Tack för svaren! Anledningen till att jag ställer frågan är att jag håller på att köpa mig skyddskläder.
Jag har för avsikt att alltid åka med full mundering men inser det kan bli praktiska problem vid turer in till stan för att göra lite längre ärenden. In till stan har jag några kilometer med 50 och 70-väg. Hittills har jag köpt alpinestars supertechR racestövlar och en hjälm som har 5 stjärnor i sharp. Hjälmen har man ju oavsett, men har funderat kring stövlarna och vad mer man ska köpa att ha på kroppen så man på bästa sätt kan klä sig beroende på vart man ska, så det praktiska går att lösa när man kommer fram.
Kan det vara en bra lösning att köpa ett tvådelat skinnställ för att på så sätt kunna använda enbart jackan i kombination med kevlarjeans vid mycket lugna och korta turer in till stan?
Så jag tänker följande, utöver hjälm då:
Heltäckande för de flesta turer: Tvådelat skinnställ, racingstövlarna, handskar, rygg kombinerat med bröstskydd (sån där spidi?)
Kompromiss mellan säkerhet och göra det praktiskt vid turer till tex stan: Överdelen av skinnstället, MC skor med lite högre skaft, jeans med heltäckande kevlar, handskar
Vad tror ni som har kört hoj några år om denna iden? Tack för inputs.
Stövlarna fuskar jag aldrig med, fötterna är skitjobbiga att ha sönder och fastnar de under hojen vid en marksyning är det skönt att ha ett par vettiga stövlar som skyddar mot att gnugga asfalt, slag och vrid.
I övrigt så har jag en mcjacka med fasta skydd, kevlarjeans och ryggskydd till stövlar, handskar och hjälm när det är lite mindre skydd. Tänk på att skaffa kevlarjeans med kevlarfoder i hela jeansen, bara vid knäna och arslet är inte skoj på låren när jeanstyget förvandlas till damm, till exempel. Se också till att det finns bra skydd på knäna i jeansen.
Kevlarjeans är mycket varmare än vanliga jeans dessutom, så det kommer inte att vara som att gå runt med vanliga jeans.
Vad gäller skydd så är det helt en fråga om vad du kan tänka dig att acceptera i försämring i skydd i förhållande till ökning i komfort. Skydden är oavsett ingen garanti för att du ska klara dig helskillnad vid marksyning, de ökar bara chansen.
Jag såg inget om ryggskydd i din post heller, det ska du definitivt inte vara utan. Rent allmänt brukar väl skydden rangordnas som följer utifrån skyddsvärde här: Hjälm, ryggskydd, handskar/skor och resten. Hur korrekt det är säger jag inget om däremot.