Hur ska man reagera/agera?

keeeka

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
03, Honda, CBR600rr
Jag drar det lite snabbt. Måste få skriva av mig.

Eftersom jag formulerade lite dåligt så ändrar jag lite.

Jag bor bara några 100m från en lågstadieskola. Intill mitt område finns det en massa hus där det bor mycket folk. Nu har min gata blivit en slags huvudled för att gå fram och tillbaka till skolan för barnen. Det är ju inte "min" egendom så jag bryr mig inte vem som går där.
MEN: Inte nog med att det skall föras ett jävla liv så ska det även kastas snöbollar på rutorna på alla hus(då snö finns). Nu ska ni fan inte tro att jag är bitter över lite lek och snöbollar, det var inte längesen jag var lite själv och jag har fört lite liv och kastat snö på allt möjligt.
MEN: Jag har vaknat av smällar på rutorna och det har ibland visat sig vara paintballkulor som kastats. Kul bus tänkte man först till en början men jävligt kletigt och trist att ta bort tycker cheyen.
Ser dom glasflaskor så ska de självfallet krossas(kastas i luften och landa på asfalt) vilket resulterar i väldigt otrevliga underlag utanför mitt hus. Sitter bara och väntar på den dagen då jag kommer ut och ser hojen vält eller något liknande otrevligt.

Idag så blev "råttet mågat". Satt och kikade på tv:n då det small till på rutan och jag flyger automatiskt upp och hinner för första gången se dom små liven gå och flina utanför, sen börjar de springa. Dom har alltså kastat sten eftersom snön är borta. Ser hur de fortsätter längre ner på gatan med samma sak. Jag har inte riktigt kommit fram till hur jag skall reagera. Jag var helt seriöst på väg ut och "ta tag" i dem och säga att så här gör man fan inte. Men nu kanske vissa säger att det inte är mina ungar osv, men vad ska man göra då? Ringa kommunen? Ringa snuten? Fan vad jag blev gnällig nu då, men dessa människor har inte den bästa uppfattningen om "mitt och ditt". Inte heller på hur man beter sig.

När/om rutan går sönder, hur gör jag då? Går sånt på hemförsäkring eller ska jag behöva jaga småglin med utländsk bakgrund.

Vill höra vad ni tycker, har jag varit för bitter? Och lägg märke till att det inte är första gången det händer.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Var kommer ursprung in i det hela?! :va

Jag höll på skita knäck för några månader sedan när jag satt och kollade på tv och det brakade till av helvete på tomten. Gick ut och såg en ica-kasse med tomglas som var nedskickad från ett av husen på gården ovanför... (höjdskillnad på ca 5 meter)....

Glaskross över halva gräsmattan vilket var lagom kul....

Bara blonda tjejer och killar på balkongen ovan som hade festen. Samma fjortisar som kör som idioter med moppar på gångvägarna där småungar ibland tittar ut...

Om de hade haft sönder min ruta hade det gått på hemförsäkringen eller hade jag varit tvungen att jaga svenska blonda tonåringar hela tiden?!

När jag var liten brukade vi ligga på en klippa och kasta snöbollar på bilarna nedanför. Om vi hade haft sönder någon av vindrutorna på bilarna, hade det då gått på deras delkasko eller hade de varit tvungen att jaga oss svennebananungar hela tiden?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ha gamla råa ägg framme som du snabbt kan peppra dom med... Det skadar ingen fysiskt i alla fall... Men risken är att det trappas upp då och dom tycker det är ännu roligare...

keeeka

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
03, Honda, CBR600rr
Var kommer ursprung in i det hela?! :va

Jag höll på skita knäck för några månader sedan när jag satt och kollade på tv och det brakade till av helvete på tomten. Gick ut och såg en ica-kasse med tomglas som var nedskickad från ett av husen på gården ovanför... (höjdskillnad på ca 5 meter)....

Glaskross över halva gräsmattan vilket var lagom kul....

Bara blonda tjejer och killar på balkongen ovan som hade festen. Samma fjortisar som kör som idioter med moppar på gångvägarna där småungar ibland tittar ut...

Om de hade haft sönder min ruta hade det gått på hemförsäkringen eller hade jag varit tvungen att jaga svenska blonda tonåringar hela tiden?!

När jag var liten brukade vi ligga på en klippa och kasta snöbollar på bilarna nedanför. Om vi hade haft sönder någon av vindrutorna på bilarna, hade det då gått på deras delkasko eller hade de varit tvungen att jaga oss svennebananungar hela tiden?

Ja, eftersom både jag, min tjej och grannar sett dem. Eller hur tänkte du?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ja, eftersom både jag min tjej, och grannar sett dem. Eller hur tänkte du?

Det jag undrar är på vilket sätt ursprung gör vare sig från eller till i din story?!

Om en snorunge pajar ditt fönster så kommer försäkringsbolagets agerande inte påverkas beroende på om det är en lintott eller krulltott som kastat snöbollen....

Om ni störs av snorisar som kastar skit på huset, kommer ni då jaga eller inte jaga ungarna beroende på om det är en lintott eller krulltott som kastat?

Själv är jag förstås okysst.

...av Teo?

Last edited:

keeeka

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
03, Honda, CBR600rr
Det jag undrar är på vilket sätt ursprung gör vare sig från eller till i din story?!

Om en snorunge pajar ditt fönster så kommer försäkringsbolagets agerande inte påverkas beroende på om det är en lintott eller krulltott som kastat snöbollen....

Om ni störs av snorisar som kastar skit på huset, kommer ni då jaga eller inte jaga ungarna beroende på om det är en lintott eller krulltott som kastat?
...av Teo?

Jaha.
1. Nej självklart "spelar det ingen roll" vilken tott det är. Men som jag skrev, och det är väl allmänt känt, så har inte vissa tottar samma uppfattning om saker och ting som andra...

2. Det var väl inte meningen att göra detta en debatt om tott eller tott utan snarare på hur man reagerar utifrån att det är stök. Fast nu kan jag inte riktigt släppa det här med tott. Det är ju så som jag sa här ovan. läs 1.

keeeka

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
03, Honda, CBR600rr
Ha gamla råa ägg framme som du snabbt kan peppra dom med... Det skadar ingen fysiskt i alla fall... Men risken är att det trappas upp då och dom tycker det är ännu roligare...

Jo men då triggar man dem förmodlingen... Eller?

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Det är väl klart att det bästa är att helt enkelt säga till dom, på ett vuxet sätt, att det inte är ok att bete sig på det viset, och framförallt kanske varför det inte är ok. Min erfarenhet är att de flesta barn tar åt sig av att bli tillsagda av en okänd vuxen, de har byggt upp en naiv leksaksvärld som spricker och de inser att allt man gör får konsekevenser på riktigt. "Invandrarbarn" är oftast inte några utomjordingar, utan drivs av samma mekanismer som du och jag gjorde när vi var små.

/perris (ska kila ner på stan och köpa tjusig batikkjol senare)

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Hornet 900
Sluta tjafsa om ursprung! Okay, TS kunde ha lämnat marodörernas etniska bakgrund utanför detta men för det ska han väl inte behöva få hela tråden kontaminerad av moraltanter?

ÅTERGÅ TILL ÄMNET!:huvet

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Prata med skolan, uppmärksamma dom på problemet, ungarna är väl försäkrade av skolan till o från?
Då har dom väl nåt slags ansvar för hur dom beter sig oxå. Om inte annat har dom möjlighet o kontakta päron.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Jag håller helt med om att ursprung inte har med saken att göra, skitungar finns i alla de sorter.

På våran gård kan jag säga att familjen Svensson är ta mig fan mer oupfostrad än någon annan här. Vi älskar våra grannar över allt annat för ungarna på gården är de goaste och mest hjälpsamma och uppfostrade man kan tänka sig, och då menar jag faktiskt de icke svenska. Dom håller upp dörrar, hjälper en att packa ur bilen när man handlat ja allt man kan tänka sig.

Sen kan vi ta familjen Svensson där mamma Svensson snackar skit och skvallrar om allt och alla, snor tvättstugn när hon inte har den, är allmänt jobbig och frågvis. Äldsta sonen Svensson som man har börjat undra om han inte är lite efterbliven kan komma och ringa på dörren och börja svamla om att han är kär i en, tills man ber killen öppna dörren och då vänder han och går. Sen har vi då yngre sonen Svensson som sitter och åker på sin förbannade moppe fram och tillbaka utanför fönstret hela JÄVLA nätterna och inte tar någon som helst hänsyn, som när han inte brummar runt på sin förbannade moppe står på sin balkong och kastar prick med spritflaskor på bilarna på parkeringen nedanför.

Så snälla blanda inte in ursprung i det hela för det kommer man inte långt med, då det skiljer sig mycket från ställe till ställe.

Jag själv va nog riktigt jävlig när jag va liten och höll på att bränna ner scoutgården för att få uppmärksamhet nånstans ifrån eftersom jag inte fick det hemma. Barn är barn och oavsett ursprung så beror det oftast på dålig uppfostran.

Pippi

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Som perris sa, snacka med dem som en vuxen och om möjligt ta dem på bar gärning och ta med dem hem till föräldrarna och berätta vad de gör, utan krussiduller och på ett sansat sätt så lär tottarna få sina fiskar varma....

keeeka

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
03, Honda, CBR600rr
Det är väl klart att det bästa är att helt enkelt säga till dom, på ett vuxet sätt, att det inte är ok att bete sig på det viset, och framförallt kanske varför det inte är ok. Min erfarenhet är att de flesta barn tar åt sig av att bli tillsagda av en okänd vuxen, de har byggt upp en naiv leksaksvärld som spricker och de inser att allt man gör får konsekevenser på riktigt. "Invandrarbarn" är oftast inte några utomjordingar, utan drivs av samma mekanismer som du och jag gjorde när vi var små.

/perris (ska kila ner på stan och köpa tjusig batikkjol senare)

Det här låter ju bra. Ligger nog mycket i det du säger. Så det är alltså bara dra på sig löpardojan och vara beredd. Men det sjuka är att ibland ser man vuxna som hämtat andra barn ute på gatan också, men ingen verkar bry sig. Kanske för att de själv inte är drabbade...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo men då triggar man dem förmodlingen... Eller?

Ja det där gubbarna som blåste en packning bodde ju i de hus man tyckte det var roligast och mest spännande att kasta snöbollar på när man var liten lymmel :gnissla

I ett annat hus kom en gumma istället ut och visade oss snorungar hur man riggade och spelade hartsfiol, vi tittade storögt och fascinerade. Henne var vi aldrig dumma mot mer

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC