Hur många mil körde du i dag?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Inte idag men igår. 3 mil ungefär. En sväng in till city för lunch (raggmunk, fläsk och rårörda lingon) och ett besök hos skomakaren (att laga är bra, att köpa nytt är många gånger onödigt.)

Barmark, +6 och gråväder i Göteborg. Alltså absolut inte varmt, men körbart om man har väderskydd och varma kläder. Disigt och grus lite överallt, som förväntat i januari.

Blev inget foto... :(

Fotot nedan har alltså inget med gårdagen att göra utan får istället illustrera längtan efter en mer tilltalade årstid rent körmässigt. Ett ljus i mörkret, en uppmuntran till alla SH:are som längtar till våren!

@perjul: visst känner du igen motivet?

1736938566834.png

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Sju mil idag också.
Igår hade hojen stått ute i tre veckor i neråt -10. Den startade på första försöket. PRI och full choke sen gick den på tomgång runt 1700 varv.
Idag full choke och fem sek på startmotorn.
Shimsade ventiler gjorde underverk. Tidigare körde jag slut på batteriet innan jag rullade igång den nerför backen. På hösten-vintern alltså. Annars startade den som den skulle.

Inga hojar ute men två Vespor.

En sväng in på Skogskyrkogården.
Man kan ha det sämre.

IMG_1266.jpeg

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Blev ingen körning idag.
Laddade batteriet på XT660:an igårkväll några timmar. Visade fullt. Toppade upp under förmiddagen och bytte om till hojkläder och gick ner i garaget… Meeen… klickediklack och visade sig att batteriet svimmat. Visade fortfarande att batteriet var fulladdat, Mysko.

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Sju mil idag också.
Igår hade hojen stått ute i tre veckor i neråt -10. Den startade på första försöket. PRI och full choke sen gick den på tomgång runt 1700 varv.
Idag full choke och fem sek på startmotorn.
Shimsade ventiler gjorde underverk. Tidigare körde jag slut på batteriet innan jag rullade igång den nerför backen. På hösten-vintern alltså. Annars startade den som den skulle.

Inga hojar ute men två Vespor.

En sväng in på Skogskyrkogården.
Man kan ha det sämre.

View attachment 509304
Det där verkar vara populär plats för foto av sin bil innan den åker ut på Blocket , har sett flera annonser som har en av byggnaderna där som bakgrund

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
IMG_2488.jpeg
Rimini maj 2019, före tvätt. Lite snöfall i bergen efter Rom.

IMG_2501.jpeg
Åker runt lite i bergen kring San Marino.
Lågsäsong. En husbil på campingen och en som snickrade uteplats vid sin husvagn och jag då. Knappt föreståndaren var där.

IMG_2490.jpeg
En öl som heter Dahlberg. Vi blev du med varandra senare.

Edit: Jo jag noterade att jag är i fel tråd. Gamla mil. 🙂

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Allt är till salu, till rätt pris!
Jo dom säger det.
Jag gav 9500 för hojen. Jag har bytt stötdämpare, mätare, styre, bromspump och ljuddämpare. Smågrejer. Har sett andra som café-scrambler-stukat sina och begär 27-30’.
Småsunkiga för 20’. Galet. Ingen lägger väl så mycket?!
Visst skulle det vara en bra affär men jag säljer den inte för 27-30’. Min hoj!
När jag är klar med den så kan jag sälja den för 15 kanske. Eller om man går på kilopris den dagen. Det där är inte så viktigt för mig.
I juni firar vi 10 år och då kan den ha kommit upp i 10.000 mil.

IMG_0439.jpeg
Hamnen i Trondheim. 160 mil på två dagar.
Vi ska åka mer i Norge ❤️
Den kan stå i varmgarage men den står ute. 0 kr i bägge fallen. Garaget är två mil bort.
Skatte- och besiktningsbefriad.
Försäkring 90 kr per månad.
Dricker 98 men inte så mycket att det gör något. Ca 0,4 hemma och 0,45 med packning. Uppdrevad med två kugg mindre bak.
Nä det är inte en förtäckt annons. Min hoj.
Köptes utan att ens provsitta. Gick på kryckor. Ont.
Byta jämnt mot något tillverkat efter 2010?
ALDRIG I LIVET.

TDMen är en annan som passar mig exakt lika bra som Kawan. Inga byten här.
Större, snabbare, nyare, fetare? Haha, nä varför då? Den gamla kravspecen med ca 15-20 punkter gäller fortfarande efter snart 12 år.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Blev ingen körning idag.
Laddade batteriet på XT660:an igårkväll några timmar. Visade fullt. Toppade upp under förmiddagen och bytte om till hojkläder och gick ner i garaget… Meeen… klickediklack och visade sig att batteriet svimmat. Visade fortfarande att batteriet var fulladdat, Mysko.
När batterier är slut (sopslut) går det fort ladda batteriet fullt.
(Liknande. Tog ett några månader gammalt Biltema som inte startade BMW R1200 till Biltema.
Deras första test visade inget fel på batteriet. Deras andra test visade att det inte gick att ladda batteriet. Batteriägaren fick ett tillgodokvitto på vad batteriet kostade.)

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Man måste ju ta hand om hojen också efter att ha kört två dagar på blöta och grusade vägar.
Rullar ner och tvättar med kall motor. Kör upp 200 meter eller så.

IMG_1269.jpeg
Kedjevård. Inget stänk med avfettning. Gnuggar med trasa på länkarnas utsida.
Kör idag med Biltemas kedjespray på den ”permanentsmorda” rullen mot länken. En droppe i taget. Sedan får jordens dragningskraft och kapilläreffekten jobba ihop så smörjan kommer dit den ska. Sidostöd. Man får rulla fram några gånger. Sedan torkas kedjan av igen. Smeta ut resterna av sprayen och torka av. Det får bli som det blir. Ett varv i garaget sedan ut.
IMG_1270.jpeg
En Blocket-bild? Hinken och slangen saknas dock.
Skönt att sitta på en ryggsäcksstol när man pillar med kedjan och kör med svinto på fälgkanterna.
Tänker fan inte sticka ut och skita ner hojen idag! Kanske imorgon.
Styrelsen sa nej till att köpa in högtryckstvätt. Mig kvittar det.
Att få dom att köpa in ett lyftbord till mc blir nog också svårt trots att det vore jättebra.
Nu är jag inte så gammal att jag behöver något lyftbord. Att tvätta och torka är meditativt. Gamla motorer är blanka, släta, vackra och lätta att hålla rena. Moderna svarta… not so much.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy