Hur många har fått suttit på "bänken" 2004

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Victor skrev:
Jag håller helt med. Tillåmed Hagster som knappt kört bana innan fick köra SM-finalen..

Vilken SM-deltävling körde han!? :va

Jag tycker att man ska ställa upp i tävlingar om man inte med säkerhet vet att man kommar att kvalas ut, och om man skulle bli utkvalad så hör det ju faktiskt till sporten och man får bita ihop tills nästa race!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oscar skrev:
Vilken SM-deltävling körde han!? :va

Jag tycker att man ska ställa upp i tävlingar om man inte med säkerhet vet att man kommar att kvalas ut, och om man skulle bli utkvalad så hör det ju faktiskt till sporten och man får bita ihop tills nästa race!
Ja så är det, ser man att ens tider räcker till för att kvala in så ska man tävla, dock får man inse att det endast finns ett begränsat antal förare som får starta, jag vet många som fått nöta bänk, Mumlan kvalade tex inte in på sin hemmabana Falken i R-1000 trots att han har kört 1000 varv på den banan.

R-600 & R-1000 klassen blir snabbare för varje år som går, topp 10 kör lika fort som bottengänget i SBK, inte så lätt att komma in som blåbär.
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
ecce skrev:
Min fråga är nu:

Hur många här inne fick inte köra 2004 pga dålig kval tid i R600 samt R1000?

Skulle också vara kul om dom som ej kvalat in kunde berätta varför det inte gick så fort.

Som andra års B-förare har jag tyvärr inte upplevt bänken. Det är tack vare arrangörerna och lite tur.

I SO på Vålerbanan saknades 0,8 sek (1:05) men där slog arrangören två flugor i en smäll och körde B-final med både A och B förare i 600 klassen.

På sista NM rundan i Super B på Rudskogen var det 36 till träning och 30 till start i Super B mot 32 till start för A-förare. Efter andra kvalet och en förbättring av perset med fyra tiondelar var resultatet... :huvet

nr 28: 1:04,994
nr 29: 1:05,264
nr 30: 1:05,319
nr 31: 1:05,319
nr 32: 1:05,322
nr 33: 1:05,356

... dvs att med identisk tid på tusendelen lik blev man utslagen i kvalet. Nr 31 och 32 fick stå som reserver. Med 2 tusendelar av en sekund var jag alltså utslagen. Det utgör ca 9 cm på ett varv som är ca 2 km. Hur f-n kan livet vara så orättvist??? :va

Nu fick vi besked 10 min innan start att det var två andra som ikke kunde starta och i loppet körde jag upp mig från sista startled till en respektabel 15e plats. :banana

Men jag håller med om att det kan vara tufft att kvala in. ERF kommer också att bli tuffare och för varje år så går det fortare och fortare. Hoppas inte att detta skrämmer bort nybörjare från att börja med RR men det är sant att man måste antingen ha talang, bra hoj eller träna mycket för att köra fort. :4skrika

Som tur är har jag sluppit undan ljugarbänken med blotta förskräckelsen. Men jag kan ju inte ljuga så jag hade förklarat att min standard GSX-R från förra århundradet går inte fortare. Men då kanske jag får ett förklaringsproblem nästa år om jag förbättrar mina tider. :hihi

Kristian
 

Kristian Salö

Kristian Salö
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Kristiansand, Norge
Hoj
GSX-R1000
GSXR1100R skrev:
R-600 & R-1000 klassen blir snabbare för varje år som går, topp 10 kör lika fort som bottengänget i SBK, inte så lätt att komma in som blåbär.

A-förare = SM status
B-förare = en blandning av ambisiösa och glada amatörer

Varför inte också starta en RR-klass för Real Rookies som får kallas C-klassen, då kanske Mercedes vill gå in som huvudsponsor :Bugar
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kristian Salö skrev:
Varför inte också starta en RR-klass för Real Rookies som får kallas C-klassen, då kanske Mercedes vill gå in som huvudsponsor :Bugar

Det är just det som är grejen, det finns bara A eller B, Elitserien eller division 1, vad som vi hobbyåkare behöver är en korpserie, men det tjatades redan förra året om Roadracing für alle, det resulterade i rena B-race där ingen skulle bli utkvalad.
 

Medin

Pain is temporary glory is forever...
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Lidköping
Hoj
2019, Triumph Thruxton 1200r
Om man skulle bli utkvalad så hör det ju faktiskt till sporten och man får bita ihop tills nästa race!
Kan ju inte finnas någon mening att köra en tävling om man från början utgår från att det kommer gå dåligt. Visst, man kan se att det är många duktiga förare med i en tävling, men de måste ju ochså kunna ha en dålig dag och då finns ju schansen att man kvalar in, eller? Det måste ju vara svårt att bli bättre om man inte kör med dem som är bättre än en skällv?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Medin skrev:
Om man skulle bli utkvalad så hör det ju faktiskt till sporten och man får bita ihop tills nästa race!
Kan ju inte finnas någon mening att köra en tävling om man från början utgår från att det kommer gå dåligt. Visst, man kan se att det är många duktiga förare med i en tävling, men de måste ju ochså kunna ha en dålig dag och då finns ju schansen att man kvalar in, eller? Det måste ju vara svårt att bli bättre om man inte kör med dem som är bättre än en skällv?
Det beror på vilken målsättning man har, men du har rätt i att om man vill bli snabbare så ska man köra med dom snabba.
 

