hur ser ni motorcyklister på snabba bilar och tillhörande körning/ägande av dom?

Nicotin

Guest
för mig är bil ngt man sätter arslet i för att ta sig framåt..
Hoj är njutning och livsstil..

Sen när det kommer till vad som e snabbast så är det ju fortfarande så att det hänger på föraren..

Vill minnas ngn som var gode kaxig med sin Porsche GT3 på gotland och fick toksmisk av en gixxer 750.


så jag tvivlar inte på eskilssons uttalande..:tummenupp :D
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Btw, tycker det är underbart med BMW människor, 0-250 så är dom en liten lort i spegeln, sen när man slår av och dom dundrar förbi i 280 så blir dom så jävla glad för att dom har "kört ifrån" en hoj... hur härliga är inte sånna människor? :va
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
i så fall är du väl snudd på suverän, får se om du tänker likadant om du får ungar.:D
Haha, ja alltså då kommer kanske saken i ett annat läge, men eftersom jag slagit in på singelspåret igen lär det inte vara nära förestående, så jag kan leva drömmen ett tag till. :D

Märkligt att du tycker det är störande att folk frågar vad du betalar i försäkring. Är du helt asocial?
Japp, helt och hållet! :yoparty

Nej då, jag är nog rätt social av mig när jag sätter den sidan till, och störande kanske var ett starkt ord, den kan ju vara en ganska trevlig konversationsöppnare ibland också. Man får ta det goda med det onda. Jag menade bara att imagebiten känns väldigt underordnad. När jag tar fram hojen på våren skriker jag rakt ut i hjälmen av lycka som den värsta Ronja Rövardotter, det är det som är poängen med att åka hoj.
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
Jag trodde det var precis tvärtom, jag har en kompis som tävlar en del med en GT3 och han säger att hojarna i princip alltid är slöare, tror han till och med nämnt Gotland men det var i generella ordalag. Det vore ju enkelt att kolla varvtider på Nurburg visserligen så är det klart sen, hittar dock bara på bilar för tillfället:

http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=0&tID=10073

Tyckte precis att jag skrev om det...;)

Aprilia RSV Factory har för närvarande varvrekordet på ringen med 7.32.6. Det är ungefär samma tid som Ägget har men troligen något långsammare än en Enzo (som man inte har testat på ringen än). Källan är Performance bikes.
 

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sista avfarten på Färingsö™
Hoj
ZX9r -00
Inom bilsvängen finns det lika stor variation som i hojvärlden. Jänkare, "jänkesportbilar", riskokare med kvadrupelturbo och NOS, astrimmade 500-kilosbilar, italienska fullblod, volvo originalcup, putsbilar etc.

Att påstå att man kör MC och åker bil är inte rätt. Man kör en superseven och åker guldvinge, eller hur?

Aprilia RSV Factory har för närvarande varvrekordet på ringen med 7.32.6. Det är ungefär samma tid som Ägget har men troligen något långsammare än en Enzo (som man inte har testat på ringen än). En F40 spinner på femmans växel. Det ger också en dimension till körningen. En bra uppsatt sportbil ger kommunikation och karaktär till körningen och man skall inte underskatta sportbilarna som nöjesinstrument men de är mycket mycket dyrare leksaker.

Att fixera sig vid hästkrafter och acc rakt fram är rätt enformigt och kanske rent av enfaldigt. Det gäller både bilar och MC. Det jag lever för är kurvorna. Det är där det ställs krav på både bil- och MC-piloterna.

Den fundamentala skillnaden mellan att köra sportbil och sporthoj är att man måste köra på 9/10 med bil för att det ska vara skoj medan 6/10 kan vara nog så spännande på en hoj.

/Peter
som kör både sporthoj och sportbil.


Mycket bra beskrivning!
Jag har kört lite allt möjligt,Toktrimmad Audi RS4, Gallardo, porsche och det är grymt kul!
Det som jag söker efter i en "farkost" är att det är jag som är begränsningen, bilen, båten eller hojen ska klara mer än vad jag kan, och när det gäller bilar så blir det dyyyyrt, på hojen får du massor av upplevelser som du inte får i bilen.
Nu har jag bara haft kortet i ett par veckor men upplever en stor nackdel kontra bilen.
När man ligger och pressar så skräms man av att åka av, visst gör man det i en bil också, men på hoj blir det mycket mera tydligt och det gör att man backar av en hel del (iallafall än så länge...)
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Tyckte precis att jag skrev om det...;)

Aprilia RSV Factory har för närvarande varvrekordet på ringen med 7.32.6. Det är ungefär samma tid som Ägget har men troligen något långsammare än en Enzo (som man inte har testat på ringen än). Källan är Performance bikes.

Är det banrekordet me hojjar lr? för om man kikar på länken så hadde den legat på 10 plats bland dom bilarna nu är iofs ett gäng bland dom första radical kärror men ngn gt2 o en nissan gtr o sondan har ju snabbare tid än 7:32 ?
Men tycker det är lite fel med att jämföra "vanliga" sport hojjar mot värsting bilar för miljoner ta en hoj för miljoner (motogp klass) då o jämför så borde det ju vara lite anorlunda?
Själv har man väll alltid velat haft hoj sen man fråga morsan om det fanns motorcyklar med 3 hjul på när man va så liten att man inte kunde cykla, men bilar e ju kul det me men så förbaskat dyrt o "pilla" me samt att man aldrig kommer i närheten av alla känslor som kommer med hoj körningen med en bil. Just nu har jag ingen bil alls men det blir väll ngt gammalt ras som vanligt till vintern,
Som ngn sa Bil = Transport MC = Frihet

Haha, ja alltså då kommer kanske saken i ett annat läge, men eftersom jag slagit in på singelspåret igen lär det inte vara nära förestående, så jag kan leva drömmen ett tag till. :D


Japp, helt och hållet! :yoparty

Nej då, jag är nog rätt social av mig när jag sätter den sidan till, och störande kanske var ett starkt ord, den kan ju vara en ganska trevlig konversationsöppnare ibland också. Man får ta det goda med det onda. Jag menade bara att imagebiten känns väldigt underordnad. När jag tar fram hojen på våren skriker jag rakt ut i hjälmen av lycka som den värsta Ronja Rövardotter, det är det som är poängen med att åka hoj.

håller me dig man går ju o väntar hela förbaskade vintern nu för tiden är lite små trist att en del intressen blivit totalt brädade av hojen typ var extremt intresserad av att åka bräda vintertid o kände sug efter det jämt men så fort hoj kortet kom in i bilden 2004 så går man i ngn halv psykotisk dvala till gränsen på avgrunds deppression. Man känner sig lite som korna ser ut när dom får komma ut på grön betet på vintern hoppar o skuttar o fulkomligt skriker av glädje =P :yoparty
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

När man ligger och pressar så skräms man av att åka av, visst gör man det i en bil också, men på hoj blir det mycket mera tydligt och det gör att man backar av en hel del (iallafall än så länge...)

va inte orolig, de går över :tungan
 

Nilzohn

Medlem
Gick med
3 Jul 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000
Hallå Viggo! Samma Viggo som på Zatzy?

Personligen så, ja, jag har tappat det mesta av mitt intresse sedan jag skaffade båge.

Jag har t.ex svårt att tänka mig att jag nu för tiden skulle lägga tiotusentals kronor på eftermarknadsfälgar, och betala massvis av $$ extra för att få "Volvon med stora motorn", eller för all del köpa BMW Touring med treliterssexa istället för Volvon med tråk-femma.

Usch...skrev jag verkligen det där? Jag har blivit gammal. Och tråkig. Och gubbig!!

...eller så har jag bara skaffat MC :)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hallå Viggo! Samma Viggo som på Zatzy?

Personligen så, ja, jag har tappat det mesta av mitt intresse sedan jag skaffade båge.

Jag har t.ex svårt att tänka mig att jag nu för tiden skulle lägga tiotusentals kronor på eftermarknadsfälgar, och betala massvis av $$ extra för att få "Volvon med stora motorn", eller för all del köpa BMW Touring med treliterssexa istället för Volvon med tråk-femma.

Usch...skrev jag verkligen det där? Jag har blivit gammal. Och tråkig. Och gubbig!!

...eller så har jag bara skaffat MC :)

känner igen de där, lixom ingen idé å lägga så mycke pengar på en bil som ens är i närheten av å vara lika skojj som en MC...
 

Viggo

Medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
-
Hallå Viggo! Samma Viggo som på Zatzy?

Personligen så, ja, jag har tappat det mesta av mitt intresse sedan jag skaffade båge.

Jag har t.ex svårt att tänka mig att jag nu för tiden skulle lägga tiotusentals kronor på eftermarknadsfälgar, och betala massvis av $$ extra för att få "Volvon med stora motorn", eller för all del köpa BMW Touring med treliterssexa istället för Volvon med tråk-femma.

Usch...skrev jag verkligen det där? Jag har blivit gammal. Och tråkig. Och gubbig!!

...eller så har jag bara skaffat MC :)
hejhej :hej

exakt, hade jag tillräckligt med pengar för ny bil skulle jag hellre köpa en 320 än en 335 och istället lägga mellanskillnaden på en r1 (och dessutom som sportlover skrev, få lite bränsleekonomi i bilen). så tänkte jag inte tidigare.
hade man obegränsat med pengar är det förståss en annan sak. men jag förutsatte att de flesta här trots allt inte är i den sitsen.

sen kan jag tänka mig att man upplever acceleration osv i en 500hästars-bil på ett annat, lite mer avkopplat sätt vilket gör att det kanske inte går o jämföra rakt av med en sporthoj. alltså som tidigare skrivits i tråden, att man sitter bekvämt i stolar, det trycker på härligt i ryggen, ingen fartvind, man kan ha passagerare och man behöver inte åla på sig ett ett tight ställ.
- Men då måste man verkligen värdera dessa egenskaper högt för att kunna motivera priset för det hela.
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.

Har hört att dom testat en massa bilar på gotlandring.
Bästa tiden fick dom med Porshe GT3, och då körde dom ca 1min 38 sek.


Nu i helgen var det en 997 gt3rs gatbil som körde 1:27sec. Fast som du säger så kör man snabbare än de flesta sportbilarna med en bra sporthoj med rätt förare. Fast man får även tänka på att med rätt bilförare så kan det bli jämt.

Bilarna har ju stödhjul så de borde köra fortare än hojarna men som sagt föraren spelar stor roll. Sen tycker jag att det är mycket roligare och mer fartupplevelse att köra hoj än stödhjulsracers.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nu i helgen var det en 997 gt3rs gatbil som körde 1:27sec. Fast som du säger så kör man snabbare än de flesta sportbilarna med en bra sporthoj med rätt förare. Fast man får även tänka på att med rätt bilförare så kan det bli jämt.

Bilarna har ju stödhjul så de borde köra fortare än hojarna men som sagt föraren spelar stor roll. Sen tycker jag att det är mycket roligare och mer fartupplevelse att köra hoj än stödhjulsracers.

som du säger bilar är snabbare på bana, men de känns inte lika utmanaden att köra bil som hoj, känns som att de krävs mer ut av föraren på hoj än i bil.
 

Willy_wheel

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Stor Elak Twin
Åkte med en polare som har en äldre pickup med en 454 med kompressor i, kan säga att det var ibland det värsta jag varit med om i acceleration.

Det matar på inihelvete med runt 800-1000 hk diffad bakaxel och jättemackor i slicks :):):):):):)
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Bilar är en sak o motorcycklar en annan sak. Snabba varvtider hänger mestadels på föraren. Den gamle RR pensionären med en VFR800 åker säkerligen ifrån den unge 'jag-är-toksnabb-på-gatan' föraren med en Gixxer k7'a... Samma förhållande med bilar, när det börjar svänga så får man kämpa lite med hojjen för att hänga med... Men som sagt, ekonomin är juh en stor del. Hade man råd skulle man givetvis ha en snabb bil oxo... Min skoda Felicia 1.6 är ingen raket ;)
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
som du säger bilar är snabbare på bana, men de känns inte lika utmanaden att köra bil som hoj, känns som att de krävs mer ut av föraren på hoj än i bil.

Som du säger så tycker jag också att det är en mycket större utmaning att köra snabbt med hoj på bana än stödhjulsracer. På hoj använder man sig av hela kroppen för att balansera hojen rätt o kunna köra snabbt. Det kan liknas med ett träningspass på gymet medans att köra bil på bana i jämförelse kan liknas en golfrunda.
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
Jag körde ikapp med en Honda 600 av något slag på Bulten med min sportbil och körde ifrån honom rätt rejält. Han sa sedan att han aldrig har kört så fort med hojen där. Med en modigare MC-pilot hade det varit det omvända. Frågan är då; är det hojen eller bilen som är snabbast? Berätta gärna.

7.32.6 gör en Factory på Ringen. En Ferrari 599 gör runt 7.45 eller nåt (kommer inte ihåg). Vilken tid gör jag med en Factory på ringen, jag som aldrig har varit där ens? 10-11 minuter kanske. Frågan uppstår igen, är det bilen eller MCn som är snabbast?

Sanningen är ju den att tidsjämförelser mellan bil och MC är helt ointressant så länge man inte tar ut maximalt av fordonet ifråga och det gör endast MotoGP/F1-förare och "snäppet under"-förare. Det är Rossi/Schumacher som får sortera ut vilket hojmodell X som är snabbare runt banan Y än bilmodell Z.

Som du säger så tycker jag också att det är en mycket större utmaning att köra snabbt med hoj på bana än stödhjulsracer. På hoj använder man sig av hela kroppen för att balansera hojen rätt o kunna köra snabbt. Det kan liknas med ett träningspass på gymet medans att köra bil på bana i jämförelse kan liknas en golfrunda.

Så är det. Jag är helt slut efter en runda. Men att köra bil på hög tävlingsnivå är rätt krävande för fysiken. En F1-förare har ofta en fysik som är bättre än en NHL-spelare. Ska man kunna hantera 6g behövs det en och annan muskel som inte jag har i alla fall...
 
Last edited:

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.

Men att köra bil på hög tävlingsnivå är rätt krävande för fysiken. En F1-förare har ofta en fysik som är bättre än en NHL-spelare. Ska man kunna hantera 6g behövs det en och annan muskel som inte jag har i alla fall...

Ja man måste vara mycket vältränad för att köra bil på bana, kolla bara på janne "flash" nilsson;):fakta
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Jag trodde det var precis tvärtom, jag har en kompis som tävlar en del med en GT3 och han säger att hojarna i princip alltid är slöare, tror han till och med nämnt Gotland men det var i generella ordalag. Det vore ju enkelt att kolla varvtider på Nurburg visserligen så är det klart sen, hittar dock bara på bilar för tillfället:

http://www.supercars.net/PitLane?viewThread=y&gID=3&fID=0&tID=10073

Som jag sa.
Porshecup bilarna (Som faktiskt är snabbare än STCC) och även STCC bilarna, är snabbare än en B-License förare. Men kollar man sveries Elit inom dom olika grenarna så skiljer det inte många tiondelar mellan dom snabbaste bilarna och hojjarna.
Snabbaste bilen kör ifrån dom flesta i nordic Superbike. Och dom snabbast superbike förarna kör ifrån dom flesta bilarna (både innom Porshecup och STCC). och då gämnför man extreambygda tävlingsbilar mot standard motorcyklar.

Sen kan man kolla S60 challenge som är sjukt mycket långsammare än motorcyklar.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Corsa har sagt det bäst hittills i tråden.:tungan

En sak som är litet intressant är att nästan alla som pratar om körglada bilar pratar om Porsche, BMW M, AMG, Lamborghini, Ferrari etc. Bilar i prisklass från en halv till ett par miljoner (oftast) skattade kronor, och i storleksordningen 3-4 kg/hk. Bilar som de allra flesta bara kan drömma om.

Minst lika mycket körglädje, både räknat i kg/hk, i väghållning och i rent subjektiv lek-känsla, får man i exempelvis en välbyggd Super Seven replika för under 200' kr... Dessutom med ofantligt mycket lägre kringkostnader som försäkring, värdeminskning, service etc.:)
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Nu i helgen var det en 997 gt3rs gatbil som körde 1:27sec. Fast som du säger så kör man snabbare än de flesta sportbilarna med en bra sporthoj med rätt förare. Fast man får även tänka på att med rätt bilförare så kan det bli jämt.

Bilarna har ju stödhjul så de borde köra fortare än hojarna men som sagt föraren spelar stor roll. Sen tycker jag att det är mycket roligare och mer fartupplevelse att köra hoj än stödhjulsracers.

Det e bra kört.
Men är inte GT3RS samma bil som porshecup?
Dvs Porshes fabriksbyggda tävlingsbil som är basserad på Porshe GT3.
Dessutom är inte 1.27 omöjligt med hoj heller. Fattas bara 58 hundradelar, så är jag nere på 1.27 tider.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top