Hur lyfta svensk RR??

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
rougie skrev:
Ha GP i Sverige vem är intresserad av att titta på ett gäng amatörer som försöker ta sig runt en bana så snabbt som möjligt på ett par begagnade slicks?

Toppen av SM-klasserna skulle jag knappast kalla amatörer, även om extremt få är proffs.
Den absoluta toppen kan ju numer som sagt även hävda sig en aning i VM..
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Annonsering i Bike och Allt om MC?

:mattias


Nyteknik skrev:
Jag tror att många låter bli att bläddra i den bilagan om de inte är rejält intresserade av racing. En vanlig annons i tidningen ett nummer innan tävlingen hade säkert fått flera träffar bland vanliga knuttar.

Jag gjorde SM-bilagan inför första SM:et och tänkte att den fick också vara annons. Mike ordnade annonser inför SO tävlingarna Falkenberg och Karlskoga. Jag ordade sen en helsida i Bike inför finalen på Knutstorp.

Vi har valt att använda oss av BIKE och har inte råd med fler tidningar, annonsering är rätt dyrt. Se länken
http://www.bike.se/annonsera/ads_price_1019.pdf

16300 exkl moms för en helsida i fullpris.

Då gäller det att få betalande åskådare också.

Visst vill jag annonsera mer men jag tycker vi gör endel ändå. Jag tror också på affischerna kan skicka ut rätt många för vad en annons kostar, men då gäller det att de blir uppsatta.

Det är inte en lätt balans mellan annonsering, radioreklam och TV-sändning alla är väldigt dyra och att satsa fullt ut på allt går inte innan vi vet att pengarna finns.

Men om vi alla hjälps åt att få intresse för sporten så blir det bättre
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nordgren skrev:
Jag gjorde SM-bilagan inför första SM:et och tänkte att den fick också vara annons. Mike ordnade annonser inför SO tävlingarna Falkenberg och Karlskoga. Jag ordade sen en helsida i Bike inför finalen på Knutstorp.

Vi har valt att använda oss av BIKE och har inte råd med fler tidningar, annonsering är rätt dyrt. Se länken
http://www.bike.se/annonsera/ads_price_1019.pdf

16300 exkl moms för en helsida i fullpris.

Då gäller det att få betalande åskådare också.

Visst vill jag annonsera mer men jag tycker vi gör endel ändå. Jag tror också på affischerna kan skicka ut rätt många för vad en annons kostar, men då gäller det att de blir uppsatta.

Det är inte en lätt balans mellan annonsering, radioreklam och TV-sändning alla är väldigt dyra och att satsa fullt ut på allt går inte innan vi vet att pengarna finns.

Men om vi alla hjälps åt att få intresse för sporten så blir det bättre

Man ska nog tänka till ordentligt om syfte och målgrupp inför produktionen av nästa års SM-bilaga och annonsering.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Man ska nog tänka till ordentligt om syfte och målgrupp inför produktionen av nästa års SM-bilaga och annonsering.

Kan du utveckla vad du menar? Alltså vad som är dåligt/bra och hur det kan göras bättre.
 
Last edited:

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Om man kunde får Tv-sporten att bara nämmna resultat i SM/SO/EM osv så vore det ett stort lyft för svensk RR.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyteknik skrev:
Man ska nog tänka till ordentligt om syfte och målgrupp inför produktionen av nästa års SM-bilaga och annonsering.
ja faktiskt, inget illa om Nordgrens suveräna jobb, men vi ska ju brainstorma här...
är det verkligen i Bike det ska annonseras? mc-folket ger kanske ger mer?
Expressen som seriesponsor i utbyte mot annonsering...

. nånn skrev att vi borde ha med en classic-klass... fan det låter bra, classic racen har mycket publik, why?
om vi vill få dit hela familjen så ska vi kanske ha allt från minimoto ---> 125jnr ---> Superbike till Classic..... eller?
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Man ska nog tänka till ordentligt om syfte och målgrupp inför produktionen av nästa års SM-bilaga och annonsering.

Ja, och jag är mycket intresserad av feedback och idéer.

De mest värdefulla idéerna är de där den som kommer med dem också är villig att hjälpa till. Annars blir det mest att jag tycker någon annan ska göra si eller så.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Kan du utveckla vad du menar?

Hur man presenterar budskapet avgörs ju av vem mottagaren är. De flesta verkar vara överens om att det är genom att öka intresset och medvetenheten hos vanliga knuttar som man kan få fler besökare till tävlingarna. Man bör allså fundera över vilket budskap och hur det ska presenteras som är mest effektivt för att nå denna grupp på bästa sätt. Kanske ska man inte fördjupa sig så mycket i detaljer om teknik, regler etc. Eller så kanske man ska det. Men det är något som tål att tänka på.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nordgren skrev:
Ja, och jag är mycket intresserad av feedback och idéer.

