Hur lång tid tog d för er att ta mc-kort??

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hade bara kört moped tidigare. Tog mig totalt 3 veckor.
Ringde och bokade teori tid, gjorde teorin hemma på datorn.
Såfort teorin var avklarad beställde jag uppkörning, som blev 3 veckor efteråt.
Tog 3 (dubbel) lektioner och då satt det mesta (avklarat på 1 ½vecka). Tog sedan en vanlig lektion dagen innan uppkörningen för att gå igenom det sista.

Edit: Kostnad med allt 4000:-
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Inbromsningen från 70 och 90 fixar man genom att man bara vilar foten på bakbromsen, för det största problemet är att folk låser bakhjulet,, använd den inte,,, bara vila foten så det ser ut som du använder den..

Sen e de bara bromsa mjukt men bestämt..

Då åker så pass följsamt så du kommer inte ha problem med körningen i ballans.. Man ska bara göra allt mjukt men bestämt... you know :krama :7peta
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Money skrev:
2451410 Tjena!
Jag ska börja med mitt mc-kort snart och vill ta det så fort som möjligt.:D Gillar inte att dra ut på grejer plus jag har inte så mycket tid. Hur mycket svårare tycker ni det är att ta mckort jämfört med bilkörkort? Tog b-kortet på en månad och hoppas att det inte ska ta mycket längre att ta mc-kortet.
Ska köpa ett paket nu snart och fixa teorin så jag har det gjort. Sen så fort säsongen börjar nästa år fixar ja körningen.
Hur lång tid tog d för er? Hur många lektioner fick ni köpa? Jag har aldrig kört sjlv utan bara åkt med. Jag tror inte det finns något som är för svårt, bara man bestämt sig till hundra så klarar man det. :tummenupp

Häslningar, M :tuttar

2 månader, men har kunnit gått på en månad men jag började i Mars ett år då vädret var lite oberäkneligt..
 

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Ort
Täby
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
Klarade teorin för 40 minuter sen! Är så jävla lycklig! 2:a försöket =/
Slappade bara på d första så man kan säga att detta var mitt första riktiga :hihi
Så nu måste man fixa körningen så fort som möjligt eftersom alla skolor stänger snart... hoppas hoppas hoppas jag får en tid.
 

kiisen

Fegis
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
Suzuki GSXR-1000 K8
Tog ungefär en månad var lång väntetid på uppkörning jag tog inga lektioner utan körde upp på min sporthoj som jag hade övat lite själv på under ett par veckor. kostade mig 1200 kr med allt inkl körkortstillverkning. så jag är helnöjd : ). var dock svårt på balansprovet med det gick :D
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Hej!
I höstas köpte granntjejen:tuttar en hoj, när jag testade den så bestämde jag mig för att ta hojkortet.
Började med att införskaffa en hoj på Two Wheels i Umeå.
Skrivningen gjordes sedan runt lucia.
Övade som en tok (på egen hand) när snön äntligen försvann...
Fick uppkörning den 24/5 i Lycksele, lyckades mot alla odds att klara den på första försöket :tummenupp (tyckte inte ens att det var svårt faktiskt)
Enda kostnader jag hade var för
*Lämpen
*Skrivning
*Körning
Så ett snabbt billigt kort ska väl inte vara helt omöjligt att greja tycker jag?
 

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Old School ZX900R-A2
Körde upp privat. Tog dock 2 lektioner innan uppkörning för att kolla av läget. Totalt hamnade jag väl på 3k allt som allt.

Då hade jag iofs kört privat med egen hoj under nästan hela sommaren.
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
tog det på ca 1 månad, 3 lektioner à 3timmar stk.
blev ca 3000kr totalt.
 

Dan_ne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 9
Money skrev:
2451410 Tjena!
Jag ska börja med mitt mc-kort snart och vill ta det så fort som möjligt.:D Gillar inte att dra ut på grejer plus jag har inte så mycket tid. Hur mycket svårare tycker ni det är att ta mckort jämfört med bilkörkort? Tog b-kortet på en månad och hoppas att det inte ska ta mycket längre att ta mc-kortet.
Ska köpa ett paket nu snart och fixa teorin så jag har det gjort. Sen så fort säsongen börjar nästa år fixar ja körningen.
Hur lång tid tog d för er? Hur många lektioner fick ni köpa? Jag har aldrig kört sjlv utan bara åkt med. Jag tror inte det finns något som är för svårt, bara man bestämt sig till hundra så klarar man det. :tummenupp

Häslningar, M :tuttar

Tjena!
Det kostade mej ca 2000 ( lämp 200 - teori 180 2 uppkörningar 840x2 )
Tog ca 1,5 månad från att ja började köra hoj!

Så det behöver inte va dyrt eller ta lång tid! Ta teorin i vinter så är du klar Mc förare till början av sommaren 2007.

Lycka till :tummenupp
 

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
För mej tog det 3 dar att ta B kortet och det gick på 6500kr A kortet tog la typ en månad och fick betala 3000kr för det så nu har jag AB på mindre än 2 månader!
 

Rudis

A B
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Sala, Sweden
Hoj
Yamaha R6 -99
1 vecka ... fick skrivtid några dagar efter jag beställde, och fick uppkörning veckan därpå :)

Och inte hade dom några tider för körlektioner på körskolan heller =\
Menmen

1200kr fattigare och ett A körkort rikare :)

MVH Erik.
 

rah

Förmodligen snyggast
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Kawasaki z750 -06 svart
Du oroar dig för mycket. Börja med att läsa böckerna samtidigt som du beställer teoriprovet. Jag tyckte mc-kortet va SÅÅÅÅÅ mycket roligare än bil-kortet.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Från början av april till 14:e augusti, men då var jag ute på jobb i 10 veckor + att trafikskolan hade semesterstängt 2 veckor också. Hela klabbet landade på ca 7000, hade ingen att övningsköra privat med så jag fick betala all körerfarenhet på skolan.
 

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Täby
Hoj
CBR600RR -04
Money skrev:
2451473 3500??? hur billigt har ni det? hmm....10 dubbel lekt. + teori kostar 7300 här. o dem säger ju att d är vad man behöver MINST för att ta kortet, så klart. Men det är svårt för mig att avgöra om ja e bra el dålig när dem proppsar på en fler lektioner o säger att man inte klarar d annars. :va

haha right back at ya'...:tungan hur billigt har du, 10 lektioner kostar här hemma 11 500:-, sen + teori + uppkörning, så landa på ca 12 700 svenska...

tog 5-6 veckor för mej o ta mitt kort..

hade inte kört moppe lr dylikt innan mer än bara någon timma, så det funka fint med 10, tror det är individuellt hur många du behöver såklart... ingen kan säga att du MÅSTE ta minst 10.. men det är ett tips o ta ett par så skiten sätter sej i huvet :)

det min kontrollant sa på uppkörningsdagen var att "jag kommer kolla på helheten, så det är ingen fara om du sätter ner en fot... jag ser ifall du kan köra eller inte köra. så ta det lungt bara o kör som vanligt så går det nog bra"

vid krypkörningen fick jag: "det jag kommer kolla på nu är ifall du kan hålla balansen när du kör långsammare än när du rullar med ettans växel i utan att gasa. samt att du kan planera din körning genom konerna så det blir en enkel manöver det här.."

vid höghastighetsbanan: "nu kommer jag kolla ifall du kan väjja för de första konerna på ett bra och snyggt sätt så du tar ut kurvan ordentligt i början vilket ger dej mer rum att sen väja för de andra konerna. samt att du har 50 genom konerna på vägen genom banan och sen 50 vid inbromsningen när du kommer tillbaka"

bromsningen bad han mej bara ta sats långt bort så jag slapp stressa upp hastigheten till 70 respektive 90. sen att han skulle kolla att man kan bromsa effektivt med frambromsen och låta bli att låsa bakbromsen..

stadstrafiken: "det som är viktigt för mej att se, är att du är MED i trafiken och ser vad som händer, tittar dej omkring, försöker förutse vart saker o ting kan komma etc. precis som när du kör bil helt enkelt. fast då man är så oskyddad på MC så är det extra viktigt att du inte försätter dej i några situationer där du får kasta dej från sida till sida eller panikbromsningar etc.. planerar du din framfart så undviker man sånt.. så ta det lungt, titta dej omkring o håll hastigheten"

grymt vettig kille som verkade förstå va vi som kör upp genomlider! :)
vet inte om du tycker det var vettig information, men då får du kanske ett 'hum' om vad dom är ute efter och vill se när du väl är på plats. inte för att du lär ha precis samma kontrollant, men dom ska ju va "likadana" ;)

lycka till!! :)
 
Last edited:

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Money skrev:
2451410 Tjena!
Jag ska börja med mitt mc-kort snart och vill ta det så fort som möjligt.:D Gillar inte att dra ut på grejer plus jag har inte så mycket tid. Hur mycket svårare tycker ni det är att ta mckort jämfört med bilkörkort? Tog b-kortet på en månad och hoppas att det inte ska ta mycket längre att ta mc-kortet.
Ska köpa ett paket nu snart och fixa teorin så jag har det gjort. Sen så fort säsongen börjar nästa år fixar ja körningen.
Hur lång tid tog d för er? Hur många lektioner fick ni köpa? Jag har aldrig kört sjlv utan bara åkt med. Jag tror inte det finns något som är för svårt, bara man bestämt sig till hundra så klarar man det. :tummenupp

Häslningar, M :tuttar

Då jag inte vet dina förutsättningar för MC, dvs längd, vikt styrka mm. och det har rätt stor betydelse för hur svårt det är att lära sig hantera en tung MC i låga hastigheter(manöver proven) så skulle jag råda dig att hitta en äldre billig 750 att öva med. Börja med att lära dig hantera gas, koppling, växling sedan lär du dig bromsa i låga hastigheter för att sedan öka upp till 90.

När du gör detta se till att ha med en erfaren motorcyklist som kan ge dig råd samt se vad du gör fel(ja de flesta gör något som kan förbättras). Att själv lära sig ett felaktigt handhavande kan ge betydligt längre inlärningstid då man kan bli tvunget att lära bort en ovana, det vill du undvika..

Du skriver att du helt saknar körvana och då skall du inte öva i trafiken före du börjat få en bra kontroll över motorcykeln(tillräcklig för att börja öva i trafik). Lyssna inte på "knep" som att inte använda bakbromsen för att "den är så lätt att låsa" utan lär dig köra och använda motorcykeln som den är konstruerad för, det kommer du att vinna på i längden då ett felaktigt inlärt betéende är svårt att bli av med senare vilket kan leda till att du skadas/dör i trafiken pga ex vis felaktig bromsanvändning:näsblod

Sedan är metoden: nöta..Nöta och NÖTA till du känner att du har kontroll samt att den/de som hjälper dig även anser det(utan erfarenhet kan det vara svårt att avgöra vad det innebär).

Ursäkta det långa inlägget men jag har ju pysslat en del med detta under ett antal år och sett alla typer av felaktiga inlärningar och resultaten av det och du verkar ju motiverad och vill ha kortet snabbt och då är det bara kvalitetstid med MC som räknas.. Upp på hojen:tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top