet blev dock dyrast.. med bensinpengar,teori och uppkörning så gick hela kalaset på 2900kronor avrundat uppåt (med bensinen för farsans hoj inräknad med, alla omkostnader räknas!) :p
då gick det på två uppkörningar med eftersom att jag trodde att krypkörningen innebar att man rullade fram på tomgången..
tiden det tog för att ta kortet var väl runt 5-6timmar?
Med teori och uppkörningar inräknat
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tack alla!

Ajt peeps, nu har ja fått en bild på hur ENKELT det är att ta mckort. Enligt era erfarenheter :D Men jag har bokat in en tid för körning på skolan nu och nu får vi se hur snabbt/långsamt d går för mig. :tuttar
Jag vill inte ta det snabbt bara för att ha det. Jag vill lära mig allt jag behöver lära mig osså. Eftersom jag jobbar rätt mycket så kanske jag får dra ut det på tiden, men jag hoppas jag fixar det innan säsongen är slut.

Tack än en gång alla för era svar! Om jag inte kommer på nåt mer meningslöst att skriva så hör ni av från mig när jag tagit mitt kort. :tungan

Ha en skön kväll! :banana
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
fick mitt kort den 7/7-06 och det hela tog 2 månader, segt när man jobbar 0700-1600 + skolan hade semesterstängt 2 veckor också. kosta runt 10k, aldrig kört moppe eller något annat när jag var yngre, samt att jag inte har någon nära kompis som kör hoj bara några kollegor som rullar fram på glidare *suck*, så fick ju börja från "scratch". jobbigaste var att sätta ner högerfoten, har ju satt ner vänsterfoten i hur många år som helst när man cyklar så det var det jobbigaste att ställa om hjärnan på den punkten. klara det på första försöket på uppkörningen med,

förresten såg jag i ett tidigare inlägg att du sa att teori + 10 lektioner tog dom runt 7000:- för vilken skola då? och hur långa är lektionerna? låter lite väl dyrt
 
Last edited:

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Money skrev:
2451473 3500??? hur billigt har ni det? hmm....10 dubbel lekt. + teori kostar 7300 här. o dem säger ju att d är vad man behöver MINST för att ta kortet, så klart. Men det är svårt för mig att avgöra om ja e bra el dålig när dem proppsar på en fler lektioner o säger att man inte klarar d annars. :va

7300 är billigt, jag pröjsade 8500:- för 10 dubbel inkl teori... sen behövde jag lite fler lektioner på banan för krypkörningen som jag hade stora problem med :)
Fixade dock kortet för två dagar sen så jag skiter i att det kostade närmare 14000 allt som allt... nu är det över!!

- Intrepid
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Krisse_ skrev:
2455107 fick mitt kort den 7/7-06 och det hela tog 2 månader, segt när man jobbar 0700-1600 + skolan hade semesterstängt 2 veckor också. kosta runt 10k, aldrig kört moppe eller något annat när jag var yngre, samt att jag inte har någon nära kompis som kör hoj bara några kollegor som rullar fram på glidare *suck*, så fick ju börja från "scratch". jobbigaste var att sätta ner högerfoten, har ju satt ner vänsterfoten i hur många år som helst när man cyklar så det var det jobbigaste att ställa om hjärnan på den punkten. klara det på första försöket på uppkörningen med,

förresten såg jag i ett tidigare inlägg att du sa att teori + 10 lektioner tog dom runt 7000:- för vilken skola då? och hur långa är lektionerna? låter lite väl dyrt

d är erikssons som tar 7300 för teori samt 10 dubbel lektioner, dvs 20 vanliga 40 min (tror ja) lektioner.

Intrepid_ skrev:
2455546 7300 är billigt, jag pröjsade 8500:- för 10 dubbel inkl teori... sen behövde jag lite fler lektioner på banan för krypkörningen som jag hade stora problem med :)
Fixade dock kortet för två dagar sen så jag skiter i att det kostade närmare 14000 allt som allt... nu är det över!!

- Intrepid

GRATTIS! skönt att d e över....synd att du tog d så sent, nu när säsongen e över. fast du har ju tur me lite najs väder i alla fall! :tummenupp

:hojsmilie
 
Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Money skrev:
2451458 Vad är det man måste kunna, vad kollar dem på?

Dom senaste reglerna kan jag inte, men det kan ite skilja sig så mycket då jag tog mitt. I självaste trafiken kollar dom på din hastighets anpassning för omgivningen och skyltarna. Sen kollar dom på hur du placerar dig på vägen i olika situationer, hur du har blicken, händerna på styret typ alla fyra fingrarna på frambromsen tex. Sen i körgården är det väl i stort hur du bemästrar din hoj du kör upp på, inbromsning, balans mm.
Mitt körkort kostade under 5 tusen.
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Tog kortet i början på denna sommaren, bästa jag gjort :yoparty ..

Det tog ca: 2 veckor från jag började plugga teorin till färdigt körkort..

Hadde ingen tidigare hojerfarenhet, ingen privat körning.