De mest värdefulla idéerna är de där den som kommer med dem också är villig att hjälpa till. Annars blir det mest att jag tycker någon annan ska göra si eller så.

Jag hjälper gärna till!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Hur man presenterar budskapet avgörs ju av vem mottagaren är. De flesta verkar vara överens om att det är genom att öka intresset och medvetenheten hos vanliga knuttar som man kan få fler besökare till tävlingarna. Man bör allså fundera över vilket budskap och hur det ska presenteras som är mest effektivt för att nå denna grupp på bästa sätt. Kanske ska man inte fördjupa sig så mycket i detaljer om teknik, regler etc. Eller så kanske man ska det. Men det är något som tål att tänka på.
I mina ögon ska man inte koncentrera sig för hårt på att nå ut till MC-folk. Det viktiga är att attrahera vanliga svenssons, vars döttrar och söner ska utgöra framtidens RR-förare.
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
R2 skrev:
nånn skrev att vi borde ha med en classic-klass... fan det låter bra, classic racen har mycket publik, why?

Drar en äldre publik där familjen (läs barn) blivit stora..??
"Gubbarna" känner igen sig på mopparna som de själva körde...??

Motsvarande "ungdom" med familj slits mellan alla dessa olika aktiviteter..??
RR kommer då absolut längst ner på skalan, eftersom de bara e fassan som e intresserad..??

Nyteknik skrev:
De flesta verkar vara överens om att det är genom att öka intresset och medvetenheten hos vanliga knuttar som man kan få fler besökare till tävlingarna.

Om du vänder på resonemanget Nyteknik, vilka har inte varit knutte i ungdomen?? Vem har inte kört moppe när man var 15 bast??
Alla gjorde vi väl revolten mot sina dumma föräldrar..?

Alltså borde "rebellen" finnas i var man, fråga runt lite på era arbetsplatser - människor kanske inte direkt skriker ut att man kör motorcykel men nog står det en fjäsen 400 från 80-talet längst in i garaget...

Nordgren, vad sade du till mig på Knutstorp?? Att du hade bjudit in dina sponsorer men det verkade inte som de dök upp??
Varför?
E're för att banorna är otillgängliga med dåliga svenska väderförhållanden??
E det lättare å locka folk till bananen om de känner en/vet vad man e för en tölp??

Kan man utnyttja Polisens starka förbjudsiver av sporthojen, i samband med detta kunna få till publicitet om var alla "galningar" tar vägen (förhoppningsvis ut på en bana - så det inte blir nåra missförstånd)??
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Svensson tycker att RR är tråkigt att titta på, vad som behövs är lite mera show, stuntare och typ monstertruck drar folk, Nyteknik har rätt i att man inte ska krångla till det med ändring i reglementen och liknande, publiken vill se en fartfylld show, se till att pauserna är späckade med underhållning och detta vid sidan om själva banan.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GSXR1100R skrev:
Svensson tycker att RR är tråkigt att titta på, vad som behövs är lite mera show, stuntare och typ monstertruck drar folk, Nyteknik har rätt i att man inte ska krångla till det med ändring i reglementen och liknande, publiken vill se en fartfylld show, se till att pauserna är späckade med underhållning och detta vid sidan om själva banan.

Samtidigt ska man nog passa sig så att tävlingarna inte blir pausunderhålllning till allt fjässande runt omkring. De som kommer dit ska väl förhoppningsvis vilja komma tillbaka för attd et var bra och spännande tävlingar och inte för att Big-Brother.Brutta är kroppsmålad och det kördes med MonsterTruckar och eldades backdäck. Eller?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Funderingar finns på att köra ett par endagarstävlingar i cupform med endast en klass som kör korta heat och a-b-finaler osv. Den som lever får se.... men publikvänligt kommer det garanterat vara om det blir något. Att se ledaren köra frivarv efter frivarv är inget vidare underhållande och tyvärr har vi sett det allt för många gånger.
 

Tc

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
I en 2:a
Hoj
Sport
Måste man tycka om RR bara för att man kör hoj?Jag känner ganska många som kör hoj,har kört eller vill köra som är totalt ointresserade av MotoGP.....
Däremot så är det en hel del som vill prata Tony Rickardson eller vad han nu heter med mig-brukar snällt svara att jag(som äger en MC) inte följer den sporten....Och de som brukar vilja prata om Tony med mig kör de hoj...?

Först tyckte jag att man skulle inrikta sig på hojåkare men har nu ändrat mig.

