Hur samlar jag lättast ihop 10000 enkronor?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om man hade lånat ut 10000kr till någon och sen vill man ha skulden återbetald och vederbörande får för sig att nu ska det jävlas och göra det så krångligt som möjligt att få tillbaka pengarna så känns det rätt otacksamt. Om man inte är förmögen är det ju ändå en slant och den som lånat borde vara glad att den fått låna pengar utan att behöva ta sms lån eller dyl.

Däremot så borde det vara betydligt jobbigare att samla ihop 10000 enkronor än att göra sig av med dem. Om man verkligen inte behöver pengarna skulle man bara kunna ta en titt på dem. Kallt säga "Ok, skulden är betald" och gå därifrån utan att ens ta med sig pengarna.
Annars är besväret att ta hand om 10000 enkronor mindre än värdet av dem för de flesta.

Om det vore möjligt att vänta med återbetalningen till slutet av juni så kanske det vore bökigare för din motpart om hen fick allt i gamla 1000-lappar. Kommer man instormande på banken med ett gäng sådana samma dag som de blir ogiltiga kommer banken att ställa en hel del frågor om var pengarna kommer ifrån.

Skulle personen ifråga missa att lösa in dom i bank måste hen ta skiten till riksbanken.

Åtminstone enklare för dig om du börjar samla grågubbar i tid mens dom fortfarande finns.

Om någon var skyldig mig pengar och ville återbetala kontant så hade jag krävt att få pengarna i giltiga sedlar/mynt.
Annars kan man ju bara betala med monopol pengar eller rita egna pengar i paint och skriva ut eller vad som helst.
Sen huruvida pengarna är ogiltiga för att de är monopolpengar, chokladmynt eller sedlar/mynt som har varit giltiga men upphört spelar ingen roll.

Hade det varit precis i skarven på när pengarna ska sluta gälla hade vederbörande fått följa med till bank, forex eller dyl när pengarna ska växla in. Dels för att se att det går igenom så skulden verkligen är återbetald innan pengarna slutar gälla. Dels för att få sitta där och se dum ut "jo eh jag tyckte det skulle vara kul att betala med enkronor för att, eum...."

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har en kruka med ett par tusen enkronor i som jag gärna bytt bort mot papperspengar. Två för en vid avhämtning. :hihi

Tyvärr bor jag inte i Lund. Faktiskt inte ens i närheten av Skåne en gång.

Och "min" jefla bank tar inte emot mynt. Får väl dumpa allt på nån tiggare. Tigger de på avhämtning tro?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Skulle egentligen bara vilja slå vilt omkring mig, men det är inte heller en lösning. :död

Du skulle kunna skaffa en boxningssäck som du kan sparka och slå på. Eller kanske ett gäng billiga tallrikar som du kan kasta i golvet eller en vägg. Eller kanske bara ta dig ut någonstans i skogen eller annan plats där det är ödsligt och skrika om du vill få ur dig lite aggressioner.
Kan eventuellt hjälpa för stunden. :)

I övrigt kom jag att tänka på det här...
The Calzone - Season 7, Episode 19
https://www.youtube.com/watch?v=f9H24AXrXRk

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
För länge sen betalade jag en svindyr p-bot med frimärken. Jag tror parkeringsbolaget är förbannade på mig fortfarande.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
För länge sen betalade jag en svindyr p-bot med frimärken. Jag tror parkeringsbolaget är förbannade på mig fortfarande.

Så gjorde man alltid förr, då blev P-boten helt plötsligt avdragsgill i bokföringen nämligen. :D
Funkar tyvärr inte numera :mad:

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Haha, ja Marie... Jag tror att jag vet vem som ska få dom här enkronorna.

Jag hoppas verkligen att du skojar, om du följer igenom med detta så kan du bara precis ta o fara åt helvete (Hoppas verkligen jag slipper se dig mer)
Att man kan vara så otacksam som du är e helt sjukt, det ända du ser med denna personen är dom få fel den har gjort o inte vad den har ställt upp på/med när du behövt hjälp!
Alla gör fel, eller jag alla utom du!

Hade du bara gjort rätt för dig från början så hade inget av detta som du tydligen tycker är så allvarligt hänt!
Ta dig i kragen, se till o styr upp ditt liv o börja med att vara tacksam mot den hjälp du får!

Nu borjar det bli intressant!

:popcorn

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Herregud vilken infantil tråd, första sidan i alla fall, som jag orkade läsa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Verkar ju som att "Ottafjun" ångrat/ändrat sina inlägg. Så det kanske ligger mer i vad TS skrivit än vad det låg i det Ottafjun skrev.
Min hysterimätare säger att det snarare beror på att han förstod att detta tas bäst offline.

Den som inte kan motivera varför man måste jävlas ovanpå att man redan är skyldig pengar är svaret skyldig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det skulle kunna finnas skäl men det måste man då meddela.
Man kan liksom inte starta en tråd om att man skall blåsa någon man känner och inte förklara.
Jag röstar fortfarande för sticky.

Ja, någon långsökt fantasi kan jag väl hitta på men det faktum att hon vägrat motivera sig och nu dessutom försvunnit talar väl sitt tydliga språk.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, någon långsökt fantasi kan jag väl hitta på men det faktum att hon vägrat motivera sig och nu dessutom försvunnit talar väl sitt tydliga språk.

Absolut, därför är det viktigt att vi håller tråden vid liv.
Jag har i princip memorerat vad den andra snubben svarade så det gör inget om han redigerar. :gnissla

Fritt ur minnet:

Haha, jag tor fan inte det är sant, säg att du skojar [riktigt namn]? Om du går vidare med detta så kan du dra åt helvete, och hoppas jag aldrig behöver se dig igen. Efter allt [någon annan, förmodligen en annan brewd] gjort så skall du göra så här mot oss (?)
Du ser bara fel på alla andra, de få fel [någon annan, typ brewden förmodligen] gjort skall du nu haka upp dig på.
Hade du gjort rätt för dig från början hade du inte satt dig i den här situationen.

Ovan är good enough.
:brynad

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Absolut, därför är det viktigt att vi håller tråden vid liv.
Jag har i princip memorerat vad den andra snubben svarade så det gör inget om han redigerar. :gnissla

Fritt ur minnet:

Haha, jag tor fan inte det är sant, säg att du skojar [riktigt namn]? Om du går vidare med detta så kan du dra åt helvete, och hoppas jag aldrig behöver se dig igen. Efter allt [någon annan, förmodligen en annan brewd] gjort så skall du göra så här mot oss (?)
Du ser bara fel på alla andra, de få fel [någon annan, typ brewden förmodligen] gjort skall du nu haka upp dig på.
Hade du gjort rätt för dig från början hade du inte satt dig i den här situationen.

Ovan är good enough.
:brynad

Det enklaste vore väl annars att bläddra upp en bit på sidan, där texten finns i sin helhet, i ett citat.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati