Hur lyfta svensk RR??

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Helt klart, en del grejor kan vi själva göra.
Men det måste till kunnigt folk om detta ska bli stort.
Nyteknik skrev:
Där det finns pengar att tjäna finns också människor som är villiga att engagera sig. Kanske vore det bästa om man vill åstadkomma en väsentlig förändring av SO/SO-tävlingarna att låta några eventföretag bedöma om det verkar finnas underlag/förutsättningar för en mer "kommersiell inramning".
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Där det finns pengar att tjäna finns också människor som är villiga att engagera sig. Kanske vore det bästa om man vill åstadkomma en väsentlig förändring av SO/SO-tävlingarna att låta några eventföretag bedöma om det verkar finnas underlag/förutsättningar för en mer "kommersiell inramning".

Det finns det, har pratat med eventbolag.
Dock är det lite hönan och ägget. Eventbolaget/bolagen är inte villiga att ensamma ta på sig risken att förlora pengar.
Därför måste vi upp med pengarna.
D.v.s vi cashar dem för att anordna/marknadsföra eventen, vi tar förlusten/vinsten.
Finns dock eventbolag som mer eller mindre kan garantera vinst, men då ska vi upp med miljonbelopp.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Kortare race? I supportklasserna JA! Till SM-klasserna NEJ!

Idag så är en race-distans i ett SM ca 3-4 mil. Att komma vidare till EM och VM:s 8-10 mil är redan ett stort steg idag!

Om huvudklasserna 125, 250 och NSB kör 20 varv på en bana så skulle supportklasserna 125jnr, SP250 och 600std köra kanske 12 varv. Borde vara en skillnad som markerar huvudklasserna. Är så i andra serier och har varit så innan i SM och SO.

Kanske skulle en kräsen publik och övriga hellre sett tex att man körde 2 heat i Superbike? Då har man möjlighet att följa sina förare som man hejjar på. Affischnamnen som publiken känner till, som tex Minin, Johansson, Greven, Swedie, MrLind mfl, får mer bantid vilket är bättre än att man kör en massa andra race med nonameförare i.
 

Samuel_LJackson

back on track
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Jönköping
Hoj
R1
Utnyttja Veidec Trophy!!

Veidec Trophy känner folk till, och den klassen har ju fått in den berömda "foten". Men hur mycket utnyttjas detta egentligen??? Jag är själv inte engagerad inom RR så detta är mer en fråga än kritik. STCC/Veidec-tävlingarna bör ju vara utomordentliga tillfällen att få folk att få upp ögonen för svensk RR - ett tält med TV-bilder från tävlingar, brochyrer, flyers, tävlingskalendrar, fribiljetter, ett par uppställda RR-hojar osv osv osv. Hur ser det egentligen ut idag?

På liknande sätt måste ju Veidec Trophy utnyttjas i kontakten med media. Tyvärr så är Veidec-bevakningen otroligt bristfällig så man kanske bör starta där. Innan Veidec får mer utrymme i media lär inte övrig svensk RR få något utrymme heller.

Annars tycker jag idén om att alla förare själva måste ta kontakt med sina lokala tidningar, både för att få in reportage och resultat från tävlingar, känns självklar! Så fungerar tidningarna idag, ring in och snacka med era lokala sportredaktörer!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top