Hur många har fått suttit på "bänken" 2004

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
ecce skrev:
Börja med 250SP, då slipper du iaf nöta bänk gsxr1100R

Så resonerar de allra flesta och därför är startfälten i Rookie 600 och 1000 väldigt stora. Du och flera andra riskerar att inte klara kvalet och får titta på när de andra tävlar. Det är inte så kul. Nyteknik

Håller med dig där, billigare racing får man leta efter, dessutom slipper man bli utkvalad och nöta bänk, risken är dock stor att få tjejstryk i knatterklassen. Gsx1100r

Tänk på att R600 är en gigantisk klass, stor risk att man måste kvala till varje tävling och det kanske inte är så kul om man ligger på gränsen varvtidsmässigt. Torkel

Vill du ha fler så kan jag ju sätta mig och leta mer än 2 min??? :fatta!

Ojdå! Vilken hysterisk ton samtliga av dina listade inlägg har! Jag förstår varför du blir upprörd....
:rolleyes:
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Ja det var ju inte min mening med att trampa på några ömma tår. Om jag nu har förolämpat någon ber jag om ursäkt. Som kan läsas i inlägg 10 har jag inget imot tvåtakt. Jag kommer troligtvis själv att bli tvungen att köra sp om det nångon gång blir tillökning i familjen. Det jag ville med denna tråd var.

1: Få reda på hur många som inte fått köra.
2: Få en debatt om det är rätt att lobba för sin klass när man sänker en annan på enligt mig fel argument.

Självklart ska man lobba för sin klass, men jag tycker att det ibland gått lite långt. Om någon börjar fråga om R klasserna kan man istället upplysa personen om andra klasser och be den ta kontakt om den är intresserad.

Jag tycker att förslaget om en "sticky" för förolämpningar är en bra ide. Jag är på intet sätt oskyldig i att spy galla över 250 gänget, men jag tycker att jag har gjort det på rätt ställe. Jag har inte gått in när någon frågat om 250 och sagt att du till 90% bara kommer att få skruva. Dom som frågar om klasser här kommer säkert att köpa en hoj, där efter är dom nog relatift låsta till den minst en säsong. Där av tycker jag att dom ska få relevant info. Om man söker här framgår det ganska fort att R600 är en stor klass.

Jag hoppas på en nyanserad argumentation om dom hemska kvalen i R klasserna. Jag tror också att det var betydligt fler som inte fick starta i R1000 än R600 då det inte kördes några B-finaler där. På första tävlingen förra året på Anderstorp, fick väll alla starta om jag inte mins helt fel.

/björn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför skrev du inte lika nyanserat och tydligt första gången? :tummenupp
Axxexxs har ju lagt in info om hur många som kvalats ut i de olika klasserna.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Anderstorp.
Rookie 600: 35st kvalade. ( 15st från max antal tillåtna startande)
Rookie 1000: 32st kvalade. (18st från max antal tillåtna startande)

Vet inte vad detta ska betyda att 15 inte fick starta?
Som jag upplevde det fick alla som hadde hela hojar starta i Anderstorp.
Kan ju dock ha fel men det var infon jag fick nån som kommer ihåg? :va
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tolkar det som att Anderstorp tillåter 50 hojar på banan och bara 35 ställde upp och därmed fick alla köra.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ninjaboy skrev:
Jag tolkar det som att Anderstorp tillåter 50 hojar på banan och bara 35 ställde upp och därmed fick alla köra.


Stämmer bra! Du skulle nog klara av licenskursen utan problem! :tummenupp

50st till tävling och 60st till träning på den banan. Till EM-tävlingar är det en lägre siffra för antal startande som jag inte kommer ihåg nu.

Betyder alltså att på Anderstorp i våras fanns det 33st outnytjade platser i Rookie-klasserna! (15st r600, 18st r1000)

Berodde nog mest på att nya förare tyckte det var för tidigt och att dom inte hade hunnit träna så mycket innan. Plus att det var en högre startavgift/träningsavgift än vad som är vanligt bland övriga arrangörer.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Verkar som ni inte kommer fram till något. Är det dumt att testa på R600 för en tok amatör som mig?

Om man vill tävla när pengarna räcker till och hojen råkar vara nytankand och så vidare menar ni att det är så svårt att få starta? Att börja köra tvåtakt verkar ju vara ett större steg. Mer att lära sig och så vidare. Att åka ut i kvalet är ju inte så kul men nånstans ska man ju börja.

Nu lite mer raka frågor.
Bästa och tidigast licenskurs?
Vanliga startavgifter? Vad ska man räkna på mer än bara mat till mig och hojen.
Måste man lösa startnummer i början av säsongen även om man bara vill testa en tävling? och vad kostar det i så fall?.
Hur mycket träningstid blir det ungefär. hinner man köra ett pass eller?

Bryr mig mindre om att vinna o.s.v. Råkar man få ledigt och har fräscha däck på kan väl alltid testa kvala? Ja kåpor och så finns det ska bara vara att vrida igång.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Jonte VSB R-T skrev:
Verkar som ni inte kommer fram till något. Är det dumt att testa på R600 för en tok amatör som mig?

Om man vill tävla när pengarna räcker till och hojen råkar vara nytankand och så vidare menar ni att det är så svårt att få starta? Att börja köra tvåtakt verkar ju vara ett större steg. Mer att lära sig och så vidare. Att åka ut i kvalet är ju inte så kul men nånstans ska man ju börja.

Nu lite mer raka frågor.
Bästa och tidigast licenskurs?
Vanliga startavgifter? Vad ska man räkna på mer än bara mat till mig och hojen.
Måste man lösa startnummer i början av säsongen även om man bara vill testa en tävling? och vad kostar det i så fall?.
Hur mycket träningstid blir det ungefär. hinner man köra ett pass eller?

Bryr mig mindre om att vinna o.s.v. Råkar man få ledigt och har fräscha däck på kan väl alltid testa kvala? Ja kåpor och så finns det ska bara vara att vrida igång.

Absolut inte dumt att prova, testa med en b-tävling första gången.
LMS brukar väl ha sina kurser i april.
B-tävling brukar vara lite billigare har för mig c:a 800-1000
Startnummer kan du få vid varje tävling om du inte vill boka upp ett för hela året. Att boka ett startnummer kostar ingenting.
På ett B-race brukar det bli två kval och racet. Det kan säkert variera från klubb till klubb.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Det är just det med banor långt borta. Blir ju jävligt dyrt att åka runt och träna på dom. Är som sagt tokamatör och har ingen koll på banor utöver sviestad. B-racen körs väl samtidigt som allt annat eller?

Två kval och ingen öppen träning? Ja det kan ju bli knepingt att börja på nya banor då?

nä nu ska man vara på jobbet om sex timmar. Sov gott.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Jonte VSB R-T skrev:
Det är just det med banor långt borta. Blir ju jävligt dyrt att åka runt och träna på dom. Är som sagt tokamatör och har ingen koll på banor utöver sviestad. B-racen körs väl samtidigt som allt annat eller?

Två kval och ingen öppen träning? Ja det kan ju bli knepingt att börja på nya banor då?

nä nu ska man vara på jobbet om sex timmar. Sov gott.

En ren B-tävling är endast öppen för B-förare.
Klasserna brukar vara 250-400, 600 och 1000. Hela tävlingen körs på en dag. Om du t.ex. har kört en del på Sviestad kan det ju passa bra med att prova ett b-racet där. Annars är det väl bara att träna, träna, träna och helst på olika banor. Att det bara är kval tycker jag inte du ska bli avskräckt av. Det är många som kommer dit under samma förutsättning som du.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tyvärr är det bara LMS som kört andra klasser än R600 och R1000. De B-race som körts på Knutstopr, Falkenberg och Gelleråsen har varit för R600 och R1000.
Det körs även 125JR på Sviestad.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Goodstuff skrev:
Tyvärr är det bara LMS som kört andra klasser än R600 och R1000. De B-race som körts på Knutstopr, Falkenberg och Gelleråsen har varit för R600 och R1000.
Det körs även 125JR på Sviestad.

Senaste B-racet på Falkenberg var 250 med.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Nä det är R600 som gäller om något. Ska ju betala för r6:an på fredag...
Nä jag har kanske lite brottom. Börja med att åka runt och träna. Vad brukar man lägga på en r600 tävling. Pengar alltså? 5000? 10000? 15000?
 

sandstream

Guest
Jonte VSB R-T skrev:
Nä det är R600 som gäller om något. Ska ju betala för r6:an på fredag...
Nä jag har kanske lite brottom. Börja med att åka runt och träna. Vad brukar man lägga på en r600 tävling. Pengar alltså? 5000? 10000? 15000?
Enligt en annan tråd med info om vad det kostar att köra RR i Sverige så uppskattades kostnaden för en helg till mellan 5-7.000:- och inkluderade då ett set med däck.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mad Moose skrev:
Senaste B-racet på Falkenberg var 250 med.

Endast 250SP och där fick även A-förarna köra. Fanns ingen klass för b-förare som kör 125R eller 250R mer än på Sviestad.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top