Hur lyfta svensk RR??

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
I tråden " TV sporten, nu jävlar,, " gled ämnet över på hur man ska kunna lyfta svensk roadracing ur det o-uppmärksammade träsket det nu står till axlarna i, dock så känner jag att ämnet är värt en egen tråd, denna.
antingen läser ni den andra tråden först......

eller så börjar vi här med våra egen förslag, för sådana här ni väl?
ni sitter väl inte bara här för att hacka på andra, fråga efter bilder eller annat tjafs?? :confused: :tungan :brinnerup
Kan ju inte bara va jag och Macke som vill sporten väl och beredda att tänka och diskutera det lite...
Börjar med att infoga mitt senaste tyckande från gamla tråden..

uppslutning på bred front av aktiva har vi redan, inget problem med det.
banorna ligger där dom ligger, nog snackat om det.
dock, hur får vi folk att komma, jo först ska dom veta om att det är tävling,, hur?
Sen tror jag starkt att det måste till kringarrangemang på tävlingshelgen, när jag började åka på RR tävlingar (-84) va det ALLTID en mc-träff samtidigt.
På denna mc-träff ska det ju självklart anordnas "rally", grillfest, rockkväll, öltält, utställningar, mm mm

kom igen och brainstorma nu...

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
R2 skrev:
I tråden " TV sporten, nu jävlar,, " gled ämnet över på hur man ska kunna lyfta svensk roadracing ur det o-uppmärksammade träsket det nu står till axlarna i, dock så känner jag att ämnet är värt en egen tråd, denna.
antingen läser ni den andra tråden först......

eller så börjar vi här med våra egen förslag, för sådana här ni väl?
ni sitter väl inte bara här för att hacka på andra, fråga efter bilder eller annat tjafs?? :confused: :tungan :brinnerup
Kan ju inte bara va jag och Macke som vill sporten väl och beredda att tänka och diskutera det lite...
Börjar med att infoga mitt senaste tyckande från gamla tråden..

uppslutning på bred front av aktiva har vi redan, inget problem med det.
dock, hur får vi folk att komma, jo först ska dom veta om att det är tävling,, hur?
Sen tror jag starkt att det måste till kringarrangemang på tävlingshelgen, när jag började åka på RR tävlingar (-84) va det ALLTID en mc-träff samtidigt.
På denna mc-träff ska det ju självklart anordnas "rally", grillfest, rockkväll, öltält, utställningar, mm mm

kom igen och brainstorma nu...

Jag tror det är en tuff (för tuff) utmaning att försöka få folk att åka till en roadracingtävling istället för till IKEA eller till Skansen (djurpark i Stockholm för er lantisar). Däremot tror jag att det är möjligt att få de som gillar mc-evenemang att komma om man som R2 skriver lockar med det smådräggiga koncept som de typiska träffarna har gemensamt. Och även om de flesta som kommer är "knuttar" som vill dricka öl och snacka gaffelvinklar bör det spilla över en del på "vanligt folk" som berättar på jobbet och bland sina kompisar om vad de gjorde i helgen.

Man har förklarat för mig att B-racen är och ska vara publikfria. Det kanske finns värden i att hålla tävlingarna hemliga för allmänheten, men jag har svårt att se hur det ska bli lättare för oss som tävlar att skaffa sponsorer och på sikt fortsätta med denna kostsamma sport om det vi gör förblir okänt för det stora flertalet. Kanske är inte infrastrukturen anpassad för att vår sport ska växa? Kanske är det bäst som det är?

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Mc-träffs delen är skitbra. Tältutrymme finns det ju för det mesta. Detta borde gå att ordna med en lokal mc klubb. Men det bästa hade nog varit ett samarbete med SMC som på så sätt kan sköta kontakten med en eventuell klubb eller själv hålla i det. Att få någon tidning att sponsra med någon notis och reklam i utbyte mot banners och liknande borde inte vara några problem.

BikeWeek hade inte varit vad det är idag om det inte hade varit för samarbetet med bla. Bike, öltält mm. Även om det känns som om det inte kommer lika många nu som förr..

/Joakim

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Flera här på forumet har ju fått till ordentliga presentationer i lokalpressen, Pålle och Xeno bl a. Det går kanske att systematisera på något sätt så att det blir lättare för andra, som vill, att få motsvarande uppmärksamhet på sin hemort och i sin lokaltidning. Det behöver inte vara mer avancerat än att "någon" tar fram en "mapp" med blanketter eller mallar för presentationen, resultatrapportering osv samt en enkel instruktion om hur man går till väga när man är klar sin mapp.

