Hur många ggr har era skurit?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mkt snack om mer vrid i en 4takt - Det påståendet stämmer icke!!!

Håller med. Min 750 H2 hade tex mer vrid och lägre ner i registret än ngn annan rad-750 4t jag kört sedan dess-
Av alla tvåtaktare jag haft, 6 st, har ingen skurit. Men jag har aldrig haft ngn moped eller 125:a, det var bara stora tvåtaktare.
/J
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Håller med. Min 750 H2 hade tex mer vrid och lägre ner i registret än ngn annan rad-750 4t jag kört sedan dess-
Av alla tvåtaktare jag haft, 6 st, har ingen skurit. Men jag har aldrig haft ngn moped eller 125:a, det var bara stora tvåtaktare.
/J

Dum fråga kanske, men det har inget med cylinderstorlek då? H2 har väl 3 st cylindrar? Bäst att fråga dig, du borde ju veta :) H2 är ju heller inte så hårt trimmad och tappar därmed inte så mycket mellanregister.

Men av min erfarenhet så är 4t 125or bättre på mellanregistret än 2t 125or. Både min TDR och DT känndes segare upp till 4-5k än Cbr'en jag övningskörde på.
Innbillning kanske?:confused:
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dum fråga kanske, men det har inget med cylinderstorlek då? H2 har väl 3 st cylindrar? Bäst att fråga dig, du borde ju veta :)

Men av min erfarenhet så är 4t 125or bättre på mellanregistret än 2t 125or. Både min TDR och DT känndes segare upp till 4-5k än Cbr'en jag övningskörde på.
Innbillning kanske?:confused:

Jo det inverkar ju förstås. Jo den har tre st 250 kubiksburkar.

Vad jag menade var att många människor förknippar omedvetet tvåtaktare med små motorer. De minns sin moppe och sin tvåtaksts 125:a. Jag vill alltså påstå att deras minnesbild av skillanden i vrid mellan 2 och 4T är i själva verket ofta omedvetet färgad av en storleksskillnad till fyrtaktarens fördel.

Ponera att en kille kommer och tycker att det är bra vrid i sin fyrtakts 500cc motardstånka. Be då denne provköra tex en YZ490 eller en Honda CR500 eller en Kawasaki KR500. Det brukar inte råda ngn debatt om vilken som är brutalast från botten när man testat båda.

/J
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Jo det inverkar ju förstås. Jo den har tre st 250 kubiksburkar.

Vad jag menade var att många människor förknippar omedvetet tvåtaktare med små motorer. De minns sin moppe och sin tvåtaksts 125:a. Jag vill alltså påstå att deras minnesbild av skillanden i vrid mellan 2 och 4T är i själva verket ofta omedvetet färgad av en storleksskillnad till fyrtaktarens fördel.

Ponera att en kille kommer och tycker att det är bra vrid i sin fyrtakts 500cc motardstånka. Be då denne provköra tex en YZ490 eller en Honda CR500 eller en Kawasaki KR500. Det brukar inte råda ngn debatt om vilken som är brutalast från botten när man testat båda.

/J

Jag förstår vad du menar :)

Men det jag menade var, som du kanske förstod, att 4t 125or har mer vrid än 2t 125or.

Men du menar att om man jämförde en ktm 525 med en cr 500 så skulle cr 500 ha mer vrid?:confused: Jag som trodde det var tvärt om. Förstår liksom att CR 500 har grymt mer på topp men vrid. Förklara :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår vad du menar :)

Men det jag menade var, som du kanske förstod, att 4t 125or har mer vrid än 2t 125or.

Men du menar att om man jämförde en ktm 525 med en cr 500 så skulle cr 500 ha mer vrid?:confused: Jag som trodde det var tvärt om. Förstår liksom att CR 500 har grymt mer på topp men vrid. Förklara :)

Jag tror inte säkert att fyrtakts 125:eek:r har mer vrid än 2T 125:eek:r. Kolla så får du se. Det finns säkert exempel där det är så, men inte generellt. Tvåtaktarna ger så mycket högre effekt att även vridkurva, inte bara varvtalet ofta är högre.

