Mkt snack om mer vrid i en 4takt - Det påståendet stämmer icke!!!
Håller med. Min 750 H2 hade tex mer vrid och lägre ner i registret än ngn annan rad-750 4t jag kört sedan dess-
Av alla tvåtaktare jag haft, 6 st, har ingen skurit. Men jag har aldrig haft ngn moped eller 125:a, det var bara stora tvåtaktare.
/J
Dum fråga kanske, men det har inget med cylinderstorlek då? H2 har väl 3 st cylindrar? Bäst att fråga dig, du borde ju veta
Men av min erfarenhet så är 4t 125or bättre på mellanregistret än 2t 125or. Både min TDR och DT känndes segare upp till 4-5k än Cbr'en jag övningskörde på.
Innbillning kanske?
Jo det inverkar ju förstås. Jo den har tre st 250 kubiksburkar.
Vad jag menade var att många människor förknippar omedvetet tvåtaktare med små motorer. De minns sin moppe och sin tvåtaksts 125:a. Jag vill alltså påstå att deras minnesbild av skillanden i vrid mellan 2 och 4T är i själva verket ofta omedvetet färgad av en storleksskillnad till fyrtaktarens fördel.
Ponera att en kille kommer och tycker att det är bra vrid i sin fyrtakts 500cc motardstånka. Be då denne provköra tex en YZ490 eller en Honda CR500 eller en Kawasaki KR500. Det brukar inte råda ngn debatt om vilken som är brutalast från botten när man testat båda.
/J
köp en 2t och sköt den ordentligt 4t lessnar du på efter du kört 50m
Jag förstår vad du menar
Men det jag menade var, som du kanske förstod, att 4t 125or har mer vrid än 2t 125or.
Men du menar att om man jämförde en ktm 525 med en cr 500 så skulle cr 500 ha mer vrid? Jag som trodde det var tvärt om. Förstår liksom att CR 500 har grymt mer på topp men vrid. Förklara
Fifan där ser man!2791778Jag tror inte säkert att fyrtakts 125r har mer vrid än 2T 125r. Kolla så får du se. Det finns säkert exempel där det är så, men inte generellt. Tvåtaktarna ger så mycket högre effekt att även vridkurva, inte bara varvtalet ofta är högre.
YZ 490 hade länge bara 3 växlar, och det gick ändå bra att starta på tvåan tack vare det våldsamma vridet på låga varv.
Nu var jag snäll och googlade jag lite åt dig.
Först på den fyrtaktare du föreslog, KTM 525. Den första kurvan jag fann på nätet var denna bromsning på en 2004 års modell, utförd av en tidning. Se artikeln: http://archives.motorcycle-usa.com/2004KTM525EXC.html
Här är deras kurva.
Den visar som synes på 44.4 HP vid 7600 rpm och 34.4 Lbf i vrid vid 6000 rpm, vilket mostsvarar 46.6 Nm.
Sedan googlade jag på Hondas tvåtaktfemhundra CR500. Den första kurvan jag fann var denna som är från en betydligt äldre hoj än KTM:en nämligen en Honda Cr500:a från -98. Bromsningen är dock gjord -04
Den visar som synes på 63.6 hp vid ca 7000 rpm och 67.4 Nm vid ca 6000 rpm.
Nu var ju detta inte så vetenskapligt, man måste ju googla upp många kurvor och medelvärdesbilda så att man får att statistiskt konfidensintervall.
Men du ser ju ändå hur i detta slumpmässiga exempel en mindre och äldre tvåtaktare har både högre effekt och högre vrid vid lägre varvtal än den större fyrtaktaren.
Om du inte gjort det så prova en stor tvåtaktscross, då kommer du få se på fan
Mvh
J
ska man köra en relativt rak väg så äre klart 2t som gäller.
Men tänkt dig en riktigt slingrig väg eller tillomed en gokartbana, då behöver du aldrig 2t toppeffekt utan det går bättre med vridet på en 4t.
Men jag körde ju somsagt 2t dubbelt upp när jag var 16 så
Jo jag håller med dig Loy.2791918Jag håller inte med dig. På en slingrig väg eller gokartbana som du nämner så hade min wr eller crm nog sparkat häst med en 4t. Jag har en polare som kör wsm och han kör iaf inte om mig på slingriga vägar.
Fifan där ser man!
Varför la man ner jätte 2 taktarna då? För dålig driftsäkerhet? menar moderna 450 är ju inget under av tillförlitlighet direkt..
Och bensinförbrukningen.2792031Det är miljökraven som påverkar även crosshojarna.
Men tråkigt är det.
Jag funderar på att köpa en 500 tvåtakts enduro- eller reggad cross igen och motionsåka, leka samt åka is med. De kommer ju att finnas kvar som begagnade får man trösta sig med.
Ja min erfarenhet av större tvåtaktscrossar är att det faktiskt är mindre och enklare underhåll på dem än motsvarande fyrtaktare.
Tycker jag
/J
Och bensinförbrukningen.
Jag tror inte säkert att fyrtakts 125r har mer vrid än 2T 125r. Kolla så får du se. Det finns säkert exempel där det är så, men inte generellt. Tvåtaktarna ger så mycket högre effekt att även vridkurva, inte bara varvtalet ofta är högre.
YZ 490 hade länge bara 3 växlar, och det gick ändå bra att starta på tvåan tack vare det våldsamma vridet på låga varv.
Nu var jag snäll och googlade jag lite åt dig.
Först på den fyrtaktare du föreslog, KTM 525. Den första kurvan jag fann på nätet var denna bromsning på en 2004 års modell, utförd av en tidning. Se artikeln: http://archives.motorcycle-usa.com/2004KTM525EXC.html
Här är deras kurva.
Den visar som synes på 44.4 HP vid 7600 rpm och 34.4 Lbf i vrid vid 6000 rpm, vilket mostsvarar 46.6 Nm.
Sedan googlade jag på Hondas tvåtaktfemhundra CR500. Den första kurvan jag fann var denna som är från en betydligt äldre hoj än KTM:en nämligen en Honda Cr500:a från -98. Bromsningen är dock gjord -04
Den visar som synes på 63.6 hp vid ca 7000 rpm och 67.4 Nm vid ca 6000 rpm.
Nu var ju detta inte så vetenskapligt, man måste ju googla upp många kurvor och medelvärdesbilda så att man får att statistiskt konfidensintervall.
Men du ser ju ändå hur i detta slumpmässiga exempel en mindre och äldre tvåtaktare har både högre effekt och högre vrid vid lägre varvtal än den större fyrtaktaren.
Om du inte gjort det så prova en stor tvåtaktscross, då kommer du få se på fan
Mvh
J
Haha, jo du har rätt. Tror det inte är speciellt många cross - och enduroförare som åker runt och tänker på bensinförbrukningen.2792148Men inte på cross och endurohojar antar jag? Bensinförbrukningen brukar ju där inte ens redovisas.
/j
Och med en Aprillia kommer man inte längre en 50 meter innan den har skurit
haha jaa men då har man iallafall kul i 50 m
Jo jag, efter att jag fått soppa torsk 7 km in på spåret...2792171Haha, jo du har rätt. Tror det inte är speciellt många cross - och enduroförare som åker runt och tänker på bensinförbrukningen.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|