Hur många mil körde du i dag?

JMKbiker

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Multistrada 950s
Blev en kort sväng till Norge i helgen. Första turen i år och några reflektioner:
Man mår verkligen bättre efter en hojtur.
Skillnaden i vägkvalitet blir större för varje år och det är inte att för att Norska vägarna har blivit bättre utan att de svenska blir sämre för varje år.
Trenden, som jag upplever det, med att allt fler bilister vägrar köra vägren för att underlätta omkörningar fortsätter. Upplever att det är ett svenskt fenomen?
Allt fler bilister som ska visa sitt missnöje med att bli omkörda genom blinka, bromsa och/eller vingla ut i vägen för att markera att dom ogillar omkörningen. Visst körde fortare än skyltat överlag men inte vårdslöst enligt mig själv. En bilist låg 5 km/h under hastighetsgräns och när jag körde om så blinka han vänster, slog av och la mig bakom igen men när han slutade blinka vänster så körde jag om och då ökade han hastigheten och låg sedan blinkande med helljuset när jag var förbi. Saktade ner, vände mig om och gestikulerade med handen vad problemet var och möttes bara av ett finger, tror jag, eller om han bara hytte med näven. Blev bara trött och skakade på huvudet och körde vidare.
Bortsett från dåliga vägar och knasiga bilister så var det fantastiskt trevligt att få komma ut på hojen igen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Bilister är våra fiender, så är det. :) Man skall hålla sig långt ifrån dem.

Men ändock blir man på bra humör efter en hojtur.

Mvh

PerJohan

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Blev en kort sväng till Norge i helgen. Första turen i år och några reflektioner:
Man mår verkligen bättre efter en hojtur.
Skillnaden i vägkvalitet blir större för varje år och det är inte att för att Norska vägarna har blivit bättre utan att de svenska blir sämre för varje år.
Trenden, som jag upplever det, med att allt fler bilister vägrar köra vägren för att underlätta omkörningar fortsätter. Upplever att det är ett svenskt fenomen?
Allt fler bilister som ska visa sitt missnöje med att bli omkörda genom blinka, bromsa och/eller vingla ut i vägen för att markera att dom ogillar omkörningen. Visst körde fortare än skyltat överlag men inte vårdslöst enligt mig själv. En bilist låg 5 km/h under hastighetsgräns och när jag körde om så blinka han vänster, slog av och la mig bakom igen men när han slutade blinka vänster så körde jag om och då ökade han hastigheten och låg sedan blinkande med helljuset när jag var förbi. Saktade ner, vände mig om och gestikulerade med handen vad problemet var och möttes bara av ett finger, tror jag, eller om han bara hytte med näven. Blev bara trött och skakade på huvudet och körde vidare.
Bortsett från dåliga vägar och knasiga bilister så var det fantastiskt trevligt att få komma ut på hojen igen.
Upplever precis samma gällande vägrenskörning. Nissastigen strax norr om Halmstad, när man körde där för 15 år sen så gick alla (nästan) som man kom ifatt, uti vägrenen och släppte förbi. Nu tror jag en bil gjort det de senaste 3-4 åren jag kört där (kör där kanske 20-30 ggr per år, tur och retur).

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Upplever precis samma gällande vägrenskörning. Nissastigen strax norr om Halmstad, när man körde där för 15 år sen så gick alla (nästan) som man kom ifatt, uti vägrenen och släppte förbi. Nu tror jag en bil gjort det de senaste 3-4 åren jag kört där (kör där kanske 20-30 ggr per år, tur och retur).
Håller med, MEN jag har själv blivit mer restriktiv med vägrenskörning när jag kör bil. Mycket mer A-traktorer och andra långsamtgående fordon ute på vägarna nuförtiden tycker jag. Men är det fri sikt lämnar jag gärna plats för att få höra lite gott motorljud när en hoj kör om!

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
MEN jag har själv blivit mer restriktiv med vägrenskörning när jag kör bil. Mycket mer A-traktorer och andra långsamtgående fordon ute på vägarna nuförtiden tycker jag. Men är det fri sikt lämnar jag gärna plats för att få höra lite gott motorljud när en hoj kör om!
1) Hojförare måste kunna köra om utan att bilisten kör ut i vägrenen. Hur svårt kan det vara? 2) Jag kör aldrig ut i vägrenen med bil oavsett, varför ska jag riskera punktering på min bil för att nån annan har bråttom. Vägrenen häri kring huvudstaden är ju full med allsköns skit.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Strax över 13 mil idag. Knappt 4 till besiktningen och drygt 9 för att "fira framgången" efter besiktningen. Det var nämligen nära att det blev underkänt...

När jag for iväg på morgonen så dubbelkollade jag ett antal funktioner. Bara för att alla lampor lyste i förrgår så är det inte säkert att de lyser idag.

Skyltbelysningen! J*vlar! Skyltbelysningen! Varför kollade jag inte detta igår kväll i mörkret? Och lyste den verkligen i förrgår? Kollade jag den ens...? Bara 40 minuter till besiktning! Jag vill inte verkligen betala för en ombesiktning på grund av en sådan skitsak. :(

Men, Johans Mc ligger ju på vägen! Verkstaden är öppen så här dags. Inte butiken, men verkstaden. Rask färd dit och vid verkstadsentrén höll en av mekarna på att rulla in en hoj för service. - Jag har besiktning om en kvart! Har du en lampa till skyltbelysningen till en Versys?

För att avsluta den här redan för långa historien så fick jag en lampa på kredit, monterad och klar. Jag hann till besiktningen och kunde köra tillbaka en stund senare för att gå in i butiken och betala min glödlampa. 19 kr. Stort tack till Johans Mc som räddade mig från ombesiktning!

JMKbiker

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Multistrada 950s
1) Hojförare måste kunna köra om utan att bilisten kör ut i vägrenen. Hur svårt kan det vara? 2) Jag kör aldrig ut i vägrenen med bil oavsett, varför ska jag riskera punktering på min bil för att nån annan har bråttom. Vägrenen häri kring huvudstaden är ju full med allsköns skit.
1) Inte svårt men blir smidigare om det är mycket mötande trafik. Helt ok om man vill ligga under skyltad hastighet men då får man underlättaför bakomvarande som inte vill det.
2) Jag har alltid underlättat för omkörande fordon med att gå ut till kant eller vägren vid bra sikt. Har hitintills aldrig under +30 år fått punktering pga det.
3) Du har en beige bil, gubbkeps och veckans höjdpunkt är melodikrysset? :krama

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...