Twostrokeman har rätt. Jag antog slarvigt att tyngdpunktsförskjutningen är försumbar, men en hoj med tyngdpunkt 500 mm över marken (och lika mycket fram som bak) ger ca 2 % felvisning.
Tänk dig en oändligt hög tyngdpunkt. Om framhjulet, när det vägs, är högre än bakhjulet skulle all vikt hamna på bakhjulet. När bakhjulet skall vägas blir rollerna ombytta, dvs vågen skulle visa 0 kg båda gångerna.
En kloss som är lika hög som vågen (under det andra hjulet) löser dock problemet.
Måste säga att jag fortfarande inte är med på noterna.
Säg att man har en våg under varje hjul (vilket jag utgått ifrån). Worst case scenario, om hojen lutar så mycket att tyngdpunkten hamnar precis ovanför bakhjulet så kommer vågen fram att visa 0 kg och vågen bak 164 kg.
Hojen väger då 164 + 0 = 164 kg.
Eller?
Förutsättningen var att du bara har använder en våg. Har du två så ordnar det sig som du beskriver.
Måste säga att jag fortfarande inte är med på noterna.
Säg att man har en våg under varje hjul (vilket jag utgått ifrån). Worst case scenario, om hojen lutar så mycket att tyngdpunkten hamnar precis ovanför bakhjulet så kommer vågen fram att visa 0 kg och vågen bak 164 kg.
Hojen väger då 164 + 0 = 164 kg.
Eller?
Fast bilprovningen ligger inte vid mitt garage så det faller bort då jag i sådana fall måste köra hojen till dem ju....Vissa av bilprovningens stationer har våg
Fast bilprovningen ligger inte vid mitt garage så det faller bort då jag i sådana fall måste köra hojen till dem ju....
Näää. Är grannens högre flyttas ju bara vikten men den syns ju på den lägre vågen istället.
Det blir fel axeltryck däremot.
Visst, köpa släp, hyra en till p-plats & köpa bil med dragkrok. Sponsrar du?Hört talas om släpvagn
Visst, köpa släp, hyra en till p-plats & köpa bil med dragkrok. Sponsrar du?
Visst, köpa släp, hyra en till p-plats & köpa bil med dragkrok. Sponsrar du?
Provade lite...
Använd inte digital våg där man bara har en liten stund på sig innan den stänger av....
Provade ett antal gånger och fick olika vikt avläst av vågen, kunde skilja 5kg. Detta berodde på att det var svårt att hålla hojjen helt upprätt samt att träffa samma punkt på vågen varje gång.
Oj vad ni krånglar. Det är ju bara att köra Arikimedes, sänk hojjen i vatten så har du volymen på hojjen. Sen är det bara att bestämma genomsnittet på densiteten, vips färdigt.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari