Hur ser vägarna ut i norr? - morgondagens äventyr 26/4!! =)

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Blir det kallt efter 5mil så vik in hos mig kan du få låna lite kläder. :fyllisar
Jag gjorde samma resa fast tvärtom, köpte r6an i sthlm och körde hem i mitten av november, det regnade 70% av vägen. Började dock känna av knäna vid umeå ungefär annars vare gode lugnt. Man somnade ovaggad den kvällen..
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
Jajjamen, ca 50 meter från E4 1.5 mil söder om Sundsvall.

Bara ring 070-324 68 76 !
 
Last edited:

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
I fjol den 5:e Maj när jag vaknade upp för att åka iväg och hämta min första hoj någonsin låg nysnön vit på backen. Hojen skulle köras hem så jag var lite orolig men som tur var smälte snön bort innan jag hade åkt ca 20 mil till säljaren och gjort klart affären. Hoppas du slipper snö på din resa :)
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Ofifan. jag tyckte det var jobbigt att köra med en Chrysler voyager till sundsvall o tillbaka :död :D, Men när man väl har den nya hojjen med sig/under sig :)va) så brukar hemvägen gå som en dans =)
 

Henken

Guest
Vägarna är fina, iaf igår natt. Dock en satans massa ren, men jag tror det var i Finland så du klarar dig.

I Umeå-området får du köra sakta & ha rörlig blick då det finns massor av vår-vackra tjejjer att se på i stan. Lycka till!
 

L.I.L.L.E.M.A.N

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Kalix
Hoj
Kawasaki Z1000, Triumph Bobber, Honda CB 750 Four
DaLorD skrev:
2114424 Du kommer bli dyng-förkyld..... :näsblod

spelar ingen roll hur mycket du pälsar på dig.... så länge du inte köpt en guldvinge cupé så kommer du garanterat ha feber med frossa & rinnande näsa i början på nästa vecka....


Jag gjorde samma resa ifjol. (samma datum)
Flög ner till STHLM, köpte hoj (Speed Triple) och körde hem till Kalix, som ligger ca 7 mil norr om Luleå.

Efter 5-10 mil börjar det regna, regnet höll sedan i sig dom nästkommande 30 milen! jippi :banana ...NOT! :(
Genomblöt med ingen känsel i fingrarna fick jag lov att stanna till i Umeå hos en Kusin, då var jag mer död en levande. :näsblod
Tanken: "vad fan har jag gett mig in på?" :va :dummer slog mig ett antal gånger.

Sista biten hem var det bara 2-3 grader. Förkylningen som följde var ingen dans på rosor kan jag lova! :sjuk

Hursomhelst, hoppas du slipper regn, men räkna dock med en rejäl förkylning på köpet ändå! :mattias

LYCKA TILL! och grattis till nya hojen! :tummenupp
 

IronMike

Guest
L.I.L.L.E.M.A.N skrev:
2114771 Jag gjorde samma resa ifjol. (samma datum)
Flög ner till STHLM, köpte hoj (Speed Triple) och körde hem till Kalix, som ligger ca 7 mil norr om Luleå.

Efter 5-10 mil börjar det regna, regnet höll sedan i sig dom nästkommande 30 milen! jippi :banana ...NOT! :(
Genomblöt med ingen känsel i fingrarna fick jag lov att stanna till i Umeå hos en Kusin, då var jag mer död en levande. :näsblod
Tanken: "vad fan har jag gett mig in på?" :va :dummer slog mig ett antal gånger.

Sista biten hem var det bara 2-3 grader. Förkylningen som följde var ingen dans på rosor kan jag lova! :sjuk

Hursomhelst, hoppas du slipper regn, men räkna dock med en rejäl förkylning på köpet ändå! :mattias

LYCKA TILL! och grattis till nya hojen! :tummenupp
He he tack :) ...fan vakna nyss smått orolig över flygresan, borde ha sovit mer. Börjar bli smått orolig över de första 50 milen, temperaturen kommer ligga under 10 grader, samt växlande molnighet, ere molnigt så kan de fan bli kallt.

:4skrika

sitter ett lite högre kåpglas iaf.

finns det några affärer längs resan påväg ner, där man kan handla regnställ å dra på skinnstället om det skulle börja regna ? .. eller någon affär längs med E4an som kanske har vindbrallor. Har med mig allt utom vindbrallor typ.

:näsblod

Hornet_600 skrev:
2114665 Jajjamen, ca 50 meter från E4 1.5 mil söder om Sundsvall.

Bara ring 070-324 68 76 !
Jag slår en signal :) beroende på om jag har bråttom eller inte, så kanske man kan ta en sväng på stan om det är fint väder typ. Ska bara försöka slippa köra i mörker sista biten.

Mvh
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Just nu är det runt 2 grader och lätta moln här i Luleå i alla fall :) Lycka till med körningen hem! Vart nånstans i Luleå ska du köpa hojen?

Oroa dig inte för flygresan, jag har flugit mellan Luleå och Stockholm MASSOR av gånger och inte krashat en enda gång hittils ;)
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Jag är också flygrädd som satan, försök och koncentrera dig på vad som väntar när du kommer fram :)

Hoppas allt går bra, lycka till.

Berätta gärna hur det gick. *nyfiken*

:hej
 

IronMike

Guest
iceaway skrev:
2114928 Just nu är det runt 2 grader och lätta moln här i Luleå i alla fall :) Lycka till med körningen hem! Vart nånstans i Luleå ska du köpa hojen?

Oroa dig inte för flygresan, jag har flugit mellan Luleå och Stockholm MASSOR av gånger och inte krashat en enda gång hittils ;)
Hehe ska ha det i åtanke.. jag vet inte riktigt vart i luleå jag ska, blir hämtad på flygplatsen...

Kom på att jag inte alls kollat ngn karta, med hur jämna mellanrum finns det bensinmackar på E4an i norr?

invisible skrev:
2114938 Jag är också flygrädd som satan, försök och koncentrera dig på vad som väntar när du kommer fram :)

Hoppas allt går bra, lycka till.

Berätta gärna hur det gick. *nyfiken*

:hej
Tack, förhoppningsvis kommer jag väl in här senare ikväll då :)
 

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
Svart med trampor.
bensinmackarna lär inte vara nåt problem i alla fall, ta det lungt igenom norrfjärden, 70 sträcka där, annars som någon sa, efter skellefteå bör man ocskå ta det lungt.

Lycka till, om du ser nåt som ryker i piteå så är det bara mitt jobb, ,
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
IronMike skrev:
2114219 Tar flyget upp till Luleå imorgon, framme 10:00 ...handlar hoj. Sen 92 mil hem till stockholm..

Hur ser vägarna ut? Tänkte väl brassa E4an hela vägen...Ni får gärna ansluta er till mitt korståg på E4an södergående om ni ska ut å åka..

Jag har svart ställ, blå R1a :hej :hej

....är otroligt nervös inför flygningen. Kan ju inte direkt hälla i mig en massa öl som jag brukar göra inför en flygresa.

Källa, flygrädsla: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=95623

:3freak

Vad ska man annars tänka på? Brukar snuten ha hastighetskontroller på några speciella platser ?? Finns det någon vägsträcka som är i risigt skick?

Mvh

Micke

Den här länken kanske kan hjälpa till. Finns en hel del bra frågor och svar där, tex att aldrig någonsin har ett flygplan störtat av endast turbulens och exempel på hur flexibla flygplansvingar kan vara. Tänk sen också på att piloten gör det här varje dag, år ut och år in och att för honom plus övrig besättning är det bara en vanlig dag på jobbet.
Jag upplever flygningen som mindra dramatisk ju längre fram man sitter, mindre ljud mm. Var ute i god tid vid incheckningen, säg till att du är flyggrädd så meddelar dom personalen på planet så ska du se att du blir väl omhändertagen. Tänk också på att du absolut inte är ensam om att känna obehag, det är ett gäng till på samma plan som också tycker att det är jobbigt så det är inget du behöver smyga med.

Gjorde 2 liknande resor förra året, hämtade en hoj i Sundsvall och en i Skellefteå och det enda råd jag kan ge dig är varma kläder, ta hellre med dig för mycket än för lite, det är riktigt drygt när du börjar bli trött, det börjar bli kallt och du märker att det är 30 mil kvar. Om du kan så skit i skinnstället, låna ett luftigt Goretexställ där du kan fylla på med många lager. Skippa racehandskarna också, varma handskar än A och O.

Lycka till, hoppas allt går bra.

http://www.flygtrygg.nu/faqprint.htm
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Gjorde för många år sedan (typ 10-12 faktiskt) en resa jag aldrig kommer att glömma.
På den tiden hade jag tid att fippla med hemsida osv och på den skrev jag så här om den trippen.

"På våren så skulle jag ner på en fack-kurs på Lidingö och varför flyga när det finns MC?
Det var bara ett krux, kursen började den 24:e april och då ska man ha tur häruppe ifall det är snöfritt.
Jag chansade och avbeställde flygbiljetten och när jag åkte från Kalix den 22:a så snöade det
och var 1 plusgrad, skit.
Fick ligga i hjuspår efter lastbilar ner till Piteå där det blev torrt väglag och en halv
grad varmare! Tankade första gången i Umeå där även solen tittade fram och kvicksilvret
hade krupit upp till hela 4 grader. Livet lekte och det var bara 66 mil kvar! Fin dagsetapp.
Jag kom fram efter 10-10,5 timmar och i Jordbro hos syrran var det 6 grader.
Jag mötte inte EN endaste motorcykel på 100mil! Skärpning bröder och systrar!
Sov över natten hos syrran och dan efter när jag skulle ut på Lidingö var det 22 plus i
skuggan och inte ett moln??? Jag svettades som en gris i motsats till dagen innan för jag
fick inte plats med extravarma kläderna i väskorna, pust. På vägen ut mot Lidingö passerar
man en hel del rödljus med låååååånga köer, smet emellan två filer med köer på 100m i vardera.
Jahapp vad hittar man där framme vid lyset då, jamen naturligtvis en Ferrari Testarossa med
gasglad portföljnisse i, och jag som knappt sett en Testarossa på bild ens!
Till min fasa upptäcker jag, vilket han redan visste, att de två filerna blev en 40m efter
korsningen, saaaatan.... (Det finns inte ett enda rödlyse i hela Kalix.)
Portföljnissen varvade upp och försökte hitta dragläget vilket inte verkade finnas för han
juckade fram och tillbaka som en brunstig kanin vilka är betydligt värre än vanliga kaniner.
GRÖNT, han var redan över halva korsningen innan jag fått ut kopplingen, uppenbart att det inte
var första gången för honom men för mig skulle just oskulden ryka.
Ta mig f_n om jag inte tog in på nissen, skulle jag hinna innan det blev trångt?
Pillade i 2:an, fan redan 130 eeeh... tror det stod 50 på skylten men jag såg nog fel,
Hinner precis dra i 3:an innan jag smiter in framför nissen. Han svängde av vid nästa avfart.
Gud så jävla idiotisk man kan vara men det var kuligt som bara den (är det fult att svära?).
Hemfärden den 28:e gick åt h__vete, det var 10-15 cm blötsnö på hojen så jag fick ta mig till
syrran och sova, trodde jag, hamnade på Galways med polaren som vanligt när jag är i huvudstaden!
Bakfull som man kan bli ibland så åkte jag inte förrän efter lunch dagen efter vilket var finfint
för då hann snöröjningen med lite bättre
I Uppsala sket det sig, det började snöa 1+. Höll koll på skyltarna: luft: +1,2 ; väg: +4
När jag skulle stanna och tanka på Q8 i Hudiksvall så kunde jag knappt räta ut fingrarna.
Även armarna satt liksom fast och se på hrmmm.... den, jag hade ett 1,5 cm tjockt islager
över axlar och överkropp, jag frös. Slog sönder isen med hjälp av hakan på hjälmen, tankade
och gick in i värmen och skulle betala, men jag fick inte! Killen bakom disken tyckte att jag
skulle ha en mugg kaffe i personalrummet innan, det var nog det godaste kaffe jag druckit på
flera år, fast muggen var rätt skön att hålla i också förståss. Hädanefter kommer jag alltid
att lägga in ett tankstopp på Q8 i Hudiksvall, stationer med ÄKTA service är svårfunna.
Körde vidare till Härnösand och slaggde hos en polare som bjöd på "Vargtass" och rejält käk,
hiskeligt trevligt med vänner överallt!
Dan efter forsatte färden utan problem och jag mötte till och med en MC!"

Hojen jag hade på den tiden var en VF1000R. Det var så jag lärde mig att hata V4:eek:r! Inga vibrationer, jämnt effektregister hyfsat snabb... men herrejösses att de ska LÅTA så förjävligt!

92 mil e lungnt...

Men förra året fick vi vända och landa sen flygplanet sköt en motor strax efter start från Kallax. Men du skall ju flyga åt andra hållet så det går nog bra... :D
 

He||Zen

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
Timrå
Hoj
GSX-R 600
Ja i sundsvall så såg det jevligt bra ut igår i alla fall, var väldigt varmt och det mesta gruset är borta... synd bara att man ser en polisbil var 5:e minut.. :va
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
IronMike skrev:
2114338 bla, bla "ny hoj, helt ny utrustning - ALLT nytt å inte inkört, tight skinnställ, ny hjälm, stövlar å handskar etc etc. Å första turen på hoj sedan augusti förra året....

så ny hoj, ny utrustning å första turen på typ 8 månader, å 92 mil :rolleyes: "

Har du ALLT nytt?

Wow :Bugar

Har pappa fått lätta på lädret nu igen?
 

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Höga Kusten
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
:hihi
IronMike skrev:
2114941
Kom på att jag inte alls kollat ngn karta, med hur jämna mellanrum finns det bensinmackar på E4an i norr?QUOTE]

:rofl

Va fan, ge dig nu! :tungan
Vi i norrland behöver väl oxå tanka...! :hihi



Det behöver du inte oroa dig för... tanka i varje stadså klarar du dig utan några som helst tvivel! :)

ser du en polka R1:a 4-5mil nedaför ö-vik så heja på mig!
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Passa dig för runtflygande tusenlappar, då vi här i glesbygden har lite svårt att stänga in alla pengar vi har över i soprummet, dom blir jäkligt halkiga när det blir lite fuktigt ute, ungefär som höstlöv. :fakta


Men annars borde det inte vara några problem. Tråkig väg ner till... ptja, nånstans nedanför Umeå, då börjar det bli lite mera hus osv. Iofs är väl hela vägen ganska tråkig, men till Umeå är det mest skog.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja runt sundsvall har jag sett ett massvis med haffa bilar i dagarna så känn lugnet..
kan va kontroll precis mellan h-sand o s-svall.
sen i stan o strax efter..
efter det kommer en kontrollplats kanske 5 mil från stan..vågplats för lastbilar men dom kan stoppa där ändå..
sen tro jag de e frittfram ganska långt :)
 

Mr Bassman

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Piteå
Hoj
-00 Thunderace
Tror fan jag såg dig idag!
Var på väg upp från Umeå med lastbilen.
Mötte dig ca 2-3 mil söder om Piteå å då var väl klockan 13:20 ungefär!
Du fick ju rätt bra väder ändå måste jag säga...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top