R1der

Köpa billigt köpa dyrt!
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
Honda 1000RR -07
Medin skrev:
Om man skulle bli utkvalad så hör det ju faktiskt till sporten och man får bita ihop tills nästa race!
Kan ju inte finnas någon mening att köra en tävling om man från början utgår från att det kommer gå dåligt. Visst, man kan se att det är många duktiga förare med i en tävling, men de måste ju ochså kunna ha en dålig dag och då finns ju schansen att man kvalar in, eller? Det måste ju vara svårt att bli bättre om man inte kör med dem som är bättre än en skällv?

Den där chansen är inte så jättestor om du ligger några sekunder efter dom som ligger i bottenskicket på R600/R1000. Vilket medför att du inte vill riskera att lägga ut en massa pengar för att sedan få åka direkt hem efter kvalet.

Man kör ofta med bättre förare när man kör på träningar så det är där man kan få upp speeden. På tävling får man säkert upp farten ännu mer men får du bara kvala jämt så tröttnar du på att anmälda dig.

Dock hade det varit kul att veta innan man anmäler sig till en tävling att man får köra och helst mot likasinnade för då blir det ju jäkligt tighta och roliga race
:)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sen kan man ju se det som såhär, det brukar av någon anledning vara lite enklare att kvala in på tävlingar på slutet av säsongen. Folk droppar av på grund av lite olika anledningar, slut på pengar, skador, bröllop och alla möjliga ursäkter. Så har man inte särskilt högt tempo, finns det _alltid_ tävlingar man kan kvala in på under en säsong.
Blir det överfulla startfält, brukar det faktiskt ryktas om det lite innan dessutom.
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
ja

Mad Moose skrev:
Ljugarbänken. :fyllisar
Om man inte kavlar in så hamnar man där och då kommer också alla lögner om varför man just hamnat där, för det kan ju inte bero på att man är långsam.:D:D


jag vet vad ni menar ! det var bara ett ironiskt inlägg :D
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
Medin skrev:
Om man skulle bli utkvalad så hör det ju faktiskt till sporten och man får bita ihop tills nästa race!
Kan ju inte finnas någon mening att köra en tävling om man från början utgår från att det kommer gå dåligt. Visst, man kan se att det är många duktiga förare med i en tävling, men de måste ju ochså kunna ha en dålig dag och då finns ju schansen att man kvalar in, eller? Det måste ju vara svårt att bli bättre om man inte kör med dem som är bättre än en skällv?



med sveriges coolase clip-on styre,så går det säkert bra :yoparty
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
ecce skrev:
1. Argumentet att du alldrig kommer få köra om man börjar med r1000 samt r600 stämmer inte överens med min bild. Om det nu vore så borde väll folk här klaga mer.
2.Nu är det talibanerna (inte alla av er) som så fort nån ställer en fråga om R klasserna gapar att dom alldrig kommer få köra.

Nu tycker jag att du har en klart skev verklighetsuppfattning.
1. Har aldrig sett att någon har sagt att du aldrig får köra om du väler R1000 eller R600. Dock har folk, med diverse olika racingerfarenheter, påpekat att man bör vara medveten om att R600 är den största klassen i Sverige sett till antalet anmälda förare och att det därför finns risk för att man inte får köra.
2. Visa mig ett inlägg där någon "taliban" har gapat om att man aldrig får köra i R600/1000? Att folk skriver och puschar för de klasser de själva föredrar är väl inget konstig, ungefär som du gär nu.

Tycker talibantramset liknar lite väl mycket hjärnspöken.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Goodstuff skrev:
Nu tycker jag att du har en klart skev verklighetsuppfattning.
1. Har aldrig sett att någon har sagt att du aldrig får köra om du väler R1000 eller R600. Dock har folk, med diverse olika racingerfarenheter, påpekat att man bör vara medveten om att R600 är den största klassen i Sverige sett till antalet anmälda förare och att det därför finns risk för att man inte får köra.
2. Visa mig ett inlägg där någon "taliban" har gapat om att man aldrig får köra i R600/1000? Att folk skriver och puschar för de klasser de själva föredrar är väl inget konstig, ungefär som du gär nu.

Tycker talibantramset liknar lite väl mycket hjärnspöken.



Börja med 250SP, då slipper du iaf nöta bänk gsxr1100R

Så resonerar de allra flesta och därför är startfälten i Rookie 600 och 1000 väldigt stora. Du och flera andra riskerar att inte klara kvalet och får titta på när de andra tävlar. Det är inte så kul. Nyteknik

Håller med dig där, billigare racing får man leta efter, dessutom slipper man bli utkvalad och nöta bänk, risken är dock stor att få tjejstryk i knatterklassen. Gsx1100r

Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Torkel

Vill du ha fler så kan jag ju sätta mig och leta mer än 2 min??? :fatta!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top