Liljak skrev:
Jepp!
Förenklat: Ett (vrid)moment är produkten (multiplikation alltså) av kraft och hävarm. Vevradien (avgörs av slaglängden) är hävarmen. Kraften fås från kolvens nedåtgående rörelse.
Effekt: För att få motorns axeleffekt sätts varvtal och vridmoment in i formeln:
Axeleffekten Pe = M x n/159.
M= moment, n är varvtalet i varv/sek och 159 egentligen 1000/2 x 3,14. Pe= i Kw
Ehh?
P = M x w, Effekt = Vridmoment x vinkelhastighet
dvs
P= M x 2 x Pi x N, där N är varv per sekund. Var du får n/159 ifrån?
Att motorns vridmoment beror på vevradien har du på ett sätt rätt i, men man anger inte det på det sättet. En motors kapacitet anges i BMEP, bromsat medeltryck.
hm...alltså vevradien beror inte på slaglängden heller, det beror på vilken typ av motor du har, överkvadratisk, kvadratisk eller underkvadratisk. (en kvadratisk motor är Borr=slaglängd). På en underkvadratisk motor får du en större "hävarm" på veven, bättre förbränningsrum avseende verkningsgrad. Med en överkvadratisk motor får vi vid en given motorvolym lägre medel kolvhastigheter vilket gör att den tål högre varv bättre. Så, nej, jag kan inte hålla med dig där.