YZ 490 hade länge bara 3 växlar, och det gick ändå bra att starta på tvåan tack vare det våldsamma vridet på låga varv.

Nu var jag snäll och googlade jag lite åt dig.
Först på den fyrtaktare du föreslog, KTM 525. Den första kurvan jag fann på nätet var denna bromsning på en 2004 års modell, utförd av en tidning. Se artikeln: http://archives.motorcycle-usa.com/2004KTM525EXC.html

Här är deras kurva.
KTM525excDyno.jpg

Den visar som synes på 44.4 HP vid 7600 rpm och 34.4 Lbf i vrid vid 6000 rpm, vilket mostsvarar 46.6 Nm.
Sedan googlade jag på Hondas tvåtaktfemhundra CR500. Den första kurvan jag fann var denna som är från en betydligt äldre hoj än KTM:en nämligen en Honda Cr500:a från -98. Bromsningen är dock gjord -04
attachment.php


Den visar som synes på 63.6 hp vid ca 7000 rpm och 67.4 Nm vid ca 6000 rpm.

Nu var ju detta inte så vetenskapligt, man måste ju googla upp många kurvor och medelvärdesbilda så att man får att statistiskt konfidensintervall.
Men du ser ju ändå hur i detta slumpmässiga exempel en mindre och äldre tvåtaktare har både högre effekt och högre vrid vid lägre varvtal än den större fyrtaktaren.

Om du inte gjort det så prova en stor tvåtaktscross, då kommer du få se på fan :D

Mvh
J
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2791778 Jag tror inte säkert att fyrtakts 125:eek:r har mer vrid än 2T 125:eek:r. Kolla så får du se. Det finns säkert exempel där det är så, men inte generellt. Tvåtaktarna ger så mycket högre effekt att även vridkurva, inte bara varvtalet ofta är högre.

YZ 490 hade länge bara 3 växlar, och det gick ändå bra att starta på tvåan tack vare det våldsamma vridet på låga varv.

Nu var jag snäll och googlade jag lite åt dig.
Först på den fyrtaktare du föreslog, KTM 525. Den första kurvan jag fann på nätet var denna bromsning på en 2004 års modell, utförd av en tidning. Se artikeln: http://archives.motorcycle-usa.com/2004KTM525EXC.html

Här är deras kurva.
KTM525excDyno.jpg

Den visar som synes på 44.4 HP vid 7600 rpm och 34.4 Lbf i vrid vid 6000 rpm, vilket mostsvarar 46.6 Nm.
Sedan googlade jag på Hondas tvåtaktfemhundra CR500. Den första kurvan jag fann var denna som är från en betydligt äldre hoj än KTM:en nämligen en Honda Cr500:a från -98. Bromsningen är dock gjord -04
attachment.php


Den visar som synes på 63.6 hp vid ca 7000 rpm och 67.4 Nm vid ca 6000 rpm.

Nu var ju detta inte så vetenskapligt, man måste ju googla upp många kurvor och medelvärdesbilda så att man får att statistiskt konfidensintervall.
Men du ser ju ändå hur i detta slumpmässiga exempel en mindre och äldre tvåtaktare har både högre effekt och högre vrid vid lägre varvtal än den större fyrtaktaren.

Om du inte gjort det så prova en stor tvåtaktscross, då kommer du få se på fan :D

Mvh
J
Fifan där ser man!

Varför la man ner jätte 2 taktarna då? För dålig driftsäkerhet? menar moderna 450 är ju inget under av tillförlitlighet direkt..
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
ska man köra en relativt rak väg så äre klart 2t som gäller.
Men tänkt dig en riktigt slingrig väg eller tillomed en gokartbana, då behöver du aldrig 2t toppeffekt utan det går bättre med vridet på en 4t.

Men jag körde ju somsagt 2t dubbelt upp när jag var 16 så:D


Jag håller inte med dig. På en slingrig väg eller gokartbana som du nämner så hade min wr eller crm nog sparkat häst med en 4t. Jag har en polare som kör wsm och han kör iaf inte om mig på slingriga vägar.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
2791918 Jag håller inte med dig. På en slingrig väg eller gokartbana som du nämner så hade min wr eller crm nog sparkat häst med en 4t. Jag har en polare som kör wsm och han kör iaf inte om mig på slingriga vägar.
Jo jag håller med dig Loy.

