Jag brukar hamna nånstans mellan 500 och 1000 mil per bakdäck. När jag körde 1800-2000 mil om året brukade det bli 500 mil, så det blev några byten på en säsong. Och om jag sträcker det hela vägen till 1000 måste det vara ett sporttouringdäck och helt blankt när jag byter.
Och visst blir det platt om jag mest kör motorväg, dvs pendling. Kör jag mest mysvägar blir det inte platt på samma sätt.
Och @Motherofgod om det bara är en spik i slitbanan är det bara att fixa med en snörlagning, de brukar hålla däckets livslängd, men håll koll på däcket så det inte hittar på konstigheter. Det är ingen stor risk om det bara är en spik som gått rakt in, men är det en rejäl skruv i sidan av däcket är det bättre att kassera och byta direkt.
Vad gäller ditt nya däck, lägg det nånstans mörkt i garaget om du inte byter nu. Men är originaldäcket skräp kan det vara värt att byta bara för att slippa det. Däck gör oerhört mycket för hojglädjen.
Och visst blir det platt om jag mest kör motorväg, dvs pendling. Kör jag mest mysvägar blir det inte platt på samma sätt.
Och @Motherofgod om det bara är en spik i slitbanan är det bara att fixa med en snörlagning, de brukar hålla däckets livslängd, men håll koll på däcket så det inte hittar på konstigheter. Det är ingen stor risk om det bara är en spik som gått rakt in, men är det en rejäl skruv i sidan av däcket är det bättre att kassera och byta direkt.
Vad gäller ditt nya däck, lägg det nånstans mörkt i garaget om du inte byter nu. Men är originaldäcket skräp kan det vara värt att byta bara för att slippa det. Däck gör oerhört mycket för hojglädjen.