Gjorde för många år sedan (typ 10-12 faktiskt) en resa jag aldrig kommer att glömma.
På den tiden hade jag tid att fippla med hemsida osv och på den skrev jag så här om den trippen.
"På våren så skulle jag ner på en fack-kurs på Lidingö och varför flyga när det finns MC?
Det var bara ett krux, kursen började den 24:e april och då ska man ha tur häruppe ifall det är snöfritt.
Jag chansade och avbeställde flygbiljetten och när jag åkte från Kalix den 22:a så snöade det
och var 1 plusgrad, skit.
Fick ligga i hjuspår efter lastbilar ner till Piteå där det blev torrt väglag och en halv
grad varmare! Tankade första gången i Umeå där även solen tittade fram och kvicksilvret
hade krupit upp till hela 4 grader. Livet lekte och det var bara 66 mil kvar! Fin dagsetapp.
Jag kom fram efter 10-10,5 timmar och i Jordbro hos syrran var det 6 grader.
Jag mötte inte EN endaste motorcykel på 100mil! Skärpning bröder och systrar!
Sov över natten hos syrran och dan efter när jag skulle ut på Lidingö var det 22 plus i
skuggan och inte ett moln??? Jag svettades som en gris i motsats till dagen innan för jag
fick inte plats med extravarma kläderna i väskorna, pust. På vägen ut mot Lidingö passerar
man en hel del rödljus med låååååånga köer, smet emellan två filer med köer på 100m i vardera.
Jahapp vad hittar man där framme vid lyset då, jamen naturligtvis en Ferrari Testarossa med
gasglad portföljnisse i, och jag som knappt sett en Testarossa på bild ens!
Till min fasa upptäcker jag, vilket han redan visste, att de två filerna blev en 40m efter
korsningen, saaaatan.... (Det finns inte ett enda rödlyse i hela Kalix.)
Portföljnissen varvade upp och försökte hitta dragläget vilket inte verkade finnas för han
juckade fram och tillbaka som en brunstig kanin vilka är betydligt värre än vanliga kaniner.
GRÖNT, han var redan över halva korsningen innan jag fått ut kopplingen, uppenbart att det inte
var första gången för honom men för mig skulle just oskulden ryka.
Ta mig f_n om jag inte tog in på nissen, skulle jag hinna innan det blev trångt?
Pillade i 2:an, fan redan 130 eeeh... tror det stod 50 på skylten men jag såg nog fel,
Hinner precis dra i 3:an innan jag smiter in framför nissen. Han svängde av vid nästa avfart.
Gud så jävla idiotisk man kan vara men det var kuligt som bara den (är det fult att svära?).
Hemfärden den 28:e gick åt h__vete, det var 10-15 cm blötsnö på hojen så jag fick ta mig till
syrran och sova, trodde jag, hamnade på Galways med polaren som vanligt när jag är i huvudstaden!
Bakfull som man kan bli ibland så åkte jag inte förrän efter lunch dagen efter vilket var finfint
för då hann snöröjningen med lite bättre
I Uppsala sket det sig, det började snöa 1+. Höll koll på skyltarna: luft: +1,2 ; väg: +4
När jag skulle stanna och tanka på Q8 i Hudiksvall så kunde jag knappt räta ut fingrarna.
Även armarna satt liksom fast och se på hrmmm.... den, jag hade ett 1,5 cm tjockt islager
över axlar och överkropp, jag frös. Slog sönder isen med hjälp av hakan på hjälmen, tankade
och gick in i värmen och skulle betala, men jag fick inte! Killen bakom disken tyckte att jag
skulle ha en mugg kaffe i personalrummet innan, det var nog det godaste kaffe jag druckit på
flera år, fast muggen var rätt skön att hålla i också förståss. Hädanefter kommer jag alltid
att lägga in ett tankstopp på Q8 i Hudiksvall, stationer med ÄKTA service är svårfunna.
Körde vidare till Härnösand och slaggde hos en polare som bjöd på "Vargtass" och rejält käk,
hiskeligt trevligt med vänner överallt!
Dan efter forsatte färden utan problem och jag mötte till och med en MC!"
Hojen jag hade på den tiden var en VF1000R. Det var så jag lärde mig att hata V4
r! Inga vibrationer, jämnt effektregister hyfsat snabb... men herrejösses att de ska LÅTA så förjävligt!
92 mil e lungnt...
Men förra året fick vi vända och landa sen flygplanet sköt en motor strax efter start från Kallax. Men du skall ju flyga åt andra hållet så det går nog bra...