hur pass bra drag är det i en vfr?

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Nexor skrev:
Nä, vridmoment får man i motorn på vevaxeln. Hästkräftor = vrid x (varvtal/konstant)

Jepp!
Förenklat: Ett (vrid)moment är produkten (multiplikation alltså) av kraft och hävarm. Vevradien (avgörs av slaglängden) är hävarmen. Kraften fås från kolvens nedåtgående rörelse.
Effekt: För att få motorns axeleffekt sätts varvtal och vridmoment in i formeln:
Axeleffekten Pe = M x n/159.
M= moment, n är varvtalet i varv/sek och 159 egentligen 1000/2 x 3,14. Pe= i Kw
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Liljak skrev:
Jepp!
Förenklat: Ett (vrid)moment är produkten (multiplikation alltså) av kraft och hävarm. Vevradien (avgörs av slaglängden) är hävarmen. Kraften fås från kolvens nedåtgående rörelse.
Effekt: För att få motorns axeleffekt sätts varvtal och vridmoment in i formeln:
Axeleffekten Pe = M x n/159.
M= moment, n är varvtalet i varv/sek och 159 egentligen 1000/2 x 3,14. Pe= i Kw


Ehh?
P = M x w, Effekt = Vridmoment x vinkelhastighet
dvs
P= M x 2 x Pi x N, där N är varv per sekund. Var du får n/159 ifrån?

Att motorns vridmoment beror på vevradien har du på ett sätt rätt i, men man anger inte det på det sättet. En motors kapacitet anges i BMEP, bromsat medeltryck.

hm...alltså vevradien beror inte på slaglängden heller, det beror på vilken typ av motor du har, överkvadratisk, kvadratisk eller underkvadratisk. (en kvadratisk motor är Borr=slaglängd). På en underkvadratisk motor får du en större "hävarm" på veven, bättre förbränningsrum avseende verkningsgrad. Med en överkvadratisk motor får vi vid en given motorvolym lägre medel kolvhastigheter vilket gör att den tål högre varv bättre. Så, nej, jag kan inte hålla med dig där. :hihi
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Den går lättare på bakhjulet än Hornet 900 iaf.

Jag tycker VFRen är en kanonhoj och jag skulle välja den före alla andra cyklar för gatkörning. Förutsatt att man tog turer utanför staden ibland.
 

Tomass

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Malmö
Hoj
Sv650s
Nexor skrev:
Jag kom på att jag har en annan fråga, det är nämligen så jag kopplade in en bärbar dator i morsans Passat -00 för att radera lite felkoder. Upptäckte då att det fanns en mätare som visade hur mycket vridmoment motorn leverade. Rätt häftigt o gasa lite med växel o handbroms i för att se hur det ökade. Min fråga är på vilket sätt bilen får fram värdet? Behöver ju aldrig bänka den bilen iaf hehe

Tjena! Det är högst troligt att det är ett modellerat värde du får fram, alltså vridmomentet mäts inte utan beräknas fram av an del andra parametrar, varvtal gas mm. detta baseras på att mäta vridet är lite komplicerat, jaja inte så, men konstkrutionerna för detta är inte för personbilsbruk. :rolleyes:
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
isbjörnen skrev:
Funderar på att köpa en vfr 800, och undrar nu hur pass bra drag det är i en sådan. :va :confused:
den lyfter inte på framhjulet när du gasar fullt.. men den är riktigt skön att ligga och köra 200+ med (vrf800VTEC)

edit: vrf vtec(2002-) är faktiskt en jävligt bra hoj, skulle det komma en vfr1000 med typ 130hp+ så skulle jag nog kunna tänka mig en sådan.
 
Last edited:

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
Som tidigare nämts så är det inte en r1 eller dyligt. Den har pulver (är det en tillräckligt oteknisk term för herrarna? :) ) så jag klarar mig och mer. (min egen högst subjektiva uppfattning) En bra kompromis som är lite småduktig på det mesta men inte värst på något (utom möjligen att vara mångsidig). Som newbee skriver: Provkör! Jag fastnade. :tummenupp
 

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
Har inte så många hojar att jämföra med. Men iallafall:
Min GSXR1100 -86:a gick lika bra med som utan passagerare, men vfr:en [edit: 750:n] snurrar på bättre utan passagerare. Självfallet går det bra att skjutsa ändå, men vill man ha fart för stunden så får man ge mer juice!
 
Last edited:

kebne

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
VFR
*DanTheMan* skrev:
Nu e jag less på den här tråden ,,,VFR e en skithoj o därmed basta !!!

Ironi hoppas jag. :va
Tycker själv att mer eller mindre alla hojar har sitt berättigande och är värda att dyrkas av de rätta ägarna för vilken egenskap det än må vara.
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
har haft en VFR VTEC 800.. och det är fan ingen slö skithoj :mattias
på lite längre turer så är den asbra. :tummenupp
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
isbjörnen skrev:
Funderar på att köpa en vfr 800, och undrar nu hur pass bra drag det är i en sådan. :va :confused:
kan tala om att är inget vidare drag i en vfr men har du bara kört 125 förut så duger det väl kanske. tyckte inte det hände ett skit på den jag lånade i alla fall. mvh robin
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
VTR1000 ('97) 11.17 sec @ 124.9 mph
VFR800 ('02) 11.22 sec @ 119.80 mph
VFR800FI ('98) 11.14 sec @ 122.18 mph

Fantastiskt, min Viffer är snabbare på 402 m än en 02:a samt än en VTR1000? :confused: Trodde jag inte.
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Maverick_ou812 skrev:
VTR1000 ('97) 11.17 sec @ 124.9 mph
VFR800 ('02) 11.22 sec @ 119.80 mph
VFR800FI ('98) 11.14 sec @ 122.18 mph

Fantastiskt, min Viffer är snabbare på 402 m än en 02:a samt än en VTR1000? :confused: Trodde jag inte.


Tänk då hur snabb din Ducce är :rullandeu
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
husabergrobin skrev:
kan tala om att är inget vidare drag i en vfr men har du bara kört 125 förut så duger det väl kanske. tyckte inte det hände ett skit på den jag lånade i alla fall. mvh robin

Ja du har inte alla hästar i stallet va?
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
husabergrobin skrev:
kan tala om att är inget vidare drag i en vfr men har du bara kört 125 förut så duger det väl kanske. tyckte inte det hände ett skit på den jag lånade i alla fall. mvh robin
Men draget räcker för att köra ifrån R1:eek:r på Falkenberg. :lol
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Maverick_ou812 skrev:
VTR1000 ('97) 11.17 sec @ 124.9 mph
VFR800 ('02) 11.22 sec @ 119.80 mph
VFR800FI ('98) 11.14 sec @ 122.18 mph

Fantastiskt, min Viffer är snabbare på 402 m än en 02:a samt än en VTR1000? :confused: Trodde jag inte.

Slutfarten är ju högre.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top