Hur skall man väga en hoj enklast?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
En hoj med 1400 mm hjulbas och en 50 mm hög våg skulle betyda att vågen visar 0,06 % för lite om det ena hjulet står på golvet och det andra på vågen. Såvida du inte måste veta vikten på grammet när så är det bara att väga ett hjul åt gången och addera massorna. Vågens felvisning lär vara den utan jämförelse största felkällan.

Är du bussig och skriver en formel så det bara är att skriva in hjulbas och våghöjd ElLlLlLlLlLlLeR? :3freak

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
eller en lång planka som du lägger på en våg som du rullar upp mc på, då har du hela vikten på en våg.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En hoj med 1400 mm hjulbas och en 50 mm hög våg skulle betyda att vågen visar 0,06 % för lite om det ena hjulet står på golvet och det andra på vågen. Såvida du inte måste veta vikten på grammet när så är det bara att väga ett hjul åt gången och addera massorna. Vågens felvisning lär vara den utan jämförelse största felkällan.

Tror du räknat lite galet nu. Vilket höjd har du räknat med på tyngdpunkten?

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Jag brukar bara googla hur mycket den väger. Alternativt kolla i regbeviset.
Slipper maN krångla med våg och massa matematik.

Bromsok

Medlem
Gick med
26 Mar 2012
Hoj
Multistrada 1200 S
Eller så väger du allt skit du tar bort och drar ifrån det från vad hojen ska väga enligt papper .

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag brukar bara googla hur mycket den väger. Alternativt kolla i regbeviset.
Slipper maN krångla med våg och massa matematik.
Fast jag har inte lyckats hitta hur mycket den väger efter att jag byggt om den hur jag än letat i regbeviset... :tungan

Eller så väger du allt skit du tar bort och drar ifrån det från vad hojen ska väga enligt papper .
Med tanke på hur mycket det fuskades med vikterna på hojarna när de typades så vet jag inte om jag riktigt litar på det som tillverkarna säger.
Har ju diffat närmare 10 kg på vissa hojar fast de inte ändrat något från förra året på vissa modeller.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Och jag som tyckte att det var jättelätt att väga hojen inser nu efter att jag läst hela tråden att det faktiskt är riktigt svårt :crash

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Gör det till våren när du bytt luft i däcken!
Sen är det viktigt att kedjan är spänd.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Tror du räknat lite galet nu. Vilket höjd har du räknat med på tyngdpunkten?
Du har rätt. Jag antog slarvigt att tyngdpunktsförflyttningen i horisontell led var försumbar, men det visar sig att den inverkar en del. Dock kvarstår att vågens felvisning är den största felkällan. Om TS ser till att klossen är lika hög som vågen så blir allt rätt.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min uppfattning är att det räcker med 1 våg. Så man först väger ena hjulet och sedan andra hjulet.
Vill man inte "misshandla" vågen så rullar man ner hjulen på vågen från en planka, lite högre än vågen. Som hojen står på.
För mest stryk få väl vågen när man rullar upp hojen på vågen från golvet.
Hela tyngden på ena kanten av vågen.
Men eftersom du fått rådet om två vågar så ser vi alla fram mot att få veta vad hojen väger.
Förslagsvis gör du tre vägningar.
Med en våg först.
Och sedan med två vågar. Och anteckningar resultaten.
Så kan vi alla här på SH få reda på resultatet.
Och eftersom du har två vågar.
Så vore det intressant få vägning med en våg, både med VÅG A och VÅG B.
För att få en uppfattning om hur mycket vikten påverkas av val av våg. :)

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det förutsätter att grannens våg är lika hög som din egen våg.

Jag tänkte mig att det inte skulle spela nån roll så länge båda vågarna står på platt mark. Den sammanlagda kraften neråt påverkas ju inte om hojen lutar mer mot den ena än den andra vågen.

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 2x87 GSX-R 750, 4x85 GSX-R 750, 2x 87 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag tänkte mig att det inte skulle spela nån roll så länge båda vågarna står på platt mark. Den sammanlagda kraften neråt påverkas ju inte om hojen lutar mer mot den ena än den andra vågen.
Twostrokeman har rätt. Jag antog slarvigt att tyngdpunktsförskjutningen är försumbar, men en hoj med tyngdpunkt 500 mm över marken (och lika mycket fram som bak) ger ca 2 % felvisning.

Tänk dig en oändligt hög tyngdpunkt. Om framhjulet, när det vägs, är högre än bakhjulet skulle all vikt hamna på bakhjulet. När bakhjulet skall vägas blir rollerna ombytta, dvs vågen skulle visa 0 kg båda gångerna.

En kloss som är lika hög som vågen (under det andra hjulet) löser dock problemet.

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ritade lite i Paint för att illustrera varför det blir fel om hojen lutar, men orkade inte rita färdigt :gråta Poängen är att F2 blir mindre än F och därav felvisningen

vinkel.jpg

Bifogat

• vinkel.jpg
    vinkel.jpg
    18.1 KB · Visningar: 61

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Provade lite...
Använd inte digital våg där man bara har en liten stund på sig innan den stänger av....

Provade ett antal gånger och fick olika vikt avläst av vågen, kunde skilja 5kg. Detta berodde på att det var svårt att hålla hojjen helt upprätt samt att träffa samma punkt på vågen varje gång.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...