Hur lyfta svensk RR??

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
SM 570 RR skrev:
Skulle det vara lite mer varierande bana så hade sporten varit mer populär.

Tex 40% asfalt 30 sand/jordbana och kanske resten lera..
Då krävs det lite mer Man att ta sig i mål istället för att fjollåka runt-runt
Välkommen till Super Moto-forumet. :3freak
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Linmag skrev:
Jag tror att detta är ett grepp som skulle öka intresset att titta på RR. Det får inte bli så att man som publik blandar ihop förare som har blivit varvade med han som leder...
Ett problem skulle kunna vara att om vi började tävla på detta sätt i Sverige så kanske det blir svårare att åka och tävla internationellt?

Och min tidigare idé om lagsport som i Speedway tycker jag fortfarande är en bra idé om man vill öka publikintresset. Tänk er att tex Skåningarna möter Stockholmarna i åtta korta rafflande heat. Vore inte det publikfriande?

Den första och hårda nöten att knäcka är hur man alls får folk till platsen!

Men din idé som hetsar folk till lite lokalpatriotism är nog bra. Dock tror jag att dylika idéer ingår i en "fas 2".
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Linmag skrev:
Och min tidigare idé om lagsport som i Speedway tycker jag fortfarande är en bra idé om man vill öka publikintresset. Tänk er att tex Skåningarna möter Stockholmarna i åtta korta rafflande heat. Vore inte det publikfriande?

/ Magnus
Precis som fotboll, ishockey och speedway så drar det folk som vill heja på sitt lag :tummenupp

Inga tråkiga kval, fyra förare går ut på banan och lägger 2 varv för att värma däcken, sen startar alla fyra i bredd, man tävlar tre varv och vid målflagg står nästa gäng redo att rulla ut, korta intensiva heat är vad publiken vill se, endast B-förare.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
GSXR1100R skrev:
...fyra förare går ut på banan och lägger 2 varv för att värma däcken, sen startar alla fyra i bredd, man tävlar tre varv och vid målflagg står nästa gäng redo att rulla ut, korta intensiva heat är vad publiken vill se, endast B-förare.

Men vem vill tävla under sådana former. Inte jag.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SM 570 RR skrev:
Skulle det vara lite mer varierande bana så hade sporten varit mer populär.

Tex 40% asfalt 30 sand/jordbana och kanske resten lera..
Då krävs det lite mer Man att ta sig i mål istället för att fjollåka runt-runt
Tja vissa RR piloter brukar köra både i gräset och gruset, men meningen med RR är att försöka att hålla sig kvar på asfalten, Jorpes, Johan & JPS har dock inte riktigt förstått detta ännu.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det finns ytterligare en aspekt att fundera över nämligen: Vill arrangören verkligen ha mer publik!!!!

Jättedum fråga kanske men faktum är att människor i flock skräpar ner och förstör. Åtminstone LMS tävlingar arrangeras av idéellt arbetande personer som måste offra ytterligare en dag föra att städa och återställa banan. Det är ingen kul syssla.
Visst, allt går att ordna och publikintäkterna kanske räcker för att hyra in någon som gör skitjobbet men allt sådant kräver administration och vem är det som måste stå för det? Jo den frivilliga medlemmen igen.

Faktum är att på själva tävlingen har vi gott om funktionärer och folk som hjälper till men före och efter är det bara ett fåtal som offrar sin lediga tid, och arbetstid i många fall för att det överhuvudtaget skall bli någon tävling.
Jag har absolut inget emot publik och ökat intresse men växer arrangemanget och intresset så växer arbetsuppgiften också och då måste "hemmaförarna" bli duktigare på att hjälpa till också. Det är inte många i den här tråden som kan titulera sig rr-proffs så dom flesta av er (inte alla) borde ha lite samvete här...

/HW
(väntar på lynchning(stava?))
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
GSXR1100R skrev:
Precis som fotboll, ishockey och speedway så drar det folk som vill heja på sitt lag :tummenupp

Inga tråkiga kval, fyra förare går ut på banan och lägger 2 varv för att värma däcken, sen startar alla fyra i bredd, man tävlar tre varv och vid målflagg står nästa gäng redo att rulla ut, korta intensiva heat är vad publiken vill se, endast B-förare.

