Hur mycket ska en bromsluftare tåla?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vet inte, men när jag lastat klart på Byggmax brukar jag fråga ifall dom har någon mättekniker tillgänglig. Det brukar bli munter respons på det.
Byggmax. Jävla skämt. Dom lyfter inte ett finger för att hjälpa dig. Men när man ska betala ska man bevisa sin oskuld och kräver att rota igenom din bil. Dom kan dra åt helvete. Inte bromsluftning men vill framhäva att Byggmax kan dra åt helvete.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
..Polen/ Tjeckien. Där finns det kvar mekaniker.
- Vi har minst 1 sån här i Karlskrona.
En jag passerar dagligen brukar hänga i dörrhålet i sketiga hängslebyxor, med en cigg i mungipan o slötitta ut på trafiken. Ibland hör man en mutterdragare knattra när man går förbi, men annars känns han inte så hårt arbetsbelastad.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
- Vi har minst 1 sån här i Karlskrona.
En jag passerar dagligen brukar hänga i dörrhålet i sketiga hängslebyxor, med en cigg i mungipan o slötitta ut på trafiken. Ibland hör man en mutterdragare knattra när man går förbi, men annars känns han inte så hårt arbetsbelastad.
Hur vet du att han är en mekaniker? Eller bra? Eller låter du bara dina fördomar om östeuropeiska bilmekaniker flöda?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hur vet du att han är en mekaniker? Eller bra? Eller låter du bara dina fördomar om östeuropeiska bilmekaniker flöda?
- Jag låter mina fördomar flöda.
Nä, men han är mekaniker i sin egen firma alright.
Bra?...int fan vet jag, men det jobbas inte hårt i den verkstan under normala kontorstider vad jag noterat.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Byggmax. Jävla skämt. Dom lyfter inte ett finger för att hjälpa dig. Men när man ska betala ska man bevisa sin oskuld och kräver att rota igenom din bil. Dom kan dra åt helvete. Inte bromsluftning men vill framhäva att Byggmax kan dra åt helvete.

Men Karthago kan få stå...?

Mitt bidrag till avsnittet historiska bromsluftarmanicker som inte finns längre är det gula plastlocket man ersatte bromsvätskebehållarens lock med.

Det gula locket hade en nippel, nippeln hade en slang, slangen hade i andra ändan ytterligare en nippel som skruvades på Häpp! närmsta tillgängliga Schraderventil!

Alltså trycksatte man behållaren med den komprimerade luften i ett av sitt egna däck, gick varvet runt och luftade som man kände för - även om man var iväg på campingsemester mitt ute i ingenstans med sitt stativtält och spritkök.

Den produkten slipper man se i hyllorna längre. Undrar om inte den försvann när
BilButt-Eriks II gick i graven...?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Installera dessa så slipper du procedurer också. Och inga pissande gängor. Behövs bara en slang och ett spillkärl

Spillkärl, slang - men ingen talang.

"Speed bleeder" borde f.ö. vara benämningen på den typ av individer som aldrig riktigt kommer överens med eggverktyg...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

I min bil har dom aldrig grävt och rotat vare sig här eller i grannkommunen och min bil brukar vara väldigt fullastad med annat än byggvaror så det skulle kunna bli jobbigt. Dom brukar titta och räkna byggvarorna. Har jag inga varor inne i bilen brukar jag inte ens öppna bildörrarna.

Här slutade dom ta emot kontanter så jag har ändå minskat mina besök där ganska avsevärt men ofta är dom helt enkelt så mycket billigare att jag ändå går dit.

Och andra sidan så hos den andra byggvaruhandlaren här så tittar dom inte ens på bilen, man går bara in i butiken och säger i kassan vad man har plockat. Och andra sidan är priserna där ofta avsevärt högre så jag får väl kanske istället via högre marginaler betala för sånt som andra kunder stjäl.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har en BMW bil.
Jag är lämnar hellre den till en "öststatsmekaniker" som kan sitt jobb och BMW än en auktoriserad BMW verkstad

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Vad snackar du om? Jobbat för mycket?

Ha ha - man vet att man är fel på det när man tvingas förklara sina ansatser till att skämta.

På fråga A svarar vi: Alltid!
Är det inte det som är meningen med livet?

På fråga B handlar det om ett litet skojsigt rim.
Med så lättjobbade grejer som speed bleeder behövs ingen talang för att lufta bromsar. See...?

Och på C svarar jag att vi alla nog har någon bekant som ofta dyker upp med gasbinda kring något finger.

Claro? Bueno!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...