Bokade teori, fick återbudstid, en veckas väntan :) pluggade lite varje kväll den veckan, klarade teorin (en fredag).. Ringde direkt och bokade en återbudstid på körskola (intensivkurs) började på måndag.. Övningskörde med skolan 4 dagar i sträck, sen blev de helg, uppkörning på tisdagen, klarade KK :) kostade 10k allt som allt men de var de värt, dels för att de gick fort, dels för att MC är så grymt kul så de spelar ingen roll va de kostar :rock

Lycka till med körkorten alla :tummenupp

Robban
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
Money skrev:
2457630 d är erikssons som tar 7300 för teori samt 10 dubbel lektioner, dvs 20 vanliga 40 min (tror ja) lektioner.

trodde det var 10 lektioner a 40min.. men då är det samma pris som alla dom andra tar typ
 

Intrepid_

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
BMW F800S
Money skrev:
2457630 d är erikssons som tar 7300 för teori samt 10 dubbel lektioner, dvs 20 vanliga 40 min (tror ja) lektioner.



GRATTIS! skönt att d e över....synd att du tog d så sent, nu när säsongen e över. fast du har ju tur me lite najs väder i alla fall! :tummenupp

:hojsmilie

Tack!

ptja... kör nog två månader till om det inte blir halt, värme i handtagen och bra klädd så! :D
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
A kortet började jag med 19/6 - 06 , var klar 8/8 - 06 , körde 2h i veckan jobbade samtidigt.
Kostnad ca: 13500

B körkortet kostnad : ca 3500kr

C kortet kostnad : ca 500kr


Tycker det inte är illa med ABC då hela summan gått på 17500, vissa betalar det för sitt B körkort :yoparty
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag tog totalt 28 lektioner på körskola första vändan var 6 dagar och andra 3 dagar. Totalt så tog de men 1 månad för att få mitt körkot :)
 

GSXR-Simme

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 750
ca: 2månader men stressade inte.... jobbade ..... 13 lektioner = 15.000kr
men jag ville vara säker.
nu när det e klart så spelar pengarna ingen roll... Det finns nya pengar att tjäna :) :)

Men tänk på att kortet är bara till låns...
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
GSXR-Simme skrev:
2458409 ca: 2månader men stressade inte.... jobbade ..... 13 lektioner = 15.000kr
men jag ville vara säker.
nu när det e klart så spelar pengarna ingen roll... Det finns nya pengar att tjäna :) :)

Men tänk på att kortet är bara till låns...

vaddå kortet är bara till låns?
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Hur lång tid tog d för er att ta mc-kort??

Mellan tummen och pekfingret 2veckor kanske.
 

Ponte

Medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Lycksele
Hoj
GSX-R 600 -97
Tycker det var ungefär lika lätt som bilkortet, tog ca 2 veckor från det att jag aldrig kört landsvägshoj till jag hadde kortet i handen :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag körde privat så slapp jag ge bort mina pengar. Jag hade iofs haft hojen i lite över ett år och kört lite "olovligt" men jag lånade en liten 550 (körde upp för mellan) och hade den i 3 dagar innan jag körde upp. Veckan innan hade jag skrivit teorin, så ca 8-9 dagar innan jag fick det från att jag började aktivt.
Det kostade endast det nödvändiga samt en tusing för lån av hoj, så runt 3-3500:- kronor.
Har du möjlighet så kör så mycket du kan privat men kör gärna upp via körskola. När jag var ute på själva uppkörningen så var jag den enda privatisten bland oss 4 och jag fick åka först och jag och även de andra fick intrycket av att han kollade mig mest. Samma sak med bil, min uppkörning tog ca 50 minuter, polaren körde direkt efter och det var klart på 25 minuter och då körde jag ändå bättre enligt uppkörningsmannen.
Du har mer koll på dig om du kör privat men det är värt det då du slipper pynta 10k till en sketen trafikskola som oftast blåser dig.
 

uzibabe

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
kungsgården
Hoj
Yamaha yzf thundercat -97
Money skrev:
2451410 Tjena!
Jag ska börja med mitt mc-kort snart och vill ta det så fort som möjligt.:D Gillar inte att dra ut på grejer plus jag har inte så mycket tid. Hur mycket svårare tycker ni det är att ta mckort jämfört med bilkörkort? Tog b-kortet på en månad och hoppas att det inte ska ta mycket längre att ta mc-kortet.
Ska köpa ett paket nu snart och fixa teorin så jag har det gjort. Sen så fort säsongen börjar nästa år fixar ja körningen.
Hur lång tid tog d för er? Hur många lektioner fick ni köpa? Jag har aldrig kört sjlv utan bara åkt med. Jag tror inte det finns något som är för svårt, bara man bestämt sig till hundra så klarar man det. :tummenupp

Häslningar, M :tuttar

Cirka 2 månader och 8 körlektioner.
 

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Veberöd
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
För mig tog det ca 3 månader (med en kuggning & 4 lektioner efter den) och 15 lektioner.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top