Hur lång tid tog d för er att ta mc-kort??

Dogge26

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
R6 streetfigther.Husqvarna 610sm*såld* -06,Gsxr 1000 -08,R6 -06 Race kittad*såld*,Ktm 660 *Stulen* -06,R6 -99*såld*
jo då det är svindyrt med här 900:- för dubbel lektion....men man kör privat och jag köpte hoj innan jag fick kortet så körde en hel del med polare

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Mjölnaren skrev:
2451477 Hur mkt har du kollat med bekanta som kör osv....man får mkt gratis info där om uppkörning....säkerhetkontroll av hojen.....finns lite smågrejer att tänka på

känner inte så mycket folk som kör hoj, därför ja vänder mig till er! :D

maffan hjälper mig, men ville höra från folk som tog kortet lite mer nyligen. :)
lite inside info. :tuttar

Johise511 skrev:
2451487 teorin läste jag in på söliga 5 månader, körde hoj i 4 månader: sen blev det kort för mig. 4000:- gick hela mc kortet på. inkl. bensinpengar:)

inga lektioner på skola:) kom jag undan billigt?

hell yeah du gjorde! uhhuhuu....känns som om ja tänker betala överpris! :tungan

Last edited:

nicce

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
hojlös
minns inte om jag tog 3 eller 4 lektioner.
Men de tog mig 6 kalenderdagar från att jag skrev in mig på körskolan. de var inte intensivkurs, hade bara tur med tider. kostade ca 4k

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Money skrev:
2451410 Tjena!
Jag ska börja med mitt mc-kort snart och vill ta det så fort som möjligt.:D Gillar inte att dra ut på grejer plus jag har inte så mycket tid. Hur mycket svårare tycker ni det är att ta mckort jämfört med bilkörkort? Tog b-kortet på en månad och hoppas att det inte ska ta mycket längre att ta mc-kortet.
Ska köpa ett paket nu snart och fixa teorin så jag har det gjort. Sen så fort säsongen börjar nästa år fixar ja körningen.
Hur lång tid tog d för er? Hur många lektioner fick ni köpa? Jag har aldrig kört sjlv utan bara åkt med. Jag tror inte det finns något som är för svårt, bara man bestämt sig till hundra så klarar man det. :tummenupp

Häslningar, M :tuttar

När jag väl började (satt i tjära ett tag först kan jag säga) så tog det faktiskt bara drygt 2 veckor, skrev sista maj och fick en uppsagd uppkörning 14 juni, klarade det och har haft en kalas sommar! Lappen gick på typ 3-4000:-
Lycka till med lappen!

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Money skrev:
2451410 Tjena!
Hur lång tid tog d för er? Hur många lektioner fick ni köpa? Jag har aldrig kört sjlv utan bara åkt med. Jag tror inte det finns något som är för svårt, bara man bestämt sig till hundra så klarar man det. :tummenupp

Häslningar, M :tuttar

Jag ansökte om körkortstillstånd i slutet av juni. Direkt det var klart sökte jag handledartillstånd för privat körning samt bokade teoriprov. Första tiden jag fick fatt på var första veckan i augusti. Hade handledartillstånd i handen första helgen i juli. Tog teorin direkt och fick uppkörning 9 september.

Hann övningsköra två veckor med handledaren. Han bromsade där efter på sig lite för mycket i regn under sin semestertur, klotade bågen och sabbade foten rejält. Hann innan dess med cirka 40 mil privat inkl en massa timmar balansövningar, slalomkörning innan dess. Körde efter handledarens bortfall 6 pass på trafikskolan. Två av dessa pass gick åt för att nöta bort mitt problem att klara garagevändningen. Nu slipper ni den och har andra problem istället.

Köpte teorin via trafikskola. Mestadels för att få kursmaterialet, men mest för att öva på deras datorer som gav samma frågemiljö som teoriprovet. Tror jag la ner totalt 4 studiedagar för att läsa igenom materialet, göra alla övningsprov och vara säker på teorin.

Har du möjlighet öva privat ska du ta chansen. Det går onödig tid på körskola för nöta in vanliga moment som start, växling, krypkörning, start i backe osv.. Använd körskolan för de mer avancerade övningar o tips för körproven du gör på banan. Har du ingen släktings om ställer kan du alltid kolla här på sporthoj. Ska väl gå hitta nån som kan guida dig för billig penning genom de första stegen. DÅ spar du enormt med kosing.

PÅ banan kollade säkert handhavande och allt verkade stabilt. Bromsproven ska sitta rejält utan hjullås. Konbanorna hade tid när jag körde. De sa dock till mig att inte inte var helt avgörande utan att man klarade av det kontrollerat. Finns flera trådar på såporthoj om vad de går in hårdast för vid upopkörningen..

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Money skrev:
2451498 ...men ville höra från folk som tog kortet lite mer nyligen...

Helt rätt inställning - någon eller några i närheten av Dig borde väl kunna ställa upp med lite råd och dåd...:)

Så kom igen nu, skåoningar och snapphanar - PM:a fröken Pengar och erbjud Era tjänster någon regnfri helgdag:tummenupp

Lycka till med lappen, och...

