Hur mycket ska en bromsluftare tåla?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ha ha, när jag läste ämnesraden om "Hur mycket ska en bromsluftare tåla?".....
Då fick jag direkt upp bilden av en utdaterad yrkeskategori i blåställ, som ständigt blir kränkt och hånad på sin arbetsplats, trots sitt nitiska och plikttrogna utförande av tjänsten "bromsluftning".
Nu var det ju inte så, men ändå....om du är bromsluftare - ta ingen skit!!!!

Gäller det Mercedes med SPS (tror jag bromssystemet från helvetet heter) så kan jag säga att han ska tåla väldigt mycket😉

Jag trodde inte att det skulle vara en sån procedur att få luftat skiten efter att bytt bromsrör, dator inkopplad trycksätta bromsoljebehållaren och sen nån slag mindre voodoritual med släppa tryck, pumpa på bromspedalen, öppna nippel, trycksätta osv innan skiten var luftad.

Så en bromsluftare ska tåla mycket och ha starkt psyke då det gäller Mercedes. Själv tycker jag tvåkretssystemet kan anses som fulländat har alla funktioner ett bromssystem behöver men en bromspedal som reglerar bromskraften och jag kan låsa hjulen om jag vill 😉
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men Karthago kan få stå...?


Mitt bidrag till avsnittet historiska bromsluftarmanicker som inte finns längre är det gula plastlocket man ersatte bromsvätskebehållarens lock med.

Det gula locket hade en nippel, nippeln hade en slang, slangen hade i andra ändan ytterligare en nippel som skruvades på Häpp! närmsta tillgängliga Schraderventil!

Alltså trycksatte man behållaren med den komprimerade luften i ett av sitt egna däck, gick varvet runt och luftade som man kände för - även om man var iväg på campingsemester mitt ute i ingenstans med sitt stativtält och spritkök.

Den produkten slipper man se i hyllorna längre. Undrar om inte den försvann när
BilButt-Eriks II gick i graven...?
+1 på den, helt fantastisk, om vi nu pratar om samma sak.

Bromsluftare.png

Jag har 2st, den ena har jag konverterat för att passa japanska bilar som inte har skruvat lock.
Brukar sänka trycket till ca 1bar i däcket först, för att det inte ska bli så brutalt (blir lite nojjig när bromsvätskebehållaren "sväller" lite vid trycksättning).

Finns i så fall hos Mekonomen:
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det här kan bli en lika omfångsrik tråd som "hur får jag upp motorcykeln på släpet", eller vad den nu hette.

🍿
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta är en lyxig variant till locket med slang som Hannuse postat (krävs till Mercedes) men bra då man fyller den med bromsolja och sen är det bara att lufta (om det då inte är en modern Mercedes)

 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Detta är en lyxig variant till locket med slang som Hannuse postat (krävs till Mercedes) men bra då man fyller den med bromsolja och sen är det bara att lufta (om det då inte är en modern Mercedes)

Funkar jättebra :) , en fröjd att byta till fräsch bromsvätska på bilar nu.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
+1 på den, helt fantastisk, om vi nu pratar om samma sak.

View attachment 506420

Jag har 2st, den ena har jag konverterat för att passa japanska bilar som inte har skruvat lock.
Brukar sänka trycket till ca 1bar i däcket först, för att det inte ska bli så brutalt (blir lite nojjig när bromsvätskebehållaren "sväller" lite vid trycksättning).

Finns i så fall hos Mekonomen:

Jag har också en sån och jag gillar den men det går inte att köra med fullt tryck i däcken, då blåser det ut luft överallt. Egentligen tror jag det räcker med bara en pumpad slang istället för ett hjul.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag har också en sån och jag gillar den men det går inte att köra med fullt tryck i däcken, då blåser det ut luft överallt. Egentligen tror jag det räcker med bara en pumpad slang istället för ett hjul.
Som sagt var, jag kör med ca 1bar, då funkar det utmärkt, och däcket finns ju liksom där på plats, så det är väl det enklaste, eller?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt var, jag kör med ca 1bar, då funkar det utmärkt, och däcket finns ju liksom där på plats, så det är väl det enklaste, eller?

Bilens däck vill jag ju inte gärna tömma till 1bar så jag måste ju bära fram nåt med tryck. Och en slang är lättare än ett hjul.
Händelsevis så är mc-hjul lättare än bilhjul och på crosshojen har jag sällan över 1 bar.

För min egen del ska jag nog bygga mig en lågtrycksregulator som jag kan sätta på tryckluftslangen för det händer lite då och då att jag vill ha lågt tryck.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Bilens däck vill jag ju inte gärna tömma till 1bar så jag måste ju bära fram nåt med tryck. Och en slang är lättare än ett hjul.
Händelsevis så är mc-hjul lättare än bilhjul och på crosshojen har jag sällan över 1 bar.

För min egen del ska jag nog bygga mig en lågtrycksregulator som jag kan sätta på tryckluftslangen för det händer lite då och då att jag vill ha lågt tryck.
Tänker att det är enklast att ta från däcket, och det är ju bil jag tänker på, eftersom till hojen behöver jag sällan någonting speciellt för att byta bromsvätska, det räcker med bromshandtagen.
Men varför inte tömma däcket till 1bar?
Bara att pumpa sedan.
Tryckregulator har jag också, men använder den när jag målar.
Till just detta tycker jag att man förlorar hela smidigheten med konceptet om man ska ansluta tryckluftsslangen, eller plocka fram en pumpad slang.
Men det är min högst personliga reflektion.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänker att det är enklast att ta från däcket, och det är ju bil jag tänker på, eftersom till hojen behöver jag sällan någonting speciellt för att byta bromsvätska, det räcker med bromshandtagen.
Men varför inte tömma däcket till 1bar?
Bara att pumpa sedan.
Tryckregulator har jag också, men använder den när jag målar.
Till just detta tycker jag att man förlorar hela smidigheten med konceptet om man ska ansluta tryckluftsslangen, eller plocka fram en pumpad slang.
Men det är min högst personliga reflektion.

Så hur fyller du det där däcket sen utan att dra fram tryckluftslangen till bilen?
Tömma däcket till 1bar innan man börjar jobba för att sen fylla det igen? Jag tycker inte det låter särskilt smidigt jämfört med att bära med sig ett crosshjul som redan har 0.8-1.0 bar.

Fast ännu smidigare vore det ju att bara dra med tryckluftslangen till bilen, koppla på regulator följt att luftaren. Vilket förstås kräver att man monterat en tryckluftskoppling på luftaren.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och vips var tråden farligt nära tryckluftskopplingar som någon stackare då kommer att handla på Biltema när han ändå köper deras bromsluftare…

I så fall rekommenderar jag en stor dos serum, för det kommer att låta som att man har ett ormbo under garagebänken. Det kan omöjligt finnas uslare och mer läckande kopplingar, direkt ur kartong, långt innan kontakt med bromsvätska / dimsmörjning / syre / luft / verklighet…
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Så hur fyller du det där däcket sen utan att dra fram tryckluftslangen till bilen?
Tömma däcket till 1bar innan man börjar jobba för att sen fylla det igen? Jag tycker inte det låter särskilt smidigt jämfört med att bära med sig ett crosshjul som redan har 0.8-1.0 bar.

Fast ännu smidigare vore det ju att bara dra med tryckluftslangen till bilen, koppla på regulator följt att luftaren. Vilket förstås kräver att man monterat en tryckluftskoppling på luftaren.
Korrekt, det är precis så jag fyller det.
Men då har jag inte en massa lösa hjul liggandes i garaget, det kanske är en brist hos mig... :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
IMG_8853.jpeg

På BMW i Ljubljana fanns det fortfarande gamla sortens mekaniker som kan både laga och såga sönder saker på ett rationellt vis. Gamla sortens på mer än ett sätt; bonuspoäng till de som först ser vad som också försvunnit från svenska verkstäder…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och vips var tråden farligt nära tryckluftskopplingar som någon stackare då kommer att handla på Biltema när han ändå köper deras bromsluftare…

I så fall rekommenderar jag en stor dos serum, för det kommer att låta som att man har ett ormbo under garagebänken. Det kan omöjligt finnas uslare och mer läckande kopplingar, direkt ur kartong, långt innan kontakt med bromsvätska / dimsmörjning / syre / luft / verklighet…
Ja och med tanke på att riktiga kopplingar kostar några tior mer så är det ju ett dyrt sätt att köpa sig irritation…
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
View attachment 506431

På BMW i Ljubljana fanns det fortfarande gamla sortens mekaniker som kan både laga och såga sönder saker på ett rationellt vis. Gamla sortens på mer än ett sätt; bonuspoäng till de som först ser vad som också försvunnit från svenska verkstäder…
Bilder på nakna tjejer ?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top