Hur ska en gatlaglig gasturbinhoj vara?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det där lät ju positivt trots allt. Skall bli kul att se slutresultatet.
Nej jag förstår att det inte är någon renodlad racer men sporthoj skall väl vara sportig eller?
Eller är det en en raktfram autobahn smiskare som syftas på ala blackbird med dålig gasrespons?

Menar du att det inte finns något mellanting mellan en MotoGP-hoj och igensotad Blackbird?:va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
S1000RR etc. Kan du nå det på bana menar du?

Vart vill du komma egentligen? Jag kan inte nå någonting då det inte är jag som bygger hojen, den är i barnstadiet och har precis körts för första gången. Byggherren ber om era åsikter om vad som är viktigast för en hojåkare, inget annat.
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tror den skulle göra sig bra som en tråkig brukshoj rent utseendemässigt. Tänker lite på gamla kawa h2 och honda CBX11000. Inget speciellt alls med dom om det inte vore för motorn. Tråkig brukshoj i kombo med en udda spännande motor som gör dom så underbara. :)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vart vill du komma egentligen? Jag kan inte nå någonting då det inte är jag som bygger hojen, den är i barnstadiet och har precis körts för första gången. Byggherren ber om era åsikter om vad som är viktigast för en hojåkare, inget annat.

Ja och åsikter från mig har du fått. En sporthoj som inte går att köra fort på en bana känns fel i min värld. Sminka en gris. Kan inte prestanda uppnås tycker JAG att tillverkaren skall göra den antingen tilll y2k dvs blackbird med dålig gaskontroll. Alternarivt och helst, lite madmax blandat med härlig konstruktionsporr.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Starstriker är inne på rätt spår. Gaskontrollen. De gasturbiner jag har pillat på har alla en fördröjning i reglaget. Ingen svarar direkt på gas. Så det kanske passar bäst för dem som tycker det är roligt att åka fort rakt fram... Annars är det en kul idé.
(Edit. såg att fler haft synpunkter, läste inte sidan två... F-låt)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja och åsikter från mig har du fått. En sporthoj som inte går att köra fort på en bana känns fel i min värld. Sminka en gris. Kan inte prestanda uppnås tycker JAG att tillverkaren skall göra den antingen tilll y2k dvs blackbird med dålig gaskontroll. Alternarivt och helst, lite madmax blandat med härlig konstruktionsporr.

Problemet är väl egentligen att inte ens byggherren vet hur pass lättkörd på bana den kommer bli, så allt sånt är bara spekulationer innan han hunnit prova ut den riktigt.

Jag har summerat upp alla era åsikter för honom och återkommer med svaren, han har kommenterat era viktfunderingar lite mer i alla fall:

I have already done a weight summery of the components as individual components previously for the gearbox/freepower, so I can get 5 kgs. off that weight due to the re-design I have been doing. So the whole powerplant/pumps/pipes/mounts and batteries (wires and sundries not included yet) will be around 50kgs in all metal until I get comfortable with other materials and methods. All this should take no longer than 6 months once I learn how to program the computers onboard and a few other things I have to learn in the next few months.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite mer tankar från byggherren som jag fick lägga ut här om jag ville, inte riktat enbart till er här utan mer generellt:

The whole problem I find across the board, is that all bikers are looking to ride a giraffe and still have it ride like the horses they are used to. Unless we can get them to understand that you ride a Jetbike for the other reasons a Jetbike exists, then we are fighting a losing battle from the word go. There will always be lag on power off ( but I have one or two ideas still up my sleeve) and there may be some minor lag on power on if I can't fiddle things, but all the other benefits are there, they just have to accept, like Jet Fighters compared to Aerobatic aircraft, that Aerobatic aircraft can't do all things and operate in the narrow field that Jet Fighters do, but Aerobatic pilots would love to be Fighter pilots for that very reason: because Jet Fighter can do some things that Aerobatic aircraft can't.

Remember these are first generation and are still better in many regards to the Y2K...they just have to look a little deeper than familiarity. They are also built for street, so track is a judgemental luxury that shouldn't even come into the equation, as most car manufacturers don't build to F1 standards.

Should be able to get a comfortable hour out of a full tankage ( maybe slightly more), but it's still about 45 litres to do that and I can just fit that in the space provided. This shits all over the Y2K, but once again the complaints come thick and fast. Why do they think Fighter Jets get mid air re-fueling...nature of the beast...nothing comes for nothing. Can they also pump any old fuel into their two strokes or even their four strokes and can they do that at full noise now?