Varför går folk och tittar på flyguppvisningar?
Nu var det ett tag sedan men de som jag var på drog till sig en stor publik-varför?Har vi ett stort flygintresse i Sverige?jag tror inte det och jag vet att många av de som går och tittar på STCC inte är så värst kunniga.Men vem bryr sig, kulorna rullar in till STCC och publiken är nöjda.

Vad har då flyguppvisningar och STCC gemensamt?
*De drar stor publik
*De ligger långt borta
*Hela dagen är ett stort jippo
*Även om man inte har ett större intresse av flyg/race
så kan man gå hem och vara nöjd med dagen
*Man kan ta med barnen-och det finns saker som roar dem

Jag tror att om man vill få en stor publik så ska man försöka få tag på Svensson.

Blir det inte dyrt med alla jippo?

På de flyguppvisningar jag var på så lottade de ut ett antal gratis flygningar.Ett nr var tryckt på programbladet så den fungerade som lott.
Man kunde även få köpa en flygtur.
Varför inte lotta ut en rundtur på banan eller låta folk få betala för att få åka med?
Helt klart något att berätta för grabbarna på jobbet. :D
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
Svensson tycker att RR är tråkigt att titta på, vad som behövs är lite mera show, stuntare och typ monstertruck drar folk...

...publiken vill se en fartfylld show, se till att pauserna är späckade med underhållning och detta vid sidan om själva banan.

Tc skrev:
Måste man tycka om RR bara för att man kör hoj? Jag känner ganska många som kör hoj,har kört eller vill köra som är totalt ointresserade av MotoGP...

Varför går folk och tittar på flyguppvisningar?

Vad har då flyguppvisningar och STCC gemensamt?

*De drar stor publik
*De ligger långt borta
*Hela dagen är ett stort jippo
*Även om man inte har ett större intresse av flyg/race
så kan man gå hem och vara nöjd med dagen
*Man kan ta med barnen-och det finns saker som roar dem

Jag tror att om man vill få en stor publik så ska man försöka få tag på Svensson.

Blir det inte dyrt med alla jippo?

På de flyguppvisningar jag var på så lottade de ut ett antal gratis flygningar.Ett nr var tryckt på programbladet så den fungerade som lott.
Man kunde även få köpa en flygtur.
Varför inte lotta ut en rundtur på banan eller låta folk få betala för att få åka med?
Helt klart något att berätta för grabbarna på jobbet. :D

Kanske kan man försöka engagera en eller ett par huvudsponsorer av evenemanget där deras produkter/tjänster lottas ut (eller säljs mkt billigt) på tävlingen mot fullständig exponering på affischer, annonser, biljetter och kanske också på alla motorcyklar som tävlar under helgen? Det måste uppstå ett tydligt win-win förhållande mellan sponsorerna och arrangören. Arrangören måste alltså kunna presentera tävlingen som en trovärdig magnet av en speciell målgrupp. Hmmmm... :va
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
HW skrev:
Funderingar finns på att köra ett par endagarstävlingar i cupform med endast en klass som kör korta heat och a-b-finaler osv. Den som lever får se.... men publikvänligt kommer det garanterat vara om det blir något. Att se ledaren köra frivarv efter frivarv är inget vidare underhållande och tyvärr har vi sett det allt för många gånger.
Tack, detta tål att sägas många gånger. Tyvärr blir man ofta nedsablad av RR-nördarna om man tycker detta är tråkigt. Folk är kräsna; man vill ha action.
 

Linmag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
RM125
HW skrev:
Funderingar finns på att köra ett par endagarstävlingar i cupform med endast en klass som kör korta heat och a-b-finaler osv. Den som lever får se.... men publikvänligt kommer det garanterat vara om det blir något. Att se ledaren köra frivarv efter frivarv är inget vidare underhållande och tyvärr har vi sett det allt för många gånger.

valmers skrev:
Tack, detta tål att sägas många gånger. Tyvärr blir man ofta nedsablad av RR-nördarna om man tycker detta är tråkigt. Folk är kräsna; man vill ha action.

Jag håller med både HW och Valmers!

Jag tror att detta är ett grepp som skulle öka intresset att titta på RR. Det får inte bli så att man som publik blandar ihop förare som har blivit varvade med han som leder...
Ett problem skulle kunna vara att om vi började tävla på detta sätt i Sverige så kanske det blir svårare att åka och tävla internationellt?

Och min tidigare idé om lagsport som i Speedway tycker jag fortfarande är en bra idé om man vill öka publikintresset. Tänk er att tex Skåningarna möter Stockholmarna i åtta korta rafflande heat. Vore inte det publikfriande?

/ Magnus
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Skulle det vara lite mer varierande bana så hade sporten varit mer populär.

Tex 40% asfalt 30 sand/jordbana och kanske resten lera..
Då krävs det lite mer Man att ta sig i mål istället för att fjollåka runt-runt
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top