Iofs ett ball upplägg, und jävlar vad folk skulle gasa. Krashstatistiken skulle nog öka enormt.
Men frågan är vad b-förare skulle lära sig på det här? Inte mycket mer än snabba starter..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HW skrev:
Det finns ytterligare en aspekt att fundera över nämligen: Vill arrangören verkligen ha mer publik!!!!

Jättedum fråga kanske men faktum är att människor i flock skräpar ner och förstör.
Bjud in den lokala scoutföreningen & ungdomsvårdsskolan, bjud på mat och underhållning mot att dom hjälper till att städa after race.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Bosco skrev:
Nordgren, vad sade du till mig på Knutstorp?? Att du hade bjudit in dina sponsorer men det verkade inte som de dök upp??
Varför?
E're för att banorna är otillgängliga med dåliga svenska väderförhållanden??
E det lättare å locka folk till bananen om de känner en/vet vad man e för en tölp??

Du beror det ju mest på att jag inte har så många sponsorer...
Men många har svårt att ta sig loss på helger har jag märkt. För något år sen slog vi på stort och fixade en massa, Annelie bakade och natten racet gjorde vi tunnbrödsrullar (efter jag mekat klart och snackat skit och kört till Lund) men det kom inte många av de som bjudits in. Det blev till att äta själv den veckan...

Visst kan man få folk att komma men många är bokade med sina familjer på helgerna.

Jag tror att vi skulle kunna bli bättre på att ordna saker runt omkring som lockar i alla åldrar. Idéerna finns men nu gäller det bara att hitta utförare, det är svårare att hitta.
 

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Nyteknik skrev:
Kanske kan man försöka engagera en eller ett par huvudsponsorer av evenemanget där deras produkter/tjänster lottas ut (eller säljs mkt billigt) på tävlingen mot fullständig exponering på affischer, annonser, biljetter och kanske också på alla motorcyklar som tävlar under helgen? Det måste uppstå ett tydligt win-win förhållande mellan sponsorerna och arrangören. Arrangören måste alltså kunna presentera tävlingen som en trovärdig magnet av en speciell målgrupp. Hmmmm... :va

Jag har under många år följt diskutionerna för bättre RR. De är alltid i depåerna och var flitiga på mcerr-listan och nu mer här på sporthoj.

Vad som alltid är slående är att samma idéerna kommer upp igen och igen. Men problemet är att det inte finns någon som vill göra något. Jag var själv flitig att diskutera och tjatade mycket på Peter Sköld han sa något i still med att "vill du göra något för rr gör då något konkret mer än att bara kom med synpunkter och idéer som du tycker någon annan ska göra" Det låg mycket i det. Jag gjorde förarenkät två år och har gjort två SM-bilagor med BIKE, ordnat radioreklam och affischer och TV-sändning och haft kontakterna för att roadracing.se skule bli till. Jag har mina idéer kvar och får ta lite i taget.

Det är tusen gånger bättre att göra en sak själv än miljoner bra idéer som någon annan ska göra. Alla som vill göra något för rr kan höra av sig närmsa klubb eller till mig.

Borde nästa ha en tråd " Vi vill göra något för RR, från idé till verklighet" där vi som också är beredda att göra något mer än att skriva på ett forum diskuterar
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nordgren skrev:
Det är tusen gånger bättre att göra en sak själv än miljoner bra idéer som någon annan ska göra. Alla som vill göra något för rr kan höra av sig närmsa klubb eller till mig.

Borde nästa ha en tråd " Vi vill göra något för RR, från idé till verklighet" där vi som också är beredda att göra något mer än att skriva på ett forum diskuterar

Steget från idé till handling är alltid det svåraste. Ska verkligen försöka dra mitt strå till stacken.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Goodstuff skrev:
Steget från idé till handling är alltid det svåraste. Ska verkligen försöka dra mitt strå till stacken.
Samma här, dock har jag 2 barn som tar sin tid, men jag försöker att få tid till övrigt oxå.

Har man tid att köra RR så har man tid att hjälpa sporten oxå.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Samma här, dock har jag 2 barn som tar sin tid, men jag försöker att få tid till övrigt oxå.

Har man tid att köra RR så har man tid att hjälpa sporten oxå.
Skyll på det; brännjack och möghackor verkar vara prio ett för dig. Gubbsvål.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Nordgren skrev:
"vill du göra något för rr gör då något konkret mer än att bara kom med synpunkter och idéer som du tycker någon annan ska göra"
Borde nästa ha en tråd " Vi vill göra något för RR, från idé till verklighet" där vi som också är beredda att göra något mer än att skriva på ett forum diskuterar

:fakta
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
GSXR1100R skrev:
Samma här, dock har jag 2 barn som tar sin tid, men jag försöker att få tid till övrigt oxå.

Har man tid att köra RR så har man tid att hjälpa sporten oxå.

Lås in ungarna och redigera klart filmen istället... hur lång tid skall det rimligtvis behöva ta?? :7peta

/HW
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag kan iaf fortfarande hålla mitt löfte om att locka publik till tävlingarna genom reklam här på SH. Förstås gratis! om nu inte nån vill betala för o vara snäll. 1-2 veckor i förväg borde vara lång tid nog... o reklamen läggs upp på förstasidan.

Jag kaaaanske, kan tillåta att man gör ett s.k email-utskick till alla på sidan om tävlingar och andra tillställningar, då når man iaf över 10.000 sporthojsintresserade människor.

Precis som cirkus scott gör, så kanske det är bra att lira upp plancher lite här o där över städerna, kanske 1 vecka i förväg som klart o tydligt säger vad som ska hända. Man erbjuder förstås alla barn upp till 15 eller så gratis inträde, och som familj rabatterat... o pris för inträde max 100kr hursomhelst. Sen vet jag inte själv från tidigare gånger (då jag varit mer upptagen med att just tävla), om det finns lätttillgängliga korvmojjor.. eller jo det fanns det juh. Lättare för folk att veta vart dom ska. Erbjuda stolar istället för blött / skitig mark som sittplats. Eller säga till folk att ta med sig en egen stol (på planchen).

Sen behöver tävlingarna flyta bättre, gå snabbare, högre volym i högtalarna, eller fler... samt "bättre" kommentering ibland (iaf av nån som är insatt, typ Macho Woman / Jenny / fulltratten. Hon har iaf oxå humor oxå). Dock en till kommentator som kan lägga in lite tekniska aspekter... säker på att någon halv frivillig eller för nån krona gör detta jobb. Bra utsikt juh...

På varje tävling, varför inte fixa blad/tidningar/blanketter/tider osv för kommande nuvarande / kommande tävlingar så att folk som varit där, som vill se på fler tävlingar vet vart de ska ta sig och kan börja planera. Visserligen kostar detta, men det räcker med 50 talet papper med info om kommande tävlingar. Fler kommer inte ta.. är det fler som tar, så ... skitbra. Då vet man det till nästa gång... bara o trycka upp fler.

Sviestad (LMS) borde fixa en bro över start o mål för folk som går till o från depåerna... eller en tunnel som Falkenberg har det. Jobbigt o vara tvingad till o vara inom depån 20 minuter extra.

Bara lite simpla grejer som kan förbättra, tror jag iaf.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HW skrev:
Lås in ungarna och redigera klart filmen istället... hur lång tid skall det rimligtvis behöva ta?? :7peta

/HW
Min HD gick sönder för 2 veckor sedan, troligen lagerfel, 3 års filmande borta :död

Riktiga män tar aldrig back up....

Dock har jag några band kvar, jag ska tanka in dom i den nya HD när jag får tid, är nu på väg till Fjollträsk och sen ska jag jobba i Frankrike osv...

Räkna med en film till Hjulafton :tomten
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Nordgren skrev:
Det är tusen gånger bättre att göra en sak själv än miljoner bra idéer som någon annan ska göra.

Där det finns pengar att tjäna finns också människor som är villiga att engagera sig. Kanske vore det bästa om man vill åstadkomma en väsentlig förändring av SO/SO-tävlingarna att låta några eventföretag bedöma om det verkar finnas underlag/förutsättningar för en mer "kommersiell inramning".
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top