ecce skrev:
Min fråga är nu:
Hur många här inne fick inte köra 2004 pga dålig kval tid i R600 samt R1000?
Skulle också vara kul om dom som ej kvalat in kunde berätta varför det inte gick så fort.
Som andra års B-förare har jag tyvärr inte upplevt bänken. Det är tack vare arrangörerna och lite tur.
I SO på Vålerbanan saknades 0,8 sek (1:05) men där slog arrangören två flugor i en smäll och körde B-final med både A och B förare i 600 klassen.
På sista NM rundan i Super B på Rudskogen var det 36 till träning och 30 till start i Super B mot 32 till start för A-förare. Efter andra kvalet och en förbättring av perset med fyra tiondelar var resultatet...
nr 28: 1:04,994
nr 29: 1:05,264
nr 30: 1:05,319
nr 31: 1:05,319
nr 32: 1:05,322
nr 33: 1:05,356
... dvs att med identisk tid på tusendelen lik blev man utslagen i kvalet. Nr 31 och 32 fick stå som reserver. Med 2 tusendelar av en sekund var jag alltså utslagen. Det utgör ca 9 cm på ett varv som är ca 2 km. Hur f-n kan livet vara så orättvist???
Nu fick vi besked 10 min innan start att det var två andra som ikke kunde starta och i loppet körde jag upp mig från sista startled till en respektabel 15e plats.
Men jag håller med om att det kan vara tufft att kvala in. ERF kommer också att bli tuffare och för varje år så går det fortare och fortare. Hoppas inte att detta skrämmer bort nybörjare från att börja med RR men det är sant att man måste antingen ha talang, bra hoj eller träna mycket för att köra fort.
Som tur är har jag sluppit undan ljugarbänken med blotta förskräckelsen. Men jag kan ju inte ljuga så jag hade förklarat att min standard GSX-R från förra århundradet går inte fortare. Men då kanske jag får ett förklaringsproblem nästa år om jag förbättrar mina tider.
Kristian