Hur ska man bromsa effektivt körprovet?

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hej!

Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).

Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ.. :confused:

Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..

Tacksam för svar!
/andreas
 

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Gärna lite utförligare svar, hur hårt tex ska man dra åt frambromsen? Gärna tips på hur man klarar de utan probs...
 

Moe

Ny medlem
Gick med
15 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
TT600E -97
Bromsning från 50 ingår ju i konbanan så den behövs alltså inte göras separat. Det är ganska viktigt att försöka hålla uppe tempot i konbanan, kör man 45 är väl det också ok men är det en rutinerad inspektör ser han ganska snabbt om man kör för långsamt.

Bromsning från 70 och 90 görs separat. Man kör i väg, vänder, accar och ligger i angiven hastighet. När man sedan bromsar är det några saker att tänka på. För det första, titta högt och långt borta på horisonten, inte på framhjulet. Sitt rak i ryggen och kläm åt med låren om tanken. Bromsa med ett jämnt men kraftigt tryck på frambromsen och rör nästan inte bakbromsen alls. Låser sig däcket gäller det att släppa av direkt. Slå över går väl typ inte att göra? Inte för att jag är så rutinerad, men Sevenfiftyn jag körde på trafikskolan var en ganska gedigen pjäs som jag har svårt att tänka mig att man skulle få att slå över. Motorcyklar är ju gjorda för att bromsas med frambromsen :)
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Det går inte att svara på i några procent eller hur hårt man trycker, det är en fråga om känsla att kunna bromsa så hårt som möjligt.

Men för att klara uppkörningen, bromsa med frambromsen och tryck ner fotbromsen med foten med endast symbolisk kraft. Sedan hade Moe lite sittställningsråd som jag instämmer med.
 

Mjölnaren

står på tå
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Vällingby
Hoj
Ktm Superduke 990
MItt tips är ju att du går i körskola och lär dig bromsa,då har du ju nån som ser på dig och kan säga vad du gör tokigt...ändå tills du slipat på det och är klockren på att bromsa....

Lycka till
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
känsla, prova sig fram :va jag bara bromsa o de funka varje gång.. kändes som de minsta problemet :rolleyes:
 

Jansen

Långsam
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Bålsta
Hoj
ZX7R -96
Håller med Moe och Spirit, och även Mjölnaren att körskola är att föredra.
Vad gäller bakbromsen så räcker det om du lägger foten där, bara symboliskt som Spirit skrev.

Fram ska du stanna så effektivt du kan utan att låsa framhjulet. Tror inte trafikskolorna har så pass mjuka däck att det går att göra stoppies. Men vem vet - kanske finns nån som provat? :)

Har man lite känsla så går det inte åt så många lektioner, och har man inte känsla så behöver man nog gå till en trafikskola. :pannkyss :)

/Anders
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det är inget överdivet bromsprov på trafikskolan. Du ska bromsa snyggt, (sittställning, blick osv) och utan att passera en viss kon för då har du inte bromsat tillräckligt bra. Att bromsa tillräckligt för att inte passera konen är peace of cake. Tror de flästa inte reflekterade så mycket över just inbromsningen utan det är snarare banorna i låg fart som är "svåra". Inbromsningen lär du dig på 10-15 minuters övning max men banorna krävs det nog mer nötande på. Tur att du slipper garagevändningen bara, den var nog det jobbigaste momentet för mig men även den gick att ta sig igenom av att nöta lite på den. :tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Några tips:
1. Använd nästan enbart frambromsen (bakbromsen används för synsskull)
2. Bromsa gradvis hårdare så att du inte låser framhjulet (hårt, hårdare, hårdast)
3. Ha sträckta armar och blicken långt fram.

Punkt 3 är faktiskt svårare än vad den verkar.
Det underlättar om däcken är någorlunda uppvärmda när man ska göra bromstestet.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Vad hjälper dessa tips mitt i vintern? Fråga i vår ist?

Varför hjälper det inte med tips nu?




Jag tror det är svårt att svara på hur mkt du ska dra i bromshandtaget men det finns mkt annat som är viktigt. Fäst blicken högt och långt fram, knip åt med knäna mot tanken och sitt rak i ryggen. Ju mer broms på framhjulet destå mindre där bak.
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Kan ju tillägga att man knappast behöver använda bakbromsen på en V-twin :tungan

Annars låter jag det föregående talare sagt vara det som är viktigast. Glöm inte heller att övning/avrostning är viktigt! :fakta
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Blicken framåt & raka sträckta armar gör du dippar inte i sidled om du låser framhjulet utan du fortsätter framåt & kan släppa bromsen o bromsa på nytt.

Det är det viktiga. Och givetvis inte låsa bakhjulet.
 

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
Hej!

Ja har en polare som nu håller på och med ska ta körkort på båge(tung).

Han har precis klarat av teorin. Men han e lite nervis för de här med körporvet vad gäller inbromsning från 50, 70 till 90km/h. Hur ska man bromsa effektivast för att klara de? Utan att vurpa eller slå över typ.. :confused:

Har hört många som berättat att dom tyckt detta var svårt och kuggat till råga på allt bara för att dom misslyckats me detta..

Tacksam för svar!
/andreas




min lärare sa att jag skulle bromsa så hårt att ja låste fram hjulet för att få nån kännsla för hur hårt man verkligen kan bromsa innan de låser upp han kanske kan prova de eller nåt?
 

Jk=SWE=

Raider of the lost fultjack.
Gick med
6 Jan 2007
Ort
Mullsjö.
Hoj
HD Bobber -06
Jag hade svårt att hållla 90....Tänk på att inte göra det svårare än var det är!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Han får helt enkelt träna. Kan inte tänka mig att nån klarar det utan att ha tränat. Det bästa är ju att som nämnt ovan att gå till en körskola för att lära sig på "rätt sätt". Sen hem och nöta!

Lär låsa väldigt mycket framhjul tills han lär sig. Det gjorde jag iaf. Låste inget bak dock som många verkar ha problem med???
 

Ducceniclas

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Aspudden (Sthlm)
Hoj
Utan hoj...
Accelerera till 70 eller 90, håll huvudet högt och knip med låren om tanken. När du passerar konen trycker du ner fotbromsen vänligt men bestämt så att hojjen sätter sig lite. Strax efter bromsar du med full kraft med 4 fingrar till stillastående. Tänk på att släppa fotbromsen något mot slutet för att undvika en låsning. Visa att du vågar klämma åt direkt, om du fegar kommer du att bli kuggad. Lycka till!
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
min lärare sa att jag skulle bromsa så hårt att ja låste fram hjulet för att få nån kännsla för hur hårt man verkligen kan bromsa innan de låser upp han kanske kan prova de eller nåt?


Min lärare slängde ut grus på vägen och sa "här ska ni låsa hjulen".

E ju kanon, lär man sig var gränsen går. Sen gjorde vi samma sak fast utan grus.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Högt med blicken, raka armar, tryck till hårt med frambromsen o lägg på lite fotbroms, klart.

Svårare än så är det inte, men du behöver helt klart träna för o hitta var gränsen för låsning ligger.

Det vet du inte förän hjulet låser sig.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top