Hur skall man väga en hoj enklast?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vill ha koll på hur mycket en hoj väger innan jag sätter tänderna i den och hur mycket den väger efter ombyggnationen.
Någon som har några bra tips hur jag skall gå till väga?

Köra till någon våg är ju inte direkt aktuellt då det är lite kallt nu vintertid.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Sätt en personvåg under vardera hjulet och lägg ihop det de visar.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag tog en vanlig badrumsvåg och skaffade en plankbit med samma höjd som vågen.
Sen vägde jag först fram och sedan bak, borde väl bli ganska rätt.

edit: min Hypermotard vägde 163 kg tankad, fan vad den gick :banana

DSC00288.jpg

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
nej så enkelt är det inte. det beror på var tyngdpunkten ligger. det är ofta olika tyngd fördelat på fram och bakhjul. däremot kan man använda en våg under respektive hjul.

lycka till

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
nej så enkelt är det inte. det beror på var tyngdpunkten ligger. det är ofta olika tyngd fördelat på fram och bakhjul. däremot kan man använda en våg under respektive hjul.

lycka till
Framförallt så flyttar tyngpunkten sig när hojen kommer i vinkel. Lär visa för lite om man gör så. Hur mkt fel det blir i praktiken vet jag inte dock.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100

lycka till
:confused: Jodå, det är precis så enkelt som Sportbike skrev.

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Så länge som hojen står plant, dvs pallar upp den delen som inte står på väg till ungefär samma höjd så vet inte hojen om den står på en våg eller planka och kommer att påverka vågen med samma kraft (tyngdkraft) som respektive hjul gör när den står på marken, tror också att den lilla tyngdpunktsförskjutning som uppkommer om man skippar plankan är ganska försumbar om inte vågen är flera dm hög. :D

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
HRC Duchunter
Eller så tar du helt enkelt hojen i famnen och ställer dig på vågen, för att sedan dra ifrån din egen vikt.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
En våg under varje hjul är definitivt mest exakt och enklast. Bara till att låna grannens våg, säg att du har plockat mycket potatis som du ska väga, eller nåt :)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Har du inte något industri i närheten? Brukar finnas en våg till lastbilar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du inte något industri i närheten? Brukar finnas en våg till lastbilar.
Det finns det säkert, men det kommer ju snart komma sådant där lappmögel som gör det svårt att framföra tvåhjulingar ute på vägarna.
Sen tenderar lastbilsvågar vara plus/minus 0-50 kg åt lite olika håll. Så resultatet kanske inte ger så mycket.
Dessutom vore det lite intressant att ha möjlighet att väga hojen under ombyggnationen i garaget.

Hade man haft plats i garaget hade jag nog passat på och budat hem någon pallvåg från en konkursauktion. Men nu är ju dessa tyvärr lite otympliga att ha ståendes.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag tog en vanlig badrumsvåg och skaffade en plankbit med samma höjd som vågen.
Sen vägde jag först fram och sedan bak, borde väl bli ganska rätt.
edit: min Hypermotard vägde 163 kg tankad, fan vad den gick :banana
lycka till

Gör man som sportbike så har man en lika exakt vägning som felmarginalen på 129kr vågen.
Under förutsättning att den inte står på sidostödet under mätningen:hihi

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det finns det säkert, men det kommer ju snart komma sådant där lappmögel som gör det svårt att framföra tvåhjulingar ute på vägarna.
Sen tenderar lastbilsvågar vara plus/minus 0-50 kg åt lite olika håll. Så resultatet kanske inte ger så mycket.
Dessutom vore det lite intressant att ha möjlighet att väga hojen under ombyggnationen i garaget.

Hade man haft plats i garaget hade jag nog passat på och budat hem någon pallvåg från en konkursauktion. Men nu är ju dessa tyvärr lite otympliga att ha ståendes.

Absolut minst plats tar en http://www.conrad.se/HÄNGV&Ari...4134&ci=SHOP_AREA_40122_0605031&otp1=tablink2

Dock måste du kunna fästa den i tak eller liknande

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
En hoj med 1400 mm hjulbas och en 50 mm hög våg skulle betyda att vågen visar lite för lite om det ena hjulet står på golvet och det andra på vågen. Samma höjd på klossen som vågen löser problemet. Vågens felvisning lär vara den största felkällan.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...