Mappen bör kanske innehålla instruktioner både för vad som bör vara med i den personliga presentationen och hur man efter den första tidningsnotisen komunicerar med den lokala sportredaktionen - alltså vad skall kommuniceras (resultat, då och då skall jag tävla där och där och samtidigt är det MC-träff med detta och detta osv), hur skall det komuniceras (resultatnotis, personlig betraktelse osv) och när skall det komuniceras (före tävling, omedelbart efter tävlning, vid säsongsstart/säsongsavslutning osv)... Fan, nu låter det som en kurs :D

Hursom, det är inte självklart för de flesta av oss hur man kommunicerar med en sportredaktion. Men lyckaas man väl där så kommer man i vart fall med i tidningen. Om det sedan räcker för att lyfta sporten ur anonymitetens träsk och locka fram på tok för många sponsorer vete katten. Kan vara en väg att främja den personliga RR-karriären ivf.

Min 25-öring...

Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Nyteknik skrev:
Man har förklarat för mig att B-racen är och ska vara publikfria. Det kanske finns värden i att hålla tävlingarna hemliga för allmänheten, men jag har svårt att se hur det ska bli lättare för oss som tävlar att skaffa sponsorer och på sikt fortsätta med denna kostsamma sport om det vi gör förblir okänt för det stora flertalet. Kanske är inte infrastrukturen anpassad för att vår sport ska växa? Kanske är det bäst som det är?

Det är inte helt rätt. B-race får inte ha betalande publik. Så enda anledningen att man inte annonserar ut dessa tävlingar är att annonser kostar pengar - utan intäkter, inga pengar till sådant. (men o andra sidan så har jag aldrig sett några annonser för RR-SM heller förutom i IB)

Så alla som vill komma o titta på B-race är mer än hjärtligt välkomna !

//Anders

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ta dit stuntare, rockband, öltält, mc utställning/show, camping, mat, andra icke mc relaterade saker för respektive, Axels tivoli, marknad, auktion, gokart, minimoto, bungee jump, gästföreläsare typ Miniin, Linden.

SMC broms & kurv, avrostning, säkerhetsinfo, sjukvård.

sandstream

Guest
R2 skrev:
Den inställningen tror jag inte kommer att ta er så långt.

Det säger sig väl självt att ju närmare folket evenemanget finns ju fler är det som tittar. (Skidorientering på Kebabnikajse kanske är spännande men hur många har lust att åka dit?)
En bana i Stockholm löser självklart inte alla problem (även om jag vill tro det :) men ju fler som kan komma till banorna utan att behöva spendera en massa timmar i bilen ju fler lär komma till tävlingarna.

Att folk tittar på Veidec beror ju nästan enbart på publiciteten och reklamen kring STCC.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ok ok, jag glömde bort att kalla tråden för, hur man bygger en bana nära sandstream och stockholm,,, :kocko :tungan

som du säkert vet finns det en tråd om just detta, visst vill vi ha en bana nära sthlm, men nu är det inte det vi ska snacka om här.

.. och du skriver "ta ER långt" ??? ok skit i och va med då, bygg bana du så kommer vi och kör sen :) :)

sandstream skrev:

Det säger sig väl självt att ju närmare folket evenemanget finns ju fler är det som tittar. (Skidorientering på Kebabnikajse kanske är spännande men hur många har lust att åka dit?)
En bana i Stockholm löser självklart inte alla problem (även om jag vill tro det :) men ju fler som kan komma till banorna utan att behöva spendera en massa timmar i bilen ju fler lär komma till tävlingarna.

Att folk tittar på Veidec beror ju nästan enbart på publiciteten och reklamen kring STCC.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sandstream skrev:
Ska vi låtsas att banorna inte ligger där de ligger eller skall vi vänta tills det kommer en bana till en plats nära dig innan någon får företa sig något?

Kom med förslag istället.

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
sandstream skrev:

STCC drar publik men inte RR hur förklarar du det?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
sandstream skrev:

Det går mao bevisligen få er lata tjockhultare att köra en bit... :D

sandstream

Guest
R2 skrev:
ok ok, jag glömde bort att kalla tråden för, hur man bygger en bana nära sandstream och stockholm,,, :kocko :tungan
Har längtat efter en sån tråd :D

R2 skrev:
.. och du skriver "ta ER långt" ??? ok skit i och va med då, bygg bana du så kommer vi och kör sen :) :)
Du kommer att bli bjuden till invigningen :pannkyss

Var inte meningen att vara så förbannat negativ som det kanske ser ut som men jag tror att RR kommer att få väldigt svårt att lyckas i Sverige just pga att det är så långt att åka för att se en tävling.
Å andra sidan är en bra plats inte lika med framgång, kolla bara på hockeyn i Stockholm där det bara kommer ett par tusen till Globen. :död

GSXR1100R:s förslag med en massa jippon runt omkring är nog den bästa lösningen i det korta perspektivet.
Ett annat förslag är att ni kontaktar Strix och berättar om den nya dokusåpan de kan spela in med er som aktörer, om livet i depån med sprit, brudar och slagsmål :hihi

Det måste nog hända med runt och omkringär nog på kring arrangemangen

sandstream

Guest
Tc skrev:
STCC drar publik men inte RR hur förklarar du det?
Publicitet och massor av reklam plus att fler kan identifiera sig med bilrace då de själva kör bil. Vi är väl drygt 200.000 st som har hoj i Sverige och 20 gånger så många som har bil (4 miljoner).

sandstream

Guest
CorbenDallas skrev:
Det går mao bevisligen få er lata tjockhultare att köra en bit... :D
Jag har varit på väg flera gånger i sommar men då det tar en hel dag plus att det kostar en massa pengar att åka 50 mil T/R blev det aldrig av.

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
sandstream skrev:
Publicitet och massor av reklam plus att fler kan identifiera sig med bilrace då de själva kör bil. Vi är väl drygt 200.000 st som har hoj i Sverige och 20 gånger så många som har bil (4 miljoner).

Men,...."ju närmare folket evenemanget finns ju fler är det som tittar"

sandstream

Guest
Tc skrev:
Men,...."ju närmare folket evenemanget finns ju fler är det som tittar"
Ja, det ser jag som en av de största förutsättningarna.
Sen att för få är intresserade av just RR är nog ett ännu större hinder.

Ponera att det körs en RR-tävling i Enköping istället för i långt-borti-stan, tror inte du också att det skulle dyka upp mer folk?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
sandstream skrev:
Jag har varit på väg flera gånger i sommar men då det tar en hel dag plus att det kostar en massa pengar att åka 50 mil T/R blev det aldrig av.
Det bor faktiskt folk utanför Stockholm också... Faktiskt över en miljon människor inom en 10-milaradie från Knutstorp...

Detta är en tråd för förslag. Kom med såna eller sluta spamma :7peta

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag håller med dig http://www.vikingmotorpark.com/ kommer att bli suveränt.
Om jag bara visste hur så skulle jag döpa om tråden till "Hur lyfta svensk RR kortsiktigt innan det byggs en bana utanför Stockholm" men nu tror jag inte det går, skit samma nu, det sista vi ska göra i denna tråd är att hacka på varrandra ju... inte heller jag, :pannkyss sandstream..

OK, kring-arrangemang, detta via en klubb, gärna uppstyrt av SMC. låter som ett stag värt at jobba för, hur komma till skott med detta nu?
Viss av oss har troliogen kontakter inom SMC redan, är vi med i mc-klubber i geografisk anslutning till en bana?
Vilket leder in på en viktig ( men konstigt nog tråkig bit, iaf för mig) fråga..
är vi nog engagerade i den klubb vi tävlar för?
Jag är det inte, för jag bor 16mil ifrån klubbhuset och banan, vilket duger aldeles utmärkt att ursäkta mig själv med, tydligen..
Men vi ÄR dåliga på det (med undantag, självklart)..

Last edited:

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
R2 skrev:
Hur lyfta svensk RR

Få SVT att köpa in nästa säsong av Moto GP.
Dom som jag har tvingat att titta på ett race brukar säga, "oj det var ju inte alls som Formel 1, dom körde ju om varandra hela tiden". Hade vi en svensk med i högsta klassen skulle det inte vara nåt problem, hoppas det kommer nån i framtiden. Kanske Stiggy kan göra ett dunderryck :rolleyes:

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
sandstream skrev:
Ja, det ser jag som en av de största förutsättningarna.
Sen att för få är intresserade av just RR är nog ett ännu större hinder.

Ponera att det körs en RR-tävling i Enköping istället för i långt-borti-stan, tror inte du också att det skulle dyka upp mer folk?
Problemet är att man ser fler knuttar på en STCC-tävling än på en RR-tävling.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln