Hur mycket drar din mc?

Hur mycket drar din mc?


  • Antal röstningar
    0

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Min GS500E -89 drog mellan 0.34 och 0.5 kanske 0.6

0.34 var en gång då jag körde tillsammans med en custom på väg till vaxholm.
Annars låg den oftast på 0.5-0.6

Ger en ganska bra ekonomi totalt sett då jag köpte den för 16.5k
det enda dåliga var att fotpinnarna och avgassystemet tog i,
annars var det en kanon mellanklass/första hoj. Mkt som kunde
vart bättre såklart men till det priset så var det bra.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Min drar ca 0,5-0,6 vid en "normal" onsdagskörning vilket inte alltid betyder helt lungt när man måste hävda sig :rolleyes:
På dragstrippen drar den betydligt mer...
Alla hojar jag haft (förutom min KTM Duke) har dragit betydligt mindre efter motoroptimering, läs: trimning.
Min Bandit drog ca 0,75 innan.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det beror väldigt mycket på hur hojen är injusterad. Får några år sedan hade jag en CBR 929. I början var den original förutom ett slip-on och då brukade jag ligga kring 0,5 oavsett hur jag körde, och jag körde alfrig lugnt. Sedan satte jag på helsystem och PCIII och justerade in den. Jag fick markant mer mos i maskinen och främst i mellanregistret. Soppaförbrukningen gick upp till att för det mesta tangera litern. Om jag minns rätt så kom jag aldrig under 0,8 efter ändringarna. Men det var värt varenda krona, det är trots allt ett nöjesfordon:tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har som vana att nolla tripp-mätaren för att hålla koll på hur mycket bensin jag har kvar i tanken. Lägligt att känna till ungefärlig räckvidd om man befinner sig långt ute på landet någonstans där det är glest mellan bensinmackar. Räknar med att min 748R drar ca 0.5- 0.6l per mil vid landsvägskörning.

Jag kan förstå de som är frustrerad över att deras motorcykel drar mycket samtidigt som tankarna är små. Det är irriterande att ha en allt för liten räckvidd. Många ägare till nyare prestanda bilar som BMW M5 och Audi RS4 brukar anmärka på just liten räckvidd.
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
0,20 :D får ut sen 50 mil innan den ens börjar säga ifrån.. och då tar man bara reserven..

Gissar dock att det ändras drastiskt när man hämtar ut 600:an :)
 

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Ort
Ängelholm
Hoj
CB 1300
1300cc 230kg och den drar 0,53. 50% är mes transport emellan "banorna" och resterande fullgas till 140-160.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
ZX7R-98. 0,66l/mil skulle jag tro. Samma som min Fiat Punto, fast mycket roligare då. Siffran gäller för blandad körning. Mysiga(nåja) långkörningar 0,5 kanske. Riktigt hetsigt - ingen aning. Blandade körningen är riktigt hetsig för en snubbe med mina ringa skills :)
 

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Täby
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
min zx7-a ligger på ca 0,65 den med vid vanlig körning men på bana vill den ha dryga litern. Min gamla cb500 Four-75 ville ha 0,5 på vägen och ca litern på bana, men då fick den också slita hund.
Ha de.......Per :squid
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Min Superduke vill normalt ha ca 0,6-0,8 och vid bankörning ca 1L/mil. Har faktiskt kört den under 0,6 med men då var det extrem fiskörning.
Ska man ha en snål hoj med lite hästar så rekommenderar jag Trumphs Tripplar. Min Daytona 955 från -02 (149hk) fick jag aldrig att dra mer är 0,8 även vid bankörning. Normalt drog den 0,5-0,6. En R1a jag hade tidigare ville mist ha 2 dl mer per mil.
Snålaste hojen jag haft var en Kawasaki KL 650. Den drog aldrig över 0,45 trots fullgas på grusvägar.
Igentligen är ju inte soppaförbrukningen så intrssant på en hoj, men eftersom jag brukar nolla trippen när man tankar så är det ju lätt att kolla.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Hade tidigare en sv650 som tog ca 0,6l/mil. Tjejen hade då en bandit 600 som sällan tog över 0,5. Min nuvarande drz400 drar nog mellan 0,5-0,6 vid busåkning. Räckvidden är överlägset längst på banditen eftersom den dessutom har större tank än de två andra. Så vill man ha en bra och skön "lagomhoj" så är nog bandit 600 ett alternativ.
 

Dr.Bike

Guest
0.45 brukar min snitta. Men jag kör nog rätt så lugnt.

Ahaa...det ante mig! Du HAR alltså en CBR600 gömd nånstans... ;)


@TS: Min Blackbird går att köra hur snålt som helst.
Gjorde nån mätning i somras när jag var ute md ett par st. och vi höll hastighetsbegränsningarna... Men neråt 0,5 är inga problem i det läget.
Kör man däremot som man ska, eller vill, så ligger den på 0,6.
Gasar man hElveT så kan den nog suga i sig 0.85-1.0 L

DIN Bandit kan du ju alltid dreva upp med två extra kugg fram, och ge fan i att acca som en tok! 0,6-0,65 borde den lätt klara.
 
Last edited:

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
ZX10R 2004:A ligger runt 0,8 blandad körning!!
Kan säkert sjunka en del om man inte var så barnslig och måsta gasa hela jävla tiden!!
 

axelsson_vpg

Guest
:tuttar sluta kör hoj då snål werner..... min motard drar kring 1.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
XJR1300:an drar runt 0,55l/mil och då går den lite fett enligt uppgift efter bänkning hos MC-Xpress. Skulle säkert kunna få ner den till 0,45l/mil med lite justeringar. Drar kanske 0,60-0,65l/mil med passagerare, och då har det varit två fullvuxna karlar (överlast m.a.o.).

GSX1100:an drar väl omkring 0,65-0,80 beroende på hur intensivt man kör och då har den ändå haft problem med förgasare, insugsgummin och bränslekran.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Min ZX7a ligger runt 0,5 när jag cruisar runt... Fast jag brukar köra rätt lugnt, så det är svårt att veta hur mycket den drar när man gasar på lite :)

Vad ZX10an har jag ingen aning om, för den har jag knappt använt...

/J
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Jörgen, sluta nu blanda gallons med liter. Det är faktiskt skillnad :nicka

Det är väl inte så konstigt att Jörgens HD drar lite soppa.
-En vevtapp istället för fyra, två ramlager istället för fem-sex stycken beroende på vart kamkedjan sitter, jättesmala kamaxlar med få lager och nockar, endast två cylindrar, inte alls en helregnskog med ventilfjädrar och en massa annat som skapar negativt vridmoment i motorn och därav drar massa sås i onödan. Sedan gissar jag att den är en av foruments mest välavstämda cyklar också.

För min egen del så är nog min hoj någon form av rekordmakare.
Den drar ingen soppa alls!
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top