hur pass bra drag är det i en vfr?

Nexor skrev:
Nä, vridmoment får man i motorn på vevaxeln. Hästkräftor = vrid x (varvtal/konstant)

Jepp!
Förenklat: Ett (vrid)moment är produkten (multiplikation alltså) av kraft och hävarm. Vevradien (avgörs av slaglängden) är hävarmen. Kraften fås från kolvens nedåtgående rörelse.
Effekt: För att få motorns axeleffekt sätts varvtal och vridmoment in i formeln:
Axeleffekten Pe = M x n/159.
M= moment, n är varvtalet i varv/sek och 159 egentligen 1000/2 x 3,14. Pe= i Kw
 
Liljak skrev:
Jepp!
Förenklat: Ett (vrid)moment är produkten (multiplikation alltså) av kraft och hävarm. Vevradien (avgörs av slaglängden) är hävarmen. Kraften fås från kolvens nedåtgående rörelse.
Effekt: För att få motorns axeleffekt sätts varvtal och vridmoment in i formeln:
Axeleffekten Pe = M x n/159.
M= moment, n är varvtalet i varv/sek och 159 egentligen 1000/2 x 3,14. Pe= i Kw


Ehh?
P = M x w, Effekt = Vridmoment x vinkelhastighet
dvs
P= M x 2 x Pi x N, där N är varv per sekund. Var du får n/159 ifrån?

Att motorns vridmoment beror på vevradien har du på ett sätt rätt i, men man anger inte det på det sättet. En motors kapacitet anges i BMEP, bromsat medeltryck.

hm...alltså vevradien beror inte på slaglängden heller, det beror på vilken typ av motor du har, överkvadratisk, kvadratisk eller underkvadratisk. (en kvadratisk motor är Borr=slaglängd). På en underkvadratisk motor får du en större "hävarm" på veven, bättre förbränningsrum avseende verkningsgrad. Med en överkvadratisk motor får vi vid en given motorvolym lägre medel kolvhastigheter vilket gör att den tål högre varv bättre. Så, nej, jag kan inte hålla med dig där. :hihi
 
Den går lättare på bakhjulet än Hornet 900 iaf.

Jag tycker VFRen är en kanonhoj och jag skulle välja den före alla andra cyklar för gatkörning. Förutsatt att man tog turer utanför staden ibland.
 
Nexor skrev:
Jag kom på att jag har en annan fråga, det är nämligen så jag kopplade in en bärbar dator i morsans Passat -00 för att radera lite felkoder. Upptäckte då att det fanns en mätare som visade hur mycket vridmoment motorn leverade. Rätt häftigt o gasa lite med växel o handbroms i för att se hur det ökade. Min fråga är på vilket sätt bilen får fram värdet? Behöver ju aldrig bänka den bilen iaf hehe

Tjena! Det är högst troligt att det är ett modellerat värde du får fram, alltså vridmomentet mäts inte utan beräknas fram av an del andra parametrar, varvtal gas mm. detta baseras på att mäta vridet är lite komplicerat, jaja inte så, men konstkrutionerna för detta är inte för personbilsbruk. :rolleyes:
 
isbjörnen skrev:
Funderar på att köpa en vfr 800, och undrar nu hur pass bra drag det är i en sådan. :va :confused:
den lyfter inte på framhjulet när du gasar fullt.. men den är riktigt skön att ligga och köra 200+ med (vrf800VTEC)

edit: vrf vtec(2002-) är faktiskt en jävligt bra hoj, skulle det komma en vfr1000 med typ 130hp+ så skulle jag nog kunna tänka mig en sådan.
 
Last edited:
Som tidigare nämts så är det inte en r1 eller dyligt. Den har pulver (är det en tillräckligt oteknisk term för herrarna? :) ) så jag klarar mig och mer. (min egen högst subjektiva uppfattning) En bra kompromis som är lite småduktig på det mesta men inte värst på något (utom möjligen att vara mångsidig). Som newbee skriver: Provkör! Jag fastnade. :tummenupp
 
Har inte så många hojar att jämföra med. Men iallafall:
Min GSXR1100 -86:a gick lika bra med som utan passagerare, men vfr:en [edit: 750:n] snurrar på bättre utan passagerare. Självfallet går det bra att skjutsa ändå, men vill man ha fart för stunden så får man ge mer juice!
 
Last edited:
*DanTheMan* skrev:
Nu e jag less på den här tråden ,,,VFR e en skithoj o därmed basta !!!

Ironi hoppas jag. :va
Tycker själv att mer eller mindre alla hojar har sitt berättigande och är värda att dyrkas av de rätta ägarna för vilken egenskap det än må vara.
 
har haft en VFR VTEC 800.. och det är fan ingen slö skithoj :mattias
på lite längre turer så är den asbra. :tummenupp
 
isbjörnen skrev:
Funderar på att köpa en vfr 800, och undrar nu hur pass bra drag det är i en sådan. :va :confused:
kan tala om att är inget vidare drag i en vfr men har du bara kört 125 förut så duger det väl kanske. tyckte inte det hände ett skit på den jag lånade i alla fall. mvh robin
 
VTR1000 ('97) 11.17 sec @ 124.9 mph
VFR800 ('02) 11.22 sec @ 119.80 mph
VFR800FI ('98) 11.14 sec @ 122.18 mph

Fantastiskt, min Viffer är snabbare på 402 m än en 02:a samt än en VTR1000? :confused: Trodde jag inte.
 
Maverick_ou812 skrev:
VTR1000 ('97) 11.17 sec @ 124.9 mph
VFR800 ('02) 11.22 sec @ 119.80 mph
VFR800FI ('98) 11.14 sec @ 122.18 mph

Fantastiskt, min Viffer är snabbare på 402 m än en 02:a samt än en VTR1000? :confused: Trodde jag inte.


Tänk då hur snabb din Ducce är :rullandeu
 
husabergrobin skrev:
kan tala om att är inget vidare drag i en vfr men har du bara kört 125 förut så duger det väl kanske. tyckte inte det hände ett skit på den jag lånade i alla fall. mvh robin

Ja du har inte alla hästar i stallet va?
 
husabergrobin skrev:
kan tala om att är inget vidare drag i en vfr men har du bara kört 125 förut så duger det väl kanske. tyckte inte det hände ett skit på den jag lånade i alla fall. mvh robin
Men draget räcker för att köra ifrån R1:or på Falkenberg. :lol
 
Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
VTR1000 ('97) 11.17 sec @ 124.9 mph
VFR800 ('02) 11.22 sec @ 119.80 mph
VFR800FI ('98) 11.14 sec @ 122.18 mph

Fantastiskt, min Viffer är snabbare på 402 m än en 02:a samt än en VTR1000? :confused: Trodde jag inte.

Slutfarten är ju högre.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top