We have to start them on the path to reasonable expectations I think, starting with the fact of much more torque/higher top speed/less weight/almost any fuel and ten times the excitement is still a great thing :))
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Poängen med en motorcykel med en annan sorts motor är ju att den ÄR annorlunda. Finns väl ingen vits med en hoj som är som alla andra?
 

Clavain

Internet Grape Machine
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Adventure 990 - 07
Mitt ödmjuka bidrag:

1. Gasrespons, det får inte bli (för) ryckigt vid på/avslag.
Förutsätter att det fortfarande kommer finns någon sorts koppling? Eller är det bara gas/broms?

2. Chassie-stabilitet. AKA rå körbarhet. Hojen får inte kännas som en CBX från 70-talet där man spenderar halva kurvan med att uppfinna nya religioner att lova bort förstfödda till bara man kommer levande av maskinen.

3. Viktfördelning. Är det 45-50 liter sås som ska med skulle jag föreslå att han tar en titt på t.ex KTM adventure som har delade tankar på var sida för att få ner vikten mot backen.
Det kommer bli rätt tungt med 50 liter soppa i en traditionell ovanpå-ramen-tank.

4. Allt annat.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Lite mer tankar från byggherren som jag fick lägga ut här om jag ville, inte riktat enbart till er här utan mer generellt:

The whole problem I find across the board, is that all bikers are looking to ride a giraffe and still have it ride like the horses they are used to. Unless we can get them to understand that you ride a Jetbike for the other reasons a Jetbike exists, then we are fighting a losing battle from the word go. There will always be lag on power off ( but I have one or two ideas still up my sleeve) and there may be some minor lag on power on if I can't fiddle things, but all the other benefits are there, they just have to accept, like Jet Fighters compared to Aerobatic aircraft, that Aerobatic aircraft can't do all things and operate in the narrow field that Jet Fighters do, but Aerobatic pilots would love to be Fighter pilots for that very reason: because Jet Fighter can do some things that Aerobatic aircraft can't.

Remember these are first generation and are still better in many regards to the Y2K...they just have to look a little deeper than familiarity. They are also built for street, so track is a judgemental luxury that shouldn't even come into the equation, as most car manufacturers don't build to F1 standards.

Should be able to get a comfortable hour out of a full tankage ( maybe slightly more), but it's still about 45 litres to do that and I can just fit that in the space provided. This shits all over the Y2K, but once again the complaints come thick and fast. Why do they think Fighter Jets get mid air re-fueling...nature of the beast...nothing comes for nothing. Can they also pump any old fuel into their two strokes or even their four strokes and can they do that at full noise now?

We have to start them on the path to reasonable expectations I think, starting with the fact of much more torque/higher top speed/less weight/almost any fuel and ten times the excitement is still a great thing :))

Ptja, summa summarum är att förhoppningarna är inte stora att få till sporthoj i mina ögon.
(även om "hoppet" inte är borta)
Varför sminka den som en? Då puttar jag ytterligare en gång för madmax med mkt porr istället.

Det går inte i viss mån justera strålen/glappet till kraftturbinen? så att man kan i viss mån ha lite högre varv på turbinen och laborera med både rpm på turbin och avstånd? alternativt bara en avgasventil direkt ut som är reglerbar. dvs vid tomgång "0" trottel kan den ju gått gå ner till "tomgång" men halvgas och uppåt kan den ju ligga rpm ligga lite högre och reglera med ventilen fram och tillbaka typ.
Visst soppaförbrukninen kanske i viss mån blir ändå sämre men gaskontroll tilltalar i min värld.

Slirkoppling är en annan lösning
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mitt ödmjuka bidrag:

1. Gasrespons, det får inte bli (för) ryckigt vid på/avslag.
Förutsätter att det fortfarande kommer finns någon sorts koppling? Eller är det bara gas/broms?

2. Chassie-stabilitet. AKA rå körbarhet. Hojen får inte kännas som en CBX från 70-talet där man spenderar halva kurvan med att uppfinna nya religioner att lova bort förstfödda till bara man kommer levande av maskinen.

