Hur skall man väga en hoj enklast?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
På tal om det här med vikt, har någon nån guide för ventiljustering på en stånka? ...Ingen idé att jag skruvar ihop hojen och väger den innan servicen är helt klar. :näsblod
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Twostrokeman har rätt. Jag antog slarvigt att tyngdpunktsförskjutningen är försumbar, men en hoj med tyngdpunkt 500 mm över marken (och lika mycket fram som bak) ger ca 2 % felvisning.

Tänk dig en oändligt hög tyngdpunkt. Om framhjulet, när det vägs, är högre än bakhjulet skulle all vikt hamna på bakhjulet. När bakhjulet skall vägas blir rollerna ombytta, dvs vågen skulle visa 0 kg båda gångerna.

En kloss som är lika hög som vågen (under det andra hjulet) löser dock problemet.

Måste säga att jag fortfarande inte är med på noterna.

Säg att man har en våg under varje hjul (vilket jag utgått ifrån). Worst case scenario, om hojen lutar så mycket att tyngdpunkten hamnar precis ovanför bakhjulet så kommer vågen fram att visa 0 kg och vågen bak 164 kg.

Hojen väger då 164 + 0 = 164 kg.
Eller?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Måste säga att jag fortfarande inte är med på noterna.

Säg att man har en våg under varje hjul (vilket jag utgått ifrån). Worst case scenario, om hojen lutar så mycket att tyngdpunkten hamnar precis ovanför bakhjulet så kommer vågen fram att visa 0 kg och vågen bak 164 kg.

Hojen väger då 164 + 0 = 164 kg.
Eller?

Förutsättningen var att du bara har använder en våg. Har du två så ordnar det sig som du beskriver.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
På bilar brukar vi väga ett hjul i taget.
Det är ju kul att veta hur tyngdpunkten ligger.
På en motorcykel skulle jag nog sträva efter att behålla tyngdpunkten där den är, eller flytta fram den om kåpan skall bort.
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Använde min enorma skicklighet i Paint för att visa hur jag vägde mina crossar :crash

vägamc.jpg

Superenkelt, bara att dra av plankans vikt.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vissa av bilprovningens stationer har våg
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Måste säga att jag fortfarande inte är med på noterna.

Säg att man har en våg under varje hjul (vilket jag utgått ifrån). Worst case scenario, om hojen lutar så mycket att tyngdpunkten hamnar precis ovanför bakhjulet så kommer vågen fram att visa 0 kg och vågen bak 164 kg.

Hojen väger då 164 + 0 = 164 kg.
Eller?

Helt rätt, om du har en våg under varje hjul. Resonemanget gällde om man endast har en våg.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Lantmännen där de tar emot spannmål, Bilprovningen, En grusgrop, En lastmaskin med våg, Bönder,
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Oj vad ni krånglar. Det är ju bara att köra Arikimedes, sänk hojjen i vatten så har du volymen på hojjen. Sen är det bara att bestämma genomsnittet på densiteten, vips färdigt.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Provade lite...
Använd inte digital våg där man bara har en liten stund på sig innan den stänger av....

Provade ett antal gånger och fick olika vikt avläst av vågen, kunde skilja 5kg. Detta berodde på att det var svårt att hålla hojjen helt upprätt samt att träffa samma punkt på vågen varje gång.

Depåstöd så är det löst.
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
1.Plocka ner hojen i molekyler och lasta in i bilen
2 Åk sedan förbi närmaste konditori och köp en riktig brödlängd
3.Åk till närmaste besiktning
4 Erbjud brödlängden mot att du får väga bilen
5. Väg bilen med alla delar i
6. Lasta ut alla hojdelar och väg igen
7. Lasta in allt i bilen igen
8. räkna ut skilnaden på vikten och åk hem.
Klart:D


PS. Ta ut bullängden innan vägning så det inte blir fel vikt.
 
Last edited:

tjocksmock

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Ort
sverige
Hoj
kronans trampcykel
Sätt några flytvästar på hojen så slipper du bestämma densiteten på hojen. Är lite enklare att bestämma densiteten på vatten. Gäller bara att man vet om det är söt, salt eller bräckt vatten :hihi

Oj vad ni krånglar. Det är ju bara att köra Arikimedes, sänk hojjen i vatten så har du volymen på hojjen. Sen är det bara att bestämma genomsnittet på densiteten, vips färdigt.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top