Hur ser den ultimata stads/pendlings-hojen ut?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Inget slår en skoter! Jag finner till och med körglädje på min trots 10"hjul, trumbromsar och avsaknaden av elektronisk insprutning.
Den gör inte ens 90 men jag är först fram ändå.
Till skoterdäck finns dessutom ofta bra dubbdäck i rätt dimensioner. Jag åker året om och har gjort i många år.

Au contraire mon frère! :mattias

Kört Yamaha Beluga.
10" hjul, 10hp, 90km/h toppfart.
Rikssämst pendlingshoj! :fakta

Man är osynlig för 90% av bilisterna, övriga 10% tror att man kör 25km/h
moppe vilket gör att alla kör rakt ut framför en i korsningar och rondeller.

10" hjul gör en vingligt som en fyllryss på skateboard.
Nyser man har man plötsligt spontanbytt fil och behöver nya kallingar.

Att släppa styret för mer än en mikrosekund är bara att glömma.
Labil som en 18årig :tuttar med pms.
Till det noll framkomlighet i fart över refug/trottoarkanter.
(man kan iofs lyfta upp den. :rolleyes:)

Och på vintern bestämmer variomaten själv hur den skall växla och koppla ur.
Jättespännande. :näsblod

Men visst, du är säkert så nöjd som du säger.

Men, precis som gammpojken som bytte från Vit Leghorn till :tuttar
i sänghalmen och blev glatt överraskad tror jag att även du skulle
uppskatta vissa aspekter av ett byte till till exempel....

Transalp med polisreflexer. :banana

_MG_4074.jpg

Bilköer delar sig som Genesarets sjö för Jesus Kristus!
Om det är någon som är seg snabblinkar man bara
med helljuset och de försvinner som en löning.
(alternativt kör in till kanten och stannar. :hihi)

Ingen klämmer en i rondell eller försöker ta ens fil. :fakta

Till det bra utsikt och perfekt fjädrad för potthål och kanter.
Lagom med pulver upp till 100 Km/h,
men inte så att man riskerar att gasa på sig.
Samma med bromsarna.
Lagom svårt att bromsa omkull.
Sedan toppbox, kåpa och handtagsvärme på det.
Låg machofaktor och töntigt utseende minskar stöldrisken.

Kort sagt, bäst!

:D

:hej

/e
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Automat, det är kalas i köer. Väderskydd, med rejäla kåpor som skyddar även benen mot väta. Redig vindruta, av samma skäl - väder... Stuvutrymmen för (minst) en hjälm och/eller liten portfölj/systempåse el. dyl. Gärna på annat ställe än toppboxen (så att toppboxen kan få vara extrautrymme när man åkt förbi ICA på hemvägen).

Inte för bred (vill kunna köra mellan köerna). Inte för klen, behöver acc:a sig ut ur trånga lägen med en snabb vridning på gasrullen (automat, som sagt...). Inte heller övermotoriserad så att den blir för hetsig i temperamentet (blir jobbigt i tät trafik). En hastig rörelse med gasen skall helst inte resultera i alltför mycket hjulspinn på vägmarkeringar och brunnslock.

Bekväm och vilsam i även motorvägsfart. Komfortabel fjädring. Många stadsgator är fulla med hål och lappningar. Värmehandtag och handtagskydd -förlänger säsongen och gör det mycket trevligare i o-säsong.

Glömt något? ;)

Köp en C1:a :yoparty
En mer optimal pendlarhoj finns nog inte just nu.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Transalpen är bra, men inte optimal. Den saknar effekt har jag märkt.
För att få den godtagbar på motorväg är man tvungen att dreva om den och då blir den jobbig i kökörning istället.

Fast en nyare (med insprutning) vit Varadero med polisreflexer runt om skulle kunna göra mirakel. Sen krashbåge och lite extraljus så är det nästan klart.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Transalpen är bra, men inte optimal. Den saknar effekt har jag märkt.
För att få den godtagbar på motorväg är man tvungen att dreva om den och då blir den jobbig i kökörning istället.

Håller med om motorvägen.
Fast jag kör i stort sett aldrig motorväg.
På 70-vägar och nedåt är det ok!

Eller, ja, ABS vore ju fint.
Och antispinn.
Då kan man ju ha mer effekt och bättre bromsar. :rolleyes:

VFR1200X? :va

:hej

/e
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Skulle jag bara pendla i stadsmiljö skulle jag välja nå´n slags scooter istället för motorcykel. Då kan man köra i kavaj & slips :)

Burgman 650 :tungan
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Zero S 2013. Förutom inköpspriset på skojiga 160.000 så har du inbyggd förvaringsbox, remdrift, eldrift, en växel, träden älskar dig.

Priset ner till en hundring och (iaf för mig) milen upp till 40 och jag är där! :tummenupp
Lätt, startsnabb och billig(ast?) milkostnad.
Hur ligger den i försäkring och servicekostnad? :va
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
BMW 650cs (CS står för City Streets) är ett bra exempel..
_248261_original.jpg

Stånka med mycket bottenvrid. Drar 0.3-0.45l/mil. Snorbillig försäkring på under 2000kr/år helförsäkrat på CS´n

Remdrift eller kardan för att slippa slabba med kedjeolja CS´n har remdrift, byte var 4000:e mil.

ABS bromsar är fint då man kan tvingas nita hårt på osäkert underlag om man kör mellan bilar eller på vita linjer

Handtagsvärme är guld på höst och vår.

Orginal tankväska som kan bytas till vattentätt hardcase för grejer eller speciallås för hjälmen har CS´n. Funkar j*vligt najs, men en topbox är okej det med. Skönt att kunna slänga in hjälmen vid snabbesök och lås, väska, grejer vid pendling.

12v uttag på styret för laddning av telefon är fint. Gärna i kombination med en vattentät håller för nallen.

Styret skall vara lagom högt för att klara backspeglarna. Gaffelvinkeln gör CS otroligt balanserad i låg hastighet och dessutom är sitthöjden låg.

CSn funkar upp till 140km/t ungefär, sen börjar moton bli ansträngd.. Mer än så behövs inte. Skulle dock vara trevligt med en 6:e växel

Ful som stryk, så buset lämnar den ifred. Här är CSn överlägsen alla andra kända motorcyklar.
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Vfr800x . Man sitter högt och bra med mos. Räds ej grus om sådant dyker upp.:tummenupp:tummenupp
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Priset ner till en hundring och (iaf för mig) milen upp till 40 och jag är där! :tummenupp
Lätt, startsnabb och billig(ast?) milkostnad.
Hur ligger den i försäkring och servicekostnad? :va

ingen service på dom, ingen kedja som ska bytas. det är drivrem på dom och har ej läst någonstans att det är bytesintervall. det enda som skall göras är byta däck och bromsar när dom tar slut.
försäkring ligger hos bilsport/mc på ca 2000kr helår och helförsäkring. finns säkert billigare.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
BMW 650cs tycker jag verkar vara ett väldigt vettigt alternativ.

Sen gissar jag att vad som är lämpligt som pendlingshoj beror helt på vilka vägar man kör, hur långt och hur man använder hojen. Vill man kunna handla mat på vägen eller få med sig en back öl så krävs ju hyfsade packväskor, har man en pendlingshoj enbart som komplement till bil så är ju läget ett annat.
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
det enda som skall göras är byta däck och bromsar när dom tar slut.

Och kanske...hrmm..hrmm... batterier efter, säg, 2000 mil för, säg, 40 000:- :rolleyes:

Fast jag är ändå intresserad! :tummenupp

:hej

/e

Edit, de påstår visst batteriet skall ha kvar 80% kapacitet efter 37 300 mil!

:näsblod
Är det möglich?
:va
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Och kanske...hrmm..hrmm... batterier efter, säg, 2000 mil för, säg, 40 000:- :rolleyes:

Fast jag är ändå intresserad! :tummenupp

:hej

/e

Edit, de påstår visst batteriet skall ha kvar 80% kapacitet efter 37 300 mil!

:näsblod
Är det möglich?
:va

visst är det möjligt, det har hänt otroligt mycket med batteri tekniken dom senaste 3 åren bara.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Köp en C1:a :yoparty En mer optimal pendlarhoj finns nog inte just nu.
Fast... 175 cc? Eller ännu mindre, 125? Hade det funnits en C1 350 eller 500 cc så hade den troligen sålt bättre. För tanken är god. Även om utseendet kan diskuteras. Det krävs ett visst mod (ego) att köra en sådan scooter. Hade gärna haft en själv...
 
Last edited:
Nyheter
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Top