På en gokartbana så fungerar väl en 4t rätt bra då bottenregistret är relativt bra på dem. Men en slingrig väg, där tror jag inte den har mycket till chans. Då får de vara väldigt slingrig och då skulle jag vilja säga att den inte är så speciellt kul den vägen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fifan där ser man!

Varför la man ner jätte 2 taktarna då? För dålig driftsäkerhet? menar moderna 450 är ju inget under av tillförlitlighet direkt..


Det är miljökraven som påverkar även crosshojarna.
Men tråkigt är det. :gråta
Jag funderar på att köpa en 500 tvåtakts enduro- eller reggad cross igen och motionsåka, leka samt åka is med. De kommer ju att finnas kvar som begagnade får man trösta sig med.

Ja min erfarenhet av större tvåtaktscrossar är att det faktiskt är mindre och enklare underhåll på dem än motsvarande fyrtaktare.

Tycker jag

/J
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
2792031 Det är miljökraven som påverkar även crosshojarna.
Men tråkigt är det. :gråta
Jag funderar på att köpa en 500 tvåtakts enduro- eller reggad cross igen och motionsåka, leka samt åka is med. De kommer ju att finnas kvar som begagnade får man trösta sig med.

Ja min erfarenhet av större tvåtaktscrossar är att det faktiskt är mindre och enklare underhåll på dem än motsvarande fyrtaktare.

Tycker jag

/J
Och bensinförbrukningen.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Jag tror inte säkert att fyrtakts 125:eek:r har mer vrid än 2T 125:eek:r. Kolla så får du se. Det finns säkert exempel där det är så, men inte generellt. Tvåtaktarna ger så mycket högre effekt att även vridkurva, inte bara varvtalet ofta är högre.

YZ 490 hade länge bara 3 växlar, och det gick ändå bra att starta på tvåan tack vare det våldsamma vridet på låga varv.

Nu var jag snäll och googlade jag lite åt dig.
Först på den fyrtaktare du föreslog, KTM 525. Den första kurvan jag fann på nätet var denna bromsning på en 2004 års modell, utförd av en tidning. Se artikeln: http://archives.motorcycle-usa.com/2004KTM525EXC.html

Här är deras kurva.
KTM525excDyno.jpg

Den visar som synes på 44.4 HP vid 7600 rpm och 34.4 Lbf i vrid vid 6000 rpm, vilket mostsvarar 46.6 Nm.
Sedan googlade jag på Hondas tvåtaktfemhundra CR500. Den första kurvan jag fann var denna som är från en betydligt äldre hoj än KTM:en nämligen en Honda Cr500:a från -98. Bromsningen är dock gjord -04
attachment.php


Den visar som synes på 63.6 hp vid ca 7000 rpm och 67.4 Nm vid ca 6000 rpm.

Nu var ju detta inte så vetenskapligt, man måste ju googla upp många kurvor och medelvärdesbilda så att man får att statistiskt konfidensintervall.
Men du ser ju ändå hur i detta slumpmässiga exempel en mindre och äldre tvåtaktare har både högre effekt och högre vrid vid lägre varvtal än den större fyrtaktaren.

Om du inte gjort det så prova en stor tvåtaktscross, då kommer du få se på fan :D

Mvh
J

Ahaa:fattartil

Nu ser jag ju varför 4t KÄNNS starkare(för mig iaf), den har ju en mycket flackare momentkurva. Blir förmodligen lurad på det eftersom det inte finns någon tydlig effekttopp på dem.

Tack så mkt Jörgen:tummenupp
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2792171 Haha, jo du har rätt. Tror det inte är speciellt många cross - och enduroförare som åker runt och tänker på bensinförbrukningen. :hihi
Jo jag, efter att jag fått soppa torsk 7 km in på spåret... :mad: :6surkart

Går inte hojen går föraren..
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Igår skar den gammla Tzr:en :/ Efter 4000mil i min ägo, dock viste jag att detta skulle hända.Då den gammla ägaren sade att de var dax att byta kolvringar, detta var för 3 år sedan
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top