Hur skall man väga en hoj enklast?

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
:confused: Jodå, det är precis så enkelt som Sportbike skrev.

Möjligtvis om man sätter plankan så det blir jämnhöjd annars så blir det fel pga tyngdpunkten. Jag beskrev det lite slarvigt med procentsatsen på resp hjul. Dock så kan man säkert räkna ut det med lite vinklar och hjulbasmått. Om man ställer upp hojen på en planka med båda hjulen på plankan och väger så blir det naturligtvis rätt.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Borde det inte gå att kolla upp hur mycket fjädringen flexar emot sen filmar man från sidan när man själv kliver av och på hojen och på det viset räkna ut hur mycket den fjädrade vikten är? Då behöver man bara vågen till att väga sig själv och den ofjädrade vikten.

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Men!!!!
det är ju bara väga allt som plockas bort under ombyggnationen och väga det som sätts på nytt!
Sen till våren så körs hojen trafiksäkert utan risk för halka till en våg och en vikt erhålles som sen räknas ihop eller av med viktsänkning eller viktökning, ju!!

exempel: Bortplockat: 6 kg, Nymonterat: 3 kg
Alltså: -3 kg, sen vägs hojen in till våren in på rediga 192 kg och då är svaret på dagens fråga alltså: 195 kg :tummenupp

:hej

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Den uppvägda vikten har inget med saken att göra. Det är bara om man till sist delar den i tre delar som den över huvud taget kan komma i fråga.

Då jag ibland doktorerat i postfysiologi, vill jag här som hastigast beskriva viktbetydelsen:
Först, men framför allt främst, måste kvanthexformeln kvasT åberopas innan något annat kommer ifråga. Detta beroende på den upplevda vikten vid frihängande, utan tryck nedifrån, medan den undanträngda volymen i den (i branschen välkända) preexpanderande kvasiliteten.
Sedan måste även beaktas den nigstående viktens särdragande motkraft - som aldrig ifrågasattes vid omnämnandet - men den var framställt fyra, och bara där.

Det är en röd tråd som skär knivskarpt genom hela resonemanget, men lättast att se är viktens tredje betydelse av typ.12, något som t.o.m. diskuterats i lägre kretsar. Något som alltså inte behöver förtydligas med andra ord.

Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Den uppvägda vikten har inget med saken att göra. Det är bara om man till sist delar den i tre delar som den över huvud taget kan komma i fråga.

Då jag ibland doktorerat i postfysiologi, vill jag här som hastigast beskriva viktbetydelsen:
Först, men framför allt främst, måste kvanthexformeln kvasT åberopas innan något annat kommer ifråga. Detta beroende på den upplevda vikten vid frihängande, utan tryck nedifrån, medan den undanträngda volymen i den (i branschen välkända) preexpanderande kvasiliteten.
Sedan måste även beaktas den nigstående viktens särdragande motkraft - som aldrig ifrågasattes vid omnämnandet - men den var framställt fyra, och bara där.

Det är en röd tråd som skär knivskarpt genom hela resonemanget, men lättast att se är viktens tredje betydelse av typ.12, något som t.o.m. diskuterats i lägre kretsar. Något som alltså inte behöver förtydligas med andra ord.

HAHAHA Du var mig rolig du laidback :D

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja

Äntligen lite tvärvetenskaplig vinkel på problemet:tummenupp

Jag har inte doktorerat i postfysiologi, men har stundals varit helt uppslukad av ämnet. Dock skall jag erkänna att jag mest studerat brevbärarnas rörelsemönster och osannolikskoefficienten rörande vem som får post eller inte.
Jag har däremot en gedigen kunskap om filosofisk existentiell tyngdkraftspåverkan av säväl materia som antimateria.
jag har även skrivt en essä med namnet "jag väger alltså finns jag, är det av vikt att jag finns"

Men för att återkomma till ämnet så fanns det en expert som sa.

"Svaret på livet, universum och allting är 42"
alltså väger trådskaparens motorcykel, 42 vad fan han än gör med den.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lösningen blev 2 vågar, tyvärr analoga då den digitala var slut och en liten ramp i form av en kil gjord av träregel.
Ville inte chansa på att köpa 2 digitala vågar med glasskiva. Det var det enda som fanns kvar förutom den analoga varianten.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lösningen blev 2 vågar, tyvärr analoga då den digitala var slut och en liten ramp i form av en kil gjord av träregel.
Ville inte chansa på att köpa 2 digitala vågar med glasskiva. Det var det enda som fanns kvar förutom den analoga varianten.

OK Wiseguy
Bra jobbat !
Och
Vad blev vikten?
Framhjul kg?
Bakhjul kg?
Vilken våg, gärna länk?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...