Hur ofta blir ni stoppade

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
GIXER 1000
De jag känner som har haft mc kortet tillräcklig länge har inte någon hoj och de vill inte åka med på r1an :confused: De andra som har hoj har inte kort eller inte haft det tillräckligt länge. Jag ska ta en lektion men skulle även vilja köra lite på egen hand.

Det finns körskolor.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Det finns körskolor.

Jag är medveten om det! Men då jag behöver bara lite korrigering så tycker jag det är onödigt att ta en massa lektioner. Nej pengar är väl inte problemet, men absolut så tär bankörningen på min ekonomi :) Man behöver vara slösaktig bara för att man har pengar! Sen så vill jag naturligtvis ut och köra nu när det är så härligt väder och kommer i bästa fall ha kortet om en månad :(

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
med risk att bli återbetalningsskyldig ja ..... är det en risk värd att ta ?

inte årets siffra men->
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2005 är återkravet högst 3940 kronor och för år 2006 är det 3970 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

(Olovlig körning räknas inte som vårdslöshet)

Edit: 2012 - 4.400 kr

Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Men då jag behöver bara lite korrigering så tycker jag det är onödigt att ta en massa lektioner. :(

Har inte tröskat igenom alla poster men är det inte just det du behöver? Veta hur du ska pacera dig på vägen mm. Det lär du dig i bästa fall på ngn enstaka lektion men i värsta fall inte på 400 mil olovlig körning. Kör du bana är ju körvolym det sista du behöver... Eller?:rolleyes::7peta

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Har inte tröskat igenom alla poster men är det inte just det du behöver? Veta hur du ska pacera dig på vägen mm. Det lär du dig i bästa fall på ngn enstaka lektion men i värsta fall inte på 400 mil olovlig körning. Kör du bana är ju körvolym det sista du behöver... Eller?:rolleyes::7peta

Nej men jag har koll på det mesta anser åtminstone jag själv :tungan Det var enbart på placering i kurvorna och placering när jag skulle svänga av och på en väg. Resten ansåg uppkörnings kontrollanten såg bra ut :) Jo bankörning har gett otroligt mycket erfarenhet, dock så tycker inte jag att man riktigt kan jämföra att köra på bana och landsväg. Men jag ska iaf börja med en lektion och sen se hur det känns :) Ska försöka hålla mig denna helgen från att köra olovligt :tummenupp

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Har haft jäkligt otur med konstapeln sen jag började åka hoj...Stoppad 3 ggr, 2 ggr av dessa flygande besiktning, speed ticket 1 gång..sen har jag haft tur med Bosse batong också då jag lyckats åka förbi kontroller utan bli invinkad, eller kommit in vid kontroll som man fått passera efter lite snabbåka..., och några ggr har de stått med lasern och ruskat på huvudet då man precis slagit av efter lite kurvnirvana..

Har inte blivit stoppat lika många ggr i bil, trots man haft bilkortet 17 år längre än hojkortet...

Men jag är man nog för att stå för mina handlingar och stannar självklart plikttroget om de vill mig något, har inget att dölja:)

Har haft kort i snart 10år, men jag har säkert blivit stoppad 30gånger. En vecka blev jag stoppad 3gånger, varav 2 gånger på samma dag (olika kontroller). :näsblod

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Jag är medveten om det! Men då jag behöver bara lite korrigering så tycker jag det är onödigt att ta en massa lektioner. Nej pengar är väl inte problemet, men absolut så tär bankörningen på min ekonomi :) Man behöver vara slösaktig bara för att man har pengar! Sen så vill jag naturligtvis ut och köra nu när det är så härligt väder och kommer i bästa fall ha kortet om en månad :(

Slösaktig... Om det är "lite" som behöver korrigeras som du själv skriver så kanske det räcker med ett par lektioner och om du jämför de ca 2000 kronorna de lektionerna kostar mot att få böter, olovlig körning, indraget lämp, mm mm mm...

Jag vet vad mitt val skulle vara...

jetson

Guest
Har blivit stoppad med bilen många ggr... men aldrig med hojen. Ibland har man ju undrat om man dragit en civvare men aldrig sett några blåljus så tror inte det. Kör ju mest landsväg med hojen tror det beror mest på det. Lite trafik och knappt någon bebyggelse runt vägen = inga poliser.

Ärligt talat, håller du dig på landsvägar och borta från vägar med mycket trafik så är chansen minimal att du blir stoppad.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Förra året blev jag stoppad 1 gång i rutinkontroll och 3 ggr när jag grisekört. Det betyder väl att man ska köra jäkligt lagligt om man inte vill ha uppmärksamhet.

Ha i åtanke att snutarna är förmodligen bättre på att köra bil än vad du är på att köra båge. Så om de vinkar in dig är det värt att stanna.

Lycka till med kortet!

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Förkastligt att köra olovandes. Gjorde det själv också... - På en fotbollsplan i nära hemma - inte ute på vägarna.

Men på leden i Mölndal har vääldigt många åkt dit. Du har ju stationen nästgårds där också.

Har blivit stoppad en gång på tre år tror jag på Mc:n. Ett par gånger med bil på samma tid. Värt att notera är att de gånger jag blivit stoppad har det varit för nykterhetskoll och det har alla gångerna vart på småvägarna mellan dig och Mölnlycke.

Ta kortet, är lugnast så. lycka till med det!

Edit: En gång mitt i Alingsås också kom jag på nu. Körkortskontroll.

Last edited:

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Kört bil i 30 år och blivit stoppad 2 ggr för nykterhetskontroll och en gång för fortkörning och det var nu i april.

Sen jag skaffade hoj 2005 har jag ännu inte blivit stoppad på hoj.

tkdrille

Guest
Funderar lite nu. Du är orolig för ditt lämp, hur roligt har du när du är ute och kör och behöver titta dig runt hela tiden efter poliser?? Känns som du är lite nojjig och kanske kan fokusera dig för mycket efter just kontroller.

På hoj blev jag kollad 4-5 gånger kanske förra året. I bil ca 50.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
I registret på min hoj står det.
Nummerskylt stulen.

Kan nog räkna med att bli stannad varje gång de är bakom mig i år :banana

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...