Hur mycket drar din mc?

Hur mycket drar din mc?

• Antal röstningar
    0

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Om man frågar någon som kör en Hummer eller en amerikansk skåpbil från 80-talet med V8:a hur mycket bränsle deras fordon drar så får man alltid samma svar.
"Den drar under en liter milen faktiskt."
:hihi

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Om man frågar någon som kör en Hummer eller en amerikansk skåpbil från 80-talet med V8:a hur mycket bränsle deras fordon drar så får man alltid samma svar.
"Den drar under en liter milen faktiskt."

Det ligger sanning i det dem säger då många inte verkar förstå skillnaden mellan en US Mile och en Svensk Mil:D
Personligen så har jag haft tillräckligt med jänk av olika slag för att kunna påstå att dem generellt drar mellan 1,3 och hur mycket som helst.

jetson

Guest
Har för mig att jag åker 20-25 mil och sen tankar 14-15 liter, så den drar väl 0.6-0.8, har inte provat att åka lugnt en hel tank. Men det går säkert att komma ner på 0.5 vid lugn körning (vet inte om det är fysiskt möjligt dock)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Då jag sällan nyttjar hojen för annat än "aktiv" körning så går det nästan alltid över litern men dom få långkörningar som blir i normalt tempo så kommer jag minst 25mil på en tank!

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Fel. Det finns ett samband mellan bränsleförbrukning och motorcykelns övriga kostnader. Har den låg bränsleförbrukning är det sannolikt att även underhåll och försäkring kostar lite.

Ett icke helt sant påstående, men visst, rent generellt skulle man kunna se det så... ;)

Jag "tror" ff att din nuvarande hoj går att närmast halvera förbrukningen på.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En trimmad luftkyld twinn på 1640 kubik?!

Ja jag trodde också att 1640.n skulle dra mer än 1200.an vid vanlig transportkörning. Men det vart ingen skillnad. Men när man tar ut mycket effekt så dra den ju mer förstås

Båda mina motorer har dock haft bra squish, ca 9:1 i corrected somp.
1640 har desssutom sprut med individuellt mappade cylindrar och AFR 13.5 under 40% tps för ekonomi och ren förbränningsrum. Även tändmappen är optimerad i bänk.

Dessutom så är 6:e växeln en överväxel, 0.86:1. Varvar strax under 3000 i 110. Därtill är det ju en klassisk hoj med 100mm fram och 140 bak 18"/18"

Köra man över 110-120 märks dock det stora luftmotståndet och då sticker förbrukningen iväg.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Alla mina (fyrtakts-) hojar har legat på halvlitern eller strax över, vare sig det är en 500-kubiks enstånka, en 1100 radfyra eller som nu, en V-twin på 1700cc... Tvåtaktarna jag har haft har däremot legat på det dubbla :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alla mina (fyrtakts-) hojar har legat på halvlitern eller strax över, vare sig det är en 500-kubiks enstånka, en 1100 radfyra eller som nu, en V-twin på 1700cc... Tvåtaktarna jag har haft har däremot legat på det dubbla :tummenupp

Samma här, min Kawa 750 H2 låg runt litern om kan gasade. Att sätta på reserven var som att spotta en törstig kamel i halsen.

Dr.Bike

Guest
Samma här, min Kawa 750 H2 låg runt litern om kan gasade. Att sätta på reserven var som att spotta en törstig kamel i halsen.

Bah...en liter på en SJUFEMTI tvåtakt... rena ekonomiräcern...

Min Monark TTS 125 med Sachsmotor drog ju en liter! :D
(hur hade man råd? Mamma sponsrade...)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Bah...en liter på en SJUFEMTI tvåtakt... rena ekonomiräcern...

Min Monark TTS 125 med Sachsmotor drog ju en liter! :D
(hur hade man råd? Mamma sponsrade...)

Många idag har glömt bort den förr så vanliga kylprincipen vid sidan om vatten- och luftkylning. Bensinkylning :D

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Min senaste hoj, Speed Triple 1050'a drog kring 0,6 när jag köpte den, men efter jag gjort 1000 mil servicen och mekanikern uppdaterade programvaran så drog den helt plötsligt kring 0.8 utan någon märkbar effektskillnad.. det var lite tråkigt

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Min senaste hoj, Speed Triple 1050'a drog kring 0,6 när jag köpte den, men efter jag gjort 1000 mil servicen och mekanikern uppdaterade programvaran så drog den helt plötsligt kring 0.8 utan någon märkbar effektskillnad.. det var lite tråkigt

Hade det hänt mig hade jag begärt att dem installerade den gamla programvaran tills problemet med den nya var löst.
Jag har läst en del om Tjarra då jag är sugen på en Sprint, och det är helt klart massiva variationer i vad som anges i verklig förbrukning.
Det bekymrar mig då jag vill ha en effektiv och snål hoj.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept