hur ser ni motorcyklister på snabba bilar och tillhörande körning/ägande av dom?

_Candyman_

Fucked´up
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Ingen just nu
Har byggt och ägt en 600hk 200sx och jag kan säga att det inte är gratis la ungefär ner ca 130k bara på motorn men den gick riktigt bra inte många hojjar som hängde på faktiskt, men jag lessnade fort på den mkt skruva och tillsyn inte så trevlig att åka med i stadskörning heller:)
 

IronMike

Guest
Jag har rattat ganska mkt nyare "r-bilar", och det finns helt klart en del bilar som sopar gatan med hojjar på landsväg...och dom är riktigt trevliga att köra. Jag har aldrig slutat intressera mig för bilar bara för att man kör hoj.
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
Inom bilsvängen finns det lika stor variation som i hojvärlden. Jänkare, "jänkesportbilar", riskokare med kvadrupelturbo och NOS, astrimmade 500-kilosbilar, italienska fullblod, volvo originalcup, putsbilar etc.

Att påstå att man kör MC och åker bil är inte rätt. Man kör en superseven och åker guldvinge, eller hur?

Aprilia RSV Factory har för närvarande varvrekordet på ringen med 7.32.6. Det är ungefär samma tid som Ägget har men troligen något långsammare än en Enzo (som man inte har testat på ringen än). En F40 spinner på femmans växel. Det ger också en dimension till körningen. En bra uppsatt sportbil ger kommunikation och karaktär till körningen och man skall inte underskatta sportbilarna som nöjesinstrument men de är mycket mycket dyrare leksaker.

Att fixera sig vid hästkrafter och acc rakt fram är rätt enformigt och kanske rent av enfaldigt. Det gäller både bilar och MC. Det jag lever för är kurvorna. Det är där det ställs krav på både bil- och MC-piloterna.

Den fundamentala skillnaden mellan att köra sportbil och sporthoj är att man måste köra på 9/10 med bil för att det ska vara skoj medan 6/10 kan vara nog så spännande på en hoj.

/Peter
som kör både sporthoj och sportbil.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Två helt olika saker anser jag, att accelera med en motorcykel är att nästan tappa kontrollen, att känna hur den lilla plastsaken under, som jag håller i för glatta livet, fullständigt krossar luften.

Att accelera med en bil är också en tjusning, man känner g-krafterna på ett annat sätt när man pressas mot tyget i stolen.

Hojen är också lite besvärligare att köra, det ska vara bra väder, sen skall ytterhuden på, det ska låsas upp lås o.s.v. Sen är det ganska osocialt att stänga in sig i en tonad hjälm. I en bil kör man med vänner, bilar är ideala för diskussioner i sin natur. Instängda i en bubbla, med två sköna fotöljer, samt trafiken utanför att se på så situationen inte behöver bli krystad, är förhållanden som är i det närmaste perfekta för timtal av prat.

Jag kan inte välja. Jag vill ha båda. Jag har inte råd.

/perris
 

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
CBR1000RR Repsol
Jag har långt ifrån tröttnat på bilar bara för att jag börjat köra hoj. Jag har helt enkelt förträngt intresset för att jag inte har råd. Köpte ny hoj idag och även om försäkringen kostar närmare 27k så är det inte i närheten av vad bilintresset kostade mig tidigare.

Jag har fortfarande kvar en B234R motor med bra mycket pulver. Om jag någon gång byter prioritering på mina hobbys så åker den ner i någon 9k aero. ~410 hästar känns rätt bra i en bil som byggdes för 225.

Corvetten tidigare i tråden :kär :drool
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
allt med motor på är kul! Snabba bilar, hojjar, båtar.. bara det går som satan och dånar!

hade man bara haft ETT intresse hade det ju varit för enkelt..
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
de är ekonomin som bestämmer antalet hobbys :D

Så sant som det är sagt. Man får prioritera, eller som många MC-åkare gör (i synnerhet här på SH)... omprioritera. För min egen del är det inte värt att lägga massa pengar för att få lite halvmediokert med pulver i en bil eller mindre pengar å få en i jämförelsen rask hoj. Jag har iaf inte pengar att lägga på det, även om intresset finns kvar. Nästa gång jag byter bil blir det säkert en billig, bekväm familjekryssare å sparar slantarna till ett tvåhjuligt lekfordon.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En lite grabb i en fet BMW provoserade mej för ett tag sedan och han fick mej att falla för frestelsen att gasa ikapp, han låg på som satan på min hemmaväg och jag lät honom tror att han var snabb en stund sen gasade jag upp i stötfångaren och vinkade :D :D Bara så du vet grabben......

Annars finns det inget nöja att jag med en bil som oftast måste släpa upp en massa grus på vägarna när det svänger :arsele

Fast muskelmaskiner är ju allt gott
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Kör skjortan av en bil....kanske på raksträckor;) Nu, jämför jag inte mot en volvo 240 :)

Japp. Kör garanterat skjortan av samtliga gatbilar på samtliga banor i Sverige.

Har hört att dom testat en massa bilar på gotlandring.
Bästa tiden fick dom med Porshe GT3, och då körde dom ca 1min 38 sek.
Jag har även klockat en RS6 och en Lamborgini där i sommras.
Dom körde mellan 1.40 och 1.44 (

Dom flesta i snabb grupp bör köra runt 1-32 till 1.38 på en vanlig allmänhetens bandag.

Några av oss som tävlar i Rookie 1000 kör runt 1.28 - 1.30 dvs brallorna av dom tiderna som gatbilarna körde.

Sen att man vågar ta mera risker i trafiken med en bil för att man sitter säkrare, innebär ju inte att en bil är snabbare.

Börjar man sen kolla på STCC och Porshe Cup bilarna som kostar 1 - 2 miljoner att köpa, och alla tävlande skall visa upp en budgett på över 2 milj/år för att överhuvudtaget få vara med i serien. så börjar tiderna planas ut och det blir väldigt lika. Men då gämnför man extrembilar med standardmotorcyklar.
 

Smagatusk

Guest
Jag kör sportbil och sporttourer, men jag kan berätta efter egen erfarenhet att många tycker det är fräckare med motorcykel, i synnerhet de som aldrig åkt, eller har mc-kort. Jag personligen anser att bilkörkort måste man nästan ha, och även om du kör en 2-sitsare som jag själv (Corvette), så kan du alltid ta den till affären och handla, men det gör du inte med en hoj. Sensmoralen med mitt dravel är således, mc-kort är inget måste, det är en bonus för att man vill sticka ut och visa att man tagit steget längre än ett vanligt bilkort som väl nästan ALLA har idag.

Eller har jag fel nu igen?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Japp. Kör garanterat skjortan av samtliga gatbilar på samtliga banor i Sverige.

Har hört att dom testat en massa bilar på gotlandring.
Bästa tiden fick dom med Porshe GT3, och då körde dom ca 1min 38 sek.
Jag har även klockat en RS6 och en Lamborgini där i sommras.
Dom körde mellan 1.40 och 1.44 (

Dom flesta i snabb grupp bör köra runt 1-32 till 1.38 på en vanlig allmänhetens bandag.

Några av oss som tävlar i Rookie 1000 kör runt 1.28 - 1.30 dvs brallorna av dom tiderna som gatbilarna körde.

Sen att man vågar ta mera risker i trafiken med en bil för att man sitter säkrare, innebär ju inte att en bil är snabbare.

Börjar man sen kolla på STCC och Porshe Cup bilarna som kostar 1 - 2 miljoner att köpa, och alla tävlande skall visa upp en budgett på över 2 milj/år för att överhuvudtaget få vara med i serien. så börjar tiderna planas ut och det blir väldigt lika. Men då gämnför man extrembilar med standardmotorcyklar.

Jag trodde det var precis tvärtom, jag har en kompis som tävlar en del med en GT3 och han säger att hojarna i princip alltid är slöare, tror han till och med nämnt Gotland men det var i generella ordalag. Det vore ju enkelt att kolla varvtider på Nurburg visserligen så är det klart sen, hittar dock bara på bilar för tillfället:

http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=0&tID=10073
 

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Två helt vitt skilda ting som någon sa innan, hojen är kul hobby, men det är en del bök. Låsa upp, skinnställ, tvätta visiret ifrån gamla insekter osv. I bilen kan man bara studsa in, och även ta med sig sällskapet.

Det är också en helt annan känsla när man kör bil tycker jag. Att ligga och pressa i en kurva, känna g-krafterna suga en utåt och ge fullt i utgången med en enorm effekt är en skön känsla.

Att man kör om många bilar lätt på raksträckorna tycker jag är ungefär som att jämföra en bils prestanda med ett jaktflyg, det är ju inte alls samma sak.

Rent generellt är väl en bil snabbare då den har bättre grepp än en hoj?
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Sensmoralen med mitt dravel är således, mc-kort är inget måste, det är en bonus för att man vill sticka ut och visa att man tagit steget längre än ett vanligt bilkort som väl nästan ALLA har idag.

Eller har jag fel nu igen?
Tja, jag kan ju inte tala för dig, men när det gäller mig har du tokfel. Skulle jag vara tvungen att välja mellan bil- och mc-kort så finns ingen som helst tvekan om att det blir mc-kort. Jag använder hojen till jobbet i ur och skur, handlar med hojen, åker långt för att hälsa på släkt och vänner med hojen, åker bana med hojen, etc. Och vad gäller att visa för någon annan att jag har tagit något slags steg i någon riktning så tycker jag man tröttnar rätt fort på att tala om hur fort man kört, hur mycket man betalar i försäkring osv, det är mest störande. Folk som inte kör hoj fattar ändå inte vad det handlar om, och folk som gör det blir väl sällan imponerade av att träffa någon annan som kör hoj? Om man inte råkar vara ruskigt bra på det förstås, men då är det ju det som imponerar, inte att man har hoj i sig.
 

Smagatusk

Guest
Tja, jag kan ju inte tala för dig, men när det gäller mig har du tokfel. Skulle jag vara tvungen att välja mellan bil- och mc-kort så finns ingen som helst tvekan om att det blir mc-kort. Jag använder hojen till jobbet i ur och skur, handlar med hojen, åker långt för att hälsa på släkt och vänner med hojen, åker bana med hojen, etc. Och vad gäller att visa för någon annan att jag har tagit något slags steg i någon riktning så tycker jag man tröttnar rätt fort på att tala om hur fort man kört, hur mycket man betalar i försäkring osv, det är mest störande. Folk som inte kör hoj fattar ändå inte vad det handlar om, och folk som gör det blir väl sällan imponerade av att träffa någon annan som kör hoj? Om man inte råkar vara ruskigt bra på det förstås, men då är det ju det som imponerar, inte att man har hoj i sig.
i så fall är du väl snudd på suverän, får se om du tänker likadant om du får ungar.:D
Grejen är den, om man får göra liknelsen, personer som inte har en aning om hur det är att köra hoj vill gärna veta mer, liksom om jag skulle springa på en stridspilot hade jag lätt kunnat komma på ett gäng frågor som jag skulle vilja ha reda på. Och då är det INTE vad han betalar i försäkring... Märkligt att du tycker det är störande att folk frågar vad du betalar i försäkring. Är du helt asocial?
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Det sitter i ekonomin, en helt annan känsla att sitta i en bil som går bra jämfört med på en hoj. Jag har kört diverse halvtrimmade sportbilar (allt från 200-500hk) och det är en speciell känsla man får när en 4-krafsare på 500hk suger tag i gatan och man far iväg som ett skott, det känns i magen och det är SKÖNT :)

Att jag sedan blåser på lika fort med hojen är ju en annan femma, för där känns det absolut inte på samma sätt. Man gasar, växlar och inser, jaha, 8-9000rpm på 5:an allaredan och en "bit" över 110... Har inte KÖRT på några dar, bara fraktat arslet på cykeln, idag tog jag mig en tur, helt oslagbart! :rock

Vinterfordon blir en gammal men billig mazda som går snålt som fan men ändå tillräckligt. Funkar perfa för mig :)

Men om pengarna fanns skulle jag ha ett 43-bils garage fyllt med diverse bilar och cyklar, för att inte tala om snöskotrar ^^

Men känslan när man sitter på en sporthoj är dock oslagbar, enligt mig :)
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top