Blandade tankar från en icke tävlande. (utböling)
När jag som har ett mc intresse (och hänger här på forumet dagligen) inte vet var nästa tävling går eller vilka klasser som körs, Så kan det ju först och främst beror på att jag inte läser på rätt ställe eller att jag inte är uppmärksam nog.
Vilket är det genomgående felet när det gäller folk, det är just detta som är grundstenen i det hela. Folk utan brinnande intresse för RR sätter sig inte och letar upp var,när,hur nästa tävling går utan dom behöver upplysas och ”ledas” till den riktiga vägen(Dvs. RR)
Sen kommer ju frågan vart vill man leda dom ?
Mot tävlingarna eller sporten i allmänhet?
Det ena tar ju inte ut varandra men första steget borde ju vara att väcka folks intresse för sporten i allmänhet. Då menar jag inte dom redan invigda, Med tanke på att det finns ungefär 200 000 motorcyklar i Sverige och del av dessa har inte intresse för RR.
Utan tanken borde vara att gå utanför och satsa på att väcka intresset hos dom™ vanliga människorna.
HUR är nästa stora fråga?
Genom att visa upp sig och verka som RR-förare så fort chansen ges, ta det lokala köpcentrat tex.
Ett medelstort köpcenter snurrar lätt en 10 000 människor en lönelördag.
Samla ihop ett par RR förare tillsammans utanför (eller inne i )det lokala köpcentrat en lönehelg.
Låt ungarna provsitta hojen ,papporna fråga konstiga frågor, mammorna fnittra förtjust över pojkarna i sina tajta skinnställ.(Ta med sponsorer, Affischer, Fribiljetter osv.) Motto för en sådan grej borde vara att skapa ”Race känsla”
Försök nå ca 10 000 människor med affischer och få samma kontakt som en liten pojke som fått provsitta en riktig racermaskin. Både arbetsinsatsen och kostnaden borde var betydligt lägre än att hänga 10 000 affischer.
Glöm inte heller den lokala torgdagen, mässan (därifrån jag kommer en liten stad med 5000 invånare gick folk man ur huse för den lokala ostmässan)
Ta kontakt med den lokala köpmannaföreningen för info.
Glöm inte heller intresseföreningar som tex. Lions och liknande som ofta har div. evenemang, ta kontakt och ställ upp som publikdragare när dom kränger sina äckliga mintpastiller(dock för en god sak)
Dagis, skolor, sjukhus.
Gå utanför MC-pressen dom når inte mer än dom som har ett intresse.
Satsa på (som någon skriver i tråden) på dom lokala tidnigarna som inte har så stort fokus på att presentera börsnoteringarna utan istället vill ha en lokalprofil. (Bli en RR-förare i din egen stad)
Skriv/ta fram en checklista inför varje tävling med vad som behöver göras inför tävlingen i reklam väg, tex. Var skall affischer sitta, vägbeskrivningsskyltar, kontakta lokalpressen, be dom komma dit och kolla.
Kontakta den lokala kommunen där banorna ligger och diskutera om dom inte skulle kunna hjälpa er med att sätta upp riktiga vägskyltar till banorna (det kommer in skattepengar från er och banorna)
Bara mina tankar.
Ett annat tips borde vara att kontakta Journalisten på Göteborgs posten som varje vecka skriver helsidesreportage om motorcyklar, Då jag genom mail kort diskuterat hans artiklar har jag bildat mig uppfattningen att han är ”med” på banan.
Hans hemsida:
http://home.swipnet.se/v-max/
Passade för övrigt på att informera han om Sporthoj.com