3. Viktfördelning. Är det 45-50 liter sås som ska med skulle jag föreslå att han tar en titt på t.ex KTM adventure som har delade tankar på var sida för att få ner vikten mot backen.
Det kommer bli rätt tungt med 50 liter soppa i en traditionell ovanpå-ramen-tank.

4. Allt annat.

Kopplingen är mellan gasproducern och den fristående kraftturbinen, det är en twin-spool motor där det inte finns någon mekanisk koppling mellan "jetmotorn" och kedjedriften utan det är jetstrålen som driver kraftturbinen som i sin tur är kopplad via en nedväxling till framdrevet.

Ett gaspådrag ökar alltså styrkan på jetstrålen som driver kraftturbinen, därav en liten mängd lagg jämfört med en kolvmotor.

Ptja, summa summarum är att förhoppningarna är inte stora att få till sporthoj i mina ögon.
(även om "hoppet" inte är borta)
Varför sminka den som en? Då puttar jag ytterligare en gång för madmax med mkt porr istället.

Det går inte i viss mån justera strålen/glappet till kraftturbinen? så att man kan i viss mån ha lite högre varv på turbinen och laborera med både rpm på turbin och avstånd? alternativt bara en avgasventil direkt ut som är reglerbar. dvs vid tomgång "0" trottel kan den ju gått gå ner till "tomgång" men halvgas och uppåt kan den ju ligga rpm ligga lite högre och reglera med ventilen fram och tillbaka typ.
Visst soppaförbrukninen kanske i viss mån blir ändå sämre men gaskontroll tilltalar i min värld.

Slirkoppling är en annan lösning

Nä, är man så cementerad i skallen att man inte kan tänka sig en sporthoj som något annat än en till 110% körmässig kopia på valfri literhoj av senaste årsmodell är det här nog ingen sporthoj. Vad är det du stör dig på egentligen?

Konstruktionsmässigt så har han full koll på vad han gör så oroa dig inte över det.

Jag får ursäkta om jag låter lite tvär men du framstår som en otroligt dryg person med tanke på hur du formulerar dig.

Kram /Anders
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kopplingen är mellan gasproducern och den fristående kraftturbinen, det är en twin-spool motor där det inte finns någon mekanisk koppling mellan "jetmotorn" och kedjedriften utan det är jetstrålen som driver kraftturbinen som i sin tur är kopplad via en nedväxling till framdrevet.

Ett gaspådrag ökar alltså styrkan på jetstrålen som driver kraftturbinen, därav en liten mängd lagg jämfört med en kolvmotor.



Nä, är man så cementerad i skallen att man inte kan tänka sig en sporthoj som något annat än en till 110% körmässig kopia på valfri literhoj av senaste årsmodell är det här nog ingen sporthoj. Vad är det du stör dig på egentligen?

Konstruktionsmässigt så har han full koll på vad han gör så oroa dig inte över det.

Jag får ursäkta om jag låter lite tvär men du framstår som en otroligt dryg person med tanke på hur du formulerar dig.

Kram /Anders

Trevligt! Det var inte meningen alls att vara dryg och ville bara ge min feedback. De må vara så att jag har bestämda åsikter men jag trodde även dem var välkomna. Mina tekniska lösningar är säkert inte på "er" nivå men ibland kan det vara bra att få lite ideer och tänka lite out of the box.

JAG personligen hade aldrig velat köpa en hoj som ser ut som en bansmiskare och sedan ha lag from hell...

Hade jag köpt något helt unikt, lite industri, lite madmax, mkt teknikporr. SÅ hade JAG känt att det var ett recept som tillatalar!

Men, det är bara min åsikt. Smaken är som baken och en del gillar det i mitten!

/puss
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, då vet vi var vi har varandra.:)

Jag håller med dig till viss del men risken med någon design väldigt "utanför lådan" är att det skrämmer bort fler köpare än det lockar till sig, för att maximera körbarheten är det ett sporthojschassi som gäller för annars bygger man ju medvetet in ännu fler problem om nu gasresponsen blir märkbart slöare än på en kolvmotor.

Sen är hela diskussionen om huruvida ett sporthojschassi är bäst eller inte helt onödig då han redan bestämt sig för att bygga en sån punkt slut. Lite av grejen för honom då det är sjukt trångt om plats i en sån ram, med en custombyggd ram med 2 meter hjulbas ryms en mindre helikoptermotor och en sån hoj finns ju redan. Finns inte en chans att få plats med en "köpe" gasturbin med ca 200hk i en standard sporthojsram.:)

Grejen är att det finns två olika sätt att bygga bränslespridare i en gasturbin, antingen med värmetåliga rör inuti brännkammaren som bränslet sprutar in i genom nålspridare vid relativt lågt tryck och förångas av värmen eller så använder man högtrycksspridare typ oljebrännarmunstycken och dimmar in bränslet direkt in i kammaren.

Nu kör han med förångningsrör vilka inte ställer lika höga krav på bränslesystemet men kan ge lite småseg respons, han håller på kolla upp om det skulle gå bygga om till högtrycksspridare och då blir det ett helt annat gassvar i motorn. De kommande provkörningarna i högfart kommer visa om det kommer behövas eller inte.:tummenupp

Trevligt! Det var inte meningen alls att vara dryg och ville bara ge min feedback. De må vara så att jag har bestämda åsikter men jag trodde även dem var välkomna. Mina tekniska lösningar är säkert inte på "er" nivå men ibland kan det vara bra att få lite ideer och tänka lite out of the box.

JAG personligen hade aldrig velat köpa en hoj som ser ut som en bansmiskare och sedan ha lag from hell...

Hade jag köpt något helt unikt, lite industri, lite madmax, mkt teknikporr. SÅ hade JAG känt att det var ett recept som tillatalar!

Men, det är bara min åsikt. Smaken är som baken och en del gillar det i mitten!

/puss
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Helt rätt med att bygga på vettigt chassi. Finns för många byggen med udda motorval där man bara fokuserat på att få plats med motorn i en ram med tvåhjul, utan att tänka på användbarhet.

Min åsikt är att den skulle göra sig bäst som nakenhoj, typ Superduke, Triumph SpeedTriple, Kawa Er-6, eller vad man nu gillar. Även om man såklart hör gasturbinen så ska det SYNAS att det är en gasturbin så mycket som möjligt. Dvs, man ska tänka jetplan även när den står stil, utan att den ser ut som ett ufo för den sakens skull. I princip är han nästan där. Jag tror alltså att om man köper en sån här hoj så gör man det för teknikens skull, inte för att man gillar korvkiosksstyling. Y2K-hojen ser ju t.ex. för jävlig ut.

På en punkt tycker jag dock att den bör vara lika lätthanterlig som en vanlig hoj, och det är startproceduren. Det ska helst bara vara att trycka på en knapp (eller möjligen två), och så sköter styrsystemet resten.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ok, då vet vi var vi har varandra.:)

Jag håller med dig till viss del men risken med någon design väldigt "utanför lådan" är att det skrämmer bort fler köpare än det lockar till sig, för att maximera körbarheten är det ett sporthojschassi som gäller för annars bygger man ju medvetet in ännu fler problem om nu gasresponsen blir märkbart slöare än på en kolvmotor.

Sen är hela diskussionen om huruvida ett sporthojschassi är bäst eller inte helt onödig då han redan bestämt sig för att bygga en sån punkt slut. Lite av grejen för honom då det är sjukt trångt om plats i en sån ram, med en custombyggd ram med 2 meter hjulbas ryms en mindre helikoptermotor och en sån hoj finns ju redan. Finns inte en chans att få plats med en "köpe" gasturbin med ca 200hk i en standard sporthojsram.:)

Grejen är att det finns två olika sätt att bygga bränslespridare i en gasturbin, antingen med värmetåliga rör inuti brännkammaren som bränslet sprutar in i genom nålspridare vid relativt lågt tryck och förångas av värmen eller så använder man högtrycksspridare typ oljebrännarmunstycken och dimmar in bränslet direkt in i kammaren.

Nu kör han med förångningsrör vilka inte ställer lika höga krav på bränslesystemet men kan ge lite småseg respons, han håller på kolla upp om det skulle gå bygga om till högtrycksspridare och då blir det ett helt annat gassvar i motorn. De kommande provkörningarna i högfart kommer visa om det kommer behövas eller inte.:tummenupp

Tycker det är helrätt att bygga på ett "bra" chassi.
coola ola sammanfattar mina ord en hel del tycker jag fast jag kan ju förstå att nakenhoj kan bli problematiskt samtidigt... Man vill väl kanske gassa lite och över 200knyck är segt på naket ;)
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top