Hur ofta blir ni stoppade

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
utav polisen när ni kör hoj? Därför jag undrar är för att jag behöver träna på ett par saker till nästa uppkörning och är lite orolig för lämpet med tanke på att jag övningskör privat utan handledare. Är det någon här som har blivit av med b kortet när ni har kört mc olovligt? Själv så körde jag hela förra säsongen utan kort och de lyckades inte stoppa mig en enda gång :tummenupp

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har haft jäkligt otur med konstapeln sen jag började åka hoj...Stoppad 3 ggr, 2 ggr av dessa flygande besiktning, speed ticket 1 gång..sen har jag haft tur med Bosse batong också då jag lyckats åka förbi kontroller utan bli invinkad, eller kommit in vid kontroll som man fått passera efter lite snabbåka..., och några ggr har de stått med lasern och ruskat på huvudet då man precis slagit av efter lite kurvnirvana..

Har inte blivit stoppat lika många ggr i bil, trots man haft bilkortet 17 år längre än hojkortet...

Men jag är man nog för att stå för mina handlingar och stannar självklart plikttroget om de vill mig något, har inget att dölja:)

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Oddsen för att bli stoppad av polis när du kör mc lär ju knappast vara större än om du kör bil?
Kör du lagligt så finns det inget att oroa sig över, inte så att dom stoppar dig bara för att. Nykterhetskontroller och liknande däremot dyker ju upp när man minst anar det och kommer du då utan kort är det bara säga tack och godnatt :)

mojja83

Guest
Allt är relativt.
Sköter man sig har skick på grejerna full utrustning på sig o.s.v finns det inget som skriker stoppa mig.

Kommer du iklädd t-shirt,shorts och foppa tofflor körandes på slangen 150 knyck så är risken ganska stor att konstapel vill ta en diskution med dig.

Vad är det du behöver träna på fram tills nästa kk?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De kollar ju om ägaren för fordonet har körkort om de är tveksamma, har han inte det så är ju intresset av att stoppa för kontroll större, så kör med en hoj vars ägare har mc-kort. :tummenupp
Och ett litet tips, försök inte gassa satan för att hänga av bängen om de visar intresse för dig :rolleyes:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Har haft jäkligt otur med konstapeln sen jag började åka hoj...Stoppad 3 ggr, 2 ggr av dessa flygande besiktning, speed ticket 1 gång..sen har jag haft tur med Bosse batong också då jag lyckats åka förbi kontroller utan bli invinkad, eller kommit in vid kontroll som man fått passera efter lite snabbåka..., och några ggr har de stått med lasern och ruskat på huvudet då man precis slagit av efter lite kurvnirvana..

Har inte blivit stoppat lika många ggr i bil, trots man haft bilkortet 17 år längre än hojkortet...

Men jag är man nog för att stå för mina handlingar och stannar självklart plikttroget om de vill mig något, har inget att dölja:)

Hur länge har du haft Kk för hoj? Om det är 10 år så är ju inte tre gånger så ofta :) Haha jag har också lyckats med bedriften att köra förbi en kontroll utan att stanna med bil. När de fick tag på mig så frågade de snällt " vad fan håller du på med" :tungan Jag kör bil ofta på nätterna och då brukar de vara på högget. 2 gånger så har de stannat mig på dagen, båda gångerna har bilarna jag kört haft körförbud så det var ju inte utan anledning!

Chris84

Ny medlem
Gick med
9 May 2012
Hoj
CB1KR Yoshi
Förstår inte alla snåla personer som kör hoj utan kortet, du och alla de andra som kör utan kort är ju en fara för andra. jag säger inte att du blir en motoGP förare bara för att du kör på skola och tar kortet men att köra utan kort för att du inte har någon att köra med eller tillräckligt med likvider är ingen ursäkt. Tror du att hojägande och körande är en billig hobby? Eller du kanske tänkte sno en hoj och köra oförsäkrat?
Tänk om.:va

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hur länge har du haft Kk för hoj? Om det är 10 år så är ju inte tre gånger så ofta :) Haha jag har också lyckats med bedriften att köra förbi en kontroll utan att stanna med bil. När de fick tag på mig så frågade de snällt " vad fan håller du på med" :tungan Jag kör bil ofta på nätterna och då brukar de vara på högget. 2 gånger så har de stannat mig på dagen, båda gångerna har bilarna jag kört haft körförbud så det var ju inte utan anledning!

Du verkar inte vara en individ som tar speciellt mycket ansvar..
:zpy

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Allt är relativt.
Sköter man sig har skick på grejerna full utrustning på sig o.s.v finns det inget som skriker stoppa mig.

Kommer du iklädd t-shirt,shorts och foppa tofflor körandes på slangen 150 knyck så är risken ganska stor att konstapel vill ta en diskution med dig.

Vad är det du behöver träna på fram tills nästa kk?

Han ansåg bland annat att jag körde för mesig :rodnar Jag tänkte för mycket på att hålla hastigheten att jag inte vågade dra på. Sen så hade jag inte rätt placering i kurvorna samt fel placering när jag skulle köra av en väg eller på en ny väg. Men annars så såg det bra ut. Fick ett plus i kanten för att jag var så riskmedveten och anpassade farten efter trafikmiljön :)

mojja83

Guest
Förstår inte alla snåla personer som kör hoj utan kortet, du och alla de andra som kör utan kort är ju en fara för andra. jag säger inte att du blir en motoGP förare bara för att du kör på skola och tar kortet men att köra utan kort för att du inte har någon att köra med eller tillräckligt med likvider är ingen ursäkt. Tror du att hojägande och körande är en billig hobby? Eller du kanske tänkte sno en hoj och köra oförsäkrat?
Tänk om.:va

Knip igen med moraliseringen och sköt ditt eget. Du har ju inte ens en hoj för guds skull. Alla som äger en sporthoj och moraliserar över andras körsätt eller körvanor kastar sten i glashus vill jag påstå.

Är det lågfart,bromsövningar och undanmanövrar du behöver träna så är det väl bara att lasta i hojen och dra till närmaste stora parkering eller industirområde efter kl 16.00 och slänga upp konerna och träna?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror att så länge man har sin utrustning på sig, uppför sig väl i trafiken där man kör utan att sticka ut på något negativt sätt samt ser till att hojen är i originalskick. Det vill säga inga miniblinkers, miniskyltar eller dolda skyltar i hjulhus under kutsen etc. Då är det rätt liten risk att bli stoppad.

Det kan omöjligt vara värt att åka dit på olovlig körning om man håller på att ta sitt mc-kort. Inte ens för att öva inför det. Leta reda på någon kompis som kan ställa upp och hjälpa dig som handledare eller leta upp en trafikskola och öva på just det momentet. Kan väl vara värt ett par hundralappar?

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är rätt intressant nere i Malmö nu - polisen kollar alla med utländskt utseende :) Vi vanliga svennebananer är dom föga intresserade av. Jag stannade vid sidan av en polisbil vid rödljus häromdagen, dom backade för att se nummerplåten. Sen rullade dom fram och gav tummen upp. :banana

För att svara på frågan? Sällan om man kör någorlunda som folk, jag har haft mc-kort i snart tre år, aldrig blivit stoppad. Bilkörkortet är skiiiiitgammalt och har aldrig fått hastighetsböter och kanske blivit stoppad totalt 10 ggr i rutinkoll. Då har jag ändå både kört taxi och bud back in the days...

Slut på världens mest jinxande post genom tiderna, hörs i morrn när jag blivit av med lappen :rofl

mojja83

Guest
Han ansåg bland annat att jag körde för mesig :rodnar Jag tänkte för mycket på att hålla hastigheten att jag inte vågade dra på. Sen så hade jag inte rätt placering i kurvorna samt fel placering när jag skulle köra av en väg eller på en ny väg. Men annars så såg det bra ut. Fick ett plus i kanten för att jag var så riskmedveten och anpassade farten efter trafikmiljön :)

Hmm är det så pass så är det ju mycket bättre om du har med dig någon som kan visa dig spårval i kurvor placering av hojen o.s.v.

Ett par lektioner med en duktig mc lärare ger mer än 50 timmar eget övande skulle jag vilja påstå.
Hade det varit lågfarts,högfartsbanan så hade det ju varit lätt löst med minimalt med risker.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
ja du .. Jag blev stoppad 1 gång då jag skjutsade i bussfilen på en 125a och det fick man visst inte göra .. det va 30 år sedan .. så inte alltför ofta är väl svaret :D

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
7 år med A-kort och inte stoppad än, dock inte kört överdrivet mycket 3-500mil/år med hoj bara

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...