Hur mycket hästar och vrid har Husa 650???

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ypvs skrev:
Husa 650 factory sponshoj från importören, 67hk 82Nm vid leverans.
Har du nån mätning på det ? Vid vilka varvtal ? Mätning på bakhjulet ?
Framförallt vridvärdet är isf väldig bra f en 650 stånka; 126 Nm/l.
/u
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
ulf_lundin skrev:
Har du nån mätning på det ? Vid vilka varvtal ? Mätning på bakhjulet ?
Framförallt vridvärdet är isf väldig bra f en 650 stånka; 126 Nm/l.
/u

Kinis KTM 710 har 74hk och 87Nm vilket e ganska ok också...
Ja, jag kan skaka fram bladet, det är kvar hos Bertrands meck och var på 68,7hk och 84Nm men jag taggar ner det lite för säkerhets skull pga att han åker på raketsoppa mer eller mindre. Fick aldrig reda på exakt vad det var ens när jag jobbade för honom. Den andra meken släpade med sig soppan till alla rejs och inte ens Christophe vet var det var tror jag. Får en att tänka på snubben i Joey Bar Team som blandar egen soppa på Nitroglycerin och annat som han åker runt i Paris mitt i natten och köper från skumma vetenskapsmän, hehe...

Kom för övrigt hem från första träningen med hojen, ett djävla odjur är vad den är. Banan vi körde på var ren lera nästan överallt så det var tungt men givande. Har en träningsbana med 10% asfalt och resten mx. Perfekt att träna på för asfalten är jag rätt bra på och nu börjar MX-delen funka riktigt bra med...
För Sara var det lite väl svårt idag, ganska djup lera med regndäck blev lite väl så efter tre crasher så gav hon upp för dagen med stukade händer...

Hemresan var riktigt kul, belgiska småvägar 3-4m breda, torr asfalt och noll trafik med bra sikt... Slidesen haglade och effekten är fan imponerande till och med med tanke på att jag redan har haft en väl vässad Husa innan.

Kul!

Daniel...

Daniel...
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
ypvs skrev:
För Sara var det lite väl svårt idag, ganska djup lera med regndäck blev lite väl så efter tre crasher så gav hon upp för dagen med stukade händer...


Sara?? Vaa en tjej som kör Motard?!? :yoparty :Bugar
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
PD skrev:
Sara?? Vaa en tjej som kör Motard?!? :yoparty :Bugar


Ja och snabbt. Orädd och djävligt offensiv. Ligger i hårdträning nu för att vara klar för sin rejsstart som eventuellt blir redan 15 mars på Francorchamps, annars i juni i Holland...

Daniel...
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
PD skrev:
tycker det borde vara rätt svårt att få fel vad det gäller vikt och effekt vid test! om dom nu inte blandar ihop siffrorna villsäga :D :D

Bike har ju lyckats flerfaldigt förut så varför inte nu? Med dagens media måste du vara cynisk, inte naiv! :D Tycker du inte det är konstigt att 200 cc luft väger nästan 8 kg?
 

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Ort
Stränkan
Hoj
Gammal och slö
jag vet exakt effekt på husa 650-02.. 9 KW, för det står det i mitt regbevis och då måste det vara så....................... :rolleyes:
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tror jag slår dig för om inte minnet bedrar mig så står det 9.6 i mitt :banana :hihi
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Ok. Jag fick tag p[ en graf efter lite snokande på en ny -04´a...

Original... Fan inte dåligt alls, typ 8 hk mer än en original -03´a om det nu är en ärlig graf då...


Daniel...
 

Bifogat

  • -04 husa dyno.jpg
    -04 husa dyno.jpg
    70.4 KB · Visningar: 124

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
ypvs skrev:
Ja och snabbt. Orädd och djävligt offensiv. Ligger i hårdträning nu för att vara klar för sin rejsstart som eventuellt blir redan 15 mars på Francorchamps, annars i juni i Holland...

Daniel...

Eh....inte skapa höga förväntningar nu!!!! :skrämd
Kommer va nog nervös ändå!! :rolleyes:

Å det var ju ett bra tag sen jag reggade mig här, så man kan ju undra vart PG hållit hus, som Yasha påpekade! Har ju inte direkt varit osynlig här!!
Å dessutom, så e jag inte den enda tjejen ju!!! :tuttar

Sara (stukade handleder, men ska ge crossbanan en ny chans när den torkat upp lite!)
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ypvs skrev:
Ok. Jag fick tag p[ en graf efter lite snokande på en ny -04´a...
Original... Fan inte dåligt alls, typ 8 hk mer än en original -03´a om det nu är en ärlig graf då.....
64 Nm o 60 hk tycker jag mig läsa.
Det är långt under 82 Nm o 67 hk som fabrikaren skulle ha haft.....
82 är 28 % mer än 64; Mycket skeptisk till att 82 var korrekt.
/u
 
Last edited:

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Hojlös
ulf_lundin skrev:
64 Nm o 60 hk tycker jag mig läsa.
Det är långt under 82 Nm o 67 hk som fabrikaren skulle ha haft.....
82 är 28 % mer än 64; Mycket skeptisk till att 82 var korrekt.
/u
Men det Danne pratade om var väl ett riktigt monster till Husa och kurvan visar en orginal 04:a, eller är jag ute och cyklar nu?

Men så mycket bättre än 03.an är det ju inte, för en helt orginal sådan gav 61 Nm/57 hk...
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Yasha skrev:
Men det Danne pratade om var väl ett riktigt monster till Husa och kurvan visar en orginal 04:a, eller är jag ute och cyklar nu?

Men så mycket bättre än 03.an är det ju inte, för en helt orginal sådan gav 61 Nm/57 hk...

Den där grafen visar inte hans Husa såklart! :rolleyes:
Hans e en 03a, och det ska bli himlans skoj att se den grafen sen! hehe :yoparty
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
ulf_lundin skrev:
64 Nm o 60 hk tycker jag mig läsa.
Det är långt under 82 Nm o 67 hk som fabrikaren skulle ha haft.....
82 är 28 % mer än 64; Mycket skeptisk till att 82 var korrekt.
/u


Tja nu är det ju inte riktigt samma hoj då.
Siffrorna du ser på grafen är en tillbaka blick på vad den här tråden egentligen handlade om från början. Gäller en original Husa 650 -04, hoppas jag iaf för siffrorna ser lite höga ut iaf effekten om det gäller bakhjulskusar.

67hk 82Nm är min fabriksracer och är i underkant. Den bänkades till 69,3hk och 82Nm men det var som sagt med Bertrands egenblandade soppa så jag skriver ner till 67 så länge. Är så trött på alla överuppskattningar av effekt överallt.
Hojen är i bas en -03 650 men kittad av Husaberg till Bertrand i EM/VM och Belgiska Prestiege. Den hann dock bara gå tre race och ett par träningar (tot 15h) innan han gjorde sig riktigt illa och fick avbryta säsongen. Därefter gick den tillbaka till hans huvudsponsor, importören i Belgien som numera är en av mina sponsorer och därigenom hittade den till mig. De var dock vänliga nog att trots låga timmar och inga problem byta alla slitdelar i den innan leverans. Alla lager, koppling, kolv , kam. Hojen är fullt fabrikskittad + trimmad av 4-Strokes Only.
*Högkompkolv
*450-box
*FCR41MX
*Doma
*Factory race cam
*5"
*Beringer pump (ny på väg)
*cross-svänghjul
*omstegad låda, sm-racing.
*vässad topp
*större ventiler
*lättat balansparti
*lättat vevparti
*WP factory sm-racing suspension
Det är ungefär allt. Typ en Husa + 50000 spänn om man är galen nog att lägga ut det, och får köpa alla delar...
Hojen är inget kul att åka på gämt varv med med så lite vridmassa men vem fan gör det och god damn vad den reagerar snabbt på gas. Jag har den drevad för ca 185km/h nu och även på fyran (hängande över styret) så reser den som en blixt vid gaspådrag.

Nu är ju enda problemet då att det finns inget att skylla på så längre, om hojen är hel när målflaggan kommer. Och tillråga på allt så förväntas man leva upp till de mål som sattes när säsongen började planeras. Det är en tuff djävla serie här med en stor drös av riktigt vassa förare men det är kul, i regel över 100 förare som kommer till varje race.
Dock, klagar gör jag fan inte...
Dessa 10 timmar fys i veckan + 1-2ggr körning tar jag med glädje.

Daniel...
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
ypvs skrev:
Den bänkades till 69,3hk och 82Nm men det var som sagt med Bertrands egenblandade soppa så jag skriver ner till 67 så länge...

Nu är ju enda problemet då att det finns inget att skylla på så längre, om hojen är hel när målflaggan kommer. Och tillråga på allt så förväntas man leva upp till de mål som sattes när säsongen började planeras...

Daniel...

nice!
borde va rätt bra klipp i den :D
blir det inte för nervös motorkaraktär när allt är lättat så mycket?
inte lätt att bromsa stopp i långsamma kuvor o så?

lite nyfiken bara...
hur har det gått i racen förut då, kör du mot några kända motardgudar?
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Wheeliegirl skrev:
Eh....inte skapa höga förväntningar nu!!!! :skrämd
Kommer va nog nervös ändå!! :rolleyes:

Å det var ju ett bra tag sen jag reggade mig här, så man kan ju undra vart PG hållit hus, som Yasha påpekade! Har ju inte direkt varit osynlig här!!
Å dessutom, så e jag inte den enda tjejen ju!!! :tuttar

Sara (stukade handleder, men ska ge crossbanan en ny chans när den torkat upp lite!)


Wheeliegirl har jag ju sett endel av här men jag visste inte att Sara var Wheeliegirl :kär

(och ska sanningen fram så visste jag inte/trodde inte att Wheeliegirl var en tjej, trots namnet :) men då åker jag mest landsvägshoj och kommer från landet, om det duger som förklaring)
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Jag tror inte man ökar 3pållar på en årsmodell......

Vi får se, tänkte köra min orginal och med FP så man ser skillnaden i vrid, för det verkar öka phet med riktiga krökar :Bugar

ypvs skrev:
Ok. Jag fick tag p[ en graf efter lite snokande på en ny -04´a...

Original... Fan inte dåligt alls, typ 8 hk mer än en original -03´a om det nu är en ärlig graf då...


Daniel...
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
rejser skrev:
nice!
borde va rätt bra klipp i den :D
blir det inte för nervös motorkaraktär när allt är lättat så mycket?
inte lätt att bromsa stopp i långsamma kuvor o så?

lite nyfiken bara...
hur har det gått i racen förut då, kör du mot några kända motardgudar?

Tja, för ett par år sen så åkte jag några rejs i prestiege med Seel och grabbarna. De har rätt bråttom. Jag tog iaf poäng med en 17´e och en 16´e plats där men då vägde jag blytunga 96 naken (visualisera den) och hade skitdålig kondis.
På sistonde har jag åkt i vintercupen i Belgien med Saras original 625´a. 50,1 kusar på hjulet och 125kg så det var också lite knepigt men nu är iaf jag i bra skick så jag har tagit 11´e och 12´e plats med den av 61 Belgiska tävlingsförare på racers. (tappade från 7´a pga en klantighet i ett lopp)
Djävligt surt att tappa 15 meter på en raka som är 120m lång bara pga av hojen dock...
Nästa rejs sitter jag på Husan och då kan man börja slåss lite.

14 februari är första rejset med nya hojen.

Daniel...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
ypvs skrev:
67hk 82Nm är min fabriksracer och är i underkant. Den bänkades till 69,3hk och 82Nm men det var som sagt med Bertrands egenblandade soppa så jag skriver ner till 67 så länge. Är så trött på alla överuppskattningar av effekt överallt.
Synd, hade hoppats få se en bänkning med 82 Nm. Fattar inte heller hur den enorma skillnaden i toppvrid går ihop med den måttliga effektökningen. Fast utan effekt o vrid kurvor och varvtalsangivelser för toppvärdena är det omöjligt att komma vidare. Lägger ner här.
/u
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top