Hur lyfta svensk RR??

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
sandstream skrev:
Publicitet och massor av reklam plus att fler kan identifiera sig med bilrace då de själva kör bil. Vi är väl drygt 200.000 st som har hoj i Sverige och 20 gånger så många som har bil (4 miljoner).

Publicitet och reklam är 2 stora bitar för att få folk att komma och titta på RR. Att få lite tv-tid för att få folk skall få upp ögonen på att det är en spännande och kul (inte bara krascher) sport.

Att lägga SM tävlingar isamband med mc-träffar tycker jag låter som en bra idé.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Som jag skrev i den förra tråden så måste man börja härja lite med media om man ska få med något.
Lokalpressen är ju ett klockrent alternativ, och det funkade jättebra för mig.
Har fått med både reportage och resultat.

Men vilka mer medier ska man gå på?
Tror t.ex det är svårt (om inte omöjligt) att få till det med dom stora tidningarna (Aftonbladet, Expressen, DN, osv). Men facktidningar som BIKE, MC Nytt, IB, RACE, borde man ju kunna få hjälp av.
Förutom den SM bilagan som kom med Bike i våras (jättebra initiativ förresten), så står det inte mycket om SM, SO, och B-tävlingar i Bike t.ex.
Tidningar av det här slaget borde ju vara våran främsta tillgång.

När det gäller TV tror jag det blir svårt. Ett steg i rätt riktning har ju varit SO sändningarna på ViaSat, men att få t.ex SVT eller TV4 att sända något från SM t.ex blir svårt. Men jag tycker att det borde gå att få med resultat och nåt klipp iaf.

Förslaget att lägga SM tävlingarna i samband med nån MC-Träff är klockrent. Varför går t.ex inte SM på anderstorp i samband med träffen på High Chaparal? Helt sjukt osmart!

Veidec har nog hjälpt till mer än vad man kan tro för att folk ska få upp ögonen för RR. Fråga vem som helst som varit på en STCC tävling vad dom minns mest, så svarar 90% MC racet...
I och med Veidec så har RR sporten fått en fot i dörren på media och publik, det gäller bara att förvalta det på bästa sätt och utveckla det nu..

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
PW50
En del av problemet är att motorsport - vilken som helst - inte är politiskt korrekt i miljösverige, även om Svensson förstör miljön MER med sina gräsklippare.

Man kanske måste annonsera om nyplantering av den mängd träd som behövs för att kompensera för koldioxidtillskottet vid varje tävling - Kom och se Sveriges första miljöneutrala motortävling!

Givetvis kommer herr Petimeter att påpeka att det även finns annan miljöpåverkan, men det här går att fixa.

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
STCC drar publik både i solsken,regn och till banorna långt borta i skogen.Personligen tycker jag att man skall försöka lära av STCC som har lyckats!

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tc skrev:
Problemet är att man ser fler knuttar på en STCC-tävling än på en RR-tävling.
JUPP, alltså tycker dom om det dom ser och åker troligen en bit för att se det.
men varför kommer dom inte till våra "vanliga" tävlingar?
Dom vet inte om dom..? följdfråga --> hur få dom att veta?
Dom har vart på dom men tycker det kass..? --> ta reda på hur det ska vara för att dom ska gilla det.. --> hur göra detta,,, prata med folk, enkäter, rin ga runt till mc-klubber,,mm mm...

Ligger ännu längre bort..? sandstream bygger en bana i var kommun :tungan
Vet visst om dom men vill se de "stora namnen"..? ok, vi lockar över dessa herrar till "SM" --> hur då,,, ja du....

Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Ring och stöt på hos "TV4+" och visa att hoj intresset är stort
dom satsar ju på smala program, det går ju att göra lite
amatörmässigt (billigt) eller hur :tummenupp

syns i tv = spons, eller

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
DOT4 skrev:
En del av problemet är att motorsport - vilken som helst - inte är politiskt korrekt i miljösverige, även om Svensson förstör miljön MER med sina gräsklippare.

Man kanske måste annonsera om nyplantering av den mängd träd som behövs för att kompensera för koldioxidtillskottet vid varje tävling - Kom och se Sveriges första miljöneutrala motortävling!

Givetvis kommer herr Petimeter att påpeka att det även finns annan miljöpåverkan, men det här går att fixa.
ok, då pluggar vi in svemos miljö policy och refererar till det i press och på våra hemsidor...
det gör inte t.ex speedway vad jag vet,,, vi passar på att sticka ut som den miljövänliga motorsporten..

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Jag var på gelleråsen -03 för att kolla på abstruse m.fl.
Scandinavian Open, slutet av Juli om jag minns rätt!

Som jag minns det var det rätt svårt att hitta till banan, inte en enda skylt från karlskoga centrum!
Sen när man kom fram till avtagsvägen, efter det där grustaget där det står gälleråsen, så fanns ingen skylt där heller! Ja, jag kan ju inte svära på att det inte satt en liten plastad A4-lapp på nån blompinne men vafan....
Upp med en 6x10 meter stor skylt där det står Scandinavian Open!

Sen va vi inne i karlskoga och handlade mat på lördagen, inte en endaste liten affisch nånstans!
Man börjar ju undra om arrangörerna vill att det ska komma folk eller inte!

Sätt upp affischer överallt!
Hur ska folk veta??

Och ni som kör själva...
Sök upp den lokala tidningen där ni erbjuder er att skriva en spalt varje vecka.
Där kan ni ju skriva att ni inte vill åka gata längre eftersom ni har insett att det är så farligt m.m m.m
Så nu ska ni satsa på roadracing istället, och så får folk följa er under säsongen.
I utbyte får tidningen sitt namn på er MC!
Detta ger publicitet vilket förhoppninngsvis ger er mer sponsorer och så är karusellen igång.

Klipp ihop en egen liten dokumentär och ge till den lokala tv-kanalen, då har ni åtminstone försökt...
Sen gäller det ju att ligga på, det krävs nog några år innan folk får upp intresset ordentligt.

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
STCC: det går inte att missa när det är race.
RR: reklamen inför race-obefintlig :7peta

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Tror att det måste till mycket mer reklam för SM/SO. STCC har ju sin "gratis reklam" via sina TV sändningar och på så sätt vet folk när nästa tävlig går.

SM/SO är det ju reklam för tävlingen i närmaste lokaltidningen på sin höjd där det når mycket mindre mäniskor. Tar man EM i Anderstorp fick man ju nästan leta för att hitta ett datum för tävlingen.

Även Mackes idé med att själv kontakta tidningar (och Bingos utvekling på detta) är bra saker. Har man läst om mågon i lokaltidningen känns det ju mycket roligare att följa dennes framgångar, vilket kanske resulterar i att man även åker och tittar live för att hejja på sin lokala förmåga.

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Sport
Sporthoj.com kan väl fixa en träff vid alla tävlingar!
Stunt,snyggaste hojen,öl,musik och RR :tummenupp

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Tc skrev:
Sporthoj.com kan väl fixa en träff vid alla tävlingar!
Stunt,snyggaste hojen,öl,musik och RR :tummenupp

Eller så MÅSTE alla sporthoj.comare innom en 10-15 milsradie komma och ta med sig minst 2 icke mcåkare :D

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
sandstream skrev:
Publicitet och massor av reklam plus att fler kan identifiera sig med bilrace då de själva kör bil. Vi är väl drygt 200.000 st som har hoj i Sverige och 20 gånger så många som har bil (4 miljoner).

BladderModeOn
Man kanske ska sluta med att tävla med sporthojar på SM och börja tävla med klasser där man kör trimmade Viragos och Intruders etc. för de är ju de cyklarna som säljer nu för tiden...jag tror de flesta som köper ny hoj idag skiter fullständigt i RR men kanske skulle komma tillbaka om de fick se "sina" cyklar tävla på banan...knappast en seriös idé men man kanske skulle ha en klass av dessa hojar med iallafall
BladderModeOff

Canoly

Guest
Efter STCC besöket på Knutstorp skrev jag ett mail till Sydsvenska Dagbladet. Mail och svar syns nedan.

Mail till Sydsvenskan

Hej

Letade förgäves efter text och bilder från Knutstorp igår ( Motorcyklar
alltså )
Har jag tittat i fel upplaga ?
Där fanns två sidor med bilsport, men inte en rad ens på resultatsidan om
Motorcyklar på Knutstorp.

Besviken prenumerant med intresse för Motorcyklar.

Hälsningar

Jan Nilsson

Detta svar fick jag:

Vad gäller resultaten är vi beroende av TT:s redovisning.
Uppenbarligen kom de inte med resultat.

Vad gäller texten, så är det för oss helt givet att fokusera på STCC,
eftersom det är den stora publikdragande klassen. Det finns massor av
bilklasser vi inte heller skriver om.
MVH
Xxx Xxxxx

Det gäller tydligen att få in en fot på TT som jag tror står för Tidningarnas Telegrambyrå i den mån banan har rapporterat in resultaten. Tror att det måste börja med resultatredovisning plus ev. en bild eller två för att väcka intresse, därefter kan det vara dax att tala om var och när nästa tävling äger rum.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Så fort det är STCC så vallfärdar ju folk! och betalar glatt några hundra för att gå in!

Tror bara det är frågan om marknadsföring och att försöka få fram profiler inom sporten! men var pengarna till detta ska komma ifrån vette fan :(

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
kajlyl skrev:
Så fort det är STCC så vallfärdar ju folk! och betalar glatt några hundra för att gå in!

Tror bara det är frågan om marknadsföring och att försöka få fram profiler inom sporten! men var pengarna till detta ska komma ifrån vette fan :(

STCC har faktiskt inte så många betalande publik, eller iaf inte personligen betalade biljetter i Entrén, utan det är sponsorbiljetter till väldigt stor del.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Nästa år ska jag jag försöka dra publik genom förstasideannonsering om RR-tävlingar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Konkreta förslag.
Först ett nytt.
* En lista där man kan anmäla sig för affischering och annan reklam i olika städer. Denna lista distribueras sedan till de arrangerande klubbarna som kan skicka affischer och annat underlag till personerna på listan. Dessa personer kan sedan hjälpa till med affischering i de olika orterna i närheten av aktuell tävling.
Man kan tänka sig att man börjar ca fyra veckor innan arrangemanget och affischerar varje vecka fram till tävlingsstart.
Även pressutskick till lokalradio/reklamradio/lokal media/lokal TV med evenemangstips inför race.
Självklart åtar man och fullföljer ett sådant affischeringsuppdrag på ideell basis.

Affischer är förvisso dyrt men med samordning med SVEMO kan man göra en generell affisch som förses med "streamers" med aktuell lokal info vilket kanske kan få ner kostnaderna.

* Tydligare affischering i städerna, som nämts ovan, kanske kan utföras av listdeltagarna.?

* De lokala klubbar som är aktiva på SH arrangerar en SH fest i samband med tävlingar och förhandlar till sig rabbaterade biljetter av arrangörsföreningen? Hur många har inte kommit på PBRs fester i Örebro? Det är fem mil till Karlskoga och om man flyttar festen dit så kanske det är fler som kommer. Man når förvisso en redan ganska intresserad målgrupp men det är säkert flera här som inte har varit på en SM/SO tävling.

Fler praktiska och genomförbara idéer?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...