Hur ofta byter ni däck?

Fattar inte varför du inte loskade på skadan när du ändå stod och tog kort? Skulle eliminera en mängd spekulationer.
Ett fall av överteoretiserande, måhända?

För att det gått en vecka sedan jag fick skadan tills jag kunde inspektera däcket och ta bilder och däcket var då helt tomt på luft.
 
Nu har jag fått tagit hem hjulet och monterat av däcket men jag hittar inga markeringar som indikerar hur jag ska orientera det nya däcket i förhållande till ventilen. Spelar det så stor roll?
 
Nu har jag fått tagit hem hjulet och monterat av däcket men jag hittar inga markeringar som indikerar hur jag ska orientera det nya däcket i förhållande till ventilen. Spelar det så stor roll?

Det brukar vara en liten färgprick som markering. Var det ett Michelin som du köpte så tror jag att det är bra balans i det däcket och blir nog lätt att balansera iallafall. Bara tänk på rotations riktningen så det kommer åt rätt håll.
 
Det brukar vara en liten färgprick som markering. Var det ett Michelin som du köpte så tror jag att det är bra balans i det däcket och blir nog lätt att balansera iallafall. Bara tänk på rotations riktningen så det kommer åt rätt håll.

Finns inte någon färgmarkering någonstans :o

Köpte Michelin road 5
 
Nästa problem är att däckfanskapet sätter sig inte. Använder lite fönsterputs och pumpar på macken nedanför. Några tips? Har ingen stor stark kompressor i närheten vad jag vet.
 
Man kan studsa det hårt i marken. Det hjälper ibland. Fönsterputs är nog inte det bästa smörjmedlet. Köp specialmedel framöver. För att "poppa" ett däck krävs typ 4 bar.
 
Man kan studsa det hårt i marken. Det hjälper ibland. Fönsterputs är nog inte det bästa smörjmedlet. Köp specialmedel framöver. För att "poppa" ett däck krävs typ 4 bar.
Aha så man kan överstiga arbetstrycket med så mycket? Vågade inte dra på mer än 3 bar.
 
Aha så man kan överstiga arbetstrycket med så mycket? Vågade inte dra på mer än 3 bar.
Man fyller på tills det poppar två ggr oavsett hur lång tid det tar ? Behövs ingen stark kompressor, jag kör med en riktigt liten smidig kompressor, får låta den ladda luft ett antal gånger innan jag hinner få upp tillräckligt tryck. Tror jag kommit upp i 5-6 bar ibland tom kasserat på vad jag haft i däcket efteråt, men oftast har jag inte i ventilen när jag poppar. Inget batteri i påfyllaren så ser inte.
 
Hur ofta ?
Beror på Hoj.
SV650S höll väl däcken 2000 mil.
Sprint RS bakdäcket slut (platt) efter 1000 mil Pirelli Diablo Rossi
GSX1300R bakdäcket slut (platt) efter 400 mil. Metzeler M7RR.
 
Man fyller på tills det poppar två ggr oavsett hur lång tid det tar ? Behövs ingen stark kompressor, jag kör med en riktigt liten smidig kompressor, får låta den ladda luft ett antal gånger innan jag hinner få upp tillräckligt tryck. Tror jag kommit upp i 5-6 bar ibland tom kasserat på vad jag haft i däcket efteråt, men oftast har jag inte i ventilen när jag poppar. Inget batteri i påfyllaren så ser inte.
Fick tryckt ut skiten nu. Men balansen verkar vara kass, behövde ta av tidigare vikter och lägga till 40 gram. Dock är min hjulbalanserare skit. Ska aldrig mer köpa moteas skräp. Inga av de verktygen jag köpte var bra.
 
Fick tryckt ut skiten nu. Men balansen verkar vara kass, behövde ta av tidigare vikter och lägga till 40 gram. Dock är min hjulbalanserare skit. Ska aldrig mer köpa moteas skräp. Inga av de verktygen jag köpte var bra.
Lite sent men ett tips är att balansera fälgen först utan däcket monterat. När jag la på Michelin Pilot Road 5 behövdes inga fler vikter än dom som fälgen behövde.
 
Lite sent men ett tips är att balansera fälgen först utan däcket monterat. När jag la på Michelin Pilot Road 5 behövdes inga fler vikter än dom som fälgen behövde.

Åh fan, nice. Hade du en markering på ditt däck? Stör mig lite att jag inte hade någon och nu är däcket obalanserat som fasen. Har hört att Michelin har riktigt bra balans om de monteras rätt nämligen.
 
Åh fan, nice. Hade du en markering på ditt däck? Stör mig lite att jag inte hade någon och nu är däcket obalanserat som fasen. Har hört att Michelin har riktigt bra balans om de monteras rätt nämligen.
Nej, ingen markeringen alls på däcket. Jag kollade balansen innan jag blåste upp däcket på fälgen och det blev ingen skillnad när jag snurrade runt däcket på fälgen. Min teori är att däcket är i såpass bra balans att ingen markering behövs
 
Nej, ingen markeringen alls på däcket. Jag kollade balansen innan jag blåste upp däcket på fälgen och det blev ingen skillnad när jag snurrade runt däcket på fälgen. Min teori är att däcket är i såpass bra balans att ingen markering behövs

Ahaa, det kan ju vara så att fälgen var dåligt balanserad innan. Aja, nu är äntligen däcket på och bara 10 repor på fälgen.
 
Fick tryckt ut skiten nu. Men balansen verkar vara kass, behövde ta av tidigare vikter och lägga till 40 gram. Dock är min hjulbalanserare skit. Ska aldrig mer köpa moteas skräp. Inga av de verktygen jag köpte var bra.

Krängaren från motea köpte jag med, tyckte den såg sjysst ut på bilderna. Sämsta skiten jag stött på, jag lyckades inte ens pressa av däcken från fälgkanten med den, så pressade av med min gamla proworks (som faktiskt funkar utan anmärkning, men jag köpte från motea för jag ändå behövde en balanserare som jag ville beställa därifrån och det var så bra paketpris)

Hur som helst så fortsatte jag sen och tänkte kränga om med den nya från motea... Glöm det, funkade inte alls så jag återgick återigen till den gamla proworks.

Igår var jag hos kompisen som jag köpte grejorna ihop med, låg i hans garage, och proworks låg hemma hos mig, han hade skurit sönder ett helt nytt däck med skiten från Motea. Han fick löst det till slut men ville iaf slänga skiten ?

Balanseraren har jag väl inte supermkt att klaga på dock. Förutom att man måste justera ställningen lite så att den inte öppnar fult och står snett...
 
Ahaa, det kan ju vara så att fälgen var dåligt balanserad innan. Aja, nu är äntligen däcket på och bara 10 repor på fälgen.
Repor på fälgen är fan svårt att undvika när man kränger själv i början. Speciellt när tålamodet tryter ? Men man lär sig.
 
För att det gått en vecka sedan jag fick skadan tills jag kunde inspektera däcket och ta bilder och däcket var då helt tomt på luft.
Ok. Då var det ju hål igenom iaf...och skräp syntes också. Bra att du inte körde.
Hur såg gamla däcket ut från insidan, något penetrerande? Bara av nyfikenhet.

Fanns en tråd med absurda däckskador. Skiftnycklar och jag vet inte vad som trashat däcken. Ska leta men är dålig på det där...
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top