Ha de!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
1 vecka (2 körlektioner). Hade flyt. ;) Fick uppkörning 2 dagar efter det att man fyllde också. Ännu bättre. :)

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Gixxer 1000 K7
det tog 1 månad, kosta mig en uppkörning och en teori!
börja köra i april fick kortet i maj!
hade inte kört hoj tidigare!
man kommer långt på vilja

Dalkullan

joråsåatte
Gick med
15 May 2006
Hoj
Letar
Jag började ta mina första körlektioner i början på Maj 06, sen hade jag uppkörning 8/8-06 och klarade det! :yoparty. Jag hade dock ganska långt mellan lektionerna.... Det gick på mer än B-körkortet men det var värt det :D

Teorin hade jag klart sen April 06..

affromannen

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
er6n
Från att jag tog min första lektion så tog det 3 veckor ganska precis!

tog 3 dubbellektioner sen lite väntan på uppkörning! :)

Åodjure

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
Kawasaki z750 -81 Triumph Tr6R Trophy -69
ca 1 mån....skrev teorin privat övningkörde privat o körde upp. blev billigt åxå...fast då köpte jag en hoj att övningsköra på för 9papp :)

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Honda CBR 929RR -01
Fixade teorin själv sedan tog jag en intensiv på en vecka och körde upp på tisdagen, strax över 12kkr.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Sorry om jag hi-jackar tråden lite

Vilket moment är det svåraste(med körningen)?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Money skrev:
2451498maffan hjälper mig, men ville höra från folk som tog kortet lite mer nyligen. :)
lite inside info. :tuttar

Kanske inte så jättenyligen, men. Jag köpte ett "uppgraderings kit" som de kallade det på skolan, kravet var att man hade bilkort innan.
Allt som allt, inkl teori så tog det 3 veckor. kunde gått fortare, men va f-n, måste ju jobba och man kan ju inte gå tidigare varje dag...
Då blir chefen lite lack.. heh

Jag tog det i Hbg, på Lantz, bästa MC skolan i stan :)
(var förr i alla fall)

Har du aldrig kört hoj innan, så kör lite på någon parkering och så, lär dig bromsa innan du kör ut i trafiken. :)
Kör så mkt du kan privat, men blanda med körskola. Det get den bästa grund-utbildningen.
Köra hoj är inte så svårt, inte så länge man håller laglig fart :p

:hej

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
supergirl skrev:
2451598 Sorry om jag hi-jackar tråden lite

Vilket moment är det svåraste(med körningen)?

Med din R6a - krypkörningen

Lägg mkt krut på konbanorna + inbromsning (otroligt många som kuggar på inbromsningarna)

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Skulle jag ta körkortet idag så skulle jag helt allvarligt skita i ett teoripaket. Satt och gjorde frågorna i sommar när en kompis tog kortet och ska jag vara helt ärlig så var svårighetsgraden helt patetiskt låg.

Köp hem frågorna på cd och sätt dig och plugga fan hemma istället om du vill spara pengar.

hano

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2006
Hoj
letar...
underbart är kort...

tog kortet lite oväntat i onsdags förra veckan!

tisdag 1800 kom jag på att jag hade uppkörning 0815 på onsdagen, det var alltså försent att avboka. Fixade fram en hojj och fick även konbanorna visade för mig på tisdagskvällen, sen var det bara att bita ihop!

Har inte behövt göra teorin igen eftersom jag tog A1 för ca 6 år sedan, har dock inte kör hojj på väg på ca 5 år och då var det en 125a.

men.. det gick ju vägen i alla fall!

nu fattas det bara en cykel!!!

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Money skrev:
2451458 Vad är det man måste kunna, vad kollar dem på?

Jag höll på från maj till september men det var för att läraren hade så många andra elever sidan om. Men sen hade jag inte så bråttom heller så det kvittade. Mitt kostade cirka 11-12000. Bara uppkörningen gick på över 1600. Men jag tog inte mitt privat alls. Hade ingen hoj att köra med.
Jag tog 19 lektioner. De sista tog jag bara för att kolla att allting verkligen satt för jag ville inte göra en uppkörning till.
Så om du även skall köra privat så köp inte så många lektioner i paketet. Du behöver nog inte mer än 10.
Du skall kunna bromsa effektivt i 70 resp. 90 km/h. Krypköra på bana. Högfartsdel i 50 km/h med undanmanöver och mellan koner.
Vara väldigt nogrann med att visa att man tittar och att visa att man är "med".
Good luck :hojbusa

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Speedgirl skrev:
2451964 Jag höll på från maj till september men det var för att läraren hade så många andra elever sidan om. Men sen hade jag inte så bråttom heller så det kvittade. Mitt kostade cirka 11-12000. Bara uppkörningen gick på över 1600. Men jag tog inte mitt privat alls. Hade ingen hoj att köra med.
Jag tog 19 lektioner. De sista tog jag bara för att kolla att allting verkligen satt för jag ville inte göra en uppkörning till.
Så om du även skall köra privat så köp inte så många lektioner i paketet. Du behöver nog inte mer än 10.
Du skall kunna bromsa effektivt i 70 resp. 90 km/h. Krypköra på bana. Högfartsdel i 50 km/h med undanmanöver och mellan koner.
Vara väldigt nogrann med att visa att man tittar och att visa att man är "med".
Good luck :hojbusa

ok! thnx:tummenupp nu har ja en bild av vad jag måste göra. skit bra!
ska försöka spara in lite cash utan att snåla, typ! :D
tror d kommer gå fin fint......:)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM