Runt 18 mil var av ca 1 mil nog är bland det jävligaste jag kört.
Åkte hoj till tandläkaren i Kalix, var soligt och fint då jag åkte och inget regn som var nåt lovade prognosen. I Kalix började det småregna men det var inte farligt och inte heller till Morjärv var speciellt dåligt i skinnställ och utan regnställ, för det var ju onödigt att ta med eftersom det inte skulle regna.
Ca 15 km söder om Överkalix på E10;än började det regna ordentligt och gå åska så trafiken gick i ca 60 km/h och jag började bli lite blöt och funderade på att svänga in på Nilles restaurang men med nylagad tand så var ju inte äta att tänka på men många tog av här.
Då jag passerat ökade regnet ordentligt och nu gick åskan hårt, mest obehagligt var då åskan måste slagit mer väldigt nära för trots spöregn, öronproppar och lite öppna dämpare på hojen hörde och kändes ett elektrisk surr och sen skakade allt. Trafiken gick allt saktare.
Ca 5 km kvar till jobbet passerar jag Vippabacken och nu tar väldigt många trafikanter av men jag har ju bara 5 km kvar till jobbet så jag kör vidare och åskan går, nu ökar regnet nåt överdjävligt jag smyger fram och det är då ca 7-10 cm vatten på vägen som dessutom strömmar vattnet av vinden som är ordentlig. Ser en annan hojåkare på en parkering som slår ut armarna då jag passerar i nån form av monsunregn. Sista kilometrarna är en jäkla pers men jag lyckas dyblöta ta mig till jobbet och få in hojen i garaget där.
Kan säga att skinnstället fortfarande är genomsurt, med facit i hand skulle jag stannat direkt men tron att det inte kunde bli värre och närheten till jobbet och komma under tak gjorde att jag fortsatte trots att detta nog inte var så klokt